Permalänk
Medlem

Kommentarer på rigg

Hej,

har äntligen fått tummen ur och är pågång att beställa ny dator. Den kommer att användas till diverse ändamål bl.a. redigering av foto och video. Ett och annat spel kanske spelas sporadiskt. Kommentarer på setup och enskilda komponenter mottages tacksamt!

[list="1"]AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed[/list=1]
[list="1"]APLUS Case Curbic Svart Midi tower (Utan Nätaggregat)[/list=1]
[list="1"]Asus GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, Core 216, 55nm[/list=1]
[list="4"]Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS,120mm fläkt, 8xSATA, SLI[/list=4]
[list="5"]2 x Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24[/list=5]
[list="6"]Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16[/list=6]
[list="6"]Samsung DVD±RW brännare, SH-S223B 22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk[/list=6]
[list="8"]3 x Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM[/list=8]

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

jag fick tidiagre en upplysning om att det i vanliga fall räcker med 1333 Mhz minnen då processorn och moderkortet inte klarar högre frekvenser om man inte klockar. (och i klockningsfallet så behövs inte tvunget högre frekvenser då du köper en BE vilket inte leder till att dina minnen klockas smatidigt när du skulle klocka processorn

Och när vi ändå håller på med dina RAM minnen så kanske du skulle satsa på lite mera om du behandlar stora filer/bilder.
Oh, läste precis att du vill redigera film, rekomenderar då lite mera RAM och kanske med bättre timings, då det ju är det som gör minnen bra

Annars ser det ut som ett system som jag själv skulle köpa.

Är lite tveksamt om det är nödvändigt med 3 1 TB diskar. själv skulle jag nog slänga in en liten kanske snabbare till operaivsystemet. kostar ju inte mycket nuförtiden.

Gäller det redigering av bilder kanske man skulle satsa på en disk med 160 eller något i den stilen, till OS:et

det var då mina tankar

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Håller med Hellgore666 på ram punkten, hårddiskarna är väldigt bra, men behöver du verkligen så många nu? det går ju att köpa till senare (och förmodligen då för mera gb/kr) annars mycket bra setup

Ska du köra med stock kylaren till CPU eller köpa en bättre/tystare?

Noctua NH-U12P är en väldigt bra och tyst kylare för runt 5-600 kr
TRUE är också en väldigt effektiv kylare och det går att sätta valfri 120mm fläkt på båda...

Vilket chassi hade du tänkt dej? du bör tänka på att GTX 260 är ett väldigt långt kort...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Tack för dina kommentarer....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
jag fick tidiagre en upplysning om att det i vanliga fall räcker med 1333 Mhz minnen då processorn och moderkortet inte klarar högre frekvenser om man inte klockar. (och i klockningsfallet så behövs inte tvunget högre frekvenser då du köper en BE vilket inte leder till att dina minnen klockas smatidigt när du skulle klocka processorn

Enligt spec'en så ska MB klara PC3-12800... är det proppen som inte klarar hastigheten då?

Citat:

Och när vi ändå håller på med dina RAM minnen så kanske du skulle satsa på lite mera om du behandlar stora filer/bilder.
Oh, läste precis att du vill redigera film, rekomenderar då lite mera RAM och kanske med bättre timings, då det ju är det som gör minnen bra

8Gb beställt... hur mycket rekommenderar du?

Citat:

Annars ser det ut som ett system som jag själv skulle köpa.

Är lite tveksamt om det är nödvändigt med 3 1 TB diskar. själv skulle jag nog slänga in en liten kanske snabbare till operaivsystemet. kostar ju inte mycket nuförtiden.

Njae, skall spegla 2.... Funderade på att köra en OS'et på SSD, men ratade det pga av den marginella vinsten per investerad krona. Har massa gammalt skräp som jag inte vill bli av med, därav antalet diskar.

Citat:

Gäller det redigering av bilder kanske man skulle satsa på en disk med 160 eller något i den stilen, till OS:et det var då mina tankar

Tackar ödmjukast för dom!

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Håller med Hellgore666 på ram punkten, hårddiskarna är väldigt bra, men behöver du verkligen så många nu? det går ju att köpa till senare (och förmodligen då för mera gb/kr) annars mycket bra setup

Behöver alla Gb nu

Citat:

Ska du köra med stock kylaren till CPU eller köpa en bättre/tystare?

Noctua NH-U12P är en väldigt bra och tyst kylare för runt 5-600 kr
TRUE är också en väldigt effektiv kylare och det går att sätta valfri 120mm fläkt på båda...

Tack för rekomendationen.

Citat:

Vilket chassi hade du tänkt dej? du bör tänka på att GTX 260 är ett väldigt långt kort...

Det är ett "APLUS Case Curbic". Vet egentligen inte så mycket om det.

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Det var någon i en tråd som jag skapade, som påpekade att det inte funkade eller var nödvändigt med högra frekvenser än 1333 eftersom både moderkortet och processor enbart är speccade för 1333.

länken till inlägget nedan:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

När jag kollar på timings så funkar ju dina minnen bra till det. är man kräsen skulle man kunna ta dessa.. eller liknande

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=397196

Tänk dock på att jag INTE säger att dessa är kompatibla med ditt moderkort.
Jag säger bara att de har lägre timings vilket är att föredra om man är kräsen.

Minnerna du valde funkar nog bra.. Inte säker med kompabiliteten där. (moderkortstillverkare är ju så jädra kräsna om vilka minnen de rekomenderar)

Ok så du skall ha en av dessa som backup eller skall du raid:a diskarna?
Du måste inte svara på det tvunget. Jag ser att du har tänkt igenom det hela.

Om du vill ha diskarna till lagring av filer så finns det ju rätt ok alternativ med raid på moderkortet. dock skulle jag isf köpa ett jämt antal diskar.
För en tredje disk med Operativet på 1TB känns lite onödigt eftersom du kommer att partitionera ner den i mindre delar. Och dessa delar dör allihopa om systemet skulle dö pga något. så då är datan bortslängd.

Så jag skulle som tidigare sagt köra en mindre till systemet. snabbare eller inte spelar ingen roll.. men säkrare känns det ju.

Måste dock säga att jag aldrig har haft disk-problem under de 5 åren jag har rört mig i datavärlden.

EDIT: tillägg

Chassiet tycker jag ser ok ut. Normalt så att säga.
Jag tror nog att allt får plats men det kanske är lite krågligt att få in alla diskar och grafikkortet (om det nu är så långt, vet inte jag så jag säger inget mer om det)

Finns ju ett kort här
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/17834-full.jpg

med tillhörande tråd
http://www.sweclockers.com/album/?id=2566

Så se själv

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Det var någon i en tråd som jag skapade, som påpekade att det inte funkade eller var nödvändigt med högra frekvenser än 1333 eftersom både moderkortet och processor enbart är speccade för 1333.

länken till inlägget nedan:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Ok, läser jag ditt inlägg och kollar ditt MB (i inlägget) så är det spec'at till PC3-10666 d.v.s. 1333Mhz. Kan det vara anledningen till begränsningen. Annars verkar det konstigt att ha AM3-kort som klarar de hastigheterna.

Citat:

När jag kollar på timings så funkar ju dina minnen bra till det. är man kräsen skulle man kunna ta dessa.. eller liknande

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=397196

Tänk dock på att jag INTE säger att dessa är kompatibla med ditt moderkort.
Jag säger bara att de har lägre timings vilket är att föredra om man är kräsen.

Minnerna du valde funkar nog bra.. Inte säker med kompabiliteten där. (moderkortstillverkare är ju så jädra kräsna om vilka minnen de rekomenderar)

Vet du hur kan man ta reda på vilka minnen Gigabyte rekomenderar? Men vad är viktigast, timing eller hastigheten?

Citat:

Ok så du skall ha en av dessa som backup eller skall du raid:a diskarna?
Du måste inte svara på det tvunget. Jag ser att du har tänkt igenom det hela.

Om du vill ha diskarna till lagring av filer så finns det ju rätt ok alternativ med raid på moderkortet. dock skulle jag isf köpa ett jämt antal diskar.
För en tredje disk med Operativet på 1TB känns lite onödigt eftersom du kommer att partitionera ner den i mindre delar. Och dessa delar dör allihopa om systemet skulle dö pga något. så då är datan bortslängd.

Så jag skulle som tidigare sagt köra en mindre till systemet. snabbare eller inte spelar ingen roll.. men säkrare känns det ju.

Måste dock säga att jag aldrig har haft disk-problem under de 5 åren jag har rört mig i datavärlden.

Själv har jag drabbats av disk-död det senaste året.... Kommer att köra två i RAID1 en systemdisk som även får knäcka extra som dump-area för data som inte behöver speglas. Kör min filserver på linux, men har tröttnat på överföringstiden på vissa typer av filer. Därav hanterar jag detta via MB inbyggda RAID-kontroller.

Citat:

EDIT: tillägg

Chassiet tycker jag ser ok ut. Normalt så att säga.
Jag tror nog att allt får plats men det kanske är lite krågligt att få in alla diskar och grafikkortet (om det nu är så långt, vet inte jag så jag säger inget mer om det)

Finns ju ett kort här
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/17834-full.jpg

med tillhörande tråd
http://www.sweclockers.com/album/?id=2566

Så se själv

Stort tack för din tid!

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Hehe jag har tid över så, jobbar ju bara.

JA, moderkortet är det som sätter gränsen för de minnen i mitt inlägg. Dock var det någon som sa att även processorn inte klarade mera. Är dock osäker på hurvida det stämmer.

Samtidigt är det någon annan som säger att han har 1600 minnen och de funkar. Så det skall nog funka. Har själv inte kollat med processorn om hurvida den klarar 1600 eller inte.

När det gäller timings är det tydligen viktigare med låga timings än höga frekvenser.

Om man kollar på Wikipedia om CL timing så framgår det inte mycket förrutom att det hamnar på några få nanosekunder, vilket ju inte är någonting egentligen. Så det är väl priset som avgör till sist. att gå från CL9 till CL6 kostar ju lite pengar (och då ser det ut som om det verkligen är lite.. typ 50kr eller så)
jag skulle dock satsa på CL6:orna då de inte kostar mycket alls.

Tänkte trycka in lite saker jag har sett, CL4 minnen har jag sett en ända gång. det var DDR2 och de var EXTREMT dyra. typ 5k per 2GB. CL6 har jag sett med och det är väldigt bra enligt allt jag vet. CL9 kör jag hemma själv och tycker inte att dessa är långsama eller nåt, Dock är min processor flaskhalsen i systemet. (kör DDR2)

När det gäller DDR2 mot DDR3 så är 3:an mycket snabbare enligt vissa och bara en mindre uppgradering enligt andra. (Men även om man skulle säga att DDR3 == DDR2 så är CL6 fortfarande väldigt bra, och CL8-CL9 normala om inte lite långsamma för folk som vill klocka) Men eftersom du inte vill klocka utan bara köra ett system som kör bra så skulle jag satsa på en kompromiss.
(dock är det ju ingen prisskillnad egentligen så vem bryr sig)

Angående vilka minnen som Gigabyte har testat så får du länken
Tänk på att det är en pdf-fil som kräver öserländska språk (bara några få tecken på japanska eller nåt) inget viktigt tror jag, dessutom står det på engelska med.
Det är samma som alla moderkortstilverkare säger. "Eftersom det finns en mängd olika tillverkare på marknaden så testade vi bara några."

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard...

Länken är tagen från menyn till höger på den här sidan

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Läste även att moderkortet klarar av att köra 1666 Mhz minnen. och om du trycker i några med högre frekvenser så kommer dessa att klockas ner till moderkortets maximala frekvens ( som alla moderkort gör, eller majoriteten iaf )

Då förstår jag dina tankar om diskarna. I slutändan är det ju du som bestämmer.

Eftesom jag själv är ute efter ett liknande system så är jag mer än benägen att hjälpa till.
Dock vill jag klocka så jag har lite andra tankar om hårdvara

Lycka till med systemet föresten.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Återigen tack!

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500