Dålig skött bostadsrättsförening

Permalänk
Medlem

Dålig skött bostadsrättsförening

I januari 2009 köpte vi loss våran hyresrätt, och ombildade den till bostadsrätt tillsammans med en ny bostadsrättsförening, tottalt ombilades över 100 lägenheter. Bostadsrättsföreningen bildades av utvalda som bor i området.

I janurari 2009 började jag märka att radiatorerna började läcka, och att golvet började suga åt sig vattnet. Detta både i vardagsrummet där parkett finns, samt hallen där plastmatta finns. Från radiatorn i hallen sprutade det en liten stråle vatten.

Jag anmälde detta direkt till värden. Efter 2 dagar kom VVS-killen och frös vattnet hos mig. Tittade på radiatorn i vardagsrummet, byte en ventil, tittadepå parketten, och konstatera att det finns möjlighet att man måste riva upp golvet. Men att radiatorn är OK.

Sedan tittade han på radiatorn i hallen. den gick inte att laga. Så han montera bort den. Det visade sig att bakom den fanns ett knytnävs stort håll i väggen. Denna vägg är skiljevägg mot trappen, ojsan sa han. Det drar som fan från hålet.

Jag frågade vad som händer nu, och han svarade att han ska beställa en ny radiator samt att någon måste laga hålet.

Jag ringde värden dagen efter och förklara allt med radiatorn i hallen, parketten i vrummet samt hålet bakom radiatorn i hallen.

Ok, vi fixar det på studs, lämna nycklarna till vicevärden - sa värden.

Gjort och fixat dagen efter.

Därefter har det kommit 2st olicka killar och mätt fukt vid 3 tillfällen. ca 3-4 veckor efter anmälningen. Långt därefter fixades hållet ca 2 månader efter anmälan. För att nämna radiatorn som ännu inte kommit. Dessutom så är tydligen parketten OK enligt dom, trots allt det är svarta vattenmärken vid radiatorn.

Jag har ringt till värden samt vicevärden minst 1 gång i veckan sedan januari/februari 2009.

Kort där efter började det lukta mögel i lägenheten. Jag anmälde detta till värden i slutet på februari 2009. Det visade sig vara vatten rinnande från lägenheten ovanför. Personen ovanför hade renoverat sitt badrum för 1 år sedan, och något har gått fel.

Nya fuktkillar kom ännu en gång. Det visade sig att skiljeväggen mellan hall och badrum var så mättad med vatten från ovanför att den börjat släppa. Tapeter, färg lossnade. Kakelfog släppte. Mögel började växa i förvarningsskåp i hallen. Detta började februari 2009. Det luktar fortfarande mögel så innåthelvete.

Utlovad torkning av möglet i väntan på beslut har ännu inte skett, jag har väntat i 3-4 månader. Rivning av förvaringsskåp har inte skett. Inga beslut har skett. Värden säger att han väntar på svar från försäkrningsbolaget...

Snart är det semester och jag vet att inget kommer ske då.

Vad ska jag göra, vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Sälj i befintligt skick.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Ska ine detta gå på grannens försäkring som bor ovanför? Ring personer som har kännedom i branschen så som färsäkringsbolag och så vidare. et är inet riktigt hälsosamt att bo i ett mögelhus/lägenhet. Vad säger de när du ringer? Går och snacka med dem och bjud in dem i lägenheten och fårga om de själva skulle vilja bo så.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om det är en bostadsrätt så är ju du en del av den. Dvs då är ju du ansvarig också för skicket. I en hyresrätt så ligger ansvaret hos hyresvärden. Här är det ju ansvaret hos dig eller bostadsrätten, helst gemensamt som ska ta itu med problemet.

Eller är det inte din bostadsrätt? Vem är värden du pratar om?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men du verkar ha gjort ett riktigt ruttet köp om du varit med och bildat bostadsrättsförening i hus som verkar fallfärdiga...

Gjorde ni ingen som helst besiktning av lägenheten innan ni köpte in er?

Blir med lite konfunderad när jag läser om värden och vice-värden.

Om ni bildade föreningen i Jan 2009 borde väl lägenheten ovanför er oxå vara bildad sombostadsrätt då och det borde ju innebära att det har varit före detta hyresvärden som renoverat?

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Besiktning gjordes på utvalda lägenheter innan ombildning. Troligtvis så slump-besiktade dom kanske 10 st av 100. Vet ej dock, tror inte dom gick in i alla 100 lägenheter och besiktade.

Vi köpte lägenheten för billig peng. 2'a på 59kvm, Bandhagen/Stockholm för 513.000kr. Redan efter ett halvår har ja sätt annonser för likande lägenheter i området för runt 750.000 till 850.000kr.

Det var snack i början att det skulle gå på grannen försäkring, men det visade sig vara fel på vattenledningarna, stammen, och då gick det över på förenings ansvar.

Det dom säger när ja ringer är alltid samma sak.

- Mmm inget ännu från försäkrningsbolaget.
- Va!!?? har dom inte varit hos er?!? Ok ok, ja ska ringa företaget som sanerar igen.
- Väntar på svar från gubbe X, väntar på svar från gubbe Y.
- Ja ska se vad ja kan göra för att skynda på, va hette du igen?
osv.

Föreningen ansvarar för skiljeväggar (väggar som inte för rivas, samt väggar som skiljer av mot t.ex trapp m.m), stammar, radiatorer, förvarningsskåp etc.
Det är inte jag som enstaka medlem som ska stå till svars för saker som dessa.

Nästa gång ja ringer ska ja be värden för föreningen komma o se hur det ser ut.

Värden är utsedd person som sitter i bostadsföreningen som vi bildat, samt vicevärd.

Permalänk

Är de som sitter i styrelsen anställda för att ta hand om föreningen?

Om inte, varför engagerar du dig inte själv? Föreningen är inte din motpart utan du är en del av föreningen.
Erbjud dig att hjälpa till så går det säkert fortare.

Mvh/Svanteson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Är de som sitter i styrelsen anställda för att ta hand om föreningen?

Föreningen består av över 100 lägenheter, dvs. ganska stor och tidskrävande. Styrelsen är anställda och har lön.

Permalänk

Ja, då borde de ju se till att göra sitt jobb.

Anledningen till att jag undrade var att det är ganska vanligt att vissa föreningsmedlemmar tror att de har köpt en lägenhet med tillhörande service istället för en andel i en förening.

Mvh/Svanteson

Citat:

Ursprungligen inskrivet av old
Föreningen består av över 100 lägenheter, dvs. ganska stor och tidskrävande. Styrelsen är anställda och har lön.

Permalänk
Medlem

Hade ett linknande problem i min bostadsrätt för 6-7 år sen.

Grannen under mig skulle rusta sitt badrum och upptäckte då fukt i taket, vara av jag blev kontaktad, enl. bostadsföreningen skulle det vara mitt fel att jag inte satt ner i badkaret och duschade! Så det skulle ha fuktskadat mitt badrumsgolv så mycket att taket i grannens badrum blivit fuktskadat.

Blev tvungen att riva ut ett inkaklat badkar för att undersöka golvet hos mig.. mitt försäkringsbolag täckte inte en eventuell renovering eftersom jag inte hade täcknat tilläggsförsäkring för bostadsrätt..
Summor på runt 60-70.000:- var på tal, men det tillslut visade det sig att hela avloppet från 3:e vån till bottenplan var genomruttet (rostat sönder), så föreningen fick ta det på sig hela ansvaret och rusta alla tre badrummet.

1-2 år senare så gjorde dom stambyte på alla lägenheterna i området.

Blev utan badrum i 2½-3 månader över jul & Nyår..

Nu mera har jag hemförsäkring med tillägg för bostadsrätt, så nu kan jag smasha ett 400 liters akvarium i vardagsrummet utan att det kommer gå på flera tusen att renovera

Edit: Stavfel

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Mitt tips är att du är på och ringer och stör alla parter på ett vänligt sätt så ofta som möjligt så länge inte händer. Ligg på som en igel! Till slut blir det lättare att lösa ditt problem än att dra benen efter sig och ha dig i telefonen varannan dag. Ställ krav!

Permalänk
Medlem

Re: Dålig skött bostadsrättsförening

Citat:

Ursprungligen inskrivet av old

Vad ska jag göra, vad kan jag göra?

Engagera dig i föreningen, läs på vad som gäller för bostadsrätter för det är inte bara att köpa en bostadsrätt & tro att allt serveras på silverfat, tyvär.

Men om jag inte misstar mig så kan man själv kontakta hantverkare om föreningen inte vidtar åtgärder inom rimlig tid, denna hantverkare kan då faktuera föreningen.. men som sagt läs på vad som gäller när man är bostadsrättsinnehavare, för det tog du väl reda på innan du köpte loss lägenheten? Du vet -> skyldigheter & rättigheter som bostadsrättsinnehavare!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless