Artighet, en utdöende egenskap?

Permalänk
Medlem

Artighet, en utdöende egenskap?

Idag när jag höll upp dörren åt en person hur denne bara gick genom utan att ens titta på mig, nicka, le eller p något sätt visa en tillstymmelse av tacksamhet.

Fick mig att tänka på andra gånger, tråkigt nog väldigt ofta, då detta händer. Folk visar inte uppskattning för de små dagliga gesterna. För att inte nämna den gången jag blev utskälld av en kvinna i 35-årsåldern med tre matkassar. Det enda jag gjorde då var att hålla uppe dörren åt henne varpå jag fick svaret "Jag kan själv!".

Blir heller inte bättre neråt i åldrarna. Sitter folk på bussen och en äldre person kommer upp så känns det helt rätt för mig att erbjuda min plats, men då får jag massa konstiga blickar som om jag gjort något helt ofattbart.

Är det något helt subjektivt från mitt håll eller är det flera som märkt hur artigheten dör ut?

Permalänk
Medlem

Njaa. Hade en heldagars musiklektion igår och stog och hängde upp gitarrer på väggarna efter lektionen. En tjej som jag inte känner, men vet vem det är, kom fram med två stycken och självklart så hängde jag upp dom åt henne. Kändes rätt så självklart. Hon tackade så mycket och visade verkligen tacksamhet. Jag är 14 och hon är 15.

Så jag vet inte riktigt. Finns även äldre människor som är väldigt oartiga. Men känns ändå som att de äldre är artigare ändå. Visst, jag menar inte att alla yngre är oartiga, men känns som att yngre är oartigare på något sätt. Men det finns jättemånga artiga yngre här i Sverige också, glöm inte alla dessa människor!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag tycker det inte är problem med artigheten, däremot att folk skall lägga sig i saker som de inte har med att göra. Det finns ett ordspråk som heter "Sköt dig själv och skit i andra", följ det.
Med detta menar jag inte att man skall vara oartig på något sätt, men man skall mer se till sina problem och inte ha så stora problem om vad andra gör. För då kan man själv få stora problem en vacker dag. Alltså t.ex. om någon dricker, festar, slösar pengar etc, skit i det om det inte är dina pengar. Detsamma om någon har lagt på sig några kilon, vad tusan har en med det att göra?

*edit*
Annars göteborgsinnestad älskar jag där är folk väldigt artiga, i.o.f.s. mest medlemssvärvare, men ändå så upplever jag folket bara som trevliga.

Däremot finns det en massa andra problem, som att utanför artigheten finns det inte mycket socialt. Alltså hålla upp en dörr gör de flesta, men så mycket längre går det inte. Så folk låtsats vara "vänliga och bry" sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker det inte är problem med artigheten, däremot att folk skall lägga sig i saker som de inte har med att göra. Det finns ett ordspråk som heter "Sköt dig själv och skit i andra", följ det.
Med detta menar jag inte att man skall vara oartig på något sätt, men man skall mer se till sina problem och inte ha så stora problem om vad andra gör. För då kan man själv få stora problem en vacker dag. Alltså t.ex. om någon dricker, festar, slösar pengar etc, skit i det om det inte är dina pengar. Detsamma om någon har lagt på sig några kilon, vad tusan har en med det att göra?

Har en nära kompis (15 år) som snusar väldigt mycket. Försöker övertala honom att sluta, men utan problem. Tror inte han ser det som oartigt utan snarare att jag vill att han ska må bra.

Sen min bästa kompis... Äter på tok för mycket godis och dricker alldeles för mycket dricka. En dag för någon månad sen så vart det sex burkar dricka och fyra KitKat. På en dag... Sen är det Konsum eller Gluggen (lokal liten godisaffär) några gånger i veckan.

Jag är en sån som vill att folk ska må bra, men visst är jag oartig ibland. Det står jag för och oftast så har jag en anledning till det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Har en nära kompis (15 år) som snusar väldigt mycket. Försöker övertala honom att sluta, men utan problem. Tror inte han ser det som oartigt utan snarare att jag vill att han ska må bra.

Sen min bästa kompis... Äter på tok för mycket godis och dricker alldeles för mycket dricka. En dag för någon månad sen så vart det sex burkar dricka och fyra KitKat. På en dag... Sen är det Konsum eller Gluggen (lokal liten godisaffär) några gånger i veckan.

Jag är en sån som vill att folk ska må bra, men visst är jag oartig ibland. Det står jag för och oftast så har jag en anledning till det.

Det finns två sätt att lägga sig i. Det ena för att hjälpa en person med problem, det är det inget fel på.
Det andra mer vanliga idag är att skratta åt personen och prata skit om den inför andra. När folk idag samlas så får de hitta på något att prata om och vad är då inte bättre än att prata skit om någon annan? Det jag tycker folk skall göra är att skita i vad dessa andra gör och inte ha problem över detta, så länge det inte påverkar en själv.

*edit* Jag har gjort en hel del grupparbeten, i princip varenda gång någon i gruppen har varit borta har hela gruppen pratat skit om denna. Man behöver inte vara ett geni för att lista ut vad samtalet handlade om då jag var borta.
Men då hela gruppen är samlad är alla så trevliga. Jag vill kalla detta för falsk vänskap. Och såhär upplever jag hela samhället vara, alltså inget direkt med mig som person att göra. Alltså artiga och trevliga för stunden, men så fort vi har lämnat platsen är allt detta borta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det finns två sätt att lägga sig i. Det ena för att hjälpa en person med problem, det är det inget fel på.
Det andra mer vanliga idag är att skratta åt personen och prata skit om den inför andra. När folk idag samlas så får de hitta på något att prata om och vad är då inte bättre än att prata skit om någon annan? Det jag tycker folk skall göra är att skita i vad dessa andra gör.

Mhm. Blir lite retad/mobbad i skolan på grund av att jag spelar golf. Enligt dessa andra så är det en fjollsport och borde inte få kallas sport. Och eftersom de tycker att sporten golf suger så låter dom det gå ut över mig. Även fast dom aldrig hållt i en riktigt golfklubba, eller ens en riktig golfboll så säger dom att sporten suger och är mesig osv.
Finns inte så mkt att göra åt det, bara säga att jag håller på med vad jag vill och att dom inte behöver bry sig.

Jag är en person som folk pratar skit om, utan anledning. Dessutom blir jag lite utfryst på skolan nu när det börjar bli moppeålder osv. Några anledningar till det är att jag är ett år yngre än alla i min klass samt att jag inte är det minsta intresserad utav moppar, vilket alla andra är. Jag är intresserad av datorer och sådant men finns inga "normala" person som har det intresset. Så därför blir jag lite utfryst, vill inte börja hänga med töntarna/nördarna bara för att dom har samma intresse som mig. Det finns "normala" människor med samma intresse, men dessa är flera år äldre än mig och skulle förmodligen inte "acceptera" mig som en av dom.
Sen så är jag en väldigt snäll person, enligt de flesta. Så antar att folk pratar skit om mig för att jag alltid har varit mig själv och stått för vem jag är, vilket jag nästan är ensam för på min skola.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Artighet har nog varit utdöende sen innan vi lämnade afrika. Att någon vill ge betyder inte alltid någon annan vill ha.

Permalänk
Medlem

Ähh tycker det finns mycket artighet och välvilja bland folk fortfarande. När jag hjälpte en tant att bära ner hennes rullator från bussen så blev hon jätteglad. Hon hade inte frågat först men jag visste att hon behövde hjälp.

Sen vet jag inte. Var det verkligen bättre förr? Var det det? Det har de sagt i alla tider. Ungdomarna på min tid gjorde så och så. Kanske är mer artighet och så i Göteborg?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Artighet, en utdöende egenskap?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Fick mig att tänka på andra gånger, tråkigt nog väldigt ofta, då detta händer. Folk visar inte uppskattning för de små dagliga gesterna. För att inte nämna den gången jag blev utskälld av en kvinna i 35-årsåldern med tre matkassar. Det enda jag gjorde då var att hålla uppe dörren åt henne varpå jag fick svaret "Jag kan själv!".

Är det något helt subjektivt från mitt håll eller är det flera som märkt hur artigheten dör ut?

Många människor idag är som småbarn. Stolta, envisa och lättkränkta. Normala mänskliga relationer och det ömsesidiga givandet är som bortblåst. Folk uppskattar inte längre att andra lägger sig ut för dom eftersom det uppfattas som en nedvärdering eller en kränkning. Kan själv....:P

Det enda folk uppskattar idag är opersonlig cash från staten och skattefinansierad service av folk som bara gör sitt jobb. Man behöver inte tacka eller känna sig beroende av folk som "bara gör sitt jobb".

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om var du är, vad ämnet gäller.
Men självklart så har artigheten minskat väldigt mycket.
Av äldre blir man väldigt tackad av när man håller upp en dörr eller så.

Det är dom flesta ungdomar som är lite värre på det där tycker jag (är 19 själv), men det finns självklart undantag här också.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eptk
Det handlar ju om var du är, vad ämnet gäller.
Men självklart så har artigheten minskat väldigt mycket.
Av äldre blir man väldigt tackad av när man håller upp en dörr eller så.

Det är dom flesta ungdomar som är lite värre på det där tycker jag (är 19 själv), men det finns självklart undantag här också.

Det där säger iofs. inte att det var bättre förr. Man kan ju inte veta om de äldre alltid har varit artiga, eller om folk bara blir artigare på äldre dar i allmänhet. Om ungdomar generellt är mindre artiga är äldre verkar det som att folk var artigare förr, fast det har med ålder (visdom och erfarenhet) att göra och inte vilket årtal det är. Bara en tanke...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

um, har inte själv märkt någon anmärkningsvärd ökning i oartigheten. Däremott som Bud_Bundy säger så hör man mycket skit snack (och har alltid gjort) om folk som inte är närvarande! Vilket är mycket tråkigt såklart, jag försöker alltid byta samtalämnen då (gärna tydligt) eller om jag inte känner gruppen så markerar jag tydligt att jag inte vill delta. Till golfaren vill jag säga att det kan vara dina klasskamrater som skojar med dig bara, försök att kolla om dom skrattar åt dig eller med dig, stor skillnad! Golf är kanske ovanligt för dom och därför något som utmärker just dig, var artig(ha) och skoja tillbaka bara! Om dom mobbar dig på riktigt tycker jag du ska vara lika jävlig tillbaka (men bara i försvar aldrig attack), sålänge det bara är verbalt då såklart. Kan inte tänka mig att hela klassen är mot dig så alliera dig med dom andra! ja, det är mitt tips hade själv några som störde sig på mig i 7an, var bara till att brotta ner dom små liven

Permalänk

Bara som en parentes har man klagat på ungdomens förfall sen antiken...

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Till golfaren vill jag säga att det kan vara dina klasskamrater som skojar med dig bara, försök att kolla om dom skrattar åt dig eller med dig, stor skillnad! Golf är kanske ovanligt för dom och därför något som utmärker just dig, var artig(ha) och skoja tillbaka bara! Om dom mobbar dig på riktigt tycker jag du ska vara lika jävlig tillbaka (men bara i försvar aldrig attack), sålänge det bara är verbalt då såklart. Kan inte tänka mig att hela klassen är mot dig så alliera dig med dom andra! ja, det är mitt tips hade själv några som störde sig på mig i 7an, var bara till att brotta ner dom små liven

Känns som att dom skrattar åt mig. Och det är verbalt. Finns två i klassen som jag kan "alliera" mig med, samt en annan kille som inte bryr sig. Så vi är tre golfare och 18 icke-golfare...

Och brotta ner någon, inte så lätt att brotta ner folk som är 20cm längre och 20kg tyngre än en själv... Samt att dom är ett år äldre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Att snacka skit om andra är något människan gjort sen tidernas begynnelse.
Man måste prata om andra för att stärka den egna gruppen.
En ren social grej.

Samma sak med mobbing. Har funnits i årtusenden och kommer alltid att finnas.
Dock känns mobbing mer fel än att snacka skit om någon.
Sålänge ingen tar skada av att vara hackkycklingen så kan det stärka gruppen som helhet.
Likaså ifall ingen medvetet ljuger när man pratar om andra så kan också det stärka.

Folk känner en större samhörighet med människor som de delat hemligheter med.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det där säger iofs. inte att det var bättre förr. Man kan ju inte veta om de äldre alltid har varit artiga, eller om folk bara blir artigare på äldre dar i allmänhet. Om ungdomar generellt är mindre artiga är äldre verkar det som att folk var artigare förr, fast det har med ålder (visdom och erfarenhet) att göra och inte vilket årtal det är. Bara en tanke...

Så sant så.
Vet inte riktigt, det varierar väl, men fått höra många gånger av mina föräldrar och vänners föräldrar att sådant är så värre nu för tiden, folk visar inte samma respekt mot varandra som "förr", dvs på deras tid då.

Att det liksom ändå var bättre förr, iaf är det vad många föräldrar påstår.
Men dom ser det ju inte ur samma perspektiv som vi (nu menar jag ungdomar) heller.

Svår fråga faktiskt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eptk

Men dom ser det ju inte ur samma perspektiv som vi (nu menar jag ungdomar) heller.

Jag kände mig stor och smart när jag började i 3:an. Just nu är dom som går i 3:an bara småbarn som inte vet någonting alls.

Även att man säger att barnen bara blir mindre och mindre. Det är för att man själv blir större.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hur tror ni detta hänger ihop med samhällets delaktig i barnuppfostran?

Förr kunde ju grannskapet uppfostra barnen, amn kunde bli uppläxad av vem som helst som ansåg att man gjorde fel, medan det idag är "Skit du i det"-attityden som råder.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det beror lite på sammanhang.
Jag blir mest irriterad när någon på bussen som utan problem skuttar på, knatar ner för den trånga gången utan att behöva hålla sig i och sen kan stå där och tycka att det är dålig stil av mig att inte erbjuda min plats till denne bara för att de är 60+ någonting. Är det däremot en äldre människa som har problem med de mer svåråtkomliga platserna så är det ju inga protester, då flyttar jag gärna på mig.

Likaså alla nötter med barnvagn. Typ mitt i julrushen, helt packat med folk och det är svårt att röra sig ens när man bara går, nej då ska det tusan bildas fina led och lämnas plats utan protester till alla med barnvagn som tvunget måste ha den med sig trots att ungen sitter och gormar om att de vill gå själv istället... Handlar det istället om någon som har ett litet barn och som insett att världen inte kretsar kring just dem så lämnar jag mer än gärna plats så de kommer förbi.

Och så håller det i sig. Jag gör mer än gärna småsakerna så som att hålla upp dörrar, hjälpa till att plocka upp saker som någon tappat och lämnar plats i kön om någon har verkligen bråttom med mera, men då ska det banne mig inte utnyttjas.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Och så håller det i sig. Jag gör mer än gärna småsakerna så som att hålla upp dörrar, hjälpa till att plocka upp saker som någon tappat och lämnar plats i kön om någon har verkligen bråttom med mera, men då ska det banne mig inte utnyttjas.

Jo, dessa saker som står här ovan är en självklarhet för mig. Har själv haft bråttom (missat en viktig lektion) på grund av lång kö. Ingen ville släppa förbi mig, trots att jag bara hade en sak och dom framför mig hade fulla kundvagnar...
Har släppt förbi folk i alla åldrar, även om dom bara har någon fler sak än mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

beror nog på situationen, om någon håller upp dörren åt mig brukar jag bara hålla upp dörren till den som är bakom mig ist för att tacka den som höll upp åt mig.
På buss/tuben brukar jag erbjuda plats till den som jag tror behöver en. Erbjöd senast häromdagen min plats till en gravid kvinna, som var väldigt tacksam, men någon annan gång tackade inte ens den som fick platsen. Jag brukar bara tänka att personen ifråga är inne i sin egen värld o glömde, så slipper jag bli arg:)
Tror inte att artigheten försvinner, bara ändras.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Problemet är väl att du känner att du faktiskt måste ha den där tacken för att vilja vara artig.

Artighet är ensidig. Man kan aldrig kräva att en annan person ska vara artig. Är man artig så är man det för att känna sig själv moraliskt överlägsen (över de oartiga - inte personerna man är artig mot).

Tänker man som ovan så bryr man sig inte om att människor inte öppet visar tacksamhet. Det viktiga är att man själv inte är oartig.

Kort sagt, var artig för dig själv och inte för andra! Att vara artig och kräva något tillbaka är att ställa krav, något som inte är artigt (...artighet är inte nödvändigtvis detsamma som "det som är bäst", varefter det kan vara oartigt att förhindra någon att göra något, även om förhindrandet hade varit objektivt bra för personen).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Problemet är väl att du känner att du faktiskt måste ha den där tacken för att vilja vara artig.

Artighet är ensidig. Man kan aldrig kräva att en annan person ska vara artig. Är man artig så är man det för att känna sig själv moraliskt överlägsen (över de oartiga - inte personerna man är artig mot).

Tänker man som ovan så bryr man sig inte om att människor inte öppet visar tacksamhet. Det viktiga är att man själv inte är oartig.

Kort sagt, var artig för dig själv och inte för andra! Att vara artig och kräva något tillbaka är att ställa krav, något som inte är artigt (...artighet är inte nödvändigtvis detsamma som "det som är bäst", varefter det kan vara oartigt att förhindra någon att göra något, även om förhindrandet hade varit objektivt bra för personen).

Det är för att jag är artig för mig själv som jag alltid tex håller upp dörrar etc. Och personen behöver ju inte ens tacka, som skrivet, ett leende eller något subtilt räcker det med.

Men förstår hur du menar, är i samma stil som "är det en god och osjälvisk gärning om man berättar om det för folk?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är för att jag är artig för mig själv som jag alltid tex håller upp dörrar etc. Och personen behöver ju inte ens tacka, som skrivet, ett leende eller något subtilt räcker det med.

Bara person liksom uppmärksammar det man har gjort. Inte ens ett tack eller ett leende, en blick kan räcka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Bara person liksom uppmärksammar det man har gjort. Inte ens ett tack eller ett leende, en blick kan räcka.

Precis det jag var ute efter.

Permalänk
Medlem

En del av oartigheten tror jag beror på att vi inte längre behöver våra medmänniskor för våran överlevnad. Vi kan bete oss lite som vi vill på jobbet och inte bli avskedade. Blir vi avskedade så kan vi fortsätta bete oss som vi vill och vända oss staten och säkra vår försörjning genom bidrag. Ödmjukhet föds genom beroende av andras hjälp för vår överlevnad.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Precis det jag var ute efter.

Om man är artig och person man är artig mot inte visar det minsta tecken på att ens ha märkt det så kan man ju bli lite småsur inombords...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
En del av oartigheten tror jag beror på att vi inte längre behöver våra medmänniskor för våran överlevnad. Vi kan bete oss lite som vi vill på jobbet och inte bli avskedade. Blir vi avskedade så kan vi fortsätta bete oss som vi vill och vända oss staten och säkra vår försörjning genom bidrag. Ödmjukhet föds genom beroende av andras hjälp för vår överlevnad.

Stämmer nog. Nu räcker det med pengar, sen kan man vara hur oartig som helst.

På gamla goda tiden (tänker lite mer åt stenåldern) så behövde man varandra för att överleva. Alltså hade man inte råd att vara oartig mot någon, för då kunde hela gruppen gå under. Utan då var man snäll och artig och här sitter vi nu, livs levande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sålänge ingen tar skada av att vara hackkycklingen så kan det stärka gruppen som helhet.

Händer nog aldrig. Även om det verkar utanpå som att man inte tar skada, så om man är gruppens hackkyckling så tar man skada. Så man ska vara väldigt försiktig med sånt där. Folk vill ofta verka som det inte påverkar dem och visa sig starka, men det betyder inte att det inte gör ont mentalt ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eptk
Så sant så.
Vet inte riktigt, det varierar väl, men fått höra många gånger av mina föräldrar och vänners föräldrar att sådant är så värre nu för tiden, folk visar inte samma respekt mot varandra som "förr", dvs på deras tid då.

Att det liksom ändå var bättre förr, iaf är det vad många föräldrar påstår.
Men dom ser det ju inte ur samma perspektiv som vi (nu menar jag ungdomar) heller.

Svår fråga faktiskt.

... och lumpen vara nästan bara rolig också!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Händer nog aldrig. Även om det verkar utanpå som att man inte tar skada, så om man är gruppens hackkyckling så tar man skada. Så man ska vara väldigt försiktig med sånt där. Folk vill ofta verka som det inte påverkar dem och visa sig starka, men det betyder inte att det inte gör ont mentalt ändå.

Att vara hackkyckling någon gång kan också stärka en, precis som tragedier kan göra.

Jag själv har förändrats rejält på senare år efter att varit hackkyckling i hela mitt liv, visst delvis till det sämre, men även positiva saker som att jag genomskådar folk väldigt lätt.
Även på senare dagar har jag fått bekräftelse på att jag har genomskådat personer korrekt, jag vet äldre personer(40/50år) som är väldigt artiga och trevliga då jag möter dem. Men jävlar vilka psykopater de är då jag inte är där(har samtal inspelat), det finns gränser i hur mycket ont man ska kunna önska någon som absolut inte har gjort en något.

Det negativa är dock att jag kanske är för misstänksam och misstror nästan alla.

Nå det är detta jag menar med att jag tycker folk är väldigt artiga och trevliga då man är där, men så fort man har lämnat platsen så jävlar vad mycket hat de får mot en. -Ett falsk spel, utger sig för att vara trevliga etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".