Arctic Cooling Accelero Xtreme på ett GTX 260

Permalänk

Arctic Cooling Accelero Xtreme på ett GTX 260

Tänkte bara berätta lite om 'Cooling Accelero Xtreme GTX 280' på ett GTX 260 - Det krävs egen moddning!

Det tog mig 4 timmar första dagen att sätta ihop den. Riktigt måk och fix måste jag säga, och kylgrajarna som kyler GPU minnet bara ramlar av om man vänder på kortet, samma med undersidan av kortet (plåtbit). Dom tror att allting ska sitta fast med enbart kylpasta. Jag var också lite slarvig med pastborttagning tror jag, eftersom det inte gick så vidare för mig.

VRM kylaren som följer med är inte mycket att hänga i granen heller - inget fäste (bara kylpasta) och kyler jättedåligt. Så jag sågade av VRM kylaren av den gamla och satt på, där det även fanns skruvar att skruva i (*phew).

När jag väl hade fått ordning på allt, skulle jag sätta i kortet, men då var den för stort. Tänk på det innan om du planerar att köpa grafikkortskylare, kolla måtten! Cooling Accelero Xtreme GTX 280 är ~29cm lång. Så det blev att gå ut i verkstaden och klippa lite plåt i chassit.

Sen fick jag i den, YES! Mycket fix med denna, närmare 7 timmar för mig (första gången). Men sänkte graderna riktigt bra!

OBS! Grafikkortet är klockat och fläkt ligger på 50% 24/7

Core Clock: 653 MHz
Shader Clock: 1408 MHz
Memory Clock: 1140 MHz

Idle

GPU Core: ~37°C
GPU VRM: ~36°C
GPU Memory: ~29°C

Load 100%

GPU Core: ~57°C
GPU VRM: ~73°C
GPU Memory: ~49°C

Hoppas min "review" hjälpte någon.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem

Trevligt! Har funderat länge på att köpa den till min 280, vart köpte du den?

Permalänk

Kylflänsarna sitter riktigt bra om man suddar på minneskretsarna med ett suddgummi före man sätter på kylflänsarna (vilket står i manualen om jag inte missminner mig).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ja, VRM-kylingen för Accelero Xtreme GTX 280 ska ju vara i klenaste laget...(källa). Gött att standard-kylningen passade till den nya kylaren, snygg lösning!

Men vi vill ju se lite bilder på din moddning! Ingen bra review utan stora fina bilder

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

här är en tråd hur jag gjorde men det är med gainward som inte följer referensdesign.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

när du sätter på minnesflänarna så värm lite med hårtork för att få dem att fästa bättre. Jag blev sur på skiten och drog på lite supelim när de ramlade av andra gången, men så äger jag ingen hårtork.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W