Konstigt drivrutinsproblem

Permalänk
Medlem

Konstigt drivrutinsproblem

Eftersom jag råkat ut ett par gånger för att spel kraschar och jag får "graphic driver vdmm failed and has succesfully been restored" så tänkte jag testa en annan drivrutin till mitt 8800 GTS. Laddade ner den senaste och installerade.
Döm om min förvåning när datorn startar upp, laddar bakgrundabilden och alla ikoner och sen slocknar skärmen. Datorn är fortfarande igång men ingen bild visas på skärmen. Jag får inte signal lost.
Skitdrivrutin tänker jag och kollar upp vilken drivrutin som funkar bäst till mitt kort och laddar ner 182.50, installerar den och startar om.
Samma sak händer!

Nu börjar jag bli irriterad så jag testar lite äldre drivrutiner men det blir likadant. Jag testar även att bara avinstallera drivrutinen och låter vista själv installera drivrutinen vilket funkar, men det blir ju ingen riktig drivrutin. så fort jag installerar en ny drivrutin, manuellt eller via windows update så slocknar skärmen.

Varje gång skärmen slocknar får jag använda system restore för att få igång skärmen igen med den gamla drivrutinen (182.06)

Vad fan har hänt? Varför går det inte med en ny drivrutin? Datorn är igång fast utan nån bild, jag märker detta då jag kan starta musik och annat med mina snabbtangenter på tangentbordet.

Värme verkar inte vara problemet då grafikkortet inte går över 72 grader vid belastning och cpu:n ligger på 40-45 grader max. Även hårddiskarna ligger svalt på 30 grader.

Grafikkortet är ett BFG 8800 GTS 320 MB oklockat
Skärmen är en Dell 21" CRT P1190
OS är Vista 64 bit

Övrigt är:

Phenom black 9850
8 GB Gskill 800 mhz
Asus M3N-72D
X-FI extrememusic
Antec neopower 550W

Tacksam för svar innan jag installerar om junket

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Jag hade nästan exakt samma problem och en omformatering löste det

Permalänk
Medlem

Så tråkigt. Vill ju slippa det

Har idag testat att avinstallera och installera drivrutiner från safe mode men samma skit händer.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

jag har ungefär samma problem så jag är också tacksam för en lösning. Vill inte formatera om jag har 2 GTX 260 i SLI btw och ibland när jag spelar kommer de upp "grafikkortsdrivrutinerna har slutat att fungera men startades igen" eller något sånt :/

ligger på 40-50 grader i idle och ~ mellan 65 och 75 i Load. Kan detta vara ett problem?

Visa signatur

...

Permalänk

Jag hade samma problem med mitt ATIkort. Det har något att göra med en kombination av Drivrutin + OS + minnet. För mig löstes det genom att köra Windows Vista Basic istället för Aero gränssnittet. Men det funkar inte för alla.

Sedan har jag gått över till Windows 7 64Bit och har inte haft något liknande problem.

Som sagt, det finns en rad olika lösningar men som inte funkar för alla.

På min förra dator (E6400 + 965P-DS3 + HD4870 + Vista 32bit) uppstod problemet, men som sedan löstes genom att byta platser på minnet, ena färgen till den andra, sedan kom problemet tillbaka men som sedan löstes av en Beta drivrutin.

Du kan ju läsa igenom lite trådar på nvidia forums. Se om nåt där hjälper dig, men det finns som sagt, ingen generell lösning, utan några funkar, andra inte.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=48464
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=48351&st=0
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=98507

Lycka till!

Om inget annat funkar, skulle jag provat installera Windows 7 RC1
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/dd353205.aspx

Jag kör på det nu och det funkar mycket bra, finns dock chanser att vissa drivrutiner inte funkar men lite får man chansa helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tror du gjort det jag gjorde flera gånger. Använder du tv ut? Om du installerar drivrutiner med tv ut aktiverad blir det första monitorn. Kan bli så även om du inte använder den.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Jo jag har Tv ut faktiskt. Kanske skulle prova att koppla ur den när jag installerar om drivrutinen. Tanken slog mig faktiskt igår men sen tänkte jag: "så dumt kan det väl inte vara?"

Windows 7 testade jag förut och det funkade bra förutom att Punkbuster inte fungerar vilket utesluter vissa spel. Sen funkar inte GRID heller vilket är lite surt. Får vänta tills releasen.

Edit: Jag testade detta med tv-out och det funkade! Nu lyckades jag installera en ny drivrutin och hitintills funakr det bra.Höjde mitt 3dmark06 score till 10214, en höjning med 700 poäng bara av att byta drivrutin.
Återstår att se om spelen funkar eller kraschar.

Tack för hjälpen :+

Edit: GRID kraschar fortfarande. Jävla skitspel.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.