ebay usa , slippa moms ?

Permalänk
Medlem

ebay usa , slippa moms ?

Hej!

Funkar fortfarande det här med att säljaren skickar paketet som privatperson samt han sätter det som "gift" och värdet lite lägre ?

Större risk att det slipper igenom tullen nu för tiden ?

Eller finns det några andra tips ?

Permalänk
Inaktiv

Om paketet kommer bort och värdet är satt lägre så är det som att slänga pengarna i sjön, och det beror såklart vad han sätter värdet på med.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Om paketet kommer bort och värdet är satt lägre så är det som att slänga pengarna i sjön, och det beror såklart vad han sätter värdet på med.

Nackdelen med att skriva ner värdet eller skriva "gift" är väl bara om något händer med paketet under leveransen så är du inte skyddad mot skador, men hur ofta händer sånt?

Jag skulle hellre våga chansa på det än att betala extra fö en produkt.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en laptop för 900$ från ebay usa, jag bad dem att markera det som en gåva. Men dessvärre så börjar tullen bli ganska bra på att stoppa paketen ändå.

Företaget som jag köpte av hade skrivit ner värdet på varan, så jag slapp en massa tull. Men å andra sidan så hade jag suttit i skiten om det kommit bort...

Vad jag hört av en vän är att man ber företaget markera försändningen som ett garantiärende, "Waranty claim", de skall tydligen minska risken för tull.

Då jag inte provat detta själv kan jag dessvärre inte gå i god för att det är vattentätt.

Lycka till!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
Jag beställde en laptop för 900$ från ebay usa, jag bad dem att markera det som en gåva. Men dessvärre så börjar tullen bli ganska bra på att stoppa paketen ändå.

Företaget som jag köpte av hade skrivit ner värdet på varan, så jag slapp en massa tull. Men å andra sidan så hade jag suttit i skiten om det kommit bort...

Vad jag hört av en vän är att man ber företaget markera försändningen som ett garantiärende, "Waranty claim", de skall tydligen minska risken för tull.

Då jag inte provat detta själv kan jag dessvärre inte gå i god för att det är vattentätt.

Lycka till!

Nej, det funkar inte.
Kallas passiv förädling, vilket man ansöker om.

http://www.tullverket.se/sokordao/r/reparation.4.13ca5ad811a0...

Permalänk
Hedersmedlem

Med hänvisning till § 8 i reglerna låser jag den här tråden. Jag vill uppmana dig att betala det du är skyldig att betala.

*tråd låst*