saphire radeon 4870HD+Asus P5Q=problem?

Permalänk
Medlem

saphire radeon 4870HD+Asus P5Q=problem?

Hejsan, har byggt ihop ett nytt system, körde igång en del halvkrävande spel och det rullade på fint. sen provade jag köra igång Sims 3, gick fint i kanske 20min sen släcktes skärmen och vid omstart fick jag 1 långt 3 korta beeps vilket ska betyda ingen vga funnen.

Lät datorn stå 10min och startade om utan problem, vill undvika att paja nya komponenter och söker felkällan, efter lite googlande har jag förstått att det kan ha med bakåt kompatibilitet som inte fungerar som det ska.

Är detta troligen problemet? Kan jag stänga av några funktioner på grafikkortet för att undvika problem?

mvh
Johannes

Permalänk
Medlem

Det var säkert inte detta. HD4870 brukar ha 80+ grader under högt belastning och det är säkert ditt problem. Kortet överhetas och automatiskt stängs av, sen när den svallnar lite så börjar den fungera

Det du kan göra är att gå in i CCC (Catalyst Control Center) och kolla på överklocknings ficka. Där måste du öppna lås och ställa manuellt önskat hastighet på fläkten. Om du inte överklockar så rekomenderar jag dig något runt 35%.

Permalänk
Medlem

de där lät ju inte så lockande jag som tänkt köpa 2st HD4870 nu när skattepengarna kommit

Permalänk

Är ditt 4870 ett sapphire så kan det bero på voltbuggen i bios.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem

Väldigt glad att jag postade här. Dum som jag var trodde jag inte att de första drivrutinerna jag fick skulle ge mig ett knappt användbart kort.

Installerade nyaste drivrutinerna och nyaste Catalyst Control Center. Satte fläktarna på max vilket inte gav ökat ljud (har bytt ut kylarn så kanske inte helt fair mot dom att klaga att det inte fungerade med deras "AI" fan control).

Resultatet?

Från 71 grader idle till 42 grader idle. Verkar väll troligt att det här löser mina tidigare problem.

Laserkatten: Du får gärna utveckla, försökte söka efter det men har inte hittat något ännu.

Permalänk
Medlem

nehepp hjälpte inte alls, konstigt. Låser sig fortfarande helt random i spel. gah.

Permalänk
Medlem

Kanske är det BIOS uppdatering som gäller? Ladda ner nyaste BIOS från Sapphires hemsida

Permalänk

Vänta med att uppdatera BIOS på GPU då det kan fucka upp allting ännu mer.

Vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Specifikation då:
mobbo: Asus P5Q-E
cpu: intel core duo E8400 3ghz
minne: corsair 4gb av nån modell
gfx: saphire radeon 4870HD
psu: corsair 620HW.

kylning:
2x 120mm fläktar, en till att blåsa ut från chasi, en på cpu kylarn nedan (sitter jävligt nära varandra (7cm), inte så bra men känns inte som problem källan).
Thermalright Ultra-120 Extreme (till cpu)
Arctic Cooling Accelero Twin Turbo (till gpu med tillbehör)

Permalänk

Har du ingen fläkt som blåser in ny luft framifrån?

Permalänk
Medlem

Värme är inte orsak till problemet... Kolla att han har 41C idle... Jag tror att det är GPU BIOS som fuckar ur.