Problem med att starta Oblivion

Permalänk
Medlem

Problem med att starta Oblivion

Medan jag spelade spelet idag frös det totalt. Vet inte vad jag gjorde för fel. Skuta Imps med pilbåge är väl inte fel... Nåja, men spelet frös alltså. Kunde inte stänga det utan måste stänga maskinen och trycka igång igen. När jag nu försökte spela igen slår inte spelet igång utan blir som en svart liten ruta i vänstra övre hörnet.

Jag har installerat om spelet redan fyra ggr, startat om maskinen, uppdaterat drivers och vad mer...

Jag vet inte vad annat jag skulle kunna göra Förslag/hjälp?

Permalänk

Förutsatt att du har en riktig version så kolla med patchar etc!

Permalänk
Medlem

Ävän om jag använder vaniljversionen, inga mods? Och ja, spelet är lagligt köpt.

Permalänk

Ja det är alltid bra att uppdatera då det fixar buggar etc men vad jag vet även kompabilitet(?) med hårdvara.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade... fungerar icke... Datorn har nog krafter kvar. Bara ett år gammal maskin, årkar dra spelet med max grafiker och setup.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det bara en sak som återstår vid sådana saker när windows når en kritisk fail punkt plötsligt.

Omformatering

Permalänk
Medlem

Ja. det är säkert bittra sanningen. Väntar ännu om någon skulle komma på en lösning.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har köpt spelet lagligt :::

Så kan du väl åtminstone ändå testa cracka den och kolla om det på något sätt får för sig att fungera? Det i sig är väl inte olagligt right?

Permalänk
Medlem

Ominstallation brukar fixa såna problem, speciellt om du sitter med gammla XP. Kan oxå vara nått överhettnings problem eller liknande kolla så att alla fläktar går som de ska.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa ta bort spelet med programmet "Your Uninstaller" då får du bort allt som har med oblivion att göra, sen ska du se att det funkar igen!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Jag fick nyss veta vad problemet är. Spelet installerar DirectX 9 automatist men Vista har redan DirectX 10. Hur kan jag få spelet att installeras utan att den addar DirectX 9 PÅ Vistas DX 10?

Permalänk
Medlem

dx9 på vista är inget problem, inte dxinstallationen heller, dock kan du kolla så du inte har några skumma ljud/video codecs installerade, oblivion är nämligen expert på att använda massa skit, tex ffdshow eller liknande.

Permalänk
Medlem

Problemet är att den installerar dx9 fastän jag har dx10. De båda kronglar till allt.

Permalänk
Medlem

Det är inte problemet! För det andra så har Vista en dx9 och 10, 9 för att vara bakåtkompatibel med äldre spel...

Jag kan köra oblivion på alla vista maskiner, 32 eller 64, premium eller ultimate... dx installationen ska känna av om filer behövs eller ej, så det är inte säkert den kopierade filer äns. Tanka ner dxwebupdate från microsoft om du vill, den skannar av ditt system och lägger in alla filer du behöver...