Permalänk
Melding Plague

Catalyst 9.6 ute nu

Prestandaförbättringar och buggfixar. Det är nyheterna i juni månads version av drivrutinen Catalyst.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt Hoppas dom har styrt upp profiler i windows7 som inte verkar fungera i dagens läge?

MVH /H

Permalänk

jag sitter fortfarande på 9.2 så lat som jag är -.-

Permalänk

För mig funkar profiler i Win7...har iofs inte testat om single/dualscreen funkar dock...men överklockningsprofiler funkar.

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

allt efter 9.2 ger 10c varmare kort för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
allt efter 9.2 ger 10c varmare kort för mig.

Det finns en överhängande risk att allt innan 9.2 mätte fel

Permalänk

Jag avinstallerade mina tidigare drivrutiner från AMD/ATI, sedan körde jag Driver Sweeper och tog bort allt från ATI.

När jag nu installerar 9.6 så får jag detta felmedelande under installationens gång:

"Installation av drivrutin: INF-filen gick inte att hitta"

Någon som har en aning om vad som är fel?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk

Kom på nu att jag ju har ett ATI/AMD-kort i HTPC'n. Kollade upp och hade Catalyst 8.5, kanske dags att uppgradera?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swordfish90
Jag avinstallerade mina tidigare drivrutiner från AMD/ATI, sedan körde jag Driver Sweeper och tog bort allt från ATI.

När jag nu installerar 9.6 så får jag detta felmedelande under installationens gång:

"Installation av drivrutin: INF-filen gick inte att hitta"

Någon som har en aning om vad som är fel?

För er som får samma fel som jag: Det är löst nu genom att efter installationen som blev fel starta om datorn och försöka en gång till.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swordfish90
För er som får samma fel som jag: Det är löst nu genom att efter installationen som blev fel starta om datorn och försöka en gång till.

Får nästan alltid det där felet. Men det funkar alltid efter en reboot!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Det finns en överhängande risk att allt innan 9.2 mätte fel

QFT

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det egentligen att rensa bort alla äldre drivare före man installerar den nya catalyst?

Om det verkligen har någon betydelse, vilka delar är det som blir kvar som fortfarande är aktiva? Vilka nya drivare används inte?

Lite info om detta vore trevligt om någon har stenkoll på det!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Bra att det går framåt men jag hade gärna sett att känslan kommer tillbaka i de nya spelen.. Inget slår AOE eller UT i ren spelkänsla sen att det finns småbuggar och 'dålig' grafik ser jag inte som ett hinder utan snarare Det är så det ska vara..

ett nytt spel idag varar någon vecka medans de äldre lever kvar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

haha, 8.10 ftw

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Det finns en överhängande risk att allt innan 9.2 mätte fel

min dator hängde sig av överhettning innan, sen bytte jag ner, och nu funkar det iallafall

Permalänk
Medlem

Måste jag avinstallera gamla drivisarna eller räcker det med att ladda ner och installera över befintliga?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
allt efter 9.2 ger 10c varmare kort för mig.

Kanske kortet jobbar hårdare och ger bättre prestanda med nyare drivisar = mer heat

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Är det bara jag som har problem med installera 9.6 i win7 ?
Av någon anledning... så ligger 8.6 kvar när jag installerar 9.6

Har provat att ta bort alla ATI drivers i kontroll panalen och device manager samt med programmet driver sweeper...

Men ändå verkar det vara 8.6 som används..nån som vet ???

Permalänk
Avstängd

Najs. Jag har märkt att COH är väldigt cpu beroende, spelet har fått min dator att krascha på en klock som annars verkade vara helt stabil

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Tror jag klarar mig med 9.4 ett tag till, då jag inte har lust att jäklas med datorn i ett par dagar med en ny version.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Najs. Jag har märkt att COH är väldigt cpu beroende, spelet har fått min dator att krascha på en klock som annars verkade vara helt stabil

Samma här, en gång gick datorn igenom en natt Orthos/Prime95 men sen när man ladda upp en CoH-match så satte det stopp, typiskt när det var en rankad sådan. =/

Annars smärtfri installation av 9.6, installerade direkt på vilken jag nu hade och startade om så var det klart. Varför är det inte så varje gång AMD!? ^^

Permalänk
Medlem

Jaha, där ser man. Jag som trodde den största nyheten var den nya video-konverteraren.

"Tests conducted by ATI showed a reduction in transcoding time of at least 50% in most applications. For example, a 94 second 1920x1080 video encoded at 24 frames per second using H.264 took 131 seconds to transcode to a format suitable for the iPhone using just the CPU. It took just 46 seconds using a mid-range Radeon HD 4670 video card, reducing the time needed by almost 65%. Results would be even more dramatic using a higher end Radeon 4870 or Radeon 4890 GPU. Addition GPUs through CrossFire would provide even greater performance improvements.

Support is currently supplied by a hotfix to Catalyst 9.5, version 8.612.3 RC2 dated May 25. Full support will be included in Catalyst 9.6, which will be released in mid-June."

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Jaha, där ser man. Jag som trodde den största nyheten var den nya video-konverteraren.

"Tests conducted by ATI showed a reduction in transcoding time of at least 50% in most applications. For example, a 94 second 1920x1080 video encoded at 24 frames per second using H.264 took 131 seconds to transcode to a format suitable for the iPhone using just the CPU. It took just 46 seconds using a mid-range Radeon HD 4670 video card, reducing the time needed by almost 65%. Results would be even more dramatic using a higher end Radeon 4870 or Radeon 4890 GPU. Addition GPUs through CrossFire would provide even greater performance improvements.

Support is currently supplied by a hotfix to Catalyst 9.5, version 8.612.3 RC2 dated May 25. Full support will be included in Catalyst 9.6, which will be released in mid-June."

Suger ju ändå pung tyvärr...

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3578

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bra att det går framåt men jag hade gärna sett att känslan kommer tillbaka i de nya spelen.. Inget slår AOE eller UT i ren spelkänsla sen att det finns småbuggar och 'dålig' grafik ser jag inte som ett hinder utan snarare Det är så det ska vara..

ett nytt spel idag varar någon vecka medans de äldre lever kvar

Anledningen till detta beror nog mycket på att dessa spelen var helt nytt för dig och för många andra. Idag kan de flesta de här med fps spel osv. Därav tröttnar man fortare!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att varje gång en ny drivrutin kommer så får folk problem att uppdatera..

För mig har det alltid fungerat att bara dubbelklicka på exe filen..

Och ni som fick ett varmt kort efter 9.2 så gissar jag att ni antingen kör crossfire eller har ett 4850x2 eller ett 4870x2..
9.2 och tom 9.4 hade en bugg som gjorde att gpu2 aldrig gick ner i 2D-klocken och därför blev kortet som sagt en hel del varmare..

Detta löste sig i 9.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Hur kommer det sig att varje gång en ny drivrutin kommer så får folk problem att uppdatera..

För mig har det alltid fungerat att bara dubbelklicka på exe filen..

Och ni som fick ett varmt kort efter 9.2 så gissar jag att ni antingen kör crossfire eller har ett 4850x2 eller ett 4870x2..
9.2 och tom 9.4 hade en bugg som gjorde att gpu2 aldrig gick ner i 2D-klocken och därför blev kortet som sagt en hel del varmare..

Detta löste sig i 9.5

Har häller aldrig problem, installerar direkt över den gamla installationen.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Är det bara jag som har problem med installera 9.6 i win7 ?
Av någon anledning... så ligger 8.6 kvar när jag installerar 9.6

Har provat att ta bort alla ATI drivers i kontroll panalen och device manager samt med programmet driver sweeper...

Men ändå verkar det vara 8.6 som används..nån som vet ???

Från ATIs Release notes:

"The Catalyst™ Software Suite 9.6 contains the following:
* Radeon™ display driver 8.62..."

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Installerar alltid direkt över jag med, har alldrig fått problem

Permalänk
Medlem

+1 installerar alltid rakt över. Enda gången jag har fått problem var när jag försökte installera på W7 betan, och då var det inte ATIs fel.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kom på nu att jag ju har ett ATI/AMD-kort i HTPC'n. Kollade upp och hade Catalyst 8.5, kanske dags att uppgradera?

Funkar det så finns det ingen anledning till det. Jag kör med 8.12 för att den funkar bäst med det kortet jag har. Jag ska dock testa 9.6 och funkar det bättre än resten av 9.x drivisarna så kanske jag behåller den. 9.5 så tappade jag en massa prestanda så den skippade jag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64