Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, 2500kr.

Ska köpa ett nytt grafikkort efter sommaren, men tänkte börja spana redan nu. Jag vet inte vad som kommer komma efter sommaren förutom GT300 och HD5800, men de kommer väll kosta skjortan.
Jag har inte plats för SLI/CF och behöver alltså ett bra kort för 2500kr.
Har spanat lite på HD4890, HD4850x2, GTX260 och GTX275. Men vet inte vad som är det bästa lösningen.
Spelar spel som Crysis, COD4 (6 när de kommer) och liknande.
Ska köpa ny skärm också, så vill köra på 1920x upplösing helst.
Tack på förhand

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Svårt o säga vad du ska ha nu när priserna ändras konstant.. Återkom när du har cashen i handen ..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

GTX 275 och 4890 kör om varandra likvärdigt i olika segment....Jag har båda och kör dom i sli och crossfire båda är bang för the bucks och överklockningsvänliga enda fördelen med 4890 är att det har fallit i pris senaste dagarna så leta reda på vart dom har sänkt. Å andra sidan kan det vara värt med GTX 275 om du vill ha ett tystare kallare kort i längden....det kör om 285 korten i kurvorna om du är en känslig klockare då det har 55nm teknologi båda kan voltmoddas så välj och vraka ingen av dem är dåliga så du kan bara välja mellan två riktigt bra kort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Å andra sidan kan det vara värt med GTX 275 om du vill ha ett tystare kallare kort i längden...

Tystare köper jag men svalare är de inte. HD4890 har en lite väl aggressiv fläktprofil som håller kortet svalt, men tyvärr så låter det därför desto mer. Vill man kan man enkelt sänka hastigheten på fläkten.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6166&page=12

Som synes så loadar GTX275 på 90°c - det är väldigt varmt, även om det låter kortet gå tystare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Okej, det låter bra. 4890 är lockande. Men 4850x2 då? Den presterar ju bättre än alla dessa kort. Kostar 2495 på komplett.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Somliga gillar HD4850x2, andra gör det inte.

Somliga menar att drivrutinerna suger dase, andra gör det inte.

Det är klart att det finns en viss risk att Crossfire inte fungerar optimalt i alla spel, men när det gör det så springer HD4850x2 ifrån nästan alla andra kort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Somliga gillar HD4850x2, andra gör det inte.

Somliga menar att drivrutinerna suger dase, andra gör det inte.

Det är klart att det finns en viss risk att Crossfire inte fungerar optimalt i alla spel, men när det gör det så springer HD4850x2 ifrån nästan alla andra kort.

Men HD4850x2 är väll inte Crossfire? Det är väll ett kort med två kärnor? Som presterar som dryga 4850 CF?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Men HD4850x2 är väll inte Crossfire? Det är väll ett kort med två kärnor? Som presterar som dryga 4850 CF?

Jo de är crossfire, bara det att - som du själv sa - kärnorna sitter på samma kort och de kommunicerar med varandra internt i kortet och inte via en crossfire-brygga.

mer än så vet jag inte

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Jo de är crossfire, bara det att - som du själv sa - kärnorna sitter på samma kort och de kommunicerar med varandra internt i kortet och inte via en crossfire-brygga.

mer än så vet jag inte

Måste man ha ett CF moderkort för att köra 4850x2?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Måste man ha ett CF moderkort för att köra 4850x2?

Nej det behöver du inte.