Grafikkort (garanti) behöver Råd

Permalänk
Medlem

Grafikkort (garanti) behöver Råd

Tjenare!

skulle behöva lite hjälp.

för ungefär 8 månader sen köppte jag mig en ny dator med grafik-kortet

XFX Nvidia 9800GX2

och för lite mer än 1 vecka sen så brakade det ihop. så jag skickade det till komplett där jag köppte det och de vill erkätta mig med ett

Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX.

tycker ni det är rimligt? Jag har ej stor koll hur gainward-kortet står sig mot mitt äldre GX2

så det jag igentligen undrar är om jag ska vara på komplett och få dem att byta till ett annat eller om det är en bra "deal som dom gör"

ha det gött

Permalänk
Medlem

tror ganska säkert att ditt 9800GX" är bättre än ett GTX 275. se om du kan klämma dom på ett GTX 285, men då får du nog lägga in en slant också.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv

Re: Grafikkort (garanti) behöver Råd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elle
Tjenare!

skulle behöva lite hjälp.

för ungefär 8 månader sen köppte jag mig en ny dator med grafik-kortet

XFX Nvidia 9800GX2

och för lite mer än 1 vecka sen så brakade det ihop. så jag skickade det till komplett där jag köppte det och de vill erkätta mig med ett

Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX.

tycker ni det är rimligt? Jag har ej stor koll hur gainward-kortet står sig mot mitt äldre GX2

så det jag igentligen undrar är om jag ska vara på komplett och få dem att byta till ett annat eller om det är en bra "deal som dom gör"

ha det gött

Känner igen det där på sätt och vis, skickade nyligen tillbaks ett moderkort till de, de skickade utan förvarning hem en "ersättningsprodukt" som är sämre. Efter ett lite längre samtal så blev jag istället krediterad då de inte ansåg att de kunde ge någon bättre ersättning.

Vill du inte ha GTX 275 och de inte har något 9800GX2 att skicka som utbytes så kolla om du kan bli krediterad istället.

Permalänk
Medlem

tycker att dom skulle bara få ge en likvärdigt eller bättre,, man känner sig lagom lurad om man får en sämre vara än man betalt för.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Proffsmoddare

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6085&page=8

GTX275 presterar mellan ett gtx260 och ett gtx280.
I det där testet är det nog mer mot gtx280 då det är de gamla gtx260 korten.

~TS har PM

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Re: Re: Grafikkort (garanti) behöver Råd

Citat:

[i]
Vill du inte ha GTX 275 och de inte har något 9800GX2 att skicka som utbytes så kolla om du kan bli krediterad istället. [/B]

jo jag menar det är ju en väldigt stor prisskillnad mellan korten även om jag nu köpte mitt för 7-8 månader sen så är det ju runt 2 tusen kr skillnad.

ser att dom säljer ut det dom har skickat till mig för 2.295:-

Permalänk
Proffsmoddare

Nej, du skojar, fick du gainward versionen? Läste inte så noga. Man vill ju ha det kortet som följer referensdesignen, och ett XFX, eftersom att det var ett XFX som gått sönder.

Komplett, nu får ni skärpa er.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

då jag inte alls har någon större koll på grafk-kort idag så känner jag mig lite blåst av komplett just nu

verkar som om jag får ta kontakt med dom.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Grafikkort (garanti) behöver Råd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elle
jo jag menar det är ju en väldigt stor prisskillnad mellan korten även om jag nu köpte mitt för 7-8 månader sen så är det ju runt 2 tusen kr skillnad.

ser att dom säljer ut det dom har skickat till mig för 2.295:-

Skickade de kortet utan att säga till något innan? Ring och skäll lite på de isåfall.

Efter rekommendation skickade jag tillbaks moderkortet de skickade till mig (Ett överprisat P45 moderkort som de låg 400-500kr över billigare butiker på som utbyte till ett X38-moderkort. Sluthandlat hos de för min del, finns seriösare butiker.

Acceptera inte kortet helt enkelt för då kan du känna dig lurad. Vilket du i mitt tycke också är.

Permalänk
Medlem

japp kom hem från jobbet, kollade mailen och då stog det att dom har skickat detta kort

Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elle
japp kom hem från jobbet, kollade mailen och då stog det att dom har skickat detta kort

Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX

Var lika för mig.

Ring imorgon och säg att du är missnöjd med vad de skickat. Påpeka också att kortet är långsammare än det du hade. Kan också vara värt att nämna någon speciell anledning att du köpte kortet, att du ville ha SLI i ett enda "kort" eller varför du nu valde just denna lösning.

Jag själv sa att jag var missnöjd med att de skickade mig ett ersättningskort som var sämre än det jag hade innan och inte klarade av det jag köpte X38 för, dvs två PCI-e X16 2.0 lanes. De godtog det. Kan du motivera varför du tycker de gjort fel så bör det enligt min erfarenhet vara lugnt.

Lycka till.

Permalänk
Proffsmoddare

Ta kontakt med dem. De kan säkert tillsammans med dig lösa det här. Ett gtx275 är inte ett dåligt kort, men det är ju inte bättre eller jämnbra med ett 9800gx2, trots att det är nyare.

Ett gtx285 är om man ska se till prestanda ett kort som är mer korrekt. Jag hade tackat och bockat för ett gtx275, om det hade varit ett från XFX med originalkylare och layout, eftersom att det är ett XFX du skickat in.

Om inte Komplett är villiga att lösa det kan du ju ta det direkt med XFX istället.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Jo ska ringa dom imorgon se om det går att få ett gtx285 istället, om inte kan man ju kanske slänga in en slant extra som någon påpekade,

men förstår inte riktigt hur dom kan få för sig att skicka ett gainward som inte verkar följa designen när ja skickade in en Xfx,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elle
Jo ska ringa dom imorgon se om det går att få ett gtx285 istället, om inte kan man ju kanske slänga in en slant extra som någon påpekade,

men förstår inte riktigt hur dom kan få för sig att skicka ett gainward som inte verkar följa designen när ja skickade in en Xfx,

Tror inte att de som jobbar där riktigt kan så mycket om datorkomponenter kanske? Det är min teori, Inet är mycket bättre på alla sätt tycker jag, skitbra och riktigt trevlig support och ruskigt snabba leveranser, dessutom fraktfritt. Det är grejer det!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
[B
Om inte Komplett är villiga att lösa det kan du ju ta det direkt med XFX istället. [/B]

Sack vet du om XFX har någon svenskt (nordiskt) kontor eller är det till utlandet man måste vända sig?

nån annan som vet kanske

Permalänk
Proffsmoddare

Ingen aning

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Verkar vara "rätt" krets du får i utbyte men, tillverkare kan diskuteras.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-price,2323...

285:an är bättre men, det kan du inte begära i utbyte enl. mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Du ska deffinitivt inte acceptera ett 275GTX i utbyte om DU inte är nöjd med det. Komplett har policy att bara skicka ut en vara de finner nästan jämnbördig fast än du som kund ska rådfrågas först för det är DU som bestämmer om du vill ha en annan vara än den du skickade in eller om du vill krediteras beloppet eller kanske kräva ett täckningsköp (få pengarna du betalat plus ev. mellan skillnad för att köpa varan någon annan stans).

Det jag stör mig på är att en annan vara än det du skickar in först är en lösning om de inte har samma som du skickade in och DU accepterar detta andra kort. I detta fallet har de 5st 9800GX2 grafikkort som "demo vara" som de bör erbjuda dig i första hand.

Om man nu ska gå och titta på utbytesvara är ett 280 GTX mer jämnbördig och där har de också 2st "demo varor" att erbjuda.

Så ring till dem och kräv ett av dessa demovarorna då det är vad du har rätt till och går de inte med på det ska du krediteras HELA beloppet (eller möjligtvis mer om du väljer att göra ett täckningsköp), detta då de antingen väljer att häva köpet trots att likvärdig vara finns tillgängligt eller om de envisas med att bara erbjuda dig en sämre vara vilket är motKKöpL och då vänder du dig till din konsumentvägledare.

Vad du än gör så acceptera inte varan de skickat om du inte är nöjd med det.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Hej igen tack för alla svaren!

lite uppdatering här

Ringde Komplett i fredags då kl var runt 16.30 han i telefonen kunde inte ge mig något svar direkt utan lovade mig att jag skulle få ett mail av honom på måndag (idag) för att se om något blivit fel.

Kom hem från jobbet och skulle se vad de kommit fram till och det visar sig att dom har inte ens hört av sig.

Har nu skickat ett mail till dem kunde ej ringa då jag slutade efter 17.00

så imorgon så ska ja va på dom igen.

förstår inte riktigt hur dom kan bete sig på detta sätt.

fick Avin från posten idag också där Gtx275 ligger som jag ej kommer att plocka ut.

Om de fortfarande inte är tillmötesgående vad tycker ni är rimligt om man skulle lägga till pengar för att få ett GTX285?

Tack igen skönt att kunna vända sig till några som faktiskt hjälper en

Permalänk
Medlem

När det gäller garanti ärende så ska prestandan vara minst lika bra eller bättre, en bra kommentar är om ditt förra kort hade 1Gb minne se till att du får ett nytt med minst lika mycket minnen.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elle
Hej igen tack för alla svaren!

lite uppdatering här

Ringde Komplett i fredags då kl var runt 16.30 han i telefonen kunde inte ge mig något svar direkt utan lovade mig att jag skulle få ett mail av honom på måndag (idag) för att se om något blivit fel.

Kom hem från jobbet och skulle se vad de kommit fram till och det visar sig att dom har inte ens hört av sig.

Har nu skickat ett mail till dem kunde ej ringa då jag slutade efter 17.00

så imorgon så ska ja va på dom igen.

förstår inte riktigt hur dom kan bete sig på detta sätt.

fick Avin från posten idag också där Gtx275 ligger som jag ej kommer att plocka ut.

Om de fortfarande inte är tillmötesgående vad tycker ni är rimligt om man skulle lägga till pengar för att få ett GTX285?

Tack igen skönt att kunna vända sig till några som faktiskt hjälper en

Elle, behöver du den extra kraften så ser det ut som mellanskillnaden mellan deras billigaste 9800GX2 och GTX285 1421kr.

Om du inte behöver den extra kraften ska du absolut inte känna dig tvungen att lägga pengar imellan för något utan istället kräva att få ut ett av de 9800GX2 demokort de har till salu.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Ett 4870x2 vore den rimligaste ersättaren i det här fallet. Vet inte hur 4850x2 med 1 gb står sig mot 9800gx2. Såg nu att dom hade det. I dom flesta spelen presterar det nog bättre, däremot har jag läst om just den modellen att det låter som ett riktigt tröskverk så jag skulle unvika det.
Säg att du ska ha ett 4870x2 eller pengarna tillbaka. Dom brukar faktiskt vara förhandlingsbara och tillmötesgående på komplett.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
Ett 4870x2 vore den rimligaste ersättaren i det här fallet. Vet inte hur 4850x2 med 1 gb står sig mot 9800gx2. Såg nu att dom hade det. I dom flesta spelen presterar det nog bättre, däremot har jag läst om just den modellen att det låter som ett riktigt tröskverk så jag skulle unvika det.
Säg att du ska ha ett 4870x2 eller pengarna tillbaka. Dom brukar faktiskt vara förhandlingsbara och tillmötesgående på komplett.

Skulle inte säga att ett 4870x2 är likvärdigt då det är betydligt kraftfullare. Dessutom är det annan teknik så kanske inte passar in med kundens planerade uppgraderingar för framtiden?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
Ett 4870x2 vore den rimligaste ersättaren i det här fallet. Vet inte hur 4850x2 med 1 gb står sig mot 9800gx2. Såg nu att dom hade det. I dom flesta spelen presterar det nog bättre, däremot har jag läst om just den modellen att det låter som ett riktigt tröskverk så jag skulle unvika det.
Säg att du ska ha ett 4870x2 eller pengarna tillbaka. Dom brukar faktiskt vara förhandlingsbara och tillmötesgående på komplett.

haha tror dom skulle skratta dig i ansiktet om du bad om ett 4870x2. Skillnaderna är enorma från ett sketet 9800gx2. Inte bara i ren prestanda utan i teknik också. I spel utan stöd för SLI eller Crossfire kommer ett 4870x2 smiska 9800gx2 rätt hårt.

Sedan så skulle jaga helt nöjd med ett GTX 275. Den ger nästan likvärdig prestanda som ett 9800gx2. Inget microstuttering och fullt stöd i alla spel och inte bara i spel som har stöd för SLI.

Sedan skulle jag också ta ett Gainward över XFX. Gainward har gjort riktigt bra kort sedan Geforce 2 och alltid hållt på med sina udda kylare som inte följer referensdesignen. Deras Radeon 4850 var ju lika snabb som ett Radeon 4870 bland annat.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
När det gäller garanti ärende så ska prestandan vara minst lika bra eller bättre, en bra kommentar är om ditt förra kort hade 1Gb minne se till att du får ett nytt med minst lika mycket minnen.

1gb speglat minne alltså 512mb. Dom flesta kort idag kommer med 512mb eller mer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
1gb speglat minne alltså 512mb. Dom flesta kort idag kommer med 512mb eller mer.

Tvivlar starkt på det där med att det skulle vara speglat minne... varför skulle det vara det, då kunde det like väl vara shared minne mellan dem istället. Vill mena att det är 1GB på 2 GPU's betyder 512MB per GPU men att GPU'erna kan ha sin egen data oberoende av varandra så det blir ändå 1GB totalt fast med begränsning på hur stor "klump" man kan slänga i minne åt gången.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

hallå igen har nu pratat med komplett igen

dom är inte villiga att byta till ett annat grafikkort än ett gtx275 däremot så

får jag välja mellan ett annat märke

XFX GeForce GTX 275 670M 896MB PhysX

eller

EVGA GeForce GTX 275 896MB PhysX CUDA

hur tycker ni jag ska göra,

det dom hade som argument var lite tester från Tom´s

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-200...

http://www.techpowerup.com/reviews/Inno3D/GeForce_GTX_275_OC/...

så kanske ska ta emot ett utav de andra korten som dom var villiga att skicka,

dock så har inte EVGA HDMI utgång vilken var en utav anledningen jag köpte 9800GX2 (även om den va liten så bidrog den)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Tvivlar starkt på det där med att det skulle vara speglat minne... varför skulle det vara det, då kunde det like väl vara shared minne mellan dem istället. Vill mena att det är 1GB på 2 GPU's betyder 512MB per GPU men att GPU'erna kan ha sin egen data oberoende av varandra så det blir ändå 1GB totalt fast med begränsning på hur stor "klump" man kan slänga i minne åt gången.

Det skulle inte kunna vara shared direkt tyvärr, men ja. 512MB minne är allt han kan utnyttja effektivt från korten i SLI tyvärr. Så ett kort med 512MB eller mer är på sin plats snarare, men jag skulle vara nöjd med ett 275.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elle
hallå igen har nu pratat med komplett igen

dom är inte villiga att byta till ett annat grafikkort än ett gtx275 däremot så

får jag välja mellan ett annat märke

XFX GeForce GTX 275 670M 896MB PhysX

eller

EVGA GeForce GTX 275 896MB PhysX CUDA

hur tycker ni jag ska göra,

det dom hade som argument var lite tester från Tom´s

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-200...

http://www.techpowerup.com/reviews/Inno3D/GeForce_GTX_275_OC/...

så kanske ska ta emot ett utav de andra korten som dom var villiga att skicka,

dock så har inte EVGA HDMI utgång vilken var en utav anledningen jag köpte 9800GX2 (även om den va liten så bidrog den)

Prova kräv kreditering då de inte är villiga att ersätta dig med en liknande produkt. Med lite tur kan du få tillbaks rätt skapligt med pengar.

Mitt X38-QuadGT fick jag tillbaks 1500kr på krediteringen då de inte var villiga att ersätta det med en likvärdig produkt. Moderkortet kostade 1600kr när jag köpte det.

Jag tycker personligen att Komplett ger dig en sämre produkt så stå på dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Prova kräv kreditering då de inte är villiga att ersätta dig med en liknande produkt. Med lite tur kan du få tillbaks rätt skapligt med pengar.

Mitt X38-QuadGT fick jag tillbaks 1500kr på krediteringen då de inte var villiga att ersätta det med en likvärdig produkt. Moderkortet kostade 1600kr när jag köpte det.

Jag tycker personligen att Komplett ger dig en sämre produkt så stå på dig.

Håller med, begär pengar tillbaka.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D