Kan inte stänga av vsync i Prototype

Permalänk

Kan inte stänga av vsync i Prototype

Jag skaffade Prototype idag och när jag skulle spela så fick jag en ordentlig fps-drop ner till 15 - 20 fps. Så jag går väl bra in i options och drar ner allt på lägsta (GFX Detail, Shadow Detail och Vsync) utom upplösningen som får stanna på 1680 x 1050.
Det flimmar till lite och jag återvänder till spelet. Inget har hänt, samma fps. Jag går tillbaka till options och kollar, men inställningarna jag ändrade förut hade inte ändrats iallafall.
Jag sätter GFX Detail och Shadow Detail på lägsta, det kommer upp en bekräftelseruta, ok. Nu har åtminstone det ändrats.
Men när jag ska stänga av Vsyncen kommer det upp en bekräftelseruta med timer (som när man ändrar upplösning). Den går från 5 till 0 sek. på en halv sekund så att man inte hinner klicka på ok. (Vsyncen slås på igen).

Väldigt frustrerande eftersom det är Vsyncen som är orsaken till fps-droppen.

Någon som hhar nåt tips på hur man kan stänga av Vsync? Hjälp?

Edit: väldigt slarvigt skrivet, jag vet...

Permalänk
Medlem

Vsync bör inte försämra prestandan. Allt vsync gör att att sätta max-FPS till din skärms uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Sötast

Lås Vsync OFF i dina grafikdrivers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Vsync bör inte försämra prestandan. Allt vsync gör att att sätta max-FPS till din skärms uppdateringsfrekvens.

Sophisticated software such as computer games and CAD packages often allow vertical synchronization as an option, because it delays the image update until the vertical blanking interval. This produces a small penalty in performance, which can be enough to reduce a program's frame rate below the refresh rate of the monitor on computationally strained systems.

Stämmer inte detta bättre? Jag tycker också att Vsync kan vara en jävla prestandabov ibland.

Permalänk
Medlem

Ok, måste erkänna att jag endast gjorde ett uttalande om mina egna erfarenheter. Låt mig säga så här istället: jag har personligen aldrig upplevt en synbar försämring av frameraten med vsync aktiverat.

Permalänk
Medlem

någon som fått SLI till att funka bra i de spelet?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

Vsync låser väl bara ens Framerate Upp till skärmens HZ?

Ex: Ligger din skärms HZ på 60 så får du 60 FPS

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
någon som fått SLI till att funka bra i de spelet?

för mig funkar de fina firren! Kör dock ett 9800gx2, 185.85 drivrutiner.

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, men får man 59 fps och har en 60Hz-skärm så får man bara 30 fps helt plötslig.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jo, men får man 59 fps och har en 60Hz-skärm så får man bara 30 fps helt plötslig.

Det beror på att vsync håller sig till 60, 30, 15 har jag för mig..

Så ja, har du inte minimum 60 FPS enligt en benchmark på spelet (pröva FRAPS) så kommer du få dips med vsync på.

Om du inte märker tearing som vsync används för så slå av det men hur vet jag inte förutom Nvidias control panel/CCC för ATI.

Jag använder D3DOverrider från RivaTuner för att forca det av i DX8/9/10, pröva det.

Permalänk
Medlem

Vad är tearing egentligen? Någon som har en screen för att bättre förstå?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Sötast

www.google.com / bildsök / tearing

så är de första träffarna bra exempel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ok, måste erkänna att jag endast gjorde ett uttalande om mina egna erfarenheter. Låt mig säga så här istället: jag har personligen aldrig upplevt en synbar försämring av frameraten med vsync aktiverat.

Jag har heller aldrig märkt någon prestandaskillnad, men däremot så blir musen helt knäpp i vissa spel med vsync aktiverad. Den blir sjukt seg, och ligger efter i varenda rörelse. Detta även med triple buffering aktiverat.