Gainward GTX 275 tredjepartskylare

Permalänk
Medlem

Gainward GTX 275 tredjepartskylare

Hej,

I de trådar som finns ang detta kort hittar jag ingen som beskriver en tredjepartskylare som passar Gainward GTX 275 av denna modell, ->

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=192446&sid=1004002&SpaceC...

Fläktarna suger in luft från chassit och ut, i chassit igen, alltså inte ut bakom kortet som jag tycker dom borde.

Tänker byta kylare till något bättre och montera på en 120mm fläkt. har kollat på thermalright´s hemsida men finner ej något som passar där.

Förslag?

xpna

Permalänk
Avstängd

Förmodligen passar Acceleron som passar GTX 260.. Annars passar den med lite våld.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Förmodligen passar Acceleron som passar GTX 260.. Annars passar den med lite våld.

Hej,

Ambitiöst av dig att svara på min konkreta fråga med ett så uförligt svar.
Jag har kontrollerat faktan på deras hemsida och det finns ingenstans någon text som talar om att GTX275 skulle passa med den kylaren. Att bruka våld på ett såpass dyrt grafikkort är inget jag vill göra.

Tack iaf.

xpna

Permalänk
Avstängd

Tss. Bruka våld på Acceleron! annars tittar du på en sprängskiss på båda korten och bedömer ifall dom passar där.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Hej!

Accelero XTREME GTX 280 passar även 275:an.

Citat:

Application:
nVIDIA GeForce GTX 285,280,275,260
Up to 250 Watts

http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Hej!

Accelero XTREME GTX 280 passar även 275:an.

http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=...

tackar... den ser inte helt fel ut, skulle funnits en utan fläktar så man kan anpassa fläktvalet själv.

men tusen tack. nu har jag något att utgå från.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
tackar... den ser inte helt fel ut, skulle funnits en utan fläktar så man kan anpassa fläktvalet själv.

men tusen tack. nu har jag något att utgå från.

Jag kör själv med 4870x2 versionen av denna kylare och är tveksam att du hittar bättre/tystare fläktar än dessa.

Så kör på denna kylare och du lär inte bli besviken, helt sjuk kylning och väldigt tyst

Permalänk
Avstängd

Hahaha en GTX 260 kylare passade. Prisa gud, jag vann.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Hahaha en GTX 260 kylare passade. Prisa gud, jag vann.

Vad har du vunnit? Det är inte 100% säkert att den passar på GTX 275 som Gainward har tillverkat.

Dom får lov att ändra korten och anslutningsmöjligheterna något. Därför jag ställer frågan så att någon som har ett besked och har provat kan svara.

Har du inget svar kan du avstå från att svara, du tillför ingenting till tråden.

xpna

Permalänk
Hedersmedlem

Att ge råd om att bruka våld på sitt dyra grafikkort är inte lämpligt! Utan håll er till vettigare förslag tack.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Har varit i butik idag och kontrollerat måtten på plattan och det skiljer 2mm mellan skruvhålen på Accelero XTREME mot 275:ans monteringshål, så varken den eller acceleron passar, någon med förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Hej igen,

Har varit i butik idag och kontrollerat måtten på plattan och det skiljer 2mm mellan skruvhålen på Accelero XTREME mot 275:ans monteringshål, så varken den eller acceleron passar, någon med förslag?

Intressant information måste jag säga, hur kan AC skriva på sin hemsida att det passar till 275:an isf?
Dessutom har jag för mig att 275 är ett 280/285-chip med några inaktiverade shaders och bantade frekvenser = en kylare som passar en av dem, passar även den andra.. Och visst har tillverkaren rätt att ändra på vissa detaljer i grafikkortens layout, men knappast någonting så standardiserat som kylarens monteringshål! Hade nVidia tillåtit de hade de i princip skjutit sig själva (och aftermarket tillverkarna dessutom..) i foten, vilket man helst undviker Mitt råd är att du kollar runt på prisjakt och alatest och ser om du kan hitta någon som testat den på en 275:a, annars får du väl prata med butiken och fråga om det är något de kan ta reda på
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Hej igen,

Har varit i butik idag och kontrollerat måtten på plattan och det skiljer 2mm mellan skruvhålen på Accelero XTREME mot 275:ans monteringshål, så varken den eller acceleron passar, någon med förslag?

Antingen så följer inte gainward referensdesignen eller så ljuger AC, tycker du ska maila AC och fråga

Permalänk
Medlem

Jag har mailat AC om detta men ännu ej fått något svar, Gainward följer säkerligen referensdesignen men, det skiljer enbart 2mm, möjligen går det att få fast plattan ändå men skruvarna kommer inte centreras som det är tänkt och då finns risken antar jag att jag gör sönder något.

Är det värt det? 2mm är ju inte mycket, men tillräckligt.

Permalänk
Medlem

btw hur varmt blir det grafikkortet med stock kylaren? för mitt går upp till 78-80 sen flippar grafiken helt i gta

Visa signatur

Mitt system:
[M4N82 Deluxe][AMD Phenom II 940 @3600Mhz(18x200][Nvidia Gforce Gtx 275][Corsair 6GB XMS-2 8500C5][Corsair TX 850w][Antec Three hundred]

Permalänk

Gainward har inte följt referensdesignen på GTX275... Eftersom dom använder sej av en egen design på kylningen, även designen på PCB'n är deras egen.

Jag citerar från Fudzilla:

Citat:

Gainward is one of the first Nvidia partners to come up with a nonreference GTX 275 card, their card has a completely different PCB and cooling

Så det är inte säkert att du får dit en tredjeparts kylare, om du nu inte använder en kofott och lite fogskum.

Visa signatur

Foxconn QuantumForce Bloodrage | Core i7 920(D0) @ 3.8 | 3x2GB Corsair Dominator 1866 | Gainward GeForce GTX780 | Samsung 840 250GB | 2xWestern Digital Caviar GreenPower 1TB | Plextor PX-B940SA | Tagan BZ 900W | Corsair H70 | Zalman GT1000 | Samsung Syncmaster T260 | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feddy84
btw hur varmt blir det grafikkortet med stock kylaren? för mitt går upp till 78-80 sen flippar grafiken helt i gta

Jag använder mig av chassit antec p182b
har 2 utblås, en bak + en tak samt en inblås för övre kammarn

kortets fläktar har jag ställt ner till 30% ist för 40% som väsnades för mycket

kortet blir ca 80-87 vid spelet farcry2 efter någon timma och vid foldandet ungefär detsamma utan att fläkten behöver öka i styrka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pete®gun
Gainward har inte följt referensdesignen på GTX275... Eftersom dom använder sej av en egen design på kylningen, även designen på PCB'n är deras egen.

Jag citerar från Fudzilla:

Så det är inte säkert att du får dit en tredjeparts kylare, om du nu inte använder en kofott och lite fogskum.

Kan du ge mig länk till källan? Det var intressant att veta för då kommer jag byta kortet mot ett ASUS eller xfx.

xpna

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hittade lite bilder på nakna GTX 275, det syns rättså väl att Gainward inte följer referensdesignen.
Gainward:

Zotac(referens):

Inno3D(referens):

Permalänk
Medlem

Då har jag rent kylningsmässigt gjort 2st otroligt dumma köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Då har jag rent kylningsmässigt gjort 2st otroligt dumma köp.

Jag tänkte köpa detta kortet idag då det ska ge bättre egenskaper än vanlig 275. Det är alltså bättre att köpa vanlig 275 och sätta dit 3partsfläkt än att köpa ett gainward?

Permalänk
Medlem

Jag har gainward 260 gs (ser precis likadant ut) och har beställt extreme 280, ska se vad jag kan modda till, den ska fan dit på nåt sätt.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hage
Jag tänkte köpa detta kortet idag då det ska ge bättre egenskaper än vanlig 275. Det är alltså bättre att köpa vanlig 275 och sätta dit 3partsfläkt än att köpa ett gainward?

Har du problem med värme i burken, så är inte Gainward bra, eftersom värmen sprids i burken. Har du ett bra ventilerad chassi, så är Gainward bra, med bättre kylning + att den är lite tystare.

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem

Gainwardkylaren är konstruerad så, efter min egen undersökning, att friskluft tas från baksidan av chassit via perforeringen på baksidan av kortet samt framifrån kortet och även rakt underifrån fläktarna.

Så i mitt fall med en Antec P182 chassi är det katastrof då kortet inte blåser värmen ut ur burken på något vis alls utan den sprids över moderkortet och cpun och ram vrmer osv och sen ut via bak/tak fläkten!

Vet inte vad för slags mod jag behöver göra för att ändra på detta.

Kör Noctua P12 1300varvs fläktar i hela burken och med dom på högsta hastighet lyckas jag inte få en behaglig temp på moderkortet. Stiger en bra bit över 53C vid spel och annan belastning på gpun.

Förslag? Eller måste jag byta till en annan tillverkare? 275 kortet är vasst så det här är mycket synd!

Permalänk
Avstängd

Referenskylaren på GTX 275 är grymt bra. Mina temps är 55 idle och 65 load.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Antielefant

Du har i så fall missförstått eller fläktar som är felvända.
Den suger in luft vid fläktarna, och släpper sedan ut den uppvärmda luften bak i perforeringen och i hålet i framkant av kortet.

Den kylare du ska använda om du vill ha dumpning är...

...drumroll...

...NVidia's standard referenskylare, vilken är det absolut optimala för SLI eller alla andra situationer där varmluften inte får gå tillbaka in i chassit.

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar03...
http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/260cooler.jpg

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Du har i så fall missförstått eller fläktar som är felvända.
Den suger in luft vid fläktarna, och släpper sedan ut den uppvärmda luften bak i perforeringen och i hålet i framkant av kortet.

Den kylare du ska använda om du vill ha dumpning är...

...drumroll...

...NVidia's standard referenskylare, vilken är det absolut optimala för SLI eller alla andra situationer där varmluften inte får gå tillbaka in i chassit.

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar03...
http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/260cooler.jpg

Menar du att jag kan handla en sådan ref-kylare och montera på mitt kort?

Tack för ditt svar.

xpna

Permalänk
Medlem

engligt de över kan du inte det, då pcb är annorlunda uppbyggt...

haha, Xcenicx, faan va du är galen i nvidias referenskylare, tycker inte den verkar för bra, då korten är varma(men tysta)

vad är det du älskar med dem?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Provade nu, f.ö att montera bort intake fläkten och enbart köra med exhaust x2, en bak samt en tak och kylarens hastighet på grafikkortet på 30%.

Verkar fungera ljudmässigt men tempen är 98grader nu vid kodning av SETI arbeten.

Jahapp blir väl ett jag måste inhandla annat chassi då.