Problem med klockning av grafikkort

Permalänk
Medlem

Problem med klockning av grafikkort

Jag har ett Sapphire Radeon HD4870 som jag försöker klocka. Dock går det inte så bra. Fabriksinställningarna ligger på 750MHz/900MHz och jag kan inte höja "GPU clock" till mer än 760MHz. Höjer jag till 770 och kör igång Furmark så efter 10 minuter startar datorn om och jag får ett felmeddelnade.

Jag har läst att Radeon HD4870 ska gå att klocka till iallafall 785MHz utan problem. Jag har även ett bra kylsystem till kortet så det kan inte vara orsaken. Jag använder Rivatuner när jag klockar. Någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

prova mata lite extra spänning

Permalänk
Medlem

Jag testade även köra 3DMark Vantage för att se hur mycket poäng jag får, men samma sak där. Datorn startar om och jag får samma felmeddelande.

Kan det vara Windows 7 som är problemet kanske? För jag har för mig att jag har kört 3DMark Vantage förr i Vista utan problem.

Kanske även kan vara drivrutinerna till kortet som är problemet. Det finns ju bara beta drivers till Windows 7 än så länge.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har nån idé varför datorn startar om när Furmark bara har kört i 15 minuter utan att jag har klockat mitt Radeon HD4870 en endaste MHz?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin8
Är det ingen som har nån idé varför datorn startar om när Furmark bara har kört i 15 minuter utan att jag har klockat mitt Radeon HD4870 en endaste MHz?

kanske är värme, logga med gpu-z eller något och titta hur varmt ditt kort och alla vrm grejjer blir, för mig är gpun kall men vrm blir asvarmt, når 100c i furmark efter några minuter, gpun ligger ~ 56c

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
kanske är värme, logga med gpu-z eller något och titta hur varmt ditt kort och alla vrm grejjer blir, för mig är gpun kall men vrm blir asvarmt, når 100c i furmark efter några minuter, gpun ligger ~ 56c

Hittar inget VRM bara VDDC. Är det samma eller?

Permalänk
Medlem

Om det är VDDC som är VRM så går temperaturen på dom upp till 100C på mindre än en minut och det kan väl knappast vara bra. Jag tycker jag har bra med fläktar i burken. Vad kan jag göra för att få ner temperaturen på VRM?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin8
Om det är VDDC som är VRM så går temperaturen på dom upp till 100C på mindre än en minut och det kan väl knappast vara bra. Jag tycker jag har bra med fläktar i burken. Vad kan jag göra för att få ner temperaturen på VRM?

Aa de e samma grej, rivatuner säger VRM medan gpu-z säger VDDC.
Vet inte exakt men såg någon säga att datorn stängs av/rebootar när de når 115 eller 120c.

Vet inte riktigt hur man kan kyla ned dem på ett bra sätt, de är det enda som når höga temperaturer på mitt kort, så jag har tittat runt på twinturbo/scythe musashi, men inget av testerna jag har läst har visat före/efter temperaturer på vrm, så vet inte hur mycket det hjälper, men de kylarna ser ut att kyla ned vrmen indirekt med fläktarna (bortsett från flänsarna som också sitter på då).

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk

Är ditt nätaggregat tillräckligt starkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Är ditt nätaggregat tillräckligt starkt?

Ja, det tror jag att det är. Har ett sånt här:

http://www.dustinhome.se/pd_5010107418.aspx?

Så VRM sitter alltså på grafikkortet, eller?. Men på grafikkortet har jag ett bra kylsystem, tycker jag. Har en "ARCTIC COOLING ACCELERO S1 REV2" och två stycken "NEXUS 120X120 MM REAL SILENT". Kan jag ha monterat dom där kylflänsarna som ska sitta på ett speciellt ställe på grafikkortet fel?

Permalänk
Medlem

det är väldigt vanligt att 4870 får värmeproblem med Acceleron på just vrm..

det är dom små svarta med tre ben som ska kylas. har du monterat flänsarna fel bör du göra om detta så fort som möjligt.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
det är väldigt vanligt att 4870 får värmeproblem med Acceleron på just vrm..

det är dom små svarta med tre ben som ska kylas. har du monterat flänsarna fel bör du göra om detta så fort som möjligt.

Så det kan alltså vara felmontering av flänsarna som gör att temperaturen är så hög?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om det finns nån bra installationsguide för Acceleron till Radeon HD4870?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin8
Ja, det tror jag att det är. Har ett sånt här:

http://www.dustinhome.se/pd_5010107418.aspx?

Så VRM sitter alltså på grafikkortet, eller?. Men på grafikkortet har jag ett bra kylsystem, tycker jag. Har en "ARCTIC COOLING ACCELERO S1 REV2" och två stycken "NEXUS 120X120 MM REAL SILENT". Kan jag ha monterat dom där kylflänsarna som ska sitta på ett speciellt ställe på grafikkortet fel?

Nätagget räcker och blir över..

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför VRM ska bli så väldigt varm. Kylsystemet är ju bra. När jag kör Furmark så går temperaturen upp till 100C på lite över 1 minut, men så fort jag stänger av Furmark så går det ner till ungefär 50C. Det är ju ett väldigt hopp, menar jag.

Sen har jag en fundering kring fläktarna som jag har till kylaren. Jag är lite osäker på åt vilket håll dom ska sitta åt. På ena sidan av fläkten sitter det ju ett klistermärke och jag undrar om det är den sidan som ska peka mot grafikkortet eller tvärtom? Säkert en dum fråga, men jag kan inte så mycket om sånt här.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt kylare på mitt grafikkort, men temperaturerna är inte bättre för det.

GPU temperature = 37C
GPU Temp(Dispio) = 37C
GPU Temp(Memio) = 53C

VDDC Slave 1 = 84C
VDDC Slave 2 = 84C
VDDC Slave 3 = 83C

Detta är väl inga bra värden, eller? Jag vet inte heller vad VDDC är för något. Var på grafikkortet sitter det? Kanske sätter jag kylflänsarna på fel ställe? Hjälp, snälla.

Det skulle var väldigt bra om nån kunde visa mig på en bild var VDDC sitter på HD4870.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag sitter med samma problem, bara det att mina temps går upp till 140 grader, sen bootar datorn om... (När ja kör furmark)

Har också en accelero, med en 120mm fläkt på.

Har testat att lappa kylflänsarna och sätta zalmans lim på dem istället för 100%ig kontakt.. fortfarande lika höga temps.

Någon som har löst detta på ett bra sätt?