HTML-problem med ankare och domännamn

Permalänk
Medlem

HTML-problem med ankare och domännamn

Hej har ett litet problem

Jag skapar tex ett ankare och en länk till det ankaret. Lägger upp html-filen på servern och allt funkar som det ska.

Men nu har jag ett domännamn via Loopia som vidarebefordrar trafiken till webbservern, och anger jag domännamnet i <a href= så laddas bara sidan utan att gå till ankaret.

Finns det något sätt att helt enkelt få länken att visa i domännamet i statusfältet och faktiskt gå till rätt sida och ankare?

Vill typ att det ska se ut så här:

<a href="http://www.minhemsida.se/blog.html#post1">Inlägg 1</a> <a name="post1"></a>

Funkar dock bara när det ser ut så här:

<a href="blog.html#post1">Inlägg 1</a> eller <a href="http://serverip.se/blog.html#post1">Inlägg 1</a> <a name="post1"></a>

Permalänk
Medlem

Är inte proffs på detta men din kod ser ut att vara korrekt skriven. Eftersom länken tar dig till ankaret när den innehåller antingen rätt IP eller en relativ länk så verkar felet ligga i webbservern eller hos Loopia.

Kan inte komma på vilken inställning det skulle kunna vara så jag gissar på Loopia. Med rätt ip så fungerar det men inte när du väljer domännamnet, verkar vara något dns-strul...

Ska jag vara ärlig så vet jag inte men din kod verkar vara rätt.

Kontrollera igen om länken är korrekt när du använder domännamnet.

Återkom gärna hur du har gjort även om du inte lyckats lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Skulle också tro att det har med Loopias tjänst att göra. Men mina HTML-kunskaper är väldigt knappa så har faktiskt ingen aning om hur man ska ta sig runt detta problem.

Permalänk
Medlem

Ring till Loopia och berätta att dina länkar (ankare) inte fungerar så fort du använder deras domännamn som du hyr, viktigt att påpeka skillnaden med ditt IP, på så vis kanske Loopia tar på sig felet och hjälper dig.

Be och få tala med en tekniker eller supportavdelningen.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju väldigt underligt tycker jag. Menar du att #post1-delen av URL:en försvinner när du använder ditt domännamn?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Detta låter ju väldigt underligt tycker jag. Menar du att #post1-delen av URL:en försvinner när du använder ditt domännamn?

Den försvinner inte från adressraden, men den går ej till ankaret när sidan laddas med domännamnet. Det blir helt enkelt som om en sida laddas utan att det skulle finnas någon hänvisning till ett ankare.

Permalänk
Medlem

Då kan det i min mening inte vara Loopias fel, eftersom webläsaren är ansvarig för att navigera till rätt position i HTML-dokumentet; strukturdatan som skickas är ju ren text och så länge den och URL:en är intakta så gör webservern som den skall.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Testat detta?:

<a href="#post1">Inlägg 1</a>

Det är aldrig en bra idé att hårdkoda urlar

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Då kan det i min mening inte vara Loopias fel, eftersom webläsaren är ansvarig för att navigera till rätt position i HTML-dokumentet; strukturdatan som skickas är ju ren text och så länge den och URL:en är intakta så gör webservern som den skall.

Skulle vara om loopias tjänst använder sig av typ en iframe, det kan förvirra webbläsare.

Permalänk
Medlem

Det tänkte jag inte på.. till trådskaparen: vad heter din domän?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Har nu varit i kontakt med Loopia. De säger att jag ska använda "Skicka vidare till extern URL", men då pekar den bara direkt till måladressen (servern) vilket gör att domännamnet känns poänglöst.

Vet inte vad en iframe är men de använder nån typ av frame enligt koden för att vidarebefordra till servern ja.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad är det med alla dessa frames, genereras dessa i en infinity loop eller?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Har du ens testat det jag sa?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Har du ens testat det jag sa?

Ja den koden fungerar, men precis som jag skrev i första inlägget kommer detta leda till att länken skrivs ut med serverns adress och inte domännamnet. Det är problemet... jag kan inte länka till ett ankare med domännamnet.

Permalänk

Du kan ju rundgå det genom att med javascript ändra vad som står i statusfältet...

Högerklickar man på din sida står det att den ligger på serverns adress. Browsern tycker alltså att den ligger på den adressen och skriver därför det i statusfältet

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Ok, jag är inte säker på att jag förstår. Även om jag har ett javascript som ändrar själva fältet så går det inte att ge en länk till någon med mitt domännamn kopplat till ett ankare...?
Verkar som jag stött på ett udda problem
Säg nu att jag köper en serverplats och lägger in wordpress. Kommer samma fel uppstå där också med vidarebefordningen av domänen?

Permalänk

Sant, du kan inte ge någon en länk kopplat till ett ankare med JS... Köper du en på webplatsen ska det funka med att skriva bara "<a href="#link1">asd</a>"

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Förresten, hur ser koden ut för att ändra statusfältet?
tack

Permalänk
Medlem

window.status = 'whatever';

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Och om man skulle vilja ändra adressfältet varje gång en sida laddas?
tex http://server.com ändras till http://hemsida.com ?
måste funka utan serverspråk
tack

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ingen bra idé att använda JS för detta. Som att försöka bota ett magsår med smärtstillande ungefär..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Korsordsguru

Verkar som du inte har konfigurerat domänen korrekt hos Loopia. Det du vill göra är att peka din domän till IP-adressen som webservern har, med hjälp av ett A record. Sedan konfigureras webservern att t.ex. mindoman.se ska använda dokumentroten /home/bozzeta/www/hemsidefiler/. Har du någon hyrd webhosting så brukar du bara behöva lägga till att du vill använda mindoman.se i någon slags kontrollpanel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jo misstänkte det... kan som sagt inte ändra de inställningarna i dagsläget men får se om jag har råd att skaffa en riktig serverplats längre fram så slipper man allt detta.
Får lösa detta på ett annat sätt tillsvidare.