Söndrig fläkt asus 4870/HTDI/512?

Permalänk
Medlem

Söndrig fläkt asus 4870/HTDI/512?

Hejsan
Har bara en liten fråga. Är det normalt att en fläkt kan dö på ett grafikkort? Detta verkar ha hänt mig. Fick problem med att jag tappade bilden från burken igår. Hörde hur diskar och så funkade men allt blev svart.
Startade jag om burken gick den igång ett par sekunder för att sedan bli svart igen. Lät den stå över natten och i morse när jag testade verkade allt fungera fint. Men efter en halvtimme så blev det svart i rutan igen.
Öppnade lådan och såg då att när jag startade datorn gick inte fläkten på grafikkortet igång. Så jag antar att anledningen till att jag tappar bilden är att grafikkortet överhettar.

Är det normalt att en fläkt går sönder eller kan det vara något som gör att fläkten inte går igång? Testade att plocka loss den och rengöra den men det gjorde ingen skillnad.

Burken är mindre än ett halvår gammal och består av
i920
6 gb minne
750w corsair
asus 4870/512
asus P6T Deluxe

Ifall det verkligen är fläkten som pajat var är smidigast att göra. Köra på garantin (misco) och vara utan grafikkortet ett antal veckor . Antar att jag får skicka in hela kortet??? Eller ska man testa att köpa en ny fläkt från tex zalman eller något annat företag.

Permalänk
Medlem

Köp en ny fläkt och sätt på den på kortet med buntband om du vill fixa det snabbt och lätt. Vill du vara säker så måste du skicka in kortet och bli utan dator ett tag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Antingen garantin eller så kan du ju kanske uppgradera till en Accelero S1 med en fläkt på? Tystare och bättre om du orkar pilla lite

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Blir att ringa och kolla med Misco imorgon hur det det funkar med garantin. Hoppas det inte tar flera veckor....