Permalänk
Medlem

Router som tar Huawei e220?

Hej!

Jag är ute efter en router med usb-port som tar Huawei e220 3g-modem.

Jag har läst att D-Links dir-635 och dir-655 har fått en firmware update som skulle möjliggöra detta, men då vill jag gärna få bevis på detta innan jag bestämmer mig för en sådan.

Permalänk
Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Okej, så man är illa tvungen att köpa en sån alltså. Känns fett oprisvärd.

Permalänk
Medlem

Nä jag tror att om det modem du har är vanligt så kommer nog en D-link 635/655/825/855 att fungera. Men jag vet inte hur smidigt det kommer att vara, jag har en Dlink som jag kopplat skrivaren till och jag kan bara ansluta till skrivaren en dator åt gången. Jag vet inte om du kan få en delad uppkoppling med en Dlink.

Jag anser att Dlink har krånglat till sin USB-port i onödan, jag vet att det finns routrar från tillverkaren Planet som har usb-port för 3G modem. Kika efter en sån då kanske.

Permalänk
Medlem

Jo, det känns ju lite för bra om en firmware skulle lösa det, men att köpa en pissig 3g router för 1200:- när man får sjukt mycket bättre grejer för 600-900:- utan är inte gött.
Jag lutar fortfarande åt en DIR-655.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nage
Jo, det känns ju lite för bra om en firmware skulle lösa det, men att köpa en pissig 3g router för 1200:- när man får sjukt mycket bättre grejer för 600-900:- utan är inte gött.
Jag lutar fortfarande åt en DIR-655.

Tänk på att du eventuellt inte kommer komma åt modemet från fler datorer än en åt gången. I vart fall är det så med skrivare, jag måste släppa skrivaren eller snarare porten innan nån annan dator kan komma åt den. Det här har inte med skrivaren att göra utan mjukvaran man måste ha installerad på datorn för att komma åt porten. Sedan behöver du modemprogramvaran installerad på datorn med.

För mej är det en acceptabel lösning eftersom jag numera bara har en dator och är själv i mitt hushåll.

Å andra sidan, när modemet väl kopplat upp kanske routern eller modemet håller liv i uppkopplingen och agerar gateway. Men nån annan får svara på det.

Permalänk
Medlem

Köp inte dir-451, skulle rekka dovado umr eller en dir-635, 655 som du uppgraderar så den får stöd för 3g modem.

Notera att d-links routrar har extremt dåligt support för nya modem.
Men de stödjer e220.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter ju kanon! Jag plockar upp en dir-655 då. Den fick ju bäst i test när den testades här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nage
Okej, det låter ju kanon! Jag plockar upp en dir-655 då. Den fick ju bäst i test när den testades här!

Köpte du dig någon d-link? Funderar på en dir-635 tillsammans med e220 till sommarstugan / bilen på semestern. Har en asus wl500g som jag vet fungerar med e220, men den vill jag helst inte flytta ut från huset.

Permalänk
Medlem

hört att dovadon ska fungera riktigt bra annars. inte hört nåt dåligt om den iaf.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiroW
hört att dovadon ska fungera riktigt bra annars. inte hört nåt dåligt om den iaf.

mm, men den är lite i dyraste laget. Dir-635 kostar 699 i lokal butik, dovadon hamnar på drygt 1100.

Permalänk

Dir-635 funkar kanon med e220 modemet........

Visa signatur
Permalänk

Undrar hur thor_thor fått ihop e220 med dir-635? Jag saknar tydligen både kunskap och klurighet för att få ihop dem...