Kan man rädda en DVD?

Permalänk
Medlem

Kan man rädda en DVD?

Min The Sims 3 skiva har fått stryk och jag vill göra en kopia så jag kan spela vidare. finns det något bra program för det?

Visa signatur

|CPU: Intel I7 3770k, 3,7GHz |Grafikkort: ASUS 680 DirectCU II OC |Moderkort: ASUS P7Z77-VPRO |Chassi: DEFINE R3 |Nätagg: Corsair TX650M |RAM: Corsair Vengeance 8GB |Hårddisk: Intel SSD 520, 120GB

Permalänk
Medlem

Ultraiso

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Du menar att skivan är så skadad att du inte kan använda den till att spela med?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Skivan är skadad men går att spela med, men vill göra en kopia innan det är försent.

Visa signatur

|CPU: Intel I7 3770k, 3,7GHz |Grafikkort: ASUS 680 DirectCU II OC |Moderkort: ASUS P7Z77-VPRO |Chassi: DEFINE R3 |Nätagg: Corsair TX650M |RAM: Corsair Vengeance 8GB |Hårddisk: Intel SSD 520, 120GB

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kan göra en REN kopia av en "spelskiva" som fungerar som originalet, med tanke på kopieringsskydd osv...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

okey så då blir det till att köpa ett nytt exemplar?

Visa signatur

|CPU: Intel I7 3770k, 3,7GHz |Grafikkort: ASUS 680 DirectCU II OC |Moderkort: ASUS P7Z77-VPRO |Chassi: DEFINE R3 |Nätagg: Corsair TX650M |RAM: Corsair Vengeance 8GB |Hårddisk: Intel SSD 520, 120GB

Permalänk
Medlem

Sånt kanske man inte får skriva här men Eldoradobytes clone dvd brukar ju fungera å kopiera de mesta med även om de e koppieringsskyd:)

Permalänk
Medlem

Ring EA och tala med dom. Man brukar kunna få ut en ersättningsskiva!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns poleringskit som ev funkar, dock aldrig testat själv.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo jag har skickat ett mail till dem, fårse vad dem säger.

spelar även wow och där kan man ju ladda hem spelet från deras hemsida och kör utan skiva, borde ju inte vara så svårt att göra ngt liknade med alla spel att man logga in på sitt acc innan man kör.

Visa signatur

|CPU: Intel I7 3770k, 3,7GHz |Grafikkort: ASUS 680 DirectCU II OC |Moderkort: ASUS P7Z77-VPRO |Chassi: DEFINE R3 |Nätagg: Corsair TX650M |RAM: Corsair Vengeance 8GB |Hårddisk: Intel SSD 520, 120GB

Permalänk
Medlem

Ladda ner spelet. Bränn ut det på en ny skiva. Kör något nocd program för att slippa köra med skiva. Inget olagligt med det. Du har ju originalet.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Är det bara repor så kan du fixa det hos nån som har sån där polering grej. Kostar inte mycket att få en skiva fixad, ligger på runt 50kr här i stan i alla fall. Vet dock inte hur bra såna saker funkar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

jag köpte en poler maskin på kjell&co, och den har räddat många skivor som har varit så skadade att jag inte trode de skulle gå,, så de är definitift värt pengarna. alla skivor jag slipat/polerat har funkat fel fritt efter åt. gäller DVD filmer, dator spel och xbox 360 spel.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Ladda ner spelet. Bränn ut det på en ny skiva. Kör något nocd program för att slippa köra med skiva. Inget olagligt med det. Du har ju originalet.

Bara för att du har en äkta, betyder väl inte det att du "Får" tanka hem ett till spel gratis?
Herregud...köp nåt poleringskit eller liknande på typ Siba eller elgiganten. Bara fråga snubben där inne och se vad han säger, finns nog nånting.
I annat fall vet jag att teknikmagasinet hade nån liten bärbar CD-spelare såg det ut som, som polerade upp och rengjorde skivor, tror dock det endast var till för cd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

själv kör jag med tandkräm när mina skivor blir repade.

sen det finns butiker som slipar skivor också.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxizor
Ring EA och tala med dom. Man brukar kunna få ut en ersättningsskiva!

Testat själv?

EA är inte så hjälpsamma som nisse runt hörnet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

på "Game" butiken brukar dom fixa trasiga skivor, åk dit och fixa det

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Jag hade problem med en skiva som min 360 tuggade sönder (inget fanboykrig, jag sparkade till den av misstag ) och då skickade jag in den till ett företag som jag hittade på nätet, de arbetar med att slipa till skivor. Den fungerade finfint efter det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Prövat tandkräm för polering av skivan ?

*Sägs funka, men ej testat själv.

Jag har provat. Gick åt helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arctic Eagle
Jag hade problem med en skiva som min 360 tuggade sönder (inget fanboykrig, jag sparkade till den av misstag ) och då skickade jag in den till ett företag som jag hittade på nätet, de arbetar med att slipa till skivor. Den fungerade finfint efter det!

Kanske du kan säga vad företaget heter så slipper han punga ut med pengar för en ny skiva till ett spel han redan har men inte kan spela?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Bara för att du har en äkta, betyder väl inte det att du "Får" tanka hem ett till spel gratis?
Herregud...köp nåt poleringskit eller liknande på typ Siba eller elgiganten. Bara fråga snubben där inne och se vad han säger, finns nog nånting.
I annat fall vet jag att teknikmagasinet hade nån liten bärbar CD-spelare såg det ut som, som polerade upp och rengjorde skivor, tror dock det endast var till för cd.

Fast när man har köpt spelet så känns det inte som om man gör något fel åtminstone, även fast det egentligen fortfarande är olagligt.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt ladda inte ned spelet då det är brottsligt även om man har ett original!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.137176

Läsvärd artikel som tar upp lite olika metoder (Varav autosol verkar vara bäst).

Förövrigt så tror jag på poleringskit om inte autosol skulle fungera.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Som sagt ladda inte ned spelet då det är brottsligt även om man har ett original!

Även om man använder licensen/cd-keyn som följde med originalet? Skulle inte tro det, om det är så, så är det bedrövligt. Om man köper ett spel via internet så är det CD-nyckeln du köper och får ladda ner spelet hur många gånger du vill.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Även om man använder licensen/cd-keyn som följde med originalet? Skulle inte tro det, om det är så, så är det bedrövligt. Om man köper ett spel via internet så är det CD-nyckeln du köper och får ladda ner spelet hur många gånger du vill.

Njae, men köper en nyckel och rätten att ladda ned spelet från säljaren.

Det är nog just så som MaLo skrev. Dock har jag aldrig hört talas om att någon brytt sig i ett sådant fall.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
själv kör jag med tandkräm när mina skivor blir repade.

sen det finns butiker som slipar skivor också.

Haha, skönt å inte vara den enda som använder käftkräm till å fixa skivor:) Räddat mig många gånger när tillexempel xp skivan hängde sig på en fil mitt i installationen på natten å de va bråttom:) Alla bara skratta åt mig, när jag sa de fungera:P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Även om man använder licensen/cd-keyn som följde med originalet? Skulle inte tro det, om det är så, så är det bedrövligt. Om man köper ett spel via internet så är det CD-nyckeln du köper och får ladda ner spelet hur många gånger du vill.

Man får skilja på en olaglig handling och nedladdning där du har en licens att ladda ner hur ofta man vill. Det debatteras fortfarande om det är lagligt att göra en privat kopia men detta gäller kopia från ett original och inte från någon annans skiva. Om man skulle bli fälld för detta är dock en annan sak men vi följer de lagar som gäller så gott som vi kan även om det kan till synes verka en aning bagatellartat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag vet faktiskt inte vad företaget hette, och jag känner inte igen någon hemsida, men de kan ju ha gjort om den. Det skulle kunna vara t.ex. www.cdsliparen.se men som sagt vet jag inte exakt. Googla runt lite så hittar du säkert något.

EDIT: Mer troligt att det var www.cdfix.se men fortfarande inte säker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Fast när man har köpt spelet så känns det inte som om man gör något fel åtminstone, även fast det egentligen fortfarande är olagligt.

Olagligt... men moraliskt korrekt... typ. ^^

Ifall man äger en laglig kopia och laddar hem en kopia så behöver man knappast ha dåligt samvete.