Permalänk
Medlem

Betyg

Hej!

Fick mina betyg i dag (går i 8:an, ska börja i 9:an). Vart ruskigt besviken när jag bara hade G i slöjd. I jul så hade jag VG (annan lärare då) samt att den nya läraren sade att jag hade VG för bara någon vecka sen. Har inte fått någon varning eller nånting sånt alls. Så jag borde klaga, right?

Annars för er som vill veta så hade jag 5MVG, 8VG och 4G.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara orolig, betygen i högstadiet är ändå helt onödiga om du inte planerar att gå på nån gymnasielinje som kräver väldigt höga poäng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Du behöver inte vara orolig, betygen i högstadiet är ändå helt onödiga om du inte planerar att gå på nån gymnasielinje som kräver väldigt höga poäng.

Teknik med Data-inriktning. Eventuellt det där SM-TE.

Men ändå, har inte min träslöjdslärare gjort fel?
Alla i klassen fick liksom G. En av mina bästa kompisar, som i stort sett bara är bra på slöjd (svetsar, snickrar avancerade saker osv) fick också G. Känns väldigt fel att han får samma betyg som mig eftersom jag tycker att han ska ha MVG.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

8:ans betyg spelar ingen roll alls vad jag kommer ihåg.

9:ans betyg används för att söka till gymnasie, och är alltså endast bra till det.

men om du känner att du blivit orättvist bedömd ska du såklart vända dig till läraren och begära skriftligt på vad det är du uppnått, samt inte uppnått av målen, tycker du att dessa är konstiga är det bara att överklaga.

prata emd läraren igen, rektor och sedan vänder du dig till skolverket, detta kan du även informera dom om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Hej!

Fick mina betyg i dag (går i 8:an, ska börja i 9:an). Vart ruskigt besviken när jag bara hade G i slöjd. I jul så hade jag VG (annan lärare då) samt att den nya läraren sade att jag hade VG för bara någon vecka sen. Har inte fått någon varning eller nånting sånt alls. Så jag borde klaga, right?

Annars för er som vill veta så hade jag 5MVG, 8VG och 4G.

hm, jag går också i 8:an och de vill inte sätta ut MVG på folk här. Bara i Hemkunskap, Slöjd och teknik det går i.

Men i vissa andra lag än det jag går i så kan man få det i Mattematik och lite annat!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

i 9:an fick jag en sämre betyg än den jag skulle ha fått och det visade sig att läraren råkade skriva fel och jag stack dit dagen efter skolavslutningen och rättade till det. Kanske samma sak hände dig...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Betyg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Hej!

Fick mina betyg i dag (går i 8:an, ska börja i 9:an). Vart ruskigt besviken när jag bara hade G i slöjd. I jul så hade jag VG (annan lärare då) samt att den nya läraren sade att jag hade VG för bara någon vecka sen. Har inte fått någon varning eller nånting sånt alls. Så jag borde klaga, right?

Annars för er som vill veta så hade jag 5MVG, 8VG och 4G.

för att svara på din fråga får lärare sänka ditt betyg från t ex MVG till G utan att varna, enda gången de måste varna är när det finns risk för IG. Annars är det upp till dig att prata med din lärare om du vill veta hur du ligger till.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

jag fick ochså g i slöjd i åttan för min lärare ger inte högre i årskurs åtta. det kanske är likadant på din skola... dock fick jag mvg i år, fick betygen 3 timmar sen.

Edit: 1 G, 11 VG, 6 MVG, (295p)

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Alltså, har ni inte betygsnack innan ni får era betyg. Tror jag det i alla ämnen i nian och åttan.

Och eftersom jag vet att ni kommer tjata så mycket på mig gick jag ut med 275. -.-

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jag fick ochså g i slöjd i åttan för min lärare ger inte högre i årskurs åtta. det kanske är likadant på din skola... dock fick jag mvg i år, fick betygen 3 timmar sen.

Edit: 1 G, 11 VG, 6 MVG, (295p)

Notera, om jag nu inte minns fel är det väl 16 ämnen man bara räknar med, alltså fick du. 270P

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Alltså, har ni inte betygsnack innan ni får era betyg. Tror jag det i alla ämnen i nian och åttan.

Joo. Hade betygssamtal för några månader sen, men inte med tröslöjdsläraren. Ska klaga iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Klaga? du ska säga till på skarpen och fråga vafan det är frågan om. Det är en sån där lärare som snackar hela tiden ja vad duktiga alla är men så får alla samma betyg i klassen hur duktiga de än är. Stämmer det?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

W8 a minute.

95 = 7:an? Right?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Svenska betygssystemet är utformat på det sättet att vilken idiot som helst kan få MVG i alla ämnen bara man övertygar läraren om att man är värd det. Får man inte MVG i ett ämne har man helt enkelt inte gnällt på läraren tillräckligt mycket.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shrudder
W8 a minute.

95 = 7:an? Right?

Jag är smart och går i 8:an

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Svenska betygssystemet är utformat på det sättet att vilken idiot som helst kan få MVG i alla ämnen bara man övertygar läraren om att man är värd det. Får man inte MVG i ett ämne har man helt enkelt inte gnällt på läraren tillräckligt mycket.

Eh, riktigt så fungerar det inte... Allt beror på vilken lärare man har. På min högstadieskola stämde det visserligen (exempelvis sattes betyget i svenska efter hur kristen ens åsikter var. Ja, jag är seriös), men på många så är det närmast omöjligt att få mvg.

Öht. är betygssystemet full av korruption. Bra betyg är närmast slumpmässiga i många fall.

Hela systemet är anpassat för att läraren helt godtyckligt ska bestämma allting. Elevens prestation behöver läraren inte ta hänsyn till. Ett fundamentalt misslyckat system.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, riktigt så fungerar det inte... Allt beror på vilken lärare man har. På min högstadieskola stämde det visserligen (exempelvis sattes betyget i svenska efter hur kristen ens åsikter var. Ja, jag är seriös), men på många så är det närmast omöjligt att få mvg.

Öht. är betygssystemet full av korruption. Bra betyg är närmast slumpmässiga i många fall.

Hela systemet är anpassat för att läraren helt godtyckligt ska bestämma allting. Elevens prestation behöver läraren inte ta hänsyn till. Ett fundamentalt misslyckat system.

Vi säger i princip samma sak, jag är bara dålig på att uttrycka mig. Precis som du säger är det helt godtyckligt, läraren bestämmer. När jag säger övertyga läraren menar jag genom att t.ex vara aktiv på lektioner, skriva bra på prov, tjata, argumentera med betygskriterierna att luta sig emot, använda sig av hur bra man är relativt andra, osv. Finns liksom ingenting konkret, men genomgående är att det är ENKELT att få mvg i de flesta kurser bara man orkar bry sig tillräckligt mycket, så ja det är ett otalt misslyckat system. Gick ut för 2 år sen, så jag har vad jag anser vara ganska aktuell kunskap.

Vi hade en historielärare som kastade tärning kring betygen, nej jag skämtar inte. När han sedan berättar om Cesar som sade "tärningen är kastad" kunde vi inte annat än att brista ut i skratt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte bor i stan och måste kämpa för att komma in på den linje man vill gå på,själv hade jag 175p i 9:an. Nästa år blir det 3:an och har mycket fina betyg enligt mig själv dock så tror jag att betygen inte bestämmer hur man lyckas i livet.

Så Ala_95, så länge du har det som krävs för att komma in på den linjen du vill gå på så behöver du inte oroa dig...

Sen så bevisar inte betygen något, eller jo, vilken relation man har med sin lärare. I 9:an hade jag ig i svenskan för att; jag citerar "Marcus du gör vad som behövs och inte mer, är uppgiften att du ska skriva 1 A4 sida så gör du det och inget mer. Därför uppfyller du inte kriterinra för G"

Hade samma arbetsstil i Svenska A i 1:an och har arbetsstil i Svenska B, fick VG i A kursen och ligger på VG i B kursen. Så tydligen har jag en hyfsat bra relation med min nuvarande svenska lärare

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Sen så bevisar inte betygen något, eller jo, vilken relation man har med sin lärare. I 9:an hade jag ig i svenskan för att; jag citerar "Marcus du gör vad som behövs och inte mer, är uppgiften att du ska skriva 1 A4 sida så gör du det och inget mer. Därför uppfyller du inte kriterinra för G"

Hade samma arbetsstil i Svenska A i 1:an och har arbetsstil i Svenska B, fick VG i A kursen och ligger på VG i B kursen. Så tydligen har jag en hyfsat bra relation med min nuvarande svenska lärare

Detta har mer att göra med din lärares kompetens än er relation.

Permalänk
Medlem

Låter ju ganska lungt ändå. Vi får se hur det blir.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Teknik med data krävde bara 160p när jag skulle börja (2008)

Permalänk
Medlem

Jag fick mina slutbetyg idag då jag gick ut 9:an, fick 12 MVG 4 VG och 1 G, i bild. ÄR ruskigt nöjd och fick även stipendie för mina betyg

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Avstängd

betygen från 9an är ju helt värdelösa iaf,om du inte ska läsa till fisör och sånt skit man måste ha bra betyg för o komma in på.

Fjäska mer för läraren nästa år så får du nog mer än g

Permalänk

Som alla sagt så är de betygen från nian bara användbara tills du kommit in på gymnasiet sedan är det bara att glömma dem. Jag fick G i idrott i nian men nu tre år senare när min fysik försämrats och jag inte haft lika hög närvaro kan jag stolt ta studenten med MVG i idrott...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Varför bryr du dig ens om åttans betyg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Notera, om jag nu inte minns fel är det väl 16 ämnen man bara räknar med, alltså fick du. 270P

har även modersmål: mvg därav för många ämnen

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Hehe gick också ut 9an i år. En polare i parallellklass hade alla MVG (!) så han fick välja bort ett som man alltid gör.

Och där handlade det inte om relation till lärare eller något. Han kämpade för sina betyg, var typ aldrig ute etc. Och de flesta lärare på min skola är väldigt bra.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Vet att vissa lärare drar sig för att sätta det högre betyget, bara för att senare kunna höja en person (så blir denna gladare) snarare än att behöva sänka betyget.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
har även modersmål: mvg därav för många ämnen

Det han menade var att när du söker gymnasium så räknar man bara de på 16 bästa ämnena.

För övrigt hade jag 300P, vilket nog var det mest onödiga någonsin. Den svåraste linjen att komma in på här i stan låg väl på knappa 200 poäng.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Det han menade var att när du söker gymnasium så räknar man bara de på 16 bästa ämnena.

För övrigt hade jag 300P, vilket nog var det mest onödiga någonsin. Den svåraste linjen att komma in på här i stan låg väl på knappa 200 poäng.

I vår skola blev det ännu mer intressant. Samhällsprogrammet på gymnasiet klassades som den lätta linjen (löjligt korrekt), naturprogrammet klassades som den svåra (inte särskilt, men betydligt svårare än samhälle). Då folk i vårt lilla samhälle generellt sett inte får särskilt höga betyg (i just det här fallet beror det på att dom flesta är redigt korkade) så ville folk även givetvis gå samhälle i gymnasiet. Skolan, för att kompensera detta satte 180p som krav för att komma in på SP för att inte alla skulle söka dit/komma in medan NV gavs 30p som krav... Det stämmer, godkänt i matte, engelska och svenska.

Behöver jag nämna att många sökte natur, kom in på 30p och sedan bytte till samhälle dag 1?

Högstadiet/gymnasiet är en fars, du kan komma ut på andra sidan med MVG i alla ämnen utan att du förtjänar förtroende för en potatispistol likväl som att du kan få g/ig i hälften av ämnena och sedan ta igen 6 års "misslyckande" med ett 6 timmars högskoleprov.

Man ska inte bry sig om betyg. Bättre att spendera tiden på att ha kul, träna hjärnan (inte samma sak som att plugga) och varför inte börja på nån kul sport. Betydligt bättre spenderade 6 år.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."