Permalänk

2x 4890 sneeky mod?

Då mitt hiper 580w inte alls verkar palla med 2 av dessa kort då datorn dör efter några sek i spel.

Tänkte prova och hänga på ett låt säga 300-400w agg och brygga det, (minns ej vilka pins på ATX kontakten man bryggade?)
om man kör ett grafikkort och endast kortet på ett sånt agg så borde det ju orka med utan problem eller hur ?
Vad tror ni ? som nödlösning dvs.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Köp vattenkylning, det ska ju tydligen vara det ultimata....

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Vet inte vad walp mena, men varför ska du brygga det? Har du stort chassi så kan du ju bara lägg in ett annat nättagg och sätta i kontakterna. ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Vet inte vad walp mena, men varför ska du brygga det? Har du stort chassi så kan du ju bara lägg in ett annat nättagg och sätta i kontakterna. ?

Internt skämt mellan mig och hammarslag

Bryggningen krävs för att bägge aggen ska starta samtidigt vid bootup. Annars kan det bli fnurr på tråden, så att säga.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Ja, det borde funka tycker jag, men något jag hade tänkt över hade varit att kör båda grafikkorten på ett agg och resten av systemet på ett annat agg, man vill ju fördela det så jämnt som möjligt och tror detta blir närmare

Permalänk

googla så hittar du en beskrivning hur du ska koppla för att båda aggen ska starta samtidigt. Det finns även kablar som gör jobbet åt dig men dom kostar ju pengar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

jag har för mig att man ska koppla ihop en grön med grön och svart med en svart på atx kabeln

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Köp vattenkylning, det ska ju tydligen vara det ultimata....

Hehe det är det bästa, saknar min vattenkylning o ljudlösheten men det har ju sina nackdelar med, jävla bök o hålla på med såfort man ska byta nåt osv.

Har ett Lian Li så det är gott om plats i det, moddar om bakplåten isf så man kan ha det andra nätagget ovanpå det andra är tanken.

Ja man tycker ju att ett 350w-400w nätagg borde orka ett av korten utan problem.
Båda korten drar 409w under hård belastning läste jag på en hemsida.

nån som vet vilka pins man bryggar på ATX kontakten ?
4 och 6 är det väl ?
Är det skadligt på nåt vis och låta det agget stå på för jämnan sen, orkar inte dra ur bryggningen varje gång.

4 och 7an verkar det vara man kopplar ihop

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

grön och svart?

Permalänk

Fick tag i ett 340w cheiftech, borde ju orka med ett HD4890 kort.
Har precis installerat o kört det, datorn dog inte när jag starta crysis iaf dock blev det "Crysis har slutat svara" och måste därför avslutas
Ska prova med andra spel nu

Edit, det funkar superbra nu när det ena kortet fick ett eget nätagg

Eller ja jag får P12836 3DMarks Avantage, vet ej om det är bra eller dåligt ?
Fick 9300 innan.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
grön och svart?

Klippte sladden bakom kontakten och skarva ihop dom så agget jämt är på, så stänger man av vid behov på baksidan med I/O kontakten.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

när du kopplar agget med en sån bygel så körs den ju hela tiden (koppla 4 och 7) ska det inte vara några andra? tar inte grafikkortet skada av att ha ström hela tiden till dom? ja vet inte bara något ja har fått för mig

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Vill man inte egentligen brygga de berörda pinnarna till motsvarande hos det andra nätaggregatet? Då kommer ju båda kretsarna slutas när datorn startas?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

har haft en koppling på detta sätt men använde ett relä för att styra agg nummer två.. så när datorn startade slog relät till och startade nätagg nummer två. sen är det den gröna som är viktigt att sluta mot jord. annars spelar det inte så stor roll vilken pinne man sluter de gröna mot.

men genom att använda ett relä så slipper du har stöm på kortet när resten av datorn inte påslagen

Permalänk

Kopplar man grön och svart så fungerar det påbyglade precis som det ordinarie. När man stänger av datorn så stängs även slav agget ner.

Visa signatur

Subzero Junkie !