En fråga angående borttagandet av kylpasta

Permalänk

En fråga angående borttagandet av kylpasta

Då jag är något snål så undrar jag om vanlig desinfektionslösning kan användas till att ta bort kylpasta, innehåll enligt i.deklarationen:

Etanol
2-propanol
2-butanol
Aqua Glycerin
Carbomer
Aminoethyl Propanol

Annars så rekommenderas isopropanol eller liknande, men tror ni att desinfektinslösningen kan ställa till med problem? ex att resterna av lösningen hindra värmeledningen eller liknande?

Tack för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inget om hur bra din lösning skulle funka, men ett tips är ju att köpa ArctiClean istället, kostar en hundralapp och räcker en hel evighet känns det nästan som!

http://www.kjell.com/?item=36015

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Re: En fråga angående borttagandet av kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parallels
Då jag är något snål så undrar jag om vanlig desinfektionslösning kan användas till att ta bort kylpasta, innehåll enligt i.deklarationen:

Etanol
2-propanol
2-butanol
Aqua Glycerin
Carbomer
Aminoethyl Propanol

Annars så rekommenderas isopropanol eller liknande, men tror ni att desinfektinslösningen kan ställa till med problem? ex att resterna av lösningen hindra värmeledningen eller liknande?

Tack för svar.

Möjligtvis kan det finnas rester kvar som hindrar kylpastan från att uppnå sin fulla potential, men nu snackar vi någon halvgrad hit eller dit, så det bör inte spela någon roll.

T-röd fungerar och även koncentrerad spolarvätska.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Kemisk ren sprit är väl bra, och aceton utan olja, går också bra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

T-röd + hushållspapper har jag kört i alla år (känner mig jättegammal ) och det har aldrig svikit.

Ren sprit överlag fungerar väl? Även drickbar sådan, men frågan är om man vill ödsla sånt på att få bort gamla kylpastan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Jag har testat att rengöra processorkylningen med desinfektionsmedlet, verkar funka bra.

Kvar blir bara något som ser ut som en missfärgning (då pastan och metallen inte har samma färg).

Så är det här en tillräckligt bra genomförd rengöring, då endast ytterst små mängder av kylpastan finns kvar?

Permalänk
Avstängd

Om din processor överhettar så det en dålig rengöring, annars inte.