EA Store. Varför så dyra?

Permalänk

EA Store. Varför så dyra?

Funderade på att köpa den nerladdningsbara versionen av Sims3 till min dator eftersom den inte behöver någon skiva och jag verkar ha problem med mina DVD-läsare.

Men jag skippade det när jag såg priset.

499kr för att ladda ner Sims3 och då får man bara ladda ner det under 1 år.
Det kostar 40kr extra att få möjligheten att ladda ner det när man vill under 5 år.
Så totalt 540kr för att försäkra sig om att kunna spela när man vill under de närmaste 5 åren.

Skivan kostar 369kr på elgiganten och 379kr(har jag för mig) på siba.

Samlarutgåvan kostar i butik i genomsnitt mellan 549kr och 599kr.
Och då får man en speciell guide, en nerladdningsbar sportbil och ett USB-minne på 2GB i Sims-stuk.

Varför är det svinigt dyrt på EA store? De har inga kostnader för att pressa skivan eller trycka manualer. De har inga kostnader för att transportera spelet.
De har ingen 3:e part som behöver tjäna pengar på att sälja spelet åt dem.

Rent logiskt borde det vara billigare inte 100kr dyrare.

Är det "smidigheten" man betalar för tror ni?
Samtidigt som man konkurrerar mot piratversioner som är exakt likadana men som är gratis.

Hade det kostat 200kr så hade jag nog, tyvärr, köpt det till min dator också så kunde flickvännen få behålla skivan till sin dator.

Varför är de digitala distributionerna sällan billigare än de fysiska?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Tillverkning av skivor och distribution av dessa står väl för en rätt liten del av det slutliga priset och utan fysiska varor slipper man också problem med äldre produkter som tar plats på lagren; man behöver alltså inte ha reor och liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Tillverkning av skivor och distribution av dessa står väl för en rätt liten del av det slutliga priset och utan fysiska varor slipper man också problem med äldre produkter som tar plats på lagren; man behöver alltså inte ha reor och liknande.

Men ta Sims 3 som ett exempel. Spelet släpptes förra veckan och medans vanliga butiker konkurrerar med varandra och har så lågt pris som möjligt utan att förlora på försäljningen så verkar EA store ha kvar ett högt pris.

Om jag accepterar att tryckning och distribution är en liten del av priset hur kommer det sig att tillverkaren säljer spelet dyrare än vad återförsäljarna gör?

Ifall de även klarar av att tillverka specialgjorda USB-minnen och göra en hel box och återförsäljarna säljer det för 550-600kr medans EA själva säljer mjukvaran för 500 så måste det vara ett tecken på ren gnidighet från EA.

Någonstans är det fel.
Är det online distributionen som kostar för EA?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

det var aningen billigare på fileplanets direct2drive i alla fall , 479 sek (£37.50 ).
och där kan man ladda ner det i oändlighet vad jag vill minnas.

har tankat mitt slåman blodpeng där i ett par år nu i alla fall.

det är bara ea games som är giriga helt enkelt , de kan sälja det för 540 , och då gör dem det också.

de kan låta folk betala extra för nedladdning i 5 år , och då gör dem det också.
360 live kostar pengar i månaden , eftersom många accepterar det och en hyffsad mängd köper det precis på samma vis.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Sötast

I teorin så ska det vara billigare.
Även steam och andra tjänster SKA vara billigare.

Att skivor/manual inte kostar mycket är det lite osanning i ändå, det är knappast gratis, och skillnaden tycker man ju att man ska "få" som kund då man använder digitala dist.

Så är inte fallet, problemet om jag förstått det rätt är butikerna.

Butikerna köper in v antal spel och förväntar sig att sälja x av dem under högpris och y under lågpris och z på rea.

Skulle nu priset redan påbörjas som lägre på EA DL / Steam och sedan sänkas ännu lägre följande hur priserna går ner i butik så finns det risk att butikerna blir strandade med en jävla massa kopior.

Då blir ingen glad, förutom oss konsumenter hehe.

Permalänk
Medlem

Ställ gärna kostnaden för ett spel i relation till vad det kostar att hyra en DVD. Ur det perspektivet är det faktisk väldigt billigt även med de dyraste spelen oavsett om man får tillgång till ett fysiskt media eller inte.

Det är få spel som håller år ut och år in, så EAs synsätt kanske återspeglar kvalitén på deras produkter?
Mina favoriter finns på Steam och där har man inte samma begränsningar mig veterligen.

Som vanligt är det marknaden som styr, d.v.s vi konsumenter. Gillar man inte upplägget så är det bara att bojkotta. Först när det börjar synas i räkenskaperna komemr EA agera.

det är mina ¢5...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gå förbi på Elgiganten eller valfri butik, köp en billig Sims3 och lägg pengarna du sparade på en ny DVD läsare, kostar ju så lite att du nästan får betala samma peng i slutändan och du får en ny DVD på köpet.

Sen när EA inte får sälja sina via sin digitalt distribution till ocker priser så skyller de på illegal nerladdning Håller med dig att priserna är helt korkade, EA borde tjäna pengar på att distribuera spelen digitalt då de slipper tillverka en fysisk version och slipper en massa mellanled som också ska ha pengar.

Du köper spelet direkt av EA för 350:- EA får 350:-
Du köper spelet av Elgiganten för 350:-, elgiganten får 100:- transportören får 10:- tillverkaren av CD+förpacknign 10:- o.s.v. EA får ~200:-

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

sen är det ju lite att släpps allt billigare i download variant så slutar det i kedjan att butiker har inte råd att ta in för att tjäna lite på diversespel.
Tex om steam är billigare på alla spel än el giganten, då går ju fler och fler över.
Då konkurerar dom ut butiker totalt.

Så inser butiker, dessa spel ingen idet att köpa om 10 pers istället för 1000pers köper det.

Logiskt sett så köper folk alltid där vart det är billigast.

Rätt mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Dilemmat som EA och Steam står inför är att hitta balansgången där priserna för digital ditribution inte kokurrerar i för stor utsträckning med fysiska butiker och webshop:ar. "Ockerpriser" har alltså ett syfte.

Fysiska butiker har ett berättigande om inte annat för att marknadsföra produkter från EA och Steam. Försvinner kunderna till alternativa ditributionskanaler så försvinner även incitamentet för butiken/webshop att distribuera titlar och då tappar EA/Steam en mycket stor marknad.

På sikt tror jag dock att digital ditribution för spel kommer ha en liknande utveckling som CD:n, med färre butiker. Men marknaden är fortfarande inte mogen och infrastrukturen inte tillräckligt utvecklad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

För att de kan, finns ingen annan anledning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ja men om du laddar ner det. Sparas din Fil på datorn. Det är bara att gå och hämta den. Från den mapen och sen säkerhetskopiera den till en annan hårddisk elr USB-Minne. Så gör jag med dom grejer jag har köpt via EA Store
(EA Downloads Manger).

Permalänk
Medlem

Kostar 50 dollar på direct2drive.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Problemet som många utgivare med egen nätbutik stöter på är påtryckningar från retailhandeln. De vill ju givetvis inte att folk ska få för sig att köpa spelet via nedladdning istället för att traska in i deras butiker/hemsidor och köpa det där.
Flera spelkedjor (typ gamestop etc) har ju protesterat högljutt mot PSPgo som i princip bara kommer ha nedladdningsbara spel.
Tror vi skulle legat rätt bra i pris om inte retailhandeln stog ivägen.
Steam börjar ju gå i rätt riktning, tyvärr är tredjepartsspelen ganska dyra, emn de börjar bli billgare och "reor" är frekventa.
EA är ju dessutom bakåtsträvande och allmänt efterblivna så de har ju verkligen skapat en onlinestore som fokuserar på att få kunderna att köpa retail...
Lite roligt att EA spel börjar dyka upp på steam iaf.

Permalänk
Medlem

jag hoppas då att retailhandeln finns kvar så länge som möjligt. de har bevisat ganska tydligt att digital distribution (ingen konkurrens) inte leder till lägre priser, dessutom är knappast servrarna och bandbredden gratis heller.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
dessutom är knappast servrarna och bandbredden gratis heller.

Hört talas om BitTorrent?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

Girighet håller tillbaka utvecklingen!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Girighet håller tillbaka utvecklingen!

Källa? Kanske är det tvärt om?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Gå förbi på Elgiganten eller valfri butik, köp en billig Sims3 och lägg pengarna du sparade på en ny DVD läsare, kostar ju så lite att du nästan får betala samma peng i slutändan och du får en ny DVD på köpet.

Sen när EA inte får sälja sina via sin digitalt distribution till ocker priser så skyller de på illegal nerladdning Håller med dig att priserna är helt korkade, EA borde tjäna pengar på att distribuera spelen digitalt då de slipper tillverka en fysisk version och slipper en massa mellanled som också ska ha pengar.

Du köper spelet direkt av EA för 350:- EA får 350:-
Du köper spelet av Elgiganten för 350:-, elgiganten får 100:- transportören får 10:- tillverkaren av CD+förpacknign 10:- o.s.v. EA får ~200:-

Behöver inte köpa något nytt.

EA gav mig helt gratis en nerladdningsversion istället.
Schysst av dem. Iofs så kostar det inget för dem heller.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Källa? Kanske är det tvärt om?

Jag menar att ifall de tjänar t.ex. 200kr på ett spel i dvd format ute i en butik, då kan de väl ta 200kr + lite högre för att täcka internet-butiken.

Jag har ingen källa men antingen så vet de inte hur man sköter sin ekonomi elr så är de giriga helt enkelt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det kostar en del att ha servrar uppe som ska palla med flera tusen nedladdningar samtidigt? Det borde bli dyrare i längden.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Kan det inte vara så att det kostar en del att ha servrar uppe som ska palla med flera tusen nedladdningar samtidigt? Det borde bli dyrare i längden.

Varför skulle det vara dyrt?

Om TPB kan ha tiotals miljoner aktiva användare utan att ha problem med ekonomin så lär det krävas ett fullkomligt inkompetent företag för att misslyckas med att hantera några tusen användare.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Girighet håller tillbaka utvecklingen!

Girighet på en fri marknad gynnar utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Varför skulle det vara dyrt?

Om TPB kan ha tiotals miljoner aktiva användare utan att ha problem med ekonomin så lär det krävas ett fullkomligt inkompetent företag för att misslyckas med att hantera några tusen användare.

TPB har ju dock bara jättesmå filer tillgängliga för nedladdning, blir ju värre när några tusen användare ska ladda ned några GB istället för några KB.

Dock lär ju kostnaden för överföringne vara mycket mindre än att trycka skiva, manual, osv.

Jag misstänker att en aspekt är att de inte vill stöta sig med de traditionella butikerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Tillverkning av skivor och distribution av dessa står väl för en rätt liten del av det slutliga priset och utan fysiska varor slipper man också problem med äldre produkter som tar plats på lagren; man behöver alltså inte ha reor och liknande.

precis i början när nedladdningsbara spel introducerades så var argumentet att tillverkning av skivor, lager och distribution var den största delen av kostnaden så priset skulle ligga runt 200 kronor, så mina pengar kan ju branchen glömma. utvecklingen av mjukvara gör att man måste uppgradera hårdvara, då har jag inga pengar till annat.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

köp via http://www.g2play.net/store/The-Sims-3-EA-Download-Manager.ht... så får du fatt på det som du vill ha det, jag har köpt flera spel därifrån, det tar ibland några dagar innan man får mailet med bekräftelsekoden, men det har alltid funkat skitfint!
Jag pröjsar via paypal, och det fungerar utmärkt, kan starkt rekommendera dem, har köpt allt från RA3 till guildwars o annat smått o gått därifrån nu på sistone, jättenöjd, har alltid fungerat och de är billiga i många fall, ibland så är det bara enkelheten jag efterfrågar även om det kan skilja femtio spänn, så funkar det snabbt o enkelt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
precis i början när nedladdningsbara spel introducerades så var argumentet att tillverkning av skivor, lager och distribution var den största delen av kostnaden så priset skulle ligga runt 200 kronor, så mina pengar kan ju branchen glömma. utvecklingen av mjukvara gör att man måste uppgradera hårdvara, då har jag inga pengar till annat.

Nu vet jag inte om jag läser för mycket mellan raderna, men som ett alternativ kan du ju stjäla hårdvaran och köpa mjukvaran istället, om det är där skon klämmer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
utvecklingen av mjukvara gör att man måste uppgradera hårdvara, då har jag inga pengar till annat.

Det där är dock ditt problem, inte någon annans. Försäljare får sätta vilka priser de vill och det kunderna har att välja mellan är att betala eller låta bli (till exempel om man inte har råd). Låt gärna bli att handla, men avstå också från piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Varför skulle det vara dyrt?

Om TPB kan ha tiotals miljoner aktiva användare utan att ha problem med ekonomin så lär det krävas ett fullkomligt inkompetent företag för att misslyckas med att hantera några tusen användare.

ehdöööh*pekfinger upp i näsan*!! TPB har knappast några överbelastade servrar direkt och du ska nog se att de inte är att jämföras med vad Steam mm. har, så ditt argument är inte speciellt relevant!

Men man tycker allt att det borde vara billigare, men det kanske kostar en del att se till så alla spel fungerar, har de senaste uppdateringarna, fungerar som de ska osv.
Om man köper ett spel från affär så behöver dom inte bry sig om en alls, man har sin skiva och det är allt man får.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Re: Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det där är dock ditt problem, inte någon annans. Försäljare får sätta vilka priser de vill och det kunderna har att välja mellan är att betala eller låta bli (till exempel om man inte har råd). Låt gärna bli att handla, men avstå också från piratkopiering.

det är inte mitt problem att inte försäljarna har kundanpassade priser!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
det är inte mitt problem att inte försäljarna har kundanpassade priser!

Jo, så länge det finns folk som faktiskt köper kan de inte vara så dåliga; du råkar bara tillhöra fel målgrupp. Ungefär som när man inte tycker att man har råd med sportbilar.