Permalänk

Radeon vs Geforce

Hej!

Jag har funderat lite på om det finns några generella skillnader mellan Radeon- och Geforcekort som man bör tänka på? Jag vet att det varierar lite till och från men jag har själv haft problem med t ex Battlefield (jag har provat 1942, Vietnam och tvåan) när jag kört det med mitt inbyggda Radeon (laptop). Har även hört att Geforce brukar vara det säkrare valet. Stämmer det?

Permalänk

jag kanske är fel på det, men för mig känns det som att fråga vilket som är bäst, cs 1.6 eller css...

EDIT: okej, läste lite fel, det finns några skillnader, Nvidia använder långsammare minne, fast snabbare minnesbredd, ATI snabbare minnen och mindre minnesbredd.

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Hedersmedlem

Alert!
The flame war is about to begin.

För att vara lite seriös så brukar det inte vara några skillnader som är stora nog för att inte välja den av de två som erbrjuder bäst prestanda per krona. Det enda jag kan komma är möjligtvis att Nvidia har PhysX.

Permalänk
Avstängd

Beror lite på prisklassen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Här kommer de skrivas saker som folk borde bli avstängda för... Suck...

The war will soon begin... so all you innocent SWEC members who don't want to be caught in the CROSSFIRE pack up your SLIsey no-god crap and get the Physx out of here.

^^

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Antielefant

Geforcekort har CUDA och PhysX, Radeonkort har DirectX 10.1.
Om endera gör nån skillnad beror på vad du gör med burken och vilka spel man spelar.

I övrigt presterar de väldigt lika;
GTX 295
HD 4870x2
GTX 285
GTX 275 ~ HD 4890
GTX 260 ~ HD 4870 1GB
HD 4870 512MB
GTS 250 ~ HD 4850
HD 4770
9800GT ~ HD 4830

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ännu en Nvida vs. ATI tråd.
*suck*
Det beror som sagt på prisklassen skulle jag säga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tack för svaren och ledsen om jag drog upp ett uttjatat ämne. Jag är inte jätteinsatt i hårdvara och upplevde att detta var en av de viktigaste frågorna jag hade eftersom jag funderar på att köpa en ny burk. Jag skummade igenom alla klistrade trådar och de översta övriga trådarna och hittade till min stora förvåning inget om detta.

Det kanske vore något att lägga in i en klistrad tråd så man slipper en massa nybörjare som mig som drar upp detta gång på gång.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Geforcekort har CUDA och PhysX, Radeonkort har DirectX 10.1.
Om endera gör nån skillnad beror på vad du gör med burken och vilka spel man spelar.

I övrigt presterar de väldigt lika;
GTX 295
HD 4870x2
GTX 285
GTX 275 ~ HD 4890
GTX 260 ~ HD 4870 1GB
HD 4870 512MB
GTS 250 ~ HD 4850
HD 4770
9800GT ~ HD 4830

Jag citerar och håller med som tvättäkta AMD fanboy, nu stänger vi tråden!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skaarjasaurus
Tack för svaren och ledsen om jag drog upp ett uttjatat ämne. Jag är inte jätteinsatt i hårdvara och upplevde att detta var en av de viktigaste frågorna jag hade eftersom jag funderar på att köpa en ny burk. Jag skummade igenom alla klistrade trådar och de översta övriga trådarna och hittade till min stora förvåning inget om detta.

Det kanske vore något att lägga in i en klistrad tråd så man slipper en massa nybörjare som mig som drar upp detta gång på gång.

Det är en fullständigt vettig fråga. Problemet är att med endast två tillverkare så har grafikkortsmarknaden drabbats av en underlig form av anhängarsyndrom. Folk "håller" på det ena eller det andra märket som om de vore fotbollslag, överdriver prestanda för "sitt" märke och problem för det andra märket.

En sådan lista borde delas upp efter upplösning och bygga på samlad information från en mängd oberoende tester/testsiter eftersom resultaten alltid varierar. Det skulle kräva en del ansträngning att sätta ihop och underhålla en sådan lista men det är inget dumt projekt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Generella skillnaden är väl att du med Radeon får ett mer prisvärt grafikkort, samtidigt som du verkligen vet vad du får. Nvidia byter ju namn på sina grafikkort stup i ett.
Och nej, GeForce är inget "säkrare" val.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
bygga på samlad information från en mängd oberoende tester/testsiter eftersom resultaten alltid varierar

"oberoende testsite" är två ord som passar lika bra i samma mening som "institutionell intelligens" eller "Microsoft Works". Det existerar sällan, eftersom fanboi-faktorn gäller även dessa. Anandtech håller på Intel/Radeon, Tom's på Intel/NVidia, XBit på AMD/Radeon och Techreport på NVidia/AMD. En jäkla sörja är vad det är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Generella skillnaden är väl att du med Radeon får ett mer prisvärt grafikkort, samtidigt som du verkligen vet vad du får. Nvidia byter ju namn på sina grafikkort stup i ett.
Och nej, GeForce är inget "säkrare" val.

Talat som en fanboy. Varför ska Radeon vara mer prisvärt när de oftast kostar lika mycket och presterar lika bra? Sen håller jag med om att Geforce inte nödvändigtvis är ett säkrare val... men många fler spel är optimerade för "The way it's meant to be played!" än för "Get in the game!"

Enda undantaget i dagsläget är väl vissa leverantörers 4890or, men det är inte AMD's förtjänst utan vissa partnertillverkares, och faktiskt nästan unikt för den svenska marknaden.

Recommended Sales Price:
GTX 250 = $125
HD 4850 1GB = $125
GTX 250 1GB = $149

GTX 260 = $199
HD 4870 = $199

GTX 275 = $249
HD 4890 = $249

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Talat som en fanboy. Varför ska Radeon vara mer prisvärt när de oftast kostar lika mycket och presterar lika bra? Sen håller jag med om att Geforce inte nödvändigtvis är ett säkrare val... men många fler spel är optimerade för "The way it's meant to be played!" än för "Get in the game!"

Enda undantaget i dagsläget är väl vissa leverantörers 4890or, men det är inte AMD's förtjänst utan vissa partnertillverkares, och faktiskt nästan unikt för den svenska marknaden.

Nej de är billigare, men du verkar uppenbart helt ha missat den senaste tidens prissänkningar. Udda humor verkar du ha dessutom när du anklagar någon för att vara fanboy för att man kritiserar Nvidias namnbyten.

Permalänk
Medlem

Viceroy kolla din logga för fan Amd?? Om du inte visste så hör amd å ati ihop alltså e du en fanboy som klagar på Nvidia....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoggi33
Viceroy kolla din logga för fan Amd?? Om du inte visste så hör amd å ati ihop alltså e du en fanboy som klagar på Nvidia....

Vi som varit här ett tag vet redan om det, håll dig till ämnet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Nej de är billigare, men du verkar uppenbart helt ha missat den senaste tidens prissänkningar. Udda humor verkar du ha dessutom när du anklagar någon för att vara fanboy för att man kritiserar Nvidias namnbyten.

Umm... Det jag reagerade på var "Radeon är mycket mer prisvärt", när det inte stämmer om korten är likvärdiga - vilket de bevisligen är.

GTS 250 och HD 4850 kostar ungefär lika mycket. Samma gäller nästa nivå, HD 4870 1GB och ett GTX 260 kostar lika. 4890 är visserligen ~300:- billigare än GTX 275, men det skiljer inte så mycket att det gör jätteskillnad ändå när 275 är en aning snabbare stock.

Klockat jämför jag inte, eftersom jag sett folk som inte lyckats klocka kort alls, ens 4890or. Det kräver dessutom en del know-how som många saknar, speciellt vad gäller kylning och chassiventilation.

Sen är väl det enda "ommärkta" grafikkortet NVidia säljer i dagsläget GTS250, som är ett 9800 GTX+.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm... Det jag reagerade på var "Radeon är mycket mer prisvärt", när det inte stämmer om korten är likvärdiga - vilket de bevisligen är.

GTS 250 och HD 4850 kostar ungefär lika mycket. Samma gäller nästa nivå, HD 4870 1GB och ett GTX 260 kostar lika. 4890 är visserligen ~300:- billigare än GTX 275, men det skiljer inte så mycket att det gör jätteskillnad ändå när 275 är en aning snabbare stock.

Klockat jämför jag inte, eftersom jag sett folk som inte lyckats klocka kort alls, ens 4890or. Det kräver dessutom en del know-how som många saknar, speciellt vad gäller kylning och chassiventilation.

Sen är väl det enda "ommärkta" grafikkortet NVidia säljer i dagsläget GTS250, som är ett 9800 GTX+.

Varför inte jämföra klockat? Det spelar ingen roll vad stockvärde är nu säljs det HD4890 1GB på 1000mhz GPU som i många fall även tar GTX285 med samma strömförbrukning under load/lägre idle så då krävs det ju ännu mer "know how" för ett GTX285, nämnde jag att kortet ligger under GTX275 i pris dessutom?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=439501

Jag håller en helt neutral ställning och skulle aldrig rekommendera kort från AMD om priserna låg över Nvidias till liknande prestanda men nu är så inte fallet.

Sen struntar jag i "att det är inte AMDs förtjänst bla bla" för det kortet finns ändå på marknaden till ett mycket överkomligt pris så lägg ner på en gång.

Nvidia får gärna trycka ut ett kort med samma/bättre klockningspotential och ha ett flertal tillverkare släppa kortet i dom frekvenserna till ett bättre pris än AMD så kan ja fullt ut rekommendera det kortet till folk

Och nej HD4850 ligger på $99 just nu, GTS är $119($129?). Det är hela 20% för någon som troligtvis har en dålig budget redan vid sitt dataköp om han ens tänker tanken på nån av korten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm... Det jag reagerade på var "Radeon är mycket mer prisvärt", när det inte stämmer om korten är likvärdiga - vilket de bevisligen är.

GTS 250 och HD 4850 kostar ungefär lika mycket. Samma gäller nästa nivå, HD 4870 1GB och ett GTX 260 kostar lika. 4890 är visserligen ~300:- billigare än GTX 275, men det skiljer inte så mycket att det gör jätteskillnad ändå när 275 är en aning snabbare stock.

Klockat jämför jag inte, eftersom jag sett folk som inte lyckats klocka kort alls, ens 4890or. Det kräver dessutom en del know-how som många saknar, speciellt vad gäller kylning och chassiventilation.

Sen är väl det enda "ommärkta" grafikkortet NVidia säljer i dagsläget GTS250, som är ett 9800 GTX+.

Att fortsätta att påstå att GTX275 skulle vara snabbare än Hd4890 stock är ett sådant här fanboyargument. Är du på något sätt påläst så vet du att det förmodligen finns fler tester som visar att HD4890 är snabbare än TX275 stock.

Att envisas i tid och otid med ett så tveksamt påstående är ju bara Nvidialobbying. Varför?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoggi33
Viceroy kolla din logga för fan Amd?? Om du inte visste så hör amd å ati ihop alltså e du en fanboy som klagar på Nvidia....

Japp jag klagar på Nvidia. Är rätt trött på deras namnbytarcirkus. Men gör det mig till fanboy för det? Vi är ganska många som är less på deras ständiga namnbyten. Du gör ett tappert försök att sopa bort mina argument genom att dra fram det klassiska "fanboyargumentet" utan att själv komma med något konkret. Är det ur den aspekten du vill bli tagen på allvar i den här diskussionen menar du?

AMD har sänkt sina priser rejält på sina grafikkort senaste tiden. De är alla väldigt prisvärda i förhållande till den prestanda man får, samtidigt som man vet vad man får. Tänker inte upprepa mig mer nu. Den som hävdar att GeForce/Nvidia skulle vara "säkrare" får gärna argumentera för den saken och komma med något konkret som styrker påståendet. Ha en fortsatt trevlig midsommardag!

Permalänk
Medlem

Beror lite på det ochså. Dom flesta kör ju ATI för dom är FANBOYS! har sjlv alltid kört ATI men bytte till Geforce nu för priset var så bra.

Jag har själv alltid uppleft att ATI korten låter som en tröskel.

Och mitt XFX 260 låter som en fluga typ. ingeting. + att den har CUDA och Physx. ger + där tykr jag. direct 10 hit å dit är inget jag bryr mig om.

Men så alla säger det är priserna.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm... Det jag reagerade på var "Radeon är mycket mer prisvärt", när det inte stämmer om korten är likvärdiga - vilket de bevisligen är.

Jo jag såg din prislista högre upp i tråden, och priserna för AMD stämmer ju inte?

Så här ser de nya korrekta priserna ut:

Radeon HD 4890 = $199.
Radeon HD 4870 = $149.
Radeon HD 4850 = Under $100.

Fast egentligen var det inte dessa rekommenderade priser i dollar jag syftade på tidigare, utan de faktiska priserna hos återförsäljarna i Sverige när man kollar på Prisjakt. Så vitt jag kan se får man mer för pengarna när man köper ett grafikkort från AMD.

Permalänk
Antielefant

Både din och min stämmer, men min gäller för idag medan din börjar gälla först andra veckan i Juli, eftersom det är då AMD's prissänkning går igenom.

Vilket antagligen följs av en liknande prissänkning från det gröna laget.

Prisjakt skiter jag däremot högaktligen i, eftersom jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa från exempelvis Pixmania eller XCore eller dylikt. Jämför hos Komplett, Dustin, Inet, Datorbutiken eller JME istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
Beror lite på det ochså. Dom flesta kör ju ATI för dom är FANBOYS! har sjlv alltid kört ATI men bytte till Geforce nu för priset var så bra.

Jag har själv alltid uppleft att ATI korten låter som en tröskel.

Och mitt XFX 260 låter som en fluga typ. ingeting. + att den har CUDA och Physx. ger + där tykr jag. direct 10 hit å dit är inget jag bryr mig om.

Men så alla säger det är priserna.

men det är väl dom individuella tillverkarna som gör kylningen, d.v.s
varför skulle ett låt oss säga ett xfx 4850 låta mer än ett xfx 260,
går 4850 varmare då eller?
nu står jag inte på någon sida men jag kan ju säga att ett msi 9600gt
låter som en jetmotor så mycket så jag var tvungen att byta till accelero
s1 för att kunna vara i samma rum som datorn.
men jag har en kompis som har ett xfx 9600 och det låter inte alls lika
mycket.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Antielefant

Mja, pratar vi NVidia's GTX-kort kör nästan alla samma kylare, med väldigt få undantag.

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/gtx260.jpg

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kul läsning... Jag har kört på båda Nvidia och ATi och har varit lika nöjd med båda två. Jag har alltid köpt grafik i 2500-3000kr klassen och där är väl båda likvärdiga. Prestandan mellan de olika tillverkarna skilljer sig väl med 5% och i min mening så spelar det ingen roll om man har 260GTX eller HD4870.

Det enda som spelar in är väl om man har Crossfire eller SLi mobo. Det här med kylning käns dock som en massa skitsnack. Mitt Nvidia kort låter knappt märkbart mer än mitt ATi, men stör mig på varken eller. Sen om man nu stör sig på ljudnivån så finns det alltid tillverkare som klämmer in sina egna kylningsanordningar på korten.

Blev lite långt men försökte utrycka mig utan att ta ställning för de gröna eller röda.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd

En fråga som denna är som gjorde för så kallat FANBOY´s KRIG

Nej men nu till saken, vad som är mest värt är velle lite vad man ska ha det till också, sen så är det i min mening en lite smaksak, men man kan få billiga ATi kort och nVidia kort som båda presterar väldigt bra!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
men det är väl dom individuella tillverkarna som gör kylningen, d.v.s
varför skulle ett låt oss säga ett xfx 4850 låta mer än ett xfx 260,
går 4850 varmare då eller?
nu står jag inte på någon sida men jag kan ju säga att ett msi 9600gt
låter som en jetmotor så mycket så jag var tvungen att byta till accelero
s1 för att kunna vara i samma rum som datorn.
men jag har en kompis som har ett xfx 9600 och det låter inte alls lika
mycket.

Det vet jag ingenting om faktiskt. har inte ägt ett 9600GT det kan säkert låta som en jetmotor Dom gammla Nvidia Kylarna var skit . har haft kompis som ägt sånna. Jag har sjlv ägt ATI 9200 tro jag det var, och 3850 kort. + att en polare har ett 4850. och dom låter faktikst inte så farligt..

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Slingra en slant.

Båda tillverkarna är lika bra man får helt enkelt det man betalar för, physx är bullshit så det stinker om det så dom är helt enkelt på samma nivå.

Snygg bild inte sant?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Slingra en slant.

Båda tillverkarna är lika bra man får helt enkelt det man betalar för, physx är bullshit så det stinker om det så dom är helt enkelt på samma nivå.

http://pici.se/pictures/jkMJKbhPO.jpg
Snygg bild inte sant?

Gällande GT200 vs. RV7x0 håller jag med att det inte finns en klar vinnare, skön bild!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner