Vattenyla 2st HD4890 + CPU

Permalänk

Vattenyla 2st HD4890 + CPU

Jag har ETT HD 4890 och en "vanlig" CPU (E6600) som jag vill kyla med vatten. Min undring är hur mycket en 120mm radiator klarar att kyla, räcker det med en enda till GPU och CPU? Om jag sedan lägger till ett HD4890, hur många 120mm radiatorer behöver jag då?

Jag har ett Antec P180 så jag får inte plats med några 240mm radiatorer tyvärr.

Mitt alternativ är att köra en Reseratorlösning och ställa ned chassifläktarna.

Jag vill åt låg ljudnivå och kommer inte att klocka delarna.

Är det någon som bara tror/tycker något så svara gärna, jag är inte bara ute efter ett exakt svar, en diskussion kan vara intressant det med.

1. hur mycket klarar en 120 mm radiator av att kyla?
2. ska man undvika något märke/teknisk lösning?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Proffsmoddare

Tror inte att det klarar att kylas bra under en längre tid med en 12cm rad. Minst två eller kanske en 240 alt. 360 utanför chassit?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Tror inte att det klarar att kylas bra under en längre tid med en 12cm rad. Minst två eller kanske en 240 alt. 360 utanför chassit?

Ohh, tur att jag frågade då.

CPU kyls idag på ett tyst och bra sätt av en bra kylare. Klarar jag 2 st HD4890 med en 12cm radiator? Det är graffets jäkla jetkylare jag främst vill bli av med..

Edit: jag editerade då sack skrev sitt svar nedan sry för det sack. Det som stod innan var att jag helst vill ha en intern lösning annars kör jag reserator.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Proffsmoddare

Ja, då vet jag inte.. Ditt chassi ger inte direkt några stora möjligheter till egna interna lösningar.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Ja, då vet jag inte.. Ditt chassi ger inte direkt några stora möjligheter till egna interna lösningar.

Jag kan offra en HDD-bur och där få in en andra 12cm-radiator med insug på framsidan...kanske - har inte sett den lösningen än iofs.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Skruva fast en 3x120 rad bak på lådan eller ovan på.
Tyvärr så är inte P182 något vidare att köra intern vattenkylning i.

Du kan kyla ungefär 300W med en 120 radiator med riktigt snabba fläktar och hygglig kylprestanda (XSPC RS120/3000 rpm/10° skillnad i vatten/luft temp http://www.skinneelabs.com/ ). Det kanske går att kyla allt med en 120 rad men det blir då inte tyst för 5 öre och temperaturer som med luftkylning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Iideri: bra länk, tack

Så med två 120 radiatorer så borde jag alltså kunna kyla 2xHD4890 och fortsätta kyla CPU med luft?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

varför inte bara byta ut cpukylaren mot en passiv Thru, och kör accelero s2 med en noctua fläkt så blir det tyst, sen lite ljuddämpning och byt ut alla fläktar i lådan mot noctua,

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

2x 4890 + cpu skulle jag ha tagit minst en 480 rad.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
varför inte bara byta ut cpukylaren mot en passiv Thru, och kör accelero s2 med en noctua fläkt så blir det tyst, sen lite ljuddämpning och byt ut alla fläktar i lådan mot noctua,

CPU kyler jag med en Noctua NH-U9B och den lär jag höra först då GPU har tystnat. Visst skulle jag kunna tänka mig att luftkyla allt men finns det "tyst" luftkylning till HD4890 som får plats om man vill kunna köra crossfire?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t3chn0
CPU kyler jag med en Noctua NH-U9B och den lär jag höra först då GPU har tystnat. Visst skulle jag kunna tänka mig att luftkyla allt men finns det "tyst" luftkylning till HD4890 som får plats om man vill kunna köra crossfire?

Accelero S1 + fläkt kan få plats beroende på hur mycket utrymme du har.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Accelero S1 Rev. 2 + 120mm Noctua skulle bygga ca 58mm, borde man väl få plats med innan nästa kort..ska mäta iaf - shit va stålar jag skulle spara med detta alternativ

Hur snabb fläkt måste jag ha, räcker Noctua NF-S12B ULN 120mm som enl. prisjakt gör 700rpm?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t3chn0
Accelero S1 Rev. 2 + 120mm Noctua skulle bygga ca 58mm, borde man väl få plats med innan nästa kort..ska mäta iaf - shit va stålar jag skulle spara med detta alternativ

Hur snabb fläkt måste jag ha, räcker Noctua NF-S12B ULN 120mm som enl. prisjakt gör 700rpm?

Det borde räcka.
För mig räcker en Nexus vid sidan om för att kyla mina 4850, men 4890 blir ju varmare förstås.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Ok, tack för hjälpen alla. Jag hittade en tråd om strul md HD4890 i xfire så jag satsar på att luftkyla det kort jag har och softar med några fler på ett tag.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |