har ni gjort några bra köp under finanskris tiden?

Permalänk

har ni gjort några bra köp under finanskris tiden?

hej!

nu under dessa tider i mina ögon då tycker jag att man ska börja investera ist!
Spec nu när bostadsmarknaden har sjunkit i ett vist antal % runt om i världen!
Vad har ni gjort för några investeringar / bra köp?
Själv har jag köpt en lägenhet vid kusten här i sverige för 45 000:- nyligen, i början av förra året var den värd 180 000 cirka.
har en lägenhet på G som jag ska köpa i thailand för 104 000:- (nybyggd byggdes klart 2008)för ca 1 års sedan var den värd en bit över 220 000:-!

efter krisen har lagt säg så kommer jag sälja dessa lägenheter och räkna med att göra en vinst på ca: 500 000:- om inte mer.

Ist för att ta upp alla nackdelar med finanskrisen ta upp dom positiva grejerna!
Jag säger bara KÖP LÄGE!!!

//Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Inte gjort några sådär bra köp för att tjäna pengar när krisen är över, men jag tycker att jag gjort det jag kan för att hjälpa oss ur krisen, d.v.s. spenderat mer pengar än någonsin tidigare så vitt jag kan komma ihåg. Sedan sent i höstas har det blivit nytt Xbox360, 17 spel till detta, ny byrå, sängram, cyckel och TV utöver allt extra jag slänger på små/mindre saker.

Edit**
Höll på att glöma. Ny netbook, körlektioner, Mp3-spelare, kamera åt syrran och ett par rätt fina armani-bågar (om jag får säga det själv).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag sålde ett kameraobjektiv och gjorde en förtjänst på 500kr mer än vad jag ursprungligen köpte den för.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Re: har ni gjort några bra köp under finanskris tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
hej!

nu under dessa tider i mina ögon då tycker jag att man ska börja investera ist!
Spec nu när bostadsmarknaden har sjunkit i ett vist antal % runt om i världen!
Vad har ni gjort för några investeringar / bra köp?
Själv har jag köpt en lägenhet vid kusten här i sverige för 45 000:- nyligen, i början av förra året var den värd 180 000 cirka.
har en lägenhet på G som jag ska köpa i thailand för 104 000:- (nybyggd byggdes klart 2008)för ca 1 års sedan var den värd en bit över 220 000:-!

efter krisen har lagt säg så kommer jag sälja dessa lägenheter och räkna med att göra en vinst på ca: 500 000:- om inte mer.

Ist för att ta upp alla nackdelar med finanskrisen ta upp dom positiva grejerna!
Jag säger bara KÖP LÄGE!!!

//Mvh

Thailand skulle jag hålla mig ifrån iaf, det är inte bara finanskris som gjort att priserna sjunker där utan även det politiska läget. Även om krisen kanske vänder snart tror jag det kommer ta lång tid innan det politiska har ordnat upp sig i det landet.

Själv har jag passat på att handla på mig aktier, ligger ca 25% upp i portföljen för tillfället.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Köpte lite fonder vid årsskiftet. Har gått upp ca. 35 % hittills. Börsen har ju stigit en del sedan dess, men jag tror inte den kommer stiga så mycket mer nu på ett tag, kommer nog ligga ungefär på denna nivå i ~6-12 månader till innan det ökar ytterligare. Mina spekulationer bara.

Permalänk
Medlem

Började handla med aktier när börsen var i botten. Har gått upp ~35%.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Korsordsguru

Har använt CSN-lånet till att köpa fonder sedan i höstas och ligger +32,1% just nu. Hoppas det går upp lite till tills jag måste betala tillbaka lånet, vilket blir efter sommaren 2010.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Senaste inköpet i krisen var ett stycke resa till taiwan^^.

Dock lånade pengar, känns fel på nåt sätt:/.

Permalänk
Medlem

Låg i XACT Bear under större delen av 2008. Danke schön.

En hedgefond vars likvida tillgångar tog slut men investerarna ville ha ut mer. Vilket ledde till att fonden i princip sattes i konkurs i väntan på likvidering av de, för tillfället, illikvida tillgångarna. Skall bli intressant att se vad jag får ut, om ens något. Doh.

Får jag ut något ska jag nog bränna dem på något jääävligt onödigt, mest för the hell of it.

Samt en del vanliga aktier nu under våren. *väntar med spänning*

Totalt har jag dock gått ganska rejält plus på finanskrisen. Hitintills åtminstone.

Kommer eventuellt att köpa lägenhet när, förhoppningsvis, räntorna vänder i höst /nästa år och de stackars överbelånade måste sälja (vilket jag hoppas ska leda till något av en bostadsrättskrasch *yummie*). Men rent allmänt ska jag nog satsa på att konsolidera värde några år framöver.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Re: har ni gjort några bra köp under finanskris tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
Själv har jag köpt en lägenhet vid kusten här i sverige för 45 000:- nyligen, i början av förra året var den värd 180 000 cirka.

WTF, en lägenhet vid kusten för 45000? Var i Sverige bor du?
Du får ju inte ens en kvadratmeter för det här i Stockholm.

Permalänk
Medlem

för dom som vågar handla så....... kul om ni som handlade blev helt arbetslösa dock

Permalänk
Medlem

Fick precis reda på att jag klarade min undan varslet här, så ikväll ska jag handla min tredje motorcykel som ska bli min Norgekompanjon nästa vecka! Wohoo!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fick precis reda på att jag klarade min undan varslet här, så ikväll ska jag handla min tredje motorcykel som ska bli min Norgekompanjon nästa vecka! Wohoo!

Fan vad härligt! Sitter med en projektanställning som jag hoppas blir förlängd, branchen jag jobbar i går bra dock så jag har goda förhoppningar. Också får man slita lite som en idiot, men det dör man ju inte av.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Inget exceptionellt men jag köpte ett nätaggregat och en hårddisk i höstas när dollarn var låg.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Re: Re: har ni gjort några bra köp under finanskris tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
WTF, en lägenhet vid kusten för 45000? Var i Sverige bor du?
Du får ju inte ens en kvadratmeter för det här i Stockholm.

Tänkte det samma
Själv går man i tankar och försöker spara till handpenning så man kan köpa sig en lägenhet i centrala stockholm. Men fanimej att det är finanskris på den marknaden:(

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

köpte min i västervik. finns ställen utanför stockholm också, alla har inte samma priser i sthlm. haha min 2a som jag har haft i borås i 2 år köpte jag för 65 000:-. och nu den i västervik för 45 000:- ...

bor man i sthlm har man ingen framtid, vet min moster som bode där hade en 2a i sthlm, som hon hade 11 000:- i månaden i utgifter på inklusive hyra/lån/amotering/ränta

jag har ca utgifter på 4000 kr månaden för 2 lägenheter, skulle aldrig kunna tänka mig och flytta till sthlm.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
bor man i sthlm har man ingen framtid, vet min moster som bode där hade en 2a i sthlm, som hon hade 11 000:- i månaden i utgifter på inklusive hyra/lån/amotering/ränta

jag har ca utgifter på 4000 kr månaden för 2 lägenheter, skulle aldrig kunna tänka mig och flytta till sthlm.

Just det, för din moster är ju normen för samtliga Stockholms invånare.
Alla vill inte bo i en by på <1000 personer. Sen finns det en anledning till att Borås är utnämnd till Sveriges tråkigaste stad också.

On topic: Jag har inte direkt spenderat mer än tidigare. Xbox360, en hög spel och en extern hårddisk kanske. Jag är en sparsam jävel.

Permalänk

1000 pers? hahahaha.. snacka om ig i geografi bor närmare 100 000 här..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Just det, för din moster är ju normen för samtliga Stockholms invånare.
Alla vill inte bo i en by på <1000 personer. Sen finns det en anledning till att Borås är utnämnd till Sveriges tråkigaste stad också.

On topic: Jag har inte direkt spenderat mer än tidigare. Xbox360, en hög spel och en extern hårddisk kanske. Jag är en sparsam jävel.

Det är så jobbigt att ta sig nånstans i Stockholm så jag skulle nog välja Göteborg om jag ville bo i en större stad.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Det är så jobbigt att ta sig nånstans i Stockholm så jag skulle nog välja Göteborg om jag ville bo i en större stad.

En mycket klok människa har talat...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är ju egentligen hur jävla enkelt som helst att ta sig fram i sthlm om man bara vill

Permalänk
Avstängd

Faktum är att jag tror inte du kommer tjäna ett korvöre på dina lägenheter. Månadskostnaderna överstiger värdeökningen mångfaldigt.

En halv miljon i vinst? haha ha

Själv köpte jag Lundin Mining för 5,70 kr aktien.
Och var med i SEBs och Nordeas nyemissioner som gav 3x insattsen.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Östkusten är döende, västkusten däremot framförallt öresundsregionen är levande.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

vi får vell se :):)
har iofs den andra lägenheten ut hyrt i andra hand nu så

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Vi får se?
Har du missat att Lund har fått både ESS samt MaxIV anläggningarna?

Vad tror du att det kommer att innebära för regionen, att fler företag/personer söker sig här ifrån?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
En mycket klok människa har talat...

Vet nu inte om du menar att det är nåt dåligt, men jag tycker mer om göteborg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Är ju egentligen hur jävla enkelt som helst att ta sig fram i sthlm om man bara vill

Nästan alltid när jag kör genom stockholm så blir det nån stopp och så får man köra 30/h genom halva stan.... Fattar inte vad dom håller på med där nere, ser ju alltid anorlunda ut varje gång man är där

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Vet nu inte om du menar att det är nåt dåligt, men jag tycker mer om göteborg

Nästan alltid när jag kör genom stockholm så blir det nån stopp och så får man köra 30/h genom halva stan.... Fattar inte vad dom håller på med där nere, ser ju alltid anorlunda ut varje gång man är där

Det var ingen ironi, bor själv typ i göteborg.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Bolidenaktier som jag sålde med 150 % förtjänst

Visa signatur
Permalänk

Jag tänkte på detta:
Världen förändras, medel temperaturen överallt stiger, och verkar göra så tills det gott så illa att vi verkligen tvingas göra någonting åt våran livsstil.

Så om man investerar i mark nu när priserna är så "låga" i tex en liten dal. Kanske inte inom 20 år men 40 ungefär så lär det vara lagom temperatur här i Sverige att starta vin odlingar, samtidigt som det blir för varmt i Frankrike / Italien.

Nya Moseldalen kanske?

Bara en liten tanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Bolidenaktier som jag sålde med 150 % förtjänst

Hur mycket pengar investerade?

Boliden har gått jävligt bra.

Visa signatur