tar typ 2min att starta Cod4 ??

Permalänk

tar typ 2min att starta Cod4 ??

Tjenis. En kompis till mig har lite problem med att Cod4 startar så segt.
Det tar ca 1-2 min från att han dubbelklickar på ikonen på skrivbordet tills han är inne i menyn på multiplayer läget i Call of Duty 4 Modern Warfare.

Vad kan då felet vara? Jag förstår inte vad det kan sitta i.

tack på förhand. Snabba svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Vad har han för dator?:P

Permalänk

Testa uppdatera spelet, till senaste 1.7. Och kolla också drivrutiner på grafikkort och andra komponenter. Brukar ofta vara det som segar ner.

Permalänk
Medlem

Lätt att förutsäga när man inte har en aning om burkfan.

Har han ett i7 system med 12GB RAM osv, då är det lite konstigt.
Har han en Intel P4 och 256mb RAM, då är det inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator, den funkar men inte internet?, jag förstår inte vad är fel?:S

Snabba svar uppskattas..

Nee men skämt å sido, så samma svar som freddan

Permalänk

Ursäkta mig grabbar.
Har har en Dell Dimention 8400 med ett Nvidia 8600GT grafik kort.

EDIT: Spelet har funkat klockrent förut utan lagg men nu efter vi drog XP på den så uppstog detta fel.

Permalänk

För mig går det också segt att gå in på Multi-player. (Ca 1 min). Men när jag går in på single-player tar det bara ett par sekunder. Tror det har med spelet att göra.
Vad har han för processor och hur mycket ram-minne?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
För mig går det också segt att gå in på Multi-player. (Ca 1 min). Men när jag går in på single-player tar det bara ett par sekunder. Tror det har med spelet att göra.
Vad har han för processor och hur mycket ram-minne?

Han har exakt samma fel...

Ang processorn så är det en P4 3.6Ghz och han har uppgraderat till nya 800Mhz minnen 2x2 GB..

han hade nyaste drivisarna till graffet med.

Permalänk
Medlem

prova installera om spelen ni 2.

och se till att drivers är updaterade Matte90-Antec.
ruskigt fragmenterade diskar?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Om singleplayer startar omedelbart (testa det), men multiplayer tar så lång tid att starta så är felet med all sannolikhet nätverksrelaterat. Kolla brandväggar/security program etc. Om ni bara dragit in XP och inte installerat COD4 efteråt så kanske den inte har ett undantag i Windows brandvägg, prova lägg in det manuellt.

Spelet använder även Punkbuster för multiplayer, prova uppdatera det manuellt (eller installera om spelet).
http://www.evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Om singleplayer startar omedelbart (testa det), men multiplayer tar så lång tid att starta så är felet med all sannolikhet nätverksrelaterat. Kolla brandväggar/security program etc. Om ni bara dragit in XP och inte installerat COD4 efteråt så kanske den inte har ett undantag i Windows brandvägg, prova lägg in det manuellt.

Spelet använder även Punkbuster för multiplayer, prova uppdatera det manuellt (eller installera om spelet).
http://www.evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php

Mycket bra tips men han har tyvärr inte ens en brandvägg aktiverad och har för närvarande inget antivirus skydd installerat.
Kan det då vara i routern kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Mycket bra tips men han har tyvärr inte ens en brandvägg aktiverad och har för närvarande inget antivirus skydd installerat.
Kan det då vara i routern kanske?

Det kan vara det, men om han använde samma router tidigare och inte hade problem så är det tveksamt. Annars är routern förstås något att söka på, checka modell och sök på den + cod4. Kan även kolla att firmware på routern är uppdaterad på tillverkarens hemsida.

Här är ett exempel där någon nämner router problem som en möjlig lösning (i slutet av topic):
http://www.cod4forums.com/index.php?showtopic=15636

Det går förstås att leta efter en nyare nätverksdriver, men normalt brukar de sällan vara något problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det kan vara det, men om han använde samma router tidigare och inte hade problem så är det tveksamt. Annars är routern förstås något att söka på, checka modell och sök på den + cod4. Kan även kolla att firmware på routern är uppdaterad på tillverkarens hemsida.

Här är ett exempel där någon nämner router problem som en möjlig lösning (i slutet av topic):
http://www.cod4forums.com/index.php?showtopic=15636

Det går förstås att leta efter en nyare nätverksdriver, men normalt brukar de sällan vara något problem.

Vi tror faktiskt att problemet tillstått efter byte av routern.
Han fick problem med den router de hade så de har lämnat in den till en som skulle fixa inställningarna mm i den och medans så fick de en låne router som är en Dlink DIR-655.
Ska vi prova stänga av SPI funktionen i den kanske?

Permalänk
Medlem

Det var just DIR-655 som var nämnd i topicen som jag länkade. Skriv bara ner vad ni gör så ni kan backa så ska det inte vara några problem. Går att reseta inställningarna i värsta fall.

Jag är ingen expert på DLink dock.
Här är svenska supportsidan om ni vill ha manual etc:
http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DL...

Permalänk
Medlem

Jag stötte på samma problem för någon månad sedan när jag var iväg och lanade. När jag ska starta spelet här hemma så går det på under en sekund, men på lanet så tog det en dryg halvminut. Alla personer som var där konstaterade samma sak, och vi beslutade oss för att prova att koppla in en annan router. Sagt och gjort, med den nya routern så fungerade spelet felfritt. De problem som vi hade låter ju exakt likadant som det din kompis nu har, så förmodligen är det routern som spökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eidolon
Jag stötte på samma problem för någon månad sedan när jag var iväg och lanade. När jag ska starta spelet här hemma så går det på under en sekund, men på lanet så tog det en dryg halvminut. Alla personer som var där konstaterade samma sak, och vi beslutade oss för att prova att koppla in en annan router. Sagt och gjort, med den nya routern så fungerade spelet felfritt. De problem som vi hade låter ju exakt likadant som det din kompis nu har, så förmodligen är det routern som spökar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det var just DIR-655 som var nämnd i topicen som jag länkade. Skriv bara ner vad ni gör så ni kan backa så ska det inte vara några problem. Går att reseta inställningarna i värsta fall.

Jag är ingen expert på DLink dock.
Här är svenska supportsidan om ni vill ha manual etc:
http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DL...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Vi tror faktiskt att problemet tillstått efter byte av routern.
Han fick problem med den router de hade så de har lämnat in den till en som skulle fixa inställningarna mm i den och medans så fick de en låne router som är en Dlink DIR-655.
Ska vi prova stänga av SPI funktionen i den kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det kan vara det, men om han använde samma router tidigare och inte hade problem så är det tveksamt. Annars är routern förstås något att söka på, checka modell och sök på den + cod4. Kan även kolla att firmware på routern är uppdaterad på tillverkarens hemsida.

Här är ett exempel där någon nämner router problem som en möjlig lösning (i slutet av topic):
http://www.cod4forums.com/index.php?showtopic=15636

Det går förstås att leta efter en nyare nätverksdriver, men normalt brukar de sällan vara något problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Mycket bra tips men han har tyvärr inte ens en brandvägg aktiverad och har för närvarande inget antivirus skydd installerat.
Kan det då vara i routern kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Om singleplayer startar omedelbart (testa det), men multiplayer tar så lång tid att starta så är felet med all sannolikhet nätverksrelaterat. Kolla brandväggar/security program etc. Om ni bara dragit in XP och inte installerat COD4 efteråt så kanske den inte har ett undantag i Windows brandvägg, prova lägg in det manuellt.

Spelet använder även Punkbuster för multiplayer, prova uppdatera det manuellt (eller installera om spelet).
http://www.evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
prova installera om spelen ni 2.

och se till att drivers är updaterade Matte90-Antec.
ruskigt fragmenterade diskar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Han har exakt samma fel...

Ang processorn så är det en P4 3.6Ghz och han har uppgraderat till nya 800Mhz minnen 2x2 GB..

han hade nyaste drivisarna till graffet med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
För mig går det också segt att gå in på Multi-player. (Ca 1 min). Men när jag går in på single-player tar det bara ett par sekunder. Tror det har med spelet att göra.
Vad har han för processor och hur mycket ram-minne?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Ursäkta mig grabbar.
Har har en Dell Dimention 8400 med ett Nvidia 8600GT grafik kort.

EDIT: Spelet har funkat klockrent förut utan lagg men nu efter vi drog XP på den så uppstog detta fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hastigt
Jag har en dator, den funkar men inte internet?, jag förstår inte vad är fel?:S

Snabba svar uppskattas..

Nee men skämt å sido, så samma svar som freddan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Lätt att förutsäga när man inte har en aning om burkfan.

Har han ett i7 system med 12GB RAM osv, då är det lite konstigt.
Har han en Intel P4 och 256mb RAM, då är det inte så konstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrcolgate
Testa uppdatera spelet, till senaste 1.7. Och kolla också drivrutiner på grafikkort och andra komponenter. Brukar ofta vara det som segar ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hastigt
Vad har han för dator?:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Tjenis. En kompis till mig har lite problem med att Cod4 startar så segt.
Det tar ca 1-2 min från att han dubbelklickar på ikonen på skrivbordet tills han är inne i menyn på multiplayer läget i Call of Duty 4 Modern Warfare.

Vad kan då felet vara? Jag förstår inte vad det kan sitta i.

tack på förhand. Snabba svar uppskattas!

jag är tvungen att skriva in DNS-servern manuellt och statisk ip-adress på nätverkskortet, efter det så fungerar det hur bra som helst. startar på nån sek. det är dns-servern på routern som ni ska skriva i, där är en primär och en sekundär. min DNS är då helsingborg då den är närmast, 195.67.199.33 och 195.67.199.34

Permalänk

Ok. Men hur skriver man in DNS servern manuellt då? Förstår inte riktigt hur/var och vad jag ska skriva in någonstans i routern...

Permalänk
Medlem

Degfragmentera hårddisken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Ok. Men hur skriver man in DNS servern manuellt då? Förstår inte riktigt hur/var och vad jag ska skriva in någonstans i routern...

har du vista går du in på nätverks och delningscenter och trycker på visa status på din internet anslutning, trycker på egenskaper, och sen IPV4.
där inne skriver du in det manuellt, och har du telia kan du kolla närmaste dns.
xp går du in på kontrollpanelen, nätverksanslutningar, dubbelklickar på din internet anslutning och egenskaper, tcp-ip protocol.
dns kan man på vissa routrar kolla vilken man har. då skriver du bara av primära och sekundära i ip protocolet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Degfragmentera hårddisken!

Det har vi gjort redan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
har du vista går du in på nätverks och delningscenter och trycker på visa status på din internet anslutning, trycker på egenskaper, och sen IPV4.
där inne skriver du in det manuellt, och har du telia kan du kolla närmaste dns.
xp går du in på kontrollpanelen, nätverksanslutningar, dubbelklickar på din internet anslutning och egenskaper, tcp-ip protocol.
dns kan man på vissa routrar kolla vilken man har. då skriver du bara av primära och sekundära i ip protocolet.

tack för beskrivningen!

Permalänk

Detta löste iaf mitt problem med seg uppstart till multiplayer delen i cod4

Setup > Networking > Disable "DNS Relay"
Advanced > QOS Engine > Disable "Automatic Uplink Speed" (be sure to input a good manual uplink speed)
Restart all computers and other network devices.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men du nämner att ni installerat om datorn med XP ? Var det XP innan i den ?
Har du installerat alla drivrutiner ? Inte bara dem till ljud och grafik, utan även dem till moderkortets chipset.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderHoken
Detta löste iaf mitt problem med seg uppstart till multiplayer delen i cod4

Setup > Networking > Disable "DNS Relay"
Advanced > QOS Engine > Disable "Automatic Uplink Speed" (be sure to input a good manual uplink speed)
Restart all computers and other network devices.

Tack ska kolla det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Dum fråga kanske, men du nämner att ni installerat om datorn med XP ? Var det XP innan i den ?
Har du installerat alla drivrutiner ? Inte bara dem till ljud och grafik, utan även dem till moderkortets chipset.

Japp det har vi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderHoken
Detta löste iaf mitt problem med seg uppstart till multiplayer delen i cod4

Setup > Networking > Disable "DNS Relay"
Advanced > QOS Engine > Disable "Automatic Uplink Speed" (be sure to input a good manual uplink speed)
Restart all computers and other network devices.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
har du vista går du in på nätverks och delningscenter och trycker på visa status på din internet anslutning, trycker på egenskaper, och sen IPV4.
där inne skriver du in det manuellt, och har du telia kan du kolla närmaste dns.
xp går du in på kontrollpanelen, nätverksanslutningar, dubbelklickar på din internet anslutning och egenskaper, tcp-ip protocol.
dns kan man på vissa routrar kolla vilken man har. då skriver du bara av primära och sekundära i ip protocolet.

Har testat Båda. Och båda funkar delvis. Det gör att Cod4 startar snabbare men det går inte ansluta till Servrar

Någon som lyckats. Har DIR-655 med samma problem. Som killarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
För mig går det också segt att gå in på Multi-player. (Ca 1 min). Men när jag går in på single-player tar det bara ett par sekunder. Tror det har med spelet att göra.
Vad har han för processor och hur mycket ram-minne?

Kan det inte vara så att det tar längre tid då det kollas om du har en äkta vara/CDkey genom internet?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64