Ps 3 eller pc till moderna shooters?

Permalänk

Ps 3 eller pc till moderna shooters?

Hej, har funderat ett tag på att köpa en pc som fixar de senaste spelen typ crysis, cod4 gta4 osv. Har dock sett att det ionte verkar som om spelutvecklarna tar spelen så särskillt långt bortom kapaciteten för konsollernas hårdvara eftersom de skall spelas på alla plattformar (förutom crysis då). Har dock tyckt att det är bättre spelkänsla med mus och tangentbort, särskilt när det gäller förstapersonskjutare och strategi spel.
Någon som spelar mycket konsollspel som har en kommentar till detta. Funkar cod4 lika bra på ps3 tycker ni?
Såg också att det finns en mus och ett litet"tangentbord" till ps3 att tillgå nu. Någon som testat det och vet om konsolspelen funkar bra med den tredjepartslåsningen.

Pizzicato.

Permalänk
Medlem

För min del är det enkelt. INGA SHOOTERS PÅ KONSOL! Det är ju inte ens samma grej ju. CoD är inte speciellt krävande heller så du kommer väldigt långt i datoruppgraderingar på samma summa som du skulle lägga på en PS3.

PS. Jag har både och. PS3:an är förpassad till bilspel och Little Big Planet. Enbart.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

värderar man att kunna "slappspela" från soffan så är väl konsol det bättre valet, de flesta spelar ju iaf med samma utgångsläge, dvs med handkontroll.

annars är pc överlägset idag, iaf till dom genres du nämnde, fps och strategi.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har spelat en del moderna FPS-spel på konsol, och jag tycker att det är ganska patetiskt jämfört med PC. En handkontroll gör att spelet går så hopplöst mycket långsammare än på PC, och förstör hela känslan.

Även om man nu kan fixa och trixa fram mus och tangentbord till PS3 så skulle det bara sabba balansen i spelen. Någon med mus och tangentbord är ju helt överlägsen någon med handkontroll i de allra flesta fall.

Permalänk
Avstängd

Pc alla gånger! spel som inte är fps då väljer jag konsol om det är tex bil spel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

I min mening är PC överlägset konsoll till allt sportspel. Precisionen i mus och råtta går aldrig att få med de hemska handkontrollerna som finns idag. Men det är väl en smaksak. Det är alltid kul att panga på polarna i splitscreen, utan tvekan. Men när det kommer till bildkvalitét är PC också överlägsen i min mening, fast naturligtvis kostar det en hel del mer pengar. Om det är värt det eller inte får var och en avgöra! Men just när det gäller FPS är inte handkontroll ett acceptabelt substitut till mus och tangentbord.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

ah skaffade en xbox kontroll som jag tänker använda till tex bilkörning i gta4. Men det verkar alltså som pc is the shit för fps games.

Permalänk

Jag har försökt spela fps på konsol med tanken att "det är mycket roligare på konsol" osv och verkligen försökt inbilla mig själv att fps visst är bra på konsol, kanske inte lika exakt med handkontroll men roligare. Jag har dock aldrig lyckats utan är kvar i "fps ska spelas på pc"-tänket, helt enkelt därför att det är så. Sorry

Permalänk

Jag tycker det går segt att sikta i FPS på konsol, därför sålde jag mitt PS3 och köpte min dator. Hel nöjd! Ångrar ingenting! Förutom (racingspelen).

Permalänk
Medlem

Spel som MGS4, uncharted och GTA4 funkar utmärkt, men cod4 och andra rena fps är bättre med mus. Jag har både PC:n och PS3 kopplad till en 1080p 40" och skillnaden grafiskt är mer baserad på art direction än hårdvara i mitt tycke. Jag kör väldigt lite spel på PC:n, tröttnade ganska snabbt på crysis och cod4. I stort alla andra spel gör sig bättre med handkontroll, som bilspel, wipeout, LBP osv...

Man blir van vid kontrollen efter ett tag även vid fps, efter ett par dagar är man van, men det blir aldrig riiktigt lika bra som med mus...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pizzicato
ah skaffade en xbox kontroll som jag tänker använda till tex bilkörning i gta4. Men det verkar alltså som pc is the shit för fps games.

Det finns en jättestor fps community på konsoll numera, vilket är det viktigaste. Att du kan hitta folk att spela med, kanske joina klaner etc. Visst har en tb+mus högre tak för hur bra man kan bli, men de du spelar mot på en 360 har samma förutsättningar som du.

Om du redan haft en bra spel PC så hade det varit annorlunda, men tycker inte du behöver lägga ut och köpa ny PC bara för en genre.

Ladde hem lite fps demon och test eftersom du redan har en konsoll. Tyvärr finns inget demo för COD4 på 360.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit MKT skeptiskt till å spela annat än bilspel på konsol. Därför har jag helt enkelt inte haft någon konsol sen 8-bitars. Men när förra kärringen ville ha ett Playstation 3 till gitarrhjältarna för cirkus ett år sen så var man ju tvungen å skaffa de.
Men de gick ju INTE å spela nå krigsspel på de! Men efter hand så vande man sig å nu skulle jag aldrig vilja byta mot att spela på en dator igen.
Gud så tråkigt å sitta i en stol å rulla runt med musen när man kan slappa halvliggande i soffan å spela lika bra med en handkontroll.
Sen spelar man ju mkt sportspel å gud så mkt roligare och skönare de e å sitta i soffan två lr fler å spela på tvn än å trängas ihop framför en liten 22"are. Plus att har man "publik" så ser dom enkelt med. Alla spel fungerar, bara pula i köra, behövs inga drivrutiner, slipper antivirusprogram som inte vill som en annan, virus för huvudtaget osv osv osv. Hel konverterad till konsols nu:D

Permalänk

Konsolmarknaden ökar och PC-marknaden minskar... köp mindre konsolspel så kan de satsa mer på PC igen.

Permalänk
Medlem

Man ska vara medveten om att ställs denna frågan på Sweclockers, är svaret givet. Här samlas primärt datorentusiaster och då är mus och tagentbord vid datorn det givna alternativt för FPS-spel.

Jag å andra sidan spelar mycket hellre denna sortens spel på min PS3. Större bild (projektor), bättre ljud (sorrundsystem) och mer laidback om man vill via att spela i soffan. Som andra personer påpekat så kan det vara segt att lära sig sikta via kontrollen, men eftersom alla har samma förutsättningar så borde det inte vara ett problem.

Det som är så bra med konsol också är att slippa tänka på att uppgraderingar eftersom FPS-spel oftast kräver kraftfulla datorer för att hålla upp bilduppdateringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stich
Man ska vara medveten om att ställs denna frågan på Sweclockers, är svaret givet. Här samlas primärt datorentusiaster och då är mus och tagentbord vid datorn det givna alternativt för FPS-spel.

Jag å andra sidan spelar mycket hellre denna sortens spel på min PS3. Större bild (projektor), bättre ljud (sorrundsystem) och mer laidback om man vill via att spela i soffan. Som andra personer påpekat så kan det vara segt att lära sig sikta via kontrollen, men eftersom alla har samma förutsättningar så borde det inte vara ett problem.

Det som är så bra med konsol också är att slippa tänka på att uppgraderingar eftersom FPS-spel oftast kräver kraftfulla datorer för att hålla upp bilduppdateringen.

Inget hänger ju ihop. Du kan spela pc spel med ett surround-system och på en projektor om du så vill, i betydligt högre upplösning dessutom.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Man kan ta Cod 4 som exempel, bara 1024×600 i upplösning på både ps3 och 360. Går få betydligt skarpare på en skaplig burk, har själv testat xim till min ps3 och kopplat upp mus och tangentbord. Man blev helt oslagbar i bad company som exempel och xim 2 kom för ett par månader sedan. Super snabb respons och man koppla den via en dator för ultimat precision.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Inget hänger ju ihop. Du kan spela pc spel med ett surround-system och på en projektor om du så vill, i betydligt högre upplösning dessutom.

Men var ska man sitta då? Säg inte soffan, för jag vet inte hur man ska sitta bekvämt med mus och tangentbord där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stich
Men var ska man sitta då? Säg inte soffan, för jag vet inte hur man ska sitta bekvämt med mus och tangentbord där.

360 gamepad?

Ett litet bord som man lägger musen och tagentbordet på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tycker då pc är det bästa för fps, inte bara för grafiken, kontrollen (smaksak) utan för pc har väl även större utbud på den fronten
Finns ju även exklusiva fps till 360, ps3 och wii men är det något spel som även finns på pc så är det att föredra om sin dator klarar det på acceptabel nivå

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stich
Men var ska man sitta då? Säg inte soffan, för jag vet inte hur man ska sitta bekvämt med mus och tangentbord där.

Själv satt jag då bekvämt med tangentbordet i knäet och musmattan på sidan om mig i soffan då jag körde PC'n kopplad till tv'n
Då gäller det bara till att man har en soffa gjord för sådant och ingen för mjuk

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stich
Men var ska man sitta då? Säg inte soffan, för jag vet inte hur man ska sitta bekvämt med mus och tangentbord där.

Sitter du på en köksstol när du sitter vid datorn eller? det är väl inga problem med att använda en bekväm fåtölj eller varför inte ett bekvämt bord till soffan?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Man kan ta Cod 4 som exempel, bara 1024×600 i upplösning på både ps3 och 360. Går få betydligt skarpare på en skaplig burk, har själv testat xim till min ps3 och kopplat upp mus och tangentbord. Man blev helt oslagbar i bad company som exempel och xim 2 kom för ett par månader sedan. Super snabb respons och man koppla den via en dator för ultimat precision.

cod 4 är uppskalta 1080p på konsol och inget annat. har för mig att det var igentligen 6xx*xxx kommer inte riktigt ihåg var det var för standardupplösning.

Om du ska spela fps spel ska du definitivt spela det på dator. På en dator kan du ändra inställningar så du får det som du vill med grafik osv. vilket leder till att du inte får några lagg och att du kan få det att se bättre ut. många av dagens konsol spel laggar grymt dåligt och man kan inte göra nått åt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w4nt3n
många av dagens konsol spel laggar grymt dåligt och man kan inte göra nått åt det.

Dagens? Du spelade aldrig playstation och n64?

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk

Det är väl snarare Xbox 360 som gäller för moderna shooters. PS3 har inga bra exklusiva titlar i den genren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är väl snarare Xbox 360 som gäller för moderna shooters. PS3 har inga bra exklusiva titlar i den genren.

Killzone 2?

Annars tycker jag att xbox360 kontrollen är bättre för fps på konsoll, spakarnas placering är mer logisk.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf

Gud så tråkigt å sitta i en stol å rulla runt med musen när man kan slappa halvliggande i soffan å spela lika bra med en handkontroll.

Haha, jo, eller hur. Du skulle få pisk av en halvduktig PC spelare, bara att acceptera.

Sen att du har bra övriga punkter är en annan sak.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk

Hmmm många bra åsikter från vardera lägret. Blir till att ta sig en funderare. (måste dock skaffa tv också om det blir en konsoll)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Haha, jo, eller hur. Du skulle få pisk av en halvduktig PC spelare, bara att acceptera.

Sen att du har bra övriga punkter är en annan sak.

Tack Naturligtvis skulle själva jag få pisk av dom flesta, men jag e inte sämre på handkontroll än med mus:P Å av dom man spelar mot så har ju nästan alla samma förutsättningar.

Permalänk

Hmm kul med många åsikter av varierande slag....ska grunna lite på detta ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf
Tack Naturligtvis skulle själva jag få pisk av dom flesta, men jag e inte sämre på handkontroll än med mus:P Å av dom man spelar mot så har ju nästan alla samma förutsättningar.

Då säger det mer om hur du hanterar en mus än om alla andra Men visst, om man möter alla andra med samma förutsättningar är det ju en annan sak.

Men för min del känns det som att någon har kapat av mig en hand och låter mig spela.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är väl snarare Xbox 360 som gäller för moderna shooters. PS3 har inga bra exklusiva titlar i den genren.

Istället för att fanboya dig för en viss konsoll så är det väl bättre att lägga fram lite matnyttig information istället.

Xbox360 eller PS3 beror lite på vad för spel du gillar, Halo 3 och Gears of War om man gillar det förxbox360 eller killzone 2 och resistance om man gillar det för PS3.

I mina ögon har PS3 lite mer att erbjuda som standalone konsoll, Blu-ray, gratis att spela online, inbyggd hårddisk, internetbrowser, inbyggt nätagg och linuxstöd för dem som gillar det.

Dessutom tycker jag att PS3 erbjuder intressantare exclusives:

PS3:
MAG (256 spelare online, 8 man i varje grupp, 4 grupper i varje pluton, 4 plutoner i varje kompani)
Killzone 2
Resistance 1 & 2
^Shooters^

Uncharted 1 & 2
Metal Gear Solid 4
MGS Online
FFXIII Versus
FFXIV online (Ps3, PC)
Gran Turismo 5
inFAMOUS
Fat Princess
God of War III
Heavy Rain
Little Big Planet
Diverse Ratchet & Clank

Xbox 360:
Halo 3, ODST & Reach
Gears Of War 1,2 & 3
L4D 1 & 2 (PC, Xbox 360)
^Shooters^

Forza Motorsport 3
Halo Wars
Fable II
Mass Effect 1 & 2 (Xbox 360, PC)
Alan Wake
Splinter Cell Conviction
Star Ocean IV

Det finns säkert ett par till för varje konsoll, men dem här tycker jag i huvudsak är värda att nämna.