Garanti strul med komplett/fujitsu

Permalänk
Medlem

Garanti strul med komplett/fujitsu

Tjenare alla, vill bara höra vilka erfarenheter och tips folk kan komma med för detta problemet.

Tjejens lillasyster köpte för ca 3 månader sedan en Fujitsu bärbar dator ifrån Kompeltt.se efter ca 2 månader uppkom en stor svart rund prick på skärmen nere i högre hörnet, ca 2.5 cm i diameter, ganska stor då alltså för en 17". Jag har ganska stor erfarenhet av datorer men detta har jag aldrig förut sett eller hört talas om... Det går också linjer ifrån pricken ifrån vänstra hörnet ut till högra kanten där färgen är konstig och förskjuten. Ungefär som om man överklockat ett gfx för mycket...

Hon är mycket försiktig med sin dator och har endast haft den i hemmet i sitt rum och ibland haft den framför tvn i vardagsrummet så den har inte misskötts fysiskt

Vi ringde komplett.se med felet och undrade hur vi skulle gå tillväga då vi ville lämna in den på lagning för att det var ett garanti fel. killen där säger då att det kan vara en tryckskada... Vi påpekar också att datorn ibland helt plötsligt stänger av sig utan förvarning. De säger då att de ska skicka bud som hämtar datorn om ett par dagar. budet dyker upp och tar datorn med sig det går någon vecka eller två. Sedan får vi en häftig räkning hem på 5000kr för att byta skärmen på datorn + frakt + arbete osv... Datorn kostade 4000kr så priset i sig är löjligt.

Vi ringer upp igen och säger att det är garanti, datorn har inte misskötts på något sätt, de dementerar att det är tryckskador vi säger ännu en gång att datorn inte misskötts och borde inte det finnas fysiska synliga skador om det vore en tryckskada? på skärmen t.ex.? några sådana finns INTE på datorn. Argumentet fortsätter och det visar sig att de inte äns satt på datorn på servicestället, då lappen de fått av komplett står felet beskrivet som "helt död, går inte starta" vilket är en helt uppåt väggarna fel beskrivning.
De sade då att de skulle kolla upp felet men har ännu inte ringt tillbaka och detta var nog 5-6 dagar sedan...

Tack på förhand för att hjälp!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jag hade nog trott att det är någon slags tryckskada också så som du beskriver det. Kan förekomma om man lyfter locket fel t.ex. Medans du väntar på svar från komplett hade jag kollat med Fujitsu-Siemens direkt, om det går. De brukar oftast kunna erbjuda väldigt bra service, speciellt vid så nya datorer.

Permalänk
Medlem

De kan aldrig bara skicka en räkning för en reparation utan att först rådfråga er om reparationen.

Angående att datorn ibland stänger sig utan förvarning kan ju vara ett förstadie till ett felande grafikkort eller strömsystem i datorn men självklart en hop av andra saker ockå... det kan iaf mycket väl ha förvärrats under transport till Komplett så att den där inte startar alls som de menar på... det går isf in under deras del att åtgärda då det är en transportskada.

Angående felet med en mörk fläck i nedre ena hörnet så kan det ju komma av slag eller tryck så helt fel låter det inte... men det kan också komma av en flexande LCD panel för att gångärnen kanske varit tröga etc. Även om skadadan kanske inte täcks av garantin så ligger det till Komplett att bevisa att detta är en OOW skada då reklamationsrätten också gäller och på en så här ny produkt ligger bevisbördan på säljare inte köpare.

Angående att det drar up på tiden så är det ganska normalt att det tar lite tid men hör av dig till dem och hör hur ärendet skrider fram.3-4veckors hanteringstid är rimligt, efter det så börjar det bli orimlig reparationstid och du börjar få andra rättigheter som privatkund.

Kan vara vettigt att ta kontakt med din studievägledare så du får helt klara vägar att gå vidare med detta på.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Studievägledare? :S

Ursäkta skulle sagt att vi fått ett kostnadsförslag och inte en räkning än då. Det är så mycket det kommer att kosta om vi bestämmer oss för att de ska laga den.

De har inte prövat att starta datorn än, så de vet inte direkt vad felet är. helt galet imo.

vad betyder OOW?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Studievägledare? :S
vad betyder OOW?

Tror han menar konsumentvägledare. OOW Out-of-warranty. Altså säljaren som måste bevisa att skadan orsakats av dig.

Permalänk
Medlem

kk joo vi tänkte ta kontakt med Konsument ombudsmannen

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Som du beskriver problemet med skärmen låter det tveklöst som att panelen skadats av tryck, slag eller att den blivit böjd. Hur detta skett är irrelevant och inget Komplett behöver utreda, det räcker att det har skett för att det klassas som åverkan och inte ett ursprungsfel.

Problemet med att datorn stängs av är troligtvis dock inte relaterat, kan vara både hård- och mjukvara som strular.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Studievägledare? :S

Ursäkta skulle sagt att vi fått ett kostnadsförslag och inte en räkning än då. Det är så mycket det kommer att kosta om vi bestämmer oss för att de ska laga den.

De har inte prövat att starta datorn än, så de vet inte direkt vad felet är. helt galet imo.

vad betyder OOW?

Lol... så de kan gå när man får brottom att avsluta ett inlägg... ska självklart stå konsumentvägledare

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Som du beskriver problemet med skärmen låter det tveklöst som att panelen skadats av tryck, slag eller att den blivit böjd. Hur detta skett är irrelevant och inget Komplett behöver utreda, det räcker att det har skett för att det klassas som åverkan och inte ett ursprungsfel.

Problemet med att datorn stängs av är troligtvis dock inte relaterat, kan vara både hård- och mjukvara som strular.

Helt så änkelt är det inte, om panelen exempelvis böjs pga att ena gångärnet binder när man öppnar skärmen så är det inte något kunden ska stå för, samma om en skruv exempelvis skruvats i för hårt så kan det med tiden ske skador... även andra saker kan orsaka att skärmen går i sönder på nämnda vis var kunden ska stå skadesfri och när det är inom 6månader från köp är det säljare som ska bevisa att felet är orakat av kunden.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Förresten var det tydligen Fujitsu som hade datorn nu de som hade hämtat den osv. Komplett gav endast Fujitsu en beskrivning på problemet.

Idag ringde också Fujitsu och bad om lösenordet till datorn, så nu tittar de ordentligt på den åtminstone

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)