SweClockers besöker Dreamhack Summer 2009

Permalänk
Melding Plague

SweClockers besöker Dreamhack Summer 2009

Dreamhack Summer är över. SweClockers utsända bjuder i känd stil på ett heltäckande fotoreportage bland Joltburkar, piratjägare och världsrekord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

PP-bilen var ju fruktansvärt snygg. I'll give 'em that.

Permalänk
Inaktiv

Första tanken var, sandlåda. Medelåldern ligger väl runt 8 i dessa dager.

Bra bilder, roligt med lite nostalgi på utställning.

Permalänk
Medlem

Yeah

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Att Pontén bara vågade duka upp där!!

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

ganska komiskt att se alla småkidsen och deras frågor om upphovsrätt när de inte ens vet vad de pratar om. Ponten har rätt i mycket det han säger. utan pengar till filmbolag och utvecklare blir det inga nya titlar.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
ganska komiskt att se alla småkidsen och deras frågor om upphovsrätt när de inte ens vet vad de pratar om. Ponten har rätt i mycket det han säger. utan pengar till filmbolag och utvecklare blir det inga nya titlar.

Visst, han må ha rätt i det han säger men sättet de jobbar på är totalt fel.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
ganska komiskt att se alla småkidsen och deras frågor om upphovsrätt när de inte ens vet vad de pratar om. Ponten har rätt i mycket det han säger. utan pengar till filmbolag och utvecklare blir det inga nya titlar.

och mindre pengar till dem är även det samma som mindre pengar till advokater och lobbygrupper som ger oss samhällsfarlig skit som acta, ipred och fra. jag väljer då min frihet och integritet över "högkvalitativ" underhållning vilken tid på dygnet som helst.

förhoppningsvis blir open source spel mycket större i framtiden.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Att Pontén bara vågade duka upp där!!

varför skulle han inte våga?

Skulle någon kasta/hoppa på osv bevisar ju det bara att personen/personen bakom det hela har lika hög IQ som skonr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men företagen som säljer en produkt väljer väll i stort sett själva hur dom vill sälja den och leverera den. bara för att folk inte gillar det betyder det inte att det är rätt att stjäla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
och mindre pengar till dem är även det samma som mindre pengar till advokater och lobbygrupper som ger oss samhällsfarlig skit som acta, ipred och fra. jag väljer då min frihet och integritet över "högkvalitativ" underhållning vilken tid på dygnet som helst.

förhoppningsvis blir open source spel mycket större i framtiden.

sen argumentet med frihet och slippa övervakning har väll inget med upphovsrätts pengar att göra ??.......

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Synd att Dreamhack är så gott som dött, typ bara en massa fjortisar och små'barn, och eventen har så smått dött ut :/

Det bara visar ännu mer på mognaden hoss ungjävlarna som skriker och buar som idioter, det får liksom bara er själva att se ut som nötter.

Låt han diskutera, och sedan diskutera emot, i en sansad debatt, inte som några jävla outbildade små flickor.

Dålig stil....på dessa...."Ungedomar, pfft"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
... sen argumentet med frihet och slippa övervakning har väll inget med upphovsrätts pengar att göra ??.......

Läs på snälla du. Finns massor med informationer om sammanhanget mellan lobbyismus och övervakningen i EU.

Visst är det fel och ladda hem upphovsrättsskyddade filer men sättet hur contentindustrin beter sig är lika fel som fildelarnas sätt och kräva allt gratis. Sen är ju skivkontrakten med artisterna oftast lika omoraliska som slaveri tycker jag.
Skulle contentindustrin ändra på det och ta rimliga priser då skulle dom ha alla argument på sin sida.
Men men....

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Om du syftar till frankrikes lag och hela eu paketet så har inga lagar gått igenom som bygger på konstant övervakning av all trafik på internet. det används då det finns starka bevis om brott. vilket brott mot upphovsrättslagen är. dvs om du inte gör något olagligt så blir du inte granskad. och var bryter det mot dina friheter ?

det är väll ändå artisterna som gär valet och väljer vilka de ska representeras av. om artisterna är lite smarta kan de välja ett bolag som inte är kvar i stenåldern utan gå över till ett som är med i nutidens utveckling.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
förhoppningsvis blir open source spel mycket större i framtiden.

..och reklamfinansierade, sponsrade, donerade.. det finns många sätt att finansiera spel/film/musik som inte innebär direkt betalning från oss konsumenter utan snarare indirekt via t.ex reklam.

Permalänk
Medlem

Var där en kort sväng i lördags. Första gången jag satt foten på ett DH överhuvudtaget. Är nog inget evenemang jag skulle dra iväg till med datorn men det var en rätt imponerande syn. Visst åldern är låg men jag ger mig fan på att föräldrar hellre skickar sina tonåringar ditt än Hultsfred.

Diggade konsolutställningen. Var en hel del nostalgiska minnen som kom fram där. Maten var bra den med i restaurangen en trappa ner. Jävligt lång kö till butiken.

Största misstaget var av DH arrangörerna att utannonsera att pontén skulle dyka upp. Hade de inte gjort det hade snorisarna inte haft tid att förbereda sig och debatten hade kanske blivit lite mer seriös om han dykt upp utan förvarning. Visst utbuad hade han liktförbannat blivit men under bättre former. Tomaten hade jag kanske accepterat på Bodström.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av powerlol
..och reklamfinansierade, sponsrade, donerade.. det finns många sätt att finansiera spel/film/musik som inte innebär direkt betalning från oss konsumenter utan snarare indirekt via t.ex reklam. Synd att man snöar in så hårt på piratjakt när man borde lägga resurserna på nya sätt att finansiera utveckling.
Om några år förhoppningsvis kommer det bara anses efterblivet att betala för sådant man kan få både gratis och lagligt tror jag..

även om du inte själv betalar för produkten när företag går in och sponsrar betalar du indirekt till det då företag måste ta ut högre priser för att finansiera alla reklamkostnader. tänk lite längre så ser du ett samband mellan händelser.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av powerlol
lol, reklam brukar leda till högre intäckter annars..
Har du hört om Spotify? ..eller kommer du direkt från 1987 med hjälp av en tidsmaskin?

sjukt imponerad av dig att du ser det jag menar..... (irnoi)
tänk såhär istället. var får företagen sina reklampengar ifrån ??.. jo ifrån er konsumenter. så indirekt betalar ni reklamen. pengarna går runt runt runt runt i ett samhälle. de kommer inte bara från ingenstans ur en "tidsmaskin"

missförstå mig inte jag är för smarta lösningar som spotify etc. men att ni är så naiva och tror att priset eller reklamer inte drabbar er är nästan lite halvt osmart...

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Många fjortisar på ett och samma ställe, SweC-representanterna ska va glada att de kom därifrån i två delar
Småkul att Pontén fick smaka tomat tycker jag, det är det inget annat media som uppmärksammat, man undrar varför?
Kul reportage i vilket fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
Om du syftar till frankrikes lag och hela eu paketet så har inga lagar gått igenom som bygger på konstant övervakning av all trafik på internet. det används då det finns starka bevis om brott. vilket brott mot upphovsrättslagen är. dvs om du inte gör något olagligt så blir du inte granskad. och var bryter det mot dina friheter ?

det är väll ändå artisterna som gär valet och väljer vilka de ska representeras av. om artisterna är lite smarta kan de välja ett bolag som inte är kvar i stenåldern utan gå över till ett som är med i nutidens utveckling.

Visst har inte mycket gått igenom. men IPRED och dylika grejer är ett resusltat av arbetetfrån lobbyorganisationer. Dom har många så kallade experter i Brüssel som försöker få igenom sina idéer. Om man som medborgare inte stämmer sig mot sådana saker ifrån början urartar det snabbt.

Att artister har rätt att välja själv vilket bolaget som ska marknadsföra dom stämmer iofs. Allt fler artister väljer ju små independent labels numera men dom stora gamla skivbolagen säger att skivförsäljningen sjunker iom fildelningen snor deras kunder. Men det är inte hela sanningen.
Inte alla skivbolag rapporterar sin försäljning till billboard och dylika tjänster (det är mest dom stora majorlabels som gör det).
Och på det viset sänks ju skivbolagens försäljningsstatistik ganska drastiskt. Det har blivit allt fler artister som grundade sina egna bolag och nu för tiden kryllar det av små skivbolag och fler lär det bli.
Dom stora majorlabels håller tyst om just denna utveklingen och skyller oftast på fildelningen i sig och att det är det enda som hotar dem.
Men så enkelt är det inte.
Sen att det är alldeles för mycket skräp ute som tex idol och sånt.
Vem vill lyssna på det?? Många laddar hem den enda låten artist svenne svensson (one hit wonder) släppte och resten skiter dom i för att resten är helt värdelös.
Dom stora skivbolagen saknar stora band och artister som vi hade förr i tiden.
Dom satsade alldeles för mycket på utbytbara artister och band utan egen profil och stil.
Inget och undra att skivförsäljningen sjunker.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Ohh, ville vara där men jobbet satte stopp =/

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

DreamHack Summer 2009 var det sämsta DH:t hittills jag varit på... knappt några bås från företag etc... tycker det var riktigt dåligt!

Och alla dessa 10-14 åriga fjortisar och barnungar som man såg överallt... är ju nära skam!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Var där under hela evenemanget och nog hör en själv och kompisarna till det övre åldersgruppen. Visst, det finns många fjortisar men jag ser inte nackdelen med att evenemanget funkar för alla åldrar. Det verkar finnas en grupp överallt där man läser kommentarer som vill att sånna här evenemang ska vara för en specifik ålder och stereotyp med bara opensourcekunskaper och inga andra får släppas in. Det där tänket är precis lika omoget som buande fjortisar.

Ponténdebatten så när som på buandet blev dessvärre kort. Det kändes lite som om han demoniseras mer i normal media när man fick se han på scen och höra lite åsikter.

Icke att förglömma också, Sonic Syndicate som spelar live funkade betydligt bättre än vad Kick gjorde i vintras. Nog helt rätt genreval för arangörerna. Misade att dra ut ett gäng till Paintballen eller något av de andra arangemangen men det får bli fler gånger. Lär boka vinterns evenemang med. Lite mindre med bås och företag som ställer ut men det brukar vara något mindre på sommrarna. Spelföretagens releaser brukar vara på hösten så det sker oftast mer runt vinterevenemanget.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Fy fan. Vilka korkade frågor ungarna ställde. Vadå skämma ut sig själv.

Permalänk

Kändes som att alla hade glömt av DH i år.. jag brydde mig visseligen inte men men.. vart ju tex ingen swecträff tråkigt nog för de som ville.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Många ungdomar har fått för sig att vara "pirat" på ett helt annat sätt än budskapet man egentligen vill få fram. Ger ju bara dem ännu sämre rykte (piratpartiet och såvidare)

Permalänk
Medlem

Ursäkta men officiellt heter han väl Pirate Pontén fortfarande?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Jag reagerade på vad han representanten för datorspelsbranchen sa i slutet, "köp mera spel". Det skulle man nog också om spelen inte var så förbannat dyra. Speciellt för oss studenter som endast har 1050 kr i månaden. Ska man köpa spel då så försvinner oftast mer än halva och man vill ju kunna göra lite annat för pengarna också, inte bara lägga dom på datorspel. Jag skulle helt klart köpa mer datorspel om dom inte varit så dyra.

Permalänk
Medlem

Åååh, man blir bara arg på alla dessa jubelidioter som inte ens lärt sig använda hjärnan. Ni som ställer er på Pirat Partiets sida och sedan står och kastar skit när Pontén visar sig, vill ni att folk ska se partiet som oseriösa idioter?
För det är exakt det ni gör.

Permalänk
Medlem

besviken Pontén måste ha blivit när han bara fick en tomat. tror han hade räknat med 3-4 pan pizzor och ett flak Joltcola till fikat =/