Är mitt grafikkort trasigt?

Permalänk

Är mitt grafikkort trasigt?

Hej!

Jag har börjat misstänka att något är fel på mitt grafikkort då jag får artifakter i WoW och blåa ränder på skärmen ibland. Dessutom händer det att datorn fryser och att den kan spontant starta om när man spelar, tabbar ut ur spel, eller efter man har stängt av ett spel. Det sker dock inte om man bara surfar utan att starta något grafikkrävande program.

Grafikkortet är:
http://www.dustinhome.se/pd_5010150410.aspx

Bilder på artifakt problemet:

Detta sker oftast när man spelar full-screen och grafikkortet får arbeta hårdast. Inte så ofta när man kör windowed och grafikkortet belastas 30-40% men det händer. Även i detta fall så krashade FPSen när jag började få artifakter.

Det låter som överhettning men enligt temperatur sensorn så brukar max ligga runt 65-70 grader när jag spelar WoW.

Och som nämnt så har jag även problemet med blåa ränder på skärmen ibland. Oftast efter att skärmen varit avstängd men datorn stått på, eller efter den har varit i vänteläge.

Bilder på blåa-ränder problemet:

Har en kompis som också började få grafikproblem med sin dator, men då visade det sig att moderkortet hade gått sönder. Finns det något enkelt sätt att testa det?

Allt är i orginal klock! Resten av systemet kan ni se i min signatur.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Testa låna någons grafikkort. Hade samma problem men inte lika farligt på ett Ati 9800 pro.

Finns seriöst bara detta problem på Ati? Börjar bli riktigt orolig om man ska våga ens köpa ett nytt grafikkort från AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Testa låna någons grafikkort. Hade samma problem men inte lika farligt på ett Ati 9800 pro.

Finns seriöst bara detta problem på Ati? Börjar bli riktigt orolig om man ska våga ens köpa ett nytt grafikkort från AMD

EDIT: Tjejerna på Need for Speed underground liknade Edward Scissorhands!

Så Ati börja sin karriär för mig med problem...nu med mitt 3870x2...problem. *Suck*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Testa låna någons grafikkort. Hade samma problem men inte lika farligt på ett Ati 9800 pro.

Finns seriöst bara detta problem på Ati? Börjar bli riktigt orolig om man ska våga ens köpa ett nytt grafikkort från AMD

Jo skulle gärna gjort det, men jag har inte direkt något annat grafikkort att stoppa in i burken.. Har ett gammalt 7800GTX, men det lyckas jag inte få loss ur den gamla HP-datorn trots många försök.

Tänkte om det var någon kunnig person som kände igen problemet och kunde avgöra vad som orsakar detta genom felen som beskrivs.

Kan det vara något minneschip på grafikkortet som är stekt? Tänkte då den modellen jag har saknar kylning på minnena.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Det du måste göra är att testa för att vara hundra på om det är grafikkortet lr moderkortet som är fel.
Vad händer när du 3Dmark?

Permalänk
Avstängd

Jag hade liknande problem med mitt ATI HD4870 bytte ner mig till ett Nvidia 9800GTX och hade inga problem med spel alls..Sen en morgon va min dator helt död kom fram till att det va moderkortet som hade dött under natten :/

Köpte nytt moderkort och tänkte att det kan ju ha varit moderkortet som ställde till det för ATi kortet så slängde tillbaka ATi kortet och vips alla problem borta allt fungerar klockrent tom äldre spel rockar på som tusan...

Så det kan mycket väl vara ditt moderkort som är på väg att ge upp

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Får tacka för alla svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det du måste göra är att testa för att vara hundra på om det är grafikkortet lr moderkortet som är fel.
Vad händer när du 3Dmark?

Jag körde 3Dmark relativt nyligen och då fungerade det utan problem, men ska testa igen ikväll och se om jag får samma resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Jag hade liknande problem med mitt ATI HD4870 bytte ner mig till ett Nvidia 9800GTX och hade inga problem med spel alls..Sen en morgon va min dator helt död kom fram till att det va moderkortet som hade dött under natten :/

Köpte nytt moderkort och tänkte att det kan ju ha varit moderkortet som ställde till det för ATi kortet så slängde tillbaka ATi kortet och vips alla problem borta allt fungerar klockrent tom äldre spel rockar på som tusan...

Så det kan mycket väl vara ditt moderkort som är på väg att ge upp

Ja det skulle inte vara så kul, då måste man i princip bygga om hela datorn.. Hur kan moderkortet göra så att grafikkortet räknar fel? Blir det fel i informationen som sänds mellan CPU och GPU via moderkortet?

"edit"
Det som jag tycker är konstigt är att WoW kan fungera utan problem i 1-2h och ibland mer innan problemet kommer. Och det var det första spelet jag har sett så mycket artifakter i. Har fått väldigt lite i Left 4 Dead men inget annat spel.
Jag har dock haft problem med spontana omstarter i spel sen jag byggde datorn. Även med mitt första HD4850 som gick extremt varmt (100+) då kylaren inte verkade sitta ordentligt.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Hur kan moderkortet göra så att grafikkortet räknar fel? Blir det fel i informationen som sänds mellan CPU och GPU via moderkortet?

Finns mycket som påverkar. Även minnesfel (processorns minne alltså) kan ge artifakter likt dina vilket har hänt i mitt fall. Eller nåt helt annat. Tänk bara på att det behöver inte betyda att nåt är trasigt. Kanske det bara är värmeproblem (t ex pga damm). Det är sällan det man först tror som är orsaken...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har du kollat så fläkten är ren från damm?

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Finns mycket som påverkar. Även minnesfel (processorns minne alltså) kan ge artifakter likt dina vilket har hänt i mitt fall. Eller nåt helt annat. Tänk bara på att det behöver inte betyda att nåt är trasigt. Kanske det bara är värmeproblem (t ex pga damm). Det är sällan det man först tror som är orsaken...

Jo, jag trodde också det var överhettning först. Men enligt alla komponenter som har temperatur-sensorer så ligger alla inom god marginal.

Datorn är relativt damm-fri då den bara körts sen Januari och grafikkortet sen i slutet av Februari. Min gamla dator är helt full med damm men den snurrar på fint, och det är inte direkt några kalla grejer(P4 650, 7800GTX), så det känns konstigt om den nya datorn skulle vara så känslig..

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

poäng i 3dmark?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
poäng i 3dmark?

Runt 12000 i 3dmark06 när jag körde för dryga månaden sen. Får återkomma ikväll när jag har tillgång till datorn med en ny körning och poäng.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Jo, jag trodde också det var överhettning först. Men enligt alla komponenter som har temperatur-sensorer så ligger alla inom god marginal.

Datorn är relativt damm-fri då den bara körts sen Januari och grafikkortet sen i slutet av Februari. Min gamla dator är helt full med damm men den snurrar på fint, och det är inte direkt några kalla grejer(P4 650, 7800GTX), så det känns konstigt om den nya datorn skulle vara så känslig..

Ok, inte värme alltså. Testat rota runt bland BIOS-inställningarna och/eller uppdaterat BIOS? Rensat BIOS-inställningarna (clear CMOS)? Lite mer spänning på nordbryggan kanske? Behöver minnena ha mer spänning? Du har väl inte överklockat processorn och/eller minnet utan att testa stabiliteten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ok, inte värme alltså. Testat rota runt bland BIOS-inställningarna och/eller uppdaterat BIOS? Rensat BIOS-inställningarna (clear CMOS)? Lite mer spänning på nordbryggan kanske? Behöver minnena ha mer spänning? Du har väl inte överklockat processorn och/eller minnet utan att testa stabiliteten?

Nej allt är helt oklockat och går på fabriksinställningar. Har varit inne i bios, men inte rört några inställningar. Bios är original från fabrik, inget som har uppdaterats, och spänningarna likaså. Spänningen känns lite farligt att hålla på och ändra på när man inte är riktigt hundra på vad man gör.

En sak jag tänkte på dock, kan moderkortet bli för varmt? P5Q har ingen temperatur sensor på chipet utan bara "ambient", vilken brukar stiga till runt 55 vid spel och runt 35-40 i idle.

Ett annat exempel på en spontan avstängning som jag kom på är när man stänger av GTA4. Man kan öppna web-läsaren, surfa lite, men inom några minuter brukar datorn nästan alltid starta om sig fast man stängt ner spelet. Känns väldigt konstigt :S

Likaså om man sitter i WoW och tabbar ut och in i spelet så händer det rätt ofta att skärmen blir svart och datorn startar om.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Nej allt är helt oklockat och går på fabriksinställningar. Har varit inne i bios, men inte rört några inställningar. Bios är original från fabrik, inget som har uppdaterats, och spänningarna likaså. Spänningen känns lite farligt att hålla på och ändra på när man inte är riktigt hundra på vad man gör.

En sak jag tänkte på dock, kan moderkortet bli för varmt? P5Q har ingen temperatur sensor på chipet utan bara "ambient", vilken brukar stiga till runt 55 vid spel och runt 35-40 i idle.

Ett annat exempel på en spontan avstängning som jag kom på är när man stänger av GTA4. Man kan öppna web-läsaren, surfa lite, men inom några minuter brukar datorn nästan alltid starta om sig fast man stängt ner spelet. Känns väldigt konstigt :S

Likaså om man sitter i WoW och tabbar ut och in i spelet så händer det rätt ofta att skärmen blir svart och datorn startar om.

Ok, men testa ändå att öka spänningen till nordbryggan lite grann och se vad som händer. Kanske även minnet lite grann. Nollställ BIOS och ladda default inställningarna innan dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
poäng i 3dmark?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det du måste göra är att testa för att vara hundra på om det är grafikkortet lr moderkortet som är fel.
Vad händer när du 3Dmark?

Nu har jag kört tre rundor 3dmark06 utan några artifakter med dessa resultat:

Max tempen är under körningen, bilden togs när datorn varit i idle ett tag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ok, men testa ändå att öka spänningen till nordbryggan lite grann och se vad som händer. Kanske även minnet lite grann. Nollställ BIOS och ladda default inställningarna innan dess.

Försvinner inte garantin om man är inne och ändrar på volten? Vilket skulle vara det sista jag skulle vilja göra med en instabil dator. Dessutom vet jag inte riktigt vilka värden man ska ändra på.

Resetta bios borde jag kunna lyckas med. Men spelar det någon roll om jag ändå inte har rört någon inställning?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Nu har jag kört tre rundor 3dmark06 utan några artifakter med dessa resultat:

http://i200.photobucket.com/albums/aa83/zZGurraZz/tempsscore-...

Max tempen är under körningen, bilden togs när datorn varit i idle ett tag.

Försvinner inte garantin om man är inne och ändrar på volten? Vilket skulle vara det sista jag skulle vilja göra med en instabil dator. Dessutom vet jag inte riktigt vilka värden man ska ändra på.

Resetta bios borde jag kunna lyckas med. Men spelar det någon roll om jag ändå inte har rört någon inställning?

Ehhh... vill du ha en stabil dator eller inte? Testa först att rensa BIOS och ladda default. Blir det nån skillnad? Testa sen att dra upp spänningen på nordbrygga och minne (Vdimm) lite grann t ex 0,1-0,2 V. Och hjälper inte det får du fortsätta felsöka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ehhh... vill du ha en stabil dator eller inte? Testa först att rensa BIOS och ladda default. Blir det nån skillnad? Testa sen att dra upp spänningen på nordbrygga och minne (Vdimm) lite grann t ex 0,1-0,2 V. Och hjälper inte det får du fortsätta felsöka.

Jo det är klart att jag vill ha en stabil dator och jag uppskattar att du försöker hjälpa. Men jag vill bara inte förvärra situationen genom att jag sätter någon volt fel och garantin ryker vilket stjälper mer en hjälper. Sen om sakerna inte fungerar som det utlovas från fabrik så borde man väll vara berättigad en reklamation. Reseta bios ska jag dock försöka ge mig på imorgon.

Jag körde Furmark och kunde utan större problem värma upp grafikkortet så det stängde av sig. Vilket är mycket dåligt då man tycker att ett grafikkort ska klara ett stabilitets test. Datorn hängde sig dock bara och skärmen slocknade, och startade inte om sig som den brukar göra. Efter jag körde GRID så låg grafikkortet på 73 grader och kortet stängde av sig vid 76 i Furmark, vilket var mycket tidigare än mitt första HD4850, så det kanske är överhettning ändå... Förklarar dock inte varför datorn startar om sig.

Vilket program är det bästa för att testa moderkort/CPU/GPU/minnen? Se om man kanske kan få fram något resultat av det.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Jo det är klart att jag vill ha en stabil dator och jag uppskattar att du försöker hjälpa. Men jag vill bara inte förvärra situationen genom att jag sätter någon volt fel och garantin ryker vilket stjälper mer en hjälper. Sen om sakerna inte fungerar som det utlovas från fabrik så borde man väll vara berättigad en reklamation. Reseta bios ska jag dock försöka ge mig på imorgon.

Jag körde Furmark och kunde utan större problem värma upp grafikkortet så det stängde av sig. Vilket är mycket dåligt då man tycker att ett grafikkort ska klara ett stabilitets test. Datorn hängde sig dock bara och skärmen slocknade, och startade inte om sig som den brukar göra. Efter jag körde GRID så låg grafikkortet på 73 grader och kortet stängde av sig vid 76 i Furmark, vilket var mycket tidigare än mitt första HD4850, så det kanske är överhettning ändå... Förklarar dock inte varför datorn startar om sig.

Vilket program är det bästa för att testa moderkort/CPU/GPU/minnen? Se om man kanske kan få fram något resultat av det.

Kanske skulle sagt det förut men garantin lär fortsätta gälla. Du har inte sönder nåt bara genom att höja spänningen ett snäpp. Ska man ha sönder minnen måste man plåga dem betydligt mer än så. Om du går in på xtremesystems så kan du hitta vissa tokstollar som ger sina DDR2-minnen runt 3-3,5 V så de kan köra cas3 i väldigt hög klockfrekvens. Enligt nån av dem så var minnena slutkörda efter bara ett par timmar :). Fast det är ju lite extremt kanske...

Just ja, OCCT har en samling stresstest som funkar väldigt bra.

Här har du också en benchmark som mäter bandbredden till och från grafikkortet. Det stressar systemet rätt hårt så det borde funka som stabilitetstest också. Dessutom får du reda på om grafikkortet verkligen får den bandbredd som behövs och att det är någorlunda rätt konfigurerat.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=225823

Spel kan man också använda t ex Battlefield 2 som tycks vara väldigt känsligt för minnesfel. Kör några rundor med bottar och se om nåt verkar galet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Har nu kört igenom OCCT GPU test och CPU. Grafikkortet klarade cirka 2 min av uppvärmnings testet, sen stängde datorn ner det vid 76C.

Vid CPU testet så frös datorn vid efter ca 18 min båda gångerna med tempsen:
60-50-58-60 på kärnorna.

Startade om datorn med reset knappen, loggade in, alla program ladda hel segt och gick mycket långsammare än vad det brukar så jag startade om ännu en gång, fast via windows denna gång.

Denna gång så betedde den sig hel knasigt. Jag kunde inte logga in! Den sa fel lösenord fast jag tog en bokstav i taget och var helt säker på att jag skrev rätt. Den började logga in och såg "Välkommen" och man såg bakgrunds bilden, och sen helt plötsligt hoppade den tillbaka till inloggnings vyn och sa att det var fel lösenord.

Så jag gav upp och startade om datorn ännu en gång vilket jag kör på just nu. Den tog emot lösenordet och alla program startade upp snabbt. Sitter och backar upp all viktig data nu då jag inte litar på burken för fem öre längre..

Efter det tänkte jag köra testet på bandbredden till grafikkortet och se vad den ger för resultat.

Sen ska jag resetta bios(sitter och läser manualen hur man gör ) och om det inte gör någon skillnad så uppdaterar jag bios.

"Edit"

Resultat på PCIe testet:

Såg okej ut jämfört med de andra resultaten i tråden som du länkade till, tror jag iallafall.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Låter som du har problem med minnet eller nordbryggan som tidigare sagts i tråden. Eftersom du har en quad och 4 Gb minne kan nordbryggan behöva lite mer volt.

Jag tror dock du har problem med minnet, antingen att du ger det för lite volt eller att en sticka är trasig? Hur mycket volt ger du minnet? Jag måste ge mina minnen 2,1 v för de ska fungera som de ska det är också rekomenderat av corsair. Prova kör memtest.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Låter som du har problem med minnet eller nordbryggan som tidigare sagts i tråden. Eftersom du har en quad och 4 Gb minne kan nordbryggan behöva lite mer volt.

Jag tror dock du har problem med minnet, antingen att du ger det för lite volt eller att en sticka är trasig? Hur mycket volt ger du minnet? Jag måste ge mina minnen 2,1 v för de ska fungera som de ska det är också rekomenderat av corsair. Prova kör memtest.

Jo det kan nog vara minnet faktiskt! Såg nu att Corsair XMS2 PC6400 CL5 ska ha 1,9V och jag tror att default är på 1,8V för P5Q pro. Visste att CL4 versionen behövde höjd minnesvolt till 2,1V men hade för mig att CL5 versionen kunde köra på standard volt.

Blir det första att kolla på när jag kommer hem från jobbet. Annars får jag helt enkelt ge mig på att ge lite mer spänning till nordbryggan, uppdatera bios o.s.v.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

CL 5 ska klara sig på 1,9 men kör memtest för att kolla om det är minnena.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
CL 5 ska klara sig på 1,9 men kör memtest för att kolla om det är minnena.

Jo precis, men tror att dom är inställda på 1,8 V för tillfället då jag misstänker att det är standard inställningen på P5Q. Sen när man ska testa minnena, är det Memtest86 som gäller eller finns det något som man kan köra från windows?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Dustin AB
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Jo precis, men tror att dom är inställda på 1,8 V för tillfället då jag misstänker att det är standard inställningen på P5Q. Sen när man ska testa minnena, är det Memtest86 som gäller eller finns det något som man kan köra från windows?

Memtest är väl att föredra, finns Memtest for Windows också men jag skulle rekomendera vanliga hederliga Memtest86. Testa gärna både med 1.8 samt 1.9V för att se skillnaden. Om du får minnesfel så testa minnena en och en. Tänk på att om du kör 1st modul i taget så kan de fungera bra i 1.8V men kör du 4st sådana så kan det krävas 1,9. Så kör gärna 1,9V oavsett om du kör 1, 2 eller 4 kretsar. Det går att uteslutningstesta fram sig med den typen av fel.

Att höja volten till NB spräcker inte garantin så länge man inte sätter eld på kortet eller på något annat sätt orsakar en skada som skapas p.g.a. "onormal användning". Ibland krävs det lite extra ström här eller där, och det är helt okej att småpyssla med volten tills allt är OK. Vanligtvis behövs det dock inte så det är alltid värt att utesluta alla andra saker först.

Jag fick ditt meddelande ang. datorn, maila mig gärna när du har testat minnena, så kan vi kolla på vad som ska bytas ut. Finns som vanligt på jm@dustin.se.

// Jüri Martoja, Dustin AB

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMartoja
Memtest är väl att föredra, finns Memtest for Windows också men jag skulle rekomendera vanliga hederliga Memtest86. Testa gärna både med 1.8 samt 1.9V för att se skillnaden. Om du får minnesfel så testa minnena en och en. Tänk på att om du kör 1st modul i taget så kan de fungera bra i 1.8V men kör du 4st sådana så kan det krävas 1,9. Så kör gärna 1,9V oavsett om du kör 1, 2 eller 4 kretsar. Det går att uteslutningstesta fram sig med den typen av fel.

Att höja volten till NB spräcker inte garantin så länge man inte sätter eld på kortet eller på något annat sätt orsakar en skada som skapas p.g.a. "onormal användning". Ibland krävs det lite extra ström här eller där, och det är helt okej att småpyssla med volten tills allt är OK. Vanligtvis behövs det dock inte så det är alltid värt att utesluta alla andra saker först.

Jag fick ditt meddelande ang. datorn, maila mig gärna när du har testat minnena, så kan vi kolla på vad som ska bytas ut. Finns som vanligt på jm@dustin.se.

// Jüri Martoja, Dustin AB

Tack för att du tar dig tid och hjälpa!

Har nu spenderat kvällen med att testa minnena i Memtest86 och resultatet blev:

2 ram stickor på 1.80V och NB på 1.10V = Omstart nästan direkt under testet, klarade ca ~4-5 sekunder.

2 ram stickor på 1.90V och NB på 1.10V = Samma fel

2 ram stickor på 1.94V och NB på 1.18V = Samma fel

Så jag började testa de separata minnes stickorna. Båda klarade testet på 1.80V och NB på 1.10V i samma port. Testade sedan att köra ett av minnena i den andra porten som används när man kör med 2 st stickor. Då klarade den Memtest86 igen utan problem och volt höjning.

Stoppade ihop allt igen och tillbaka på ruta ett. Klarar Memtest86 i ca 4-5 sekunder och sen blir skärmen svart och startar om.

Nu tänkte jag ge mig på att uppdatera BIOS och hoppas på det bästa...

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Nu tänkte jag ge mig på att uppdatera BIOS och hoppas på det bästa

Kom på att det kanske inte är så bra idé att uppdatera BIOS i en instabil dator. Inte så bra om BIOS:et råkar bli korrupt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Kom på att det kanske inte är så bra idé att uppdatera BIOS i en instabil dator. Inte så bra om BIOS:et råkar bli korrupt.

Datorn brukar inte starta om man bara sitter i Windows och gör lättare saker. Men ett korrupt BIOS är inte något man skulle vilja ha. Men man skulle kanske kunna köra på bara en sticka när man uppdaterar för säkerhets skull? Datorn verkade vara tillräckligt stabil då för att klara minnestestet en ~5 gånger.

Bryr sig Windows om man rycker ur ram-minnen? Eller ska den hålla på och installera hårdvara o.s.v. som när man byter grafikkort?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Datorn brukar inte starta om man bara sitter i Windows och gör lättare saker. Men ett korrupt BIOS är inte något man skulle vilja ha. Men man skulle kanske kunna köra på bara en sticka när man uppdaterar för säkerhets skull? Datorn verkade vara tillräckligt stabil då för att klara minnestestet en ~5 gånger.

Bryr sig Windows om man rycker ur ram-minnen? Eller ska den hålla på och installera hårdvara o.s.v. som när man byter grafikkort?

Ja, du skulle kunna köra lite stabilitetstest innan du flashar.

Byta minnen bryr sig inte Windows om.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Har nu uppdaterat Bios och det hjälpte inte så antagligen är det något på moderkortet som inte fungerar som det ska tyvärr.

Och angående Corsair minnena jag har, så stod det faktiskt 1.8V skrivet på dom fast Corsair listar att de ska ha 1.9V:

http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X4096-6400C5.pdf

Vet inte om det finns olika revisioner eller nått som har olika volt krav. :S

Men jag får tacka all hjälp jag har fått och uppskattar verkligen att ni har tagit er tid att försöka hjälpa mig! Tack!

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music