Rättelse: Nytt beslut i regeringsrätten påverkar inte Ipred

Permalänk
Melding Plague

Rättelse: Nytt beslut i regeringsrätten påverkar inte Ipred

Tvärt emot vad som tidigare påståtts påverkar inte regeringsrättens beslut att IP-adresser är att betrakta som personuppgifter Ipred-lagen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jävla bajs.

Permalänk

det lät ju bra ett tag iaf tills den nye artikeln kom:(

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk

Då var min dag förstörd...

Visa signatur

Antec Threehundred | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Phenom X4 940BE@3.0GHZ | 2x2GB PC6400 Corsair XMS2 | Radeon HD4890 1GB | 500GB HDD | Corsair TX650W | Windows 7

Permalänk

jag började undra vart den glada nyheten tog vägen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iamzzleeping
Då var min dag förstörd...

Oj, det krävs då inte mycket för att din dag ska sabbas? ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Error 45.
Nu blev jag allt på dåligt humör

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iamzzleeping
Då var min dag förstörd...

Shit seriöst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Epic fail för piraterna... HAHA!!! Sug på den tomaten!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Epic fail för piraterna... HAHA!!! Sug på den tomaten!

Hahaha!! lolz!

Asså det spelar ingen roll om det kommer 15 lagar eller 27...

Dom kan Aldrig ta folk ändå. för isåfall skulle det varit mer än 2 fall än sålänge, tror du inte Bacon? xDxD

halva sverige laddar å 2 st har blivit tillfrågade om det, Epic Ipred Fail haha!!

Så de "vanliga" folken som inte administrerar stora torrenttrackrar med mera...

U R Safe

EDIT:

btw,, tomater är riktigt gott faktiskt!

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha stora diskar till nu för då?

mina diskar gapar tomma efter ipred lagen jävla skitlag..

sänk priserna på dvd's/cd's/spel osv visst då kan man köpa dom..

Men 200-289kr för en dvd film... 189kr för en cd 5-800kr för ett spel
skulle inte tro det!

Permalänk

Error....

Permalänk
Medlem

Tycker man kan likna det hela med idioten som man körde på gympan i skolan, avstånden bara växer och växer.
Låt dom hålla på med sin lilla evighetsjakt om dom nu känner för det, den dan då dom inser hur mycket pengar och avslutar det hela...då har vi tagit ett stort steg framåt.
Skulle vara kul att få se hur mycket allt detta har kostat sen det infördes.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neo_Mekk
Hahaha!! lolz!

Asså det spelar ingen roll om det kommer 15 lagar eller 27...

Dom kan Aldrig ta folk ändå. för isåfall skulle det varit mer än 2 fall än sålänge, tror du inte Bacon? xDxD

halva sverige laddar å 2 st har blivit tillfrågade om det, Epic Ipred Fail haha!!

Så de "vanliga" folken som inte administrerar stora torrenttrackrar med mera...

U R Safe

EDIT:

btw,, tomater är riktigt gott faktiskt!

Tror faktiskt att det varit 3 fall:
http://ipredkoll.se/wiki/index.php/Lista_på_kända_ansökningar...
Det är ungefär ett fall per månad (vi låtsas som om alla åker fast också). Om vi räknar med att halva Sverige laddar ner är det alltså en chans på 4 500 000 att man åker fast, alltså (2,22*10^-7)% chans.
Shit alltså, snart sitter hela Sverige i fängelse!

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

"Från och med den 1 april får dock uppgifter om IP-nummer samlas in av dem som äger patent-, varumärken, upphovsrätt och mönsterrättigheter ..."

Någon här som inte är upphovsrättsinnehavare?

Jag äger definitivt upphovsrätten till alla mina fotografier, filmer, litterära alster och annat jag producerat. Aja baja den som publicerar något av detta utan mitt tillstånd...

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neo_Mekk
Hahaha!! lolz!

Asså det spelar ingen roll om det kommer 15 lagar eller 27...

Lätt att säga. Men svårt att göra ogjort när lagarna väl är på plats. I ett samhälle ska det finnas så få lagar som möjligt. Annars blir det snart som i USA. Efter 11 september dåden så håller de landet på att beröva invånarna friheten som vi i Sverige har(än så länge).

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
"Från och med den 1 april får dock uppgifter om IP-nummer samlas in av dem som äger patent-, varumärken, upphovsrätt och mönsterrättigheter ..."

Någon här som inte är upphovsrättsinnehavare?

Jag äger definitivt upphovsrätten till alla mina fotografier, filmer, litterära alster och annat jag producerat. Aja baja den som publicerar något av detta utan mitt tillstånd...

/Olle

Stämmer du mig om jag kopierar ditt inlägg (vilket jag förresten precis gjorde genom att citera det) och klistra in det i en TXT-fil? Eller har det kanske inte uppnått verkshöjd?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Nu vet jag inte vad det stod men Jag ser inte som IP nummret (som är som ett telefonnummer) att det binder en viss person till det. visst bara för att man har datorn/mobilen med nummret och evt att man står som ägare så behöver det inte vara den som 'gör' något brott..

Lite som att låna kompisens bil och sen köra i 200knutar och sen att kompisen blir av med körkortet och böter för det är ju hans bil (ipnummer) och det står ju på han.

Iaf en stor häxjakt är det bara

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

nu får ju fan regeringen ta och skärpa sig vi kan inte hålla på såhär... Att det finns så många som är dumma i huvudet det är ju fan otroligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Nu vet jag inte vad det stod men Jag ser inte som IP nummret (som är som ett telefonnummer) att det binder en viss person till det. visst bara för att man har datorn/mobilen med nummret och evt att man står som ägare så behöver det inte vara den som 'gör' något brott..

Lite som att låna kompisens bil och sen köra i 200knutar och sen att kompisen blir av med körkortet och böter för det är ju hans bil (ipnummer) och det står ju på han.

Iaf en stor häxjakt är det bara

En stor häxjakt är exakt vad det är.

En IP adress är just bara det, en adress, ett nummer.
Den talar inte om VEM som satt i bakom skärmen.
Finns inga foton, inga vittnen, ingen teknisk bevisning what so ever.

Alla som står inför rätta är oskyldiga tills motsatsen bevisats, det gör man via teknisk bevisning, erkännande, vittnen osv.

Summa = skärmdump eller kalle anka klistermärke från korn flakes kartongen är inte bevisning.

Permalänk
Medlem

Pirater kommer alltid att finnas. Fildelning kommer också alltid att finnas. Den här lagen kommer inte göra så mycket mot just piratkopieringen.

Det alla dock glömmer är att IPRED är en lag som i första hand utformades för att kunna få bukt på den utbredda marknaden av piratkopierade kläder, livsmedel och läkemedel. Detta är en industri som pumpar in miljarder in i organiserad brottslighet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Mmm

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk

Kul.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk

Undrar hur lång tid det tar innan idioterna till politiker förstår att fildelning gynnar musikindustrin? Hoppas piratpartiet gör något vettigt i EU bara...

Permalänk
Medlem

Klart som fan att IP nummer är personuppgifter eftersom det kan användas som ett slags ID. Hur förklarar de annars att man använder det för att indentifiera personer som laddat ner??

Något måste göras, vi har så mycket inskränkningsskydd men de verkar var helt lamslagna nu.

Sen kan jag inte förstå hur skärmdumpar och loggar kan vara giltigt bevismaterial, hur ska dessa verifieras??

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Klart som fan att IP nummer är personuppgifter eftersom det kan användas som ett slags ID. Hur förklarar de annars att man använder det för att indentifiera personer som laddat ner??

Något måste göras, vi har så mycket inskränkningsskydd men de verkar var helt lamslagna nu.

Sen kan jag inte förstå hur skärmdumpar och loggar kan vara giltigt bevismaterial, hur ska dessa verifieras??

Nja, IP nummer är väl inte riktigt som ett ID..

Finns det ingen somhelst teknisk bevis för att JAG/DU har laddat ner eller laddar ner så räcker helt enkelt inte en ip adress på långa vägar då det kan finnas fler folk än bara en person..

Det går bara att identifiera ÄGAREN AV ABONNEMANGET mha ip nummret, men inte personen i fråga som har laddat ner.

Jävla häxjakt.... är precis vad fan det är.

Permalänk
Medlem

Altså jag har alldrig hatat en regering så mycket som denna !

Finner inte ord för reinfeldt & co patetiska jävla idioter.

Nej dagens politiker är typ som förfinad maffia, får vi chansen att
roffa åt oss så gör vi självklart det.

Du räcker dem fingret, de roffar åt sig hela handen.

Om det bara fanns ett parti som höll VAD de lovar.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Men lugna ner er folk, APB jagar inte dig för att du drar ner en film eller 20, eller 100 låtar eller 1 000. Dem jagar först och främst folk som fildelar till sig filmer och musik och Säljer dem i fysiskt format! Kom ihåg det, och i stort sett är det bara dem som åker dit. Ibland slinker en eller annan uploader igenom... dvs såna som inte är anonyma och dessutom använder nätverk så som öppna DC++hubbar, Kazza, nästintill aldrig öppna trackers för torrents och liknande.

Så för alla torrentgeeks därute så .. Ja då har man några fler variablar till ekvationen och vilket Achoth räknade ut så blir det mindre än (2,22*10^-7)% chans att åka dit. Sen måste man lägga till privata trackers, stängda trackers etc som sänker risken att åka dit ända ner till obefintlig vilket den redan var på så...

Rösta piratpartiet, starta antiantipiratbyrån och granska avrje litet steg dem tart och kartlägg vem dem pratar med och raida deras kontor efter illegala dokument som dem kanske förvarar i en låda. Nejmen, piratpartiet är vårt ena hopp just nu, resten av dem omderna partierna kommer att bryta sina löften så fort PP försvann.

Permalänk
Medlem

Angående datainspektionens undantag så var den inte helt enligt deras lag/befogenheter. Den gav även antipiratbyrån frist från att lämna ut registerutdrag(ej uttalat). Det var inte okänt för DI men det var inte heller någon storm så det fick bara fortgå, antagligen för de politiska strömmar som var/är. Du kan som innehavare av dynamisk IP försöka få reda på vilka IP-adresser som du använt av din ISP för t.ex senaste månaden, det går inte att få ut (har försökt). DI:s enda kommentar till läget är att intyget från ISP:n ska dessutom vara kostnadsfritt. Antipiratbyråns verksamhet har varit olaglig sedan länge med regeringens och DI:s stöd.

Permalänk
Medlem

När det gäller skadestånd för fildelning så har vi ett nytt rekord i USA. 80.000 dollar per låt.
I ett sånt läge kan det vara aktuellt att flytta utomlands. Det är dom nivåerna som mediaindustrin verkar mot. Så tänk på det om någon skulle komma över ditt foto, det har tagit många års laborerande och misslyckanden för att få fram just det kopierade fotot så åtminstone 1 mille bör det vara värt. Skulle det vara en insplening av ett samtal så är det samma där, lång tids slit.

Glömde länk till artickeln:
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/boter-for-fildelning-15-...