SSD billigare och vanligare till hösten

Permalänk
Melding Plague

SSD billigare och vanligare till hösten

Lagringsenheter med minneskretsar är framtidens melodi, åtminstone om man får tro den väldiga mängd tillverkare som satsar på den nya tekniken. Höstens hetaste hårdvara är inte grafikkort eller processorer – utan SSD-enheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Najs, kanske blir en uppdatering med SSD och Windows 7 i höst.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Nu är det bara mer utrymme som behövs, hårdiskarna presterar trots allt bra nog för stunden.

Permalänk

128gb med bra pris och prestanda för ett pris runt 1500:- och jag kan tänka mig att byta ut min systemdisk till hösten.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju kalas då jag ska köpa minst en sådan nu i höst. Kalas

Visa signatur
Permalänk

Blir nog en 128gb för mig också till speldatorn i samband med i5-uppgraderingen i höst Så jävla skönt att äntligen överge de gamla nötande mekaniska diskarna!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra att priserna faller men kvalitén har blivit lidande så väntar ett tag till så de löst båda problemen. Tycker en bra snabb mekanisk hårddisk fungerar bra trotts allt men visst vore en SSD med nästan ingen access tid bättre. Jag väntar och ser vad folk säger efter de haft dem ett tag, vill vara säker på att barnsjukdomarna är borta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Hejdå till superfetch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Och hur är det med http://arstechnica.com/news/2009/02/sector-remap-fragmentatio... och liknande problem då?

har inte detta åtgärdats av senaste firmware?
Dock så skulle jag personligen endast ha SSD som systemdisk, och den formateras ju regelbundet ca 4 gånger per år, således för min del är det inte något problem.

Jag ser mest bara gott i detta, men nu gäller det att akta sig för de ruttna produkterna. När det blir konkurrens kommer företag att testa nya material och genvägar för att billigare tillverka SSD. Hoppas inte detta skulle leda till dåliga kretsar som inte håller en längre tid. Vissa grafikkortstillverkare, som exempel, har laborerat med billigare detaljer och komponenter vilket lett till att vissa grafikkort lider av allt från pipande ljud till fläktar som inte kyler ordentligt.
Fast man har ju hittat sina favoriter bland tillverkarna efter åren, blir väl lika dant när det kommer till SSD som det gjort med mekaniska diskar att man håller sig till en eller två tillverkare.

Av nyheten att döma verkar det kommer en uppsjö av företag som skall tillverka och sälja SSD.
Intel, OCZ, Kingston, Samsung och Trancsend är väl de största tillverkarna av SSD i dagsläget. Finns också vissa mindre som Verbatim, Patriot, Lexar, Mitron etc.
Så kommer Toshiba (har i skrivande stund själv ej sett någon butik sälja SSD från Toshiba) och säkerligen andra så som Dell, Acer att hoppa på tåget.

Vid det laget att man bestämt sig för storlek på SSD disken kommer man ha en sån beslutsångest över vilken tillverkare man ska välja att nästa generations lagring hunnit komma innan man bestämt sig, och man får börja om från noll igen.

Det är därför det är så smidigt med Processor, endast två olika tillverkare
Men som sagt, ser mest gott i detta, att dessa diskar kommer ner i pris är det bästa som kan hända oss konsumenter.
Om ändå dollarn kunde sjunka lite också

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Toshiba's ssd lär nog inte bli direkta konsument produkter om jag gissar rätt, dom brukar i alla fall sällan vända sig till den kundkretsen.

Skulle kunna tänka mig att vi inom en säg 5 års period kommer se memristor baserade produkter då de har potential att kunna fungera utmärkt för den typen av lagring.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Så fort Intel's 160 GB:are sjunker till under 3000 kr så är det nog dags att slå till!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Det är ju typ noll fail ratio på SSD med så man kan raida dom för att dubbla prestanda och utrymme Annars vill jag helst se snorbilliga 32GB då jag inte behöver mer än så som system och man kommer ju ändå behöva ha en gammal skrammelsnurra som filbank de närmaste 2 åren. Hade dock varit skönt om systemdisken räckte för torrent cachen så man kan stänga av filbanken över natten.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
har inte detta åtgärdats av senaste firmware?
Dock så skulle jag personligen endast ha SSD som systemdisk, och den formateras ju regelbundet ca 4 gånger per år, således för min del är det inte något problem.

Eh varför formaterar du så ofta?

Citat:

Jag ser mest bara gott i detta, men nu gäller det att akta sig för de ruttna produkterna. När det blir konkurrens kommer företag att testa nya material och genvägar för att billigare tillverka SSD. Hoppas inte detta skulle leda till dåliga kretsar som inte håller en längre tid.

Det som kostar i en SSD är flashminnet och det tillverkas alltid så billigt som möjligt. Det finns (nu och inom en rimlig framtid) inget alternativ till kisel med flashprocess.

Citat:

...
Om ändå dollarn kunde sjunka lite också

Hoppas kan man ju alltid

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

10kr/GB så är SSD på en bra prisnivå Allt jag behöver är 100GB för OS och lite program så får min mekaniska flytta och bli lagringsmedium...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Finns en del missförstånd gällande ssd.
Flash är den bit som kostar och om flash blir billigare liksom de har blivit på USB fronten så kan det bli en hel del sjunkande priser i höst.
Den nya jmicron nu med mer cache samt stöd för alla möjliga flash varianter kan ge upphov till budget diskar vilka fortfarande är bättre än mekaniska.
För entusiasterna är intels diskar de som är bäst och den nya serien blir intressant att kolla in.

att raida ssd ger inga fördelar i praktiken med dagens ssd hastigheter ca 200mb läs. I teorin ja, men i praktiken nej.(man märker helt enkelt ingen skillnad)
Fördelen med ssd är åtkomsttiden, dvs man slipper väntetid för eventuell uppspinning samt söktid.
Att diskarna är tysta gör också att många gillar dem, även om det är relativt lätt att göra en mekanisk disk tyst så är det sällan så att man gör det.

Billigare ssd, fler aktörer samt fler produkter.
gäller att sålla lite mellan sina lakan.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara trevligt att ha en rapp SSD till HTPCn för snabb uppstart och surfning på morgonen. Behöver inte vara större än ca 10GB, men vill inte betala lika mycket som en 30GB kostar. Helst 1" storlek.

En minst 128GB stor SSD för ca 1500kr till speldatorn så blir det riktigt roligt!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Jag tror knappast att SSD priserna kommer att halveras till julen. Efterfrågan är för stor. Speciellt när det jäller de snabba med läshastighet över 200MB/s.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | MSI P45 NEO-F | 2 x 2GB A-Data Vitesta | Sapphire Radeon HD4850 512MB | Intel X25-M G2 80GB SSD | 320 Samsung SpinPoint F1 | Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Gött, då blir det nog SSD i raid till windows 7.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Finns en del missförstånd gällande ssd.
Flash är den bit som kostar och om flash blir billigare liksom de har blivit på USB fronten så kan det bli en hel del sjunkande priser i höst.
Den nya jmicron nu med mer cache samt stöd för alla möjliga flash varianter kan ge upphov till budget diskar vilka fortfarande är bättre än mekaniska.
För entusiasterna är intels diskar de som är bäst och den nya serien blir intressant att kolla in.

att raida ssd ger inga fördelar i praktiken med dagens ssd hastigheter ca 200mb läs. I teorin ja, men i praktiken nej.(man märker helt enkelt ingen skillnad)
Fördelen med ssd är åtkomsttiden, dvs man slipper väntetid för eventuell uppspinning samt söktid.
Att diskarna är tysta gör också att många gillar dem, även om det är relativt lätt att göra en mekanisk disk tyst så är det sällan så att man gör det.

Billigare ssd, fler aktörer samt fler produkter.
gäller att sålla lite mellan sina lakan.

Word.

Alla vill bara ha det bästa hela tiden, men i dagsläget så märker man inte av det på en SSD disk att du har en teoretisk bandbredd på si och så många mb/s.

Det är åtkomsttiden som är det enda intressant med SSD iaf för datorentusiaster idag, därav så struntar jag i vilket företag, eller hur "dålig" en SSD disk ens är, när det finns en disk på 100-128GB för 10kr/GB kommer jag köpa den oavsett vilka specifikationer den nu har

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det får bli två 128GB diskar till hösten, en som systemdisk och en som speldisk, borde bli en skaplig boost!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Nu kan laptops börja börja att konkurrera ut stationära "kontorsdatorer" på allvar, för den största flakshalsen på business laptops är ju hårddisken i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Näh, ska inte köpa någon i alla fall.
Alldeles för höga priser för en "jag vill ha prestanda men inte betala överdrivet mycket" konsument ^^
Blir att vänta ett halvår mera, sen så blir det Win 7 och en SSD

Permalänk

Låter ju kalas.. men jag håller mig till vanliga hdds pga pris/gb och just att man får plats med mer. behöver man lite snabbare så köper man en ssd som system disk eller raidar två hårddiskar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Nu kan laptops börja börja att konkurrera ut stationära "kontorsdatorer" på allvar, för den största flakshalsen på business laptops är ju hårddisken i dagsläget.

Skulle vilja påstå att den potentiella grafikprestandan kommer se till att laptops aldrig "konkurrerar ut" stationära. Hur mycket tekniken än går framåt så är en stationär större och har plats för mer prestanda och dess kylning.

EDIT: Såg att du skrev business-laptops nu På den fronten är väl matchen till stora delar över, värre är det med workstations.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Låter ju kalas.. men jag håller mig till vanliga hdds pga pris/gb och just att man får plats med mer. behöver man lite snabbare så köper man en ssd som system disk eller raidar två hårddiskar.

SSD är en systemdisk, ingen frisk människa använder dom som lagring.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Då kanske man kan införskaffa sig en ny hårddisk till jul då

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Och hur är det med http://arstechnica.com/news/2009/02/sector-remap-fragmentatio... och liknande problem då?

Som någon nämnt tidigare, det är åtgärdat i en firmware-fix. Sen så tappar alla SSD-enheter prestanda ju mer dom fylls. TRIM-kommandot kommer snart bli standard för att minska problemet, men det är ingen slutgiltig lösning, för då krävs det arkitekturändringar.

Mao, Intel X25-M är bland det bästa, om inte det bästa (inom SSD) man kan köpa för ett sånär rimligt pris.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Om nu priserna kommer att halveras så kanske man kan skaffa en till och använda den som lagring.

Enligt min mening så är mekaniska hårddiskar inte prisvärda längre. Även till dagens priser.

Permalänk

En 128GB SSD som systemdisk och en WD Green 1TB för lagring tror jag skulle vara en fin kombination.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz