Permalänk
Medlem

3gb eller 4gb till 32-bitars XP?

Blir det nån märkbar prestandaökning om man jämför 3gb och 4gb ddr2-minne i en 32-bitars XP vid spel? Eftersom det snarare blir 3gb mot ~3.25gb eller nåt sånt så är frågan för mej ganska självklar, vill bara höra era åsikter.

Min egentliga fråga är: Är 3gb minne det optimala för en dator som kör 32-bitars XP som är tänkt för spel?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Sötast

optimala är ju klart så hög mängd som möjligt.

Men jag tror inte man märken en skillnad på säg 3 eller 3.25

Det ser du ju själv om du tabbar spelet.

Använder du 100% av ditt minne?

Om ja, så får du en vinst av att ha mer.

Om du använder under 100% så gör det ju ingen skillnad, för annars får du bara mer oanvänt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
[...]

Det har du helt rätt i! Tänkte inte alls på det, skyller på att klockan är halv 4 Jag ska kolla hur mkt minne jag använder nästa gång jag lirar.
Så här ser det ut i min task manager nu, ser väl bra ut?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du ha optimalt så tycker jag i af att man inte skall blanda storlekar på minnet, vilket ju blir fallet om man skall ha tre gigs minne. Det lär iaf inte bli problem om du har fyra gigs i burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Skall du ha optimalt så tycker jag i af att man inte skall blanda storlekar på minnet, vilket ju blir fallet om man skall ha tre gigs minne. Det lär iaf inte bli problem om du har fyra gigs i burken.

Man kan ju ha 3x1gb, men okej! aja, skadar inte med 4gb och det är ju så billigt också

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

32-bits program, särskilt spel använder ytterst sällan mer än 2gb om det inte har minnesläckor.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
32-bits program, särskilt spel använder ytterst sällan mer än 2gb om det inte har minnesläckor.

Okej! Ja, jag ska ta mej en titt över min egen ramförbrukning så får vi se vad jag behöver ha och vad som är överflödigt

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Här är en länk som syftar på det jag svamlade om.
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEm...
Fast jag har för mig att 3gb switchen deaktiverades med någon uppdate för något år sedan (sp2 ?)
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/pae/defa...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Man kan ju ha 3x1gb, men okej! aja, skadar inte med 4gb och det är ju så billigt också

Jo, men då kör man/du ju inte i dualchannelmode, som ju visserligen inte är allt men gör några procent iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Sötast

Att ha storleksskillnad på minnena gav ingen negativ effekt på min gamla burk iallafall.

Då satt jag på 2x2 och 2x1 dvs 6GB över 4 slottar.

Nu med den nya datorn så nöjde jag mig dock med 4GB, fanns ingen anledning för mig att sitta på 6GB, det mesta en process använt för mig var GTAIV med 1.6GB ram.... men det är ju gtaiv... hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Att ha storleksskillnad på minnena gav ingen negativ effekt på min gamla burk iallafall.

Då satt jag på 2x2 och 2x1 dvs 6GB över 4 slottar.

Nu med den nya datorn så nöjde jag mig dock med 4GB, fanns ingen anledning för mig att sitta på 6GB, det mesta en process använt för mig var GTAIV med 1.6GB ram.... men det är ju gtaiv... hehe

Det var väl mer att om du inte fyller platserna och bara kör med tre minnesstickor som det blir lite sämre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det var väl mer att om du inte fyller platserna och bara kör med tre minnesstickor som det blir lite sämre.

Har du provat eller är det din gissning? Är "lite sämre" märkbart?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir defacto sämre eftersom, som jag ju nämnde innan, man inte kan köra mer än singelchannel med tre. Så det är ingen gissning, dessutom är det alltför ofta som man dessutom får gå ner en hastighetsnivå från tex 800 till 667MHz för att få det att funka, bara detta kan man ju bli lite frustrerad av

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra 64 bitars vista?

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrezoreR
Varför inte bara köra 64 bitars vista?

Det jag skriver om har inget med operativet att göra utan ligger på hårdvarunivå

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb--ddr2-pc6400-corsair-xms2/5304234/

billigt så varför inte ? och som jalle säger det skall väl vara 2 och 2 minnen på dualchannel...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Sötast

För att förtydliga vad jalle försökt säga.

Att ha

2x 1GB + 2x 512 MB funkar lika bra som att ha

4x 1GB

(förutom den tydliga storleks skillnaden)

Vad som inte är bra är t.ex

2x GB + 1x xGB

Permalänk
Medlem

Okej, nu ska vi se om jag får nån rätsida på det här.
2/4 ramstickor = bra
3 ramstickor = dåligt

Sen det här med single- och dualchannel har jag hört att det skiljer väldigt lite mellan.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt på bägge svaren, men om du/man vill kräma ur det sista så....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)