Vad anser du att staten bör göra?

Permalänk
Inaktiv

Vad anser du att staten bör göra?

På sweclockers har jag sett förespråkningar utav allt från nattväktarstaten till fullständig resursfördelning. Så nu undrar jag om ni kort kunde beskriva vad ni anser att staten bör göra?

Jag kan börja själv:
* Försvar
* Domstolar
* Polis
* Infrastruktur

* Utbildning
* Sjukvård
* Diverse utsattshetsförsäkringar

Där det första stycket är både ägt och finansierat av staten. Andra stycket är bara finansierat av staten.

Permalänk
Avstängd

Re: Vad anser du att staten bör göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
På sweclockers har jag sett förespråkningar utav allt från nattväktarstaten till fullständig resursfördelning. Så nu undrar jag om ni kort kunde beskriva vad ni anser att staten bör göra?

Jag kan börja själv:
* Försvar
* Domstolar
* Polis
* Infrastruktur

* Utbildning
* Sjukvård
* Diverse utsattshetsförsäkringar

Där det första stycket är både ägt och finansierat av staten. Andra stycket är bara finansierat av staten.

Min lista skulle se precis lika dan ut med liten variation; jag hade lag till "privata aktörer är också välkomna" till det andra stycket och sista punkten av det första.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag kan skriva under på den listan. Möjligtvis att delar av infrastrukturen kan skötas privat.

Miljöpåverkan är inget som staten ska "göra", men däremot reglera.

Permalänk
Medlem

Ja din lista ser bra ut Lyml, men som MBY hade jag också velat se privata aktörer välkomna inom andra stycket och inom infrastruktur.

Hade varit intressant att veta hur mycket skatt per invånare det hade kostat för att finansiera statens behov om dom enbart skötte det på er lista.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Entusiast

Håller med fast vill inte ha privata aktörer inom vård och omsorg och ej heller i utbildning på gymnasienivå och lägre. Detta eftersom jag anser att det är fel att folk skall tjäna pengar på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Re: Vad anser du att staten bör göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Så nu undrar jag om ni kort kunde beskriva vad ni anser att staten bör göra?

Ingenting. Våldsmonopol är inte någonting som kommer att gynna mänskligheten i det långa loppet.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad anser du att staten bör göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Ingenting. Våldsmonopol är inte någonting som kommer att gynna mänskligheten i det långa loppet.

Vill du utveckla hur du tänker med exempelvis privat polis?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vad anser du att staten bör göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Vill du utveckla hur du tänker med exempelvis privat polis?

Att den med största sannolikhet kommer att vara privat- eller kollektivt ägd och/eller organiserad och besitta samma befogenheter som varje medborgare (om man nu kan kalla en individ i ett statlöst geografiskt område för medborgare). Det är svårt för mig att säga vilket som skulle bli det bästa och mest tillfredsställande sättet att lösa det på. Och det är en del av hela poängen. Jag vet inte vad som är bäst för alla andra. Det gör ingen. Inte ens Barack Obama, som kan svara på precis alla frågor om allting som kommer hans väg.

Marknaden skulle vara fri för aktörer att erbjuda sina lösningar och en enda lösning skulle inte kunna dikteras som den bästa för alla av en eller flera myndighetspersoner som äger befogenheterna att bestämma vad som är bäst.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Jag vill utöka listan.

- Brandkår och räddningstjänst
- Sim- och idrottshallar
- Kollektivtrafik (åtminstone vissa delar)
- Muséer och kulturhistoriska byggnader
- Bibliotek
- Parker och andra gemensamma utrymmen (kanske hör till infrastruktur)
- Eventuellt viss kultur, har inte riktigt bestämt mig där

Kort sagt: allt det som de flesta egentligen vill ha men som är svårt att driva med vinst.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

jag tänkte duger privat läkare för göran.p så ska det väll duga för resten av sverige

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Första listan är det enbart staten som bör få hålla på med, det andra bör staten finansiera eller äga själv (men privata företag får såklart göra samma saker). Det mesta är såklart kopierat från tidigare inlägg.

* Regering
* Försvar (inkl. underrättelsetjänst)
* Domstolar
* Polis

* Forskning
* Infrastruktur (kollektivtrafik, stadsplanering (inkl. parker))
* Utbildning (bibliotek är inkluderat här, samtliga utbildningar bör ha ett affilierat bibliotek som gärna får vara statsfinansierat)
* Sjukvård (inkl. psykvård)
* Äldrevård
* Diverse utsattshetsförsäkringar
* Brandkår och räddningstjänst
* Apotek

Plus några saker till som jag har glömt nu.

Jag har egentligen inget fundamentalt emot att staten äger saker, bara det inte går ut över konsumenterna/nyttjarna. Om staten kan driva ett företag bra (vinstdrivande eller om företaget är väsentlig) så bör staten få ta våra pengar för att göra det, men inte annars.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

kan man inte göra en lista även med saker man anse att staten ABSOLUT inte ska slösa pengar på, nämnden för hemslöjdsfrågor t ex?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Ge mer pengar till alla!

Vad kan gå fel?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vad anser du att staten bör göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Att den med största sannolikhet kommer att vara privat- eller kollektivt ägd och/eller organiserad och besitta samma befogenheter som varje medborgare (om man nu kan kalla en individ i ett statlöst geografiskt område för medborgare). Det är svårt för mig att säga vilket som skulle bli det bästa och mest tillfredsställande sättet att lösa det på. Och det är en del av hela poängen. Jag vet inte vad som är bäst för alla andra. Det gör ingen. Inte ens Barack Obama, som kan svara på precis alla frågor om allting som kommer hans väg.

Marknaden skulle vara fri för aktörer att erbjuda sina lösningar och en enda lösning skulle inte kunna dikteras som den bästa för alla av en eller flera myndighetspersoner som äger befogenheterna att bestämma vad som är bäst.

Inbördeskrig efter ett par veckor^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Vad anser du att staten bör göra?

Helägt och finansierat av staten/kommunen:
* Domstolar och Rättsystem
* Polis
* Brandkår och räddningstjänst
* Försvar
* Väg, vatten, stam-kraftnät
* Sjukvård/Tandvård
* Utbildning
* Pensionssystem (istället för låta miljarder rinna ut bankväsendets aktieportföljer som nu!!!)
* Äldreomsorg

Privata aktörer, med/delvis finansiering av staten
* Mindre vårdkliniker/speciallstkliniker
* Lokala kraftnät
* Utbildning
* "Systembolaget"
* Apotek

Finns så otroligt mycket att spara på, mer än att fortsätta skära i vård och utbildning hela tiden.

Permalänk

Jag anser att allt förutom anarki handlar om resursfördelningen, skillnaden på de olika är bara statens makt att ta ifrån personer deras resurser, samt vad som anses vara en rättvis fördelning.
Ser man på sveriges system, så har staten mycket makt och kan ta ifrån personer deras resurser(servitut, expropriation) bara för att staten anser sig bättre behöver dessa. T.o.m. ens kära hem(borg) kan staten riva mot ens vilja, bara för att staten tycker att det skulle finnas något annat där.
Dessutom kan staten även ge personer med vissa resurser(t.ex. fastighet) extra skatt.

Nå min lista så kommer jag på inget som inte kan vara privatägt, t.o.m. någon slags privatägd domstol skulle vi kunna ha. Men där självklart de statliga som tingsrätten står över. Detsamma med ordningsmän, inget fel med privatägda sådana som har mycket mindre makt än polis, vilket vi idag har. (väktare) Detsamma med försvar, legosoldater går att anlita, bara det inte går som för storriket Kina. Där legosoldaterna bytte sida till de som betalade bäst.

Annars den grundläggande listan är ett måste:

* Försvar
* Domstolar
* Polis
* Infrastruktur

* Utbildning
* Sjukvård
* Diverse utsattshetsförsäkringar

Sedan är jag för parker, gåstigar och övrigt. Även kan staten bygga idrottshallar, men de skall därefter vara självförsörjande. Vissa sådana saker minskar sjukvårdskostnaden, däremot finns det mycket som man kan argumentera för som kan minska något annat. (så det är ett farligt resonemang)

*edit* Privatägda fängelse, varför inte? Finns inte detta i usa? Självklart skall dessa kontrolleras såsom privatägda sjukhus, men privatägda domstolar skall ej (enligt mitt tycke) ta hand om brottsmål som kan ge fängelsestraff.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Inget förutom att avveckla sig själv. Sen kan de som vill starta de organisationer som behövs.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Inget förutom att avveckla sig själv. Sen kan de som vill starta de organisationer som behövs.

OG finns redan;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Staten ska bara se till att samordna det som måste samordnas nationellt. Allt annat ska lämnas åt folket och den fria marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
OG finns redan;)

Dessa är i sak lika illegitima som staten. Pragmatiskt sett väljer dock fler att acceptera staten med tanke på dess verksamhet.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se utvecklingen om vi slutade ge bidrag till kulturen och privatiserade hela eländet.