Konsten att klämma musten ur 4890

Permalänk
Medlem

Konsten att klämma musten ur 4890

är det nån som lyckats klämma upp 4890 i 1000ghz utan att gå upp til 1,45 volt .... tar gärna emot tips om kortet då jag är noob på ati....
jag har två kort jag kör i CF med en i7 920 d0 på 4,0ghz så den är inte flashalsen ! Jag tror också att 800 watt från en MIST psu ska hålla det kokande......jag har kört tri sli gtx275 på den !

Permalänk

Vilken frekvens du lyckas få upp kortet i har inget med att göra hurvida din processor flaskar kortet eller inte.

Tyvärr har jag inte ett 4890 och vet inte vad det har för standardvolt men var försiktig så du inte drar på för mycket

Permalänk
Medlem

du får en tusenlapp om du kommer upp i 1000ghz

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Föresten.. visst är det 1000Mgz/1Ghz vi snackar om?

Permalänk

Lika logiskt att CPU flaskhalsar GPUn som att grafikkortet skulle flaskhalsa överklockning av CPU.
Noll dvs.

Permalänk
Medlem

*LOL* Jag bjuder på ghz vs mhz missen, det är under all kritik att göra ett sånt fel !

Och vad jag menar med flaskhalsar har inte direkt med klockningen att göra men jag har varit tvungen att clocka upp processorer för att inte bandbredden skall svikta när man kör diverse benching tex 3dmarko6 är ju ytterst beroende av att pci-e kontrollern öppnas mer genom att den synkas med qpi/uncore kopplingen til nordbryggan vilket resulterar i att den också bör voltas upp litegrann. Men i teorin så är det tillräckligt med en dårligt klockad cpu för att ett tex 1000 kort presterarar som ett 900 kort.... I alla fall om man jämför på x58 plattformen, för där är det ju bara en grej som inte KAN flaska og det är RAM för 1366 prollar har ju numera minneskontrollern ombord som amd prollarna och sen får ju i5 även nordbryggan och pci-ekontrollen ombord men man vet ju redanhur det kommer flaska pga fysisk begränsning i bandbredden....
Så jag är på det rena med frågan, men vet ju inte om det gäller lika mycket för ati och vet inte mycket om voltingen på ati R790 strukturen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Lika logiskt att CPU flaskhalsar GPUn som att grafikkortet skulle flaskhalsa överklockning av CPU.
Noll dvs.

Vänligen lämna inga svar när du inte vet skilnad på pissnödig och kåt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det "enklaste" sättet skulle väll vara att
byta till en vettig kylare och öka lite på volten sen e det bara att köra på.
Alternativt vatten kylning.

Permalänk
Avstängd

vinner inte så mkt så det är värt ändå?

Fast om du gör det får skjs skull så säger jag.
GO

(inget relevant)

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Jag skulle säga att det "enklaste" sättet skulle väll vara att
byta till en vettig kylare och öka lite på volten sen e det bara att köra på.
Alternativt vatten kylning.

Har beställt vatten idag... men det tar ett par dagar.... innan dess vågar jag nog inte fläska på mera volt......jag känner jag har nådd gränsen på luft där.

Permalänk
Medlem

" Vänligen lämna inga svar när du inte vet skilnad på pissnödig och kåt. "

Sluta bygg så många datorer....det tär på din ödmjukhet.