Frakta dator från England?

Permalänk

Frakta dator från England?

Befinner mig för tillfället i England, minst 6 veckor framöver. Vill väldigt gärna ha en ny dator men blir det för krångligt så jag måste hålla mig tills jag är hemma i Svea Rike igen?

1. Ungefär vad väger en stationär dator? Vad väger en 22"/24" skärm?

2. Har kollat DHLs hemsida men hittar inget vettigt där... Tips på andra företag som fraktar billigt? Bästa budet jag hittat än så länge är runt 600kr utan försäkring (som kostar 400kr till). Att inte ha försäkring känns lite dumt.

3. Någon som har erfarenhet av att ta med en dator som extra bagage på flyget? Är det möjligt? Blir den totaldemolerad av lastfolket?

4. Finns det några avgifter eller extra tull för att ta en dator till Sverige?

Tack på förhand,
mvh Stentroll

Visa signatur

CPU: AMD 965@3.4Ghz // Radeon 4870 1gb // MoBo: Asus M4A78-E // PSU: Corsair 650W // Benq G2220HD // HAF922

Permalänk

Det låter som en dum idé att köpa en stationär i england för att sen frakta hem den för dyra slantar. Köp en bärbar eller lugna dig i sex veckor.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Köp en dator och plocka sen ner den i delar innan du flyger hem för att förvara delarna på bästa sätt i orginalförpackningarna i resväskan. Annars så får du väl vänta

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Köp en dator och plocka sen ner den i delar innan du flyger hem för att förvara delarna på bästa sätt i orginalförpackningarna i resväskan. Annars så får du väl vänta

exakt. packa ner allt skydda med puffar eller vad som helst.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk

DHL Europlus, kostar ca £25 dörr till dörr 2-3 dagar (dock verkar inte DHL's partners i Sverige förstå detta och de skickar ut en brevavi till dig för att avtala leverans, gärna en vecka senare).

Priset gäller upptill 25KG (i vissa fall även upptill 30KG). Ungefär en femma billigare om totalvikten är under 10KG.

Beställ dock inte direkt hos DHL (med mindre du har tillgång till ett existerande high volume konto där) utan gå via en av deras "partners" i UK, f.ex. Parcel2Go eller InterParcel.

Parcelforce, DPD och i vissa fall FedEx kan erbjuda liknande priser (och leveranstider) via deras respektive partners.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Emigrating12,
Tack så jättemycket Precis vad jag ville veta!

Visa signatur

CPU: AMD 965@3.4Ghz // Radeon 4870 1gb // MoBo: Asus M4A78-E // PSU: Corsair 650W // Benq G2220HD // HAF922

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
DHL Europlus, kostar ca £25 dörr till dörr 2-3 dagar (dock verkar inte DHL's partners i Sverige förstå detta och de skickar ut en brevavi till dig för att avtala leverans, gärna en vecka senare).

Priset gäller upptill 25KG (i vissa fall även upptill 30KG). Ungefär en femma billigare om totalvikten är under 10KG.

Beställ dock inte direkt hos DHL (med mindre du har tillgång till ett existerande high volume konto där) utan gå via en av deras "partners" i UK, f.ex. Parcel2Go eller InterParcel.

Parcelforce, DPD och i vissa fall FedEx kan erbjuda liknande priser (och leveranstider) via deras respektive partners.

Alla försändelser från utlandet till privatpersoner skall köras ut innan försök av avisering sker. Oftast blir det tyvärr så att paket(et)/(en) åker tillbaka till dhl då det saknas information som portkod/mottagaren inte är på plats.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

double!<.<

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
Alla försändelser från utlandet till privatpersoner skall köras ut innan försök av avisering sker. Oftast blir det tyvärr så att paket(et)/(en) åker tillbaka till dhl då det saknas information som portkod/mottagaren inte är på plats.

Ja, så skall det göras, dock är det tyvärr inte så i verkligheten. Jag har tappat räkningen på hur många fraktavgifter jag har fått krediterat pga förseningar via DHL's lokala depoer. DHL lokalt försöker då säga att eftersom paketet har kommit fram till terminalen har de gjort sitt jobb, dock håller DHL centralt med mig och säger door-to-door (vilket ofta är påklistrat boxen/pallen) betyder leverans på dörren innan deras avtalade frist.

Jar driver eget och jobbar "hemifrån" (med andra ord är jag alltid här) och just DHL skickar alltid en avi (via posten!!) när de mottar försändelsen, där de ber mig ta kontakt för leverans (vilket de då försöker ordna förstkommande Tisdag). Jag har fått avsändare att ange min email address, telefonnummer, speciellt märka paketen med urgent door-to-door osv - men lika fan får jag en avi i lådan. Dock har jag nyligen fått besked om att märka paketen med "hämtas terminal 2" då de kommer leveras, samma morgon, till mitt lokala depot där jag kan hämta det utan problem. Blir fortfarande 6 mil att köra (3m varje väg) men det är bra mycket kortare än de 9 milen det är till central terminalen där de ordnar utkörningar.

FedEx å andra sidan kommer alltid på dörren, antingen via tredjeparts budfirmor (EU) eller via postens företagspost (Internationella försändelser direkt från Arlanda). Dock har de en tendens att inte lita på Postnummret som är uppgett och paketet går igenom en extra terminal 300 mil borta med samma stadsnamn som här

Men iallafall, nu blev det lite off topic

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Som superboss sa Köp en laptop det är det smarta köpet

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1