Permalänk

Spelrutans storlek

Har ett lätt irriterande problem som jag vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med.
Sedan en tid tillbaka tycks de flesta "spelrutor" i spel vara små. Spelet öppnar sig över hela skärmen, men området spelet finns i är litet och omgivet av ett svart vakuum.
Jag tror det hela började med att jag för länge sedan pillade med Warcraft 3's upplösningsinställningar då detta inträffade och aldrig gick att återställa genom att ändra tillbaks inställningarna.
Var i ligger problemet, och hur kan jag lösa det?

Permalänk

Sitter fortfarande med det problemet i enstaka spel i 1920x1080. Antingen har det med min skärm, Benq E2200HD eller så känner inte min GPU för att sammarbeta

Kolla ifall denna tråd hjälper!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
Sitter fortfarande med det problemet i enstaka spel i 1920x1080. Antingen har det med min skärm, Benq E2200HD eller så känner inte min GPU för att sammarbeta

Kolla ifall denna tråd hjälper!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Jag sitter på en HP laptop med grafikkortet Mobile Intel (R) 965 Express Chipset Family.

I övrigt (kopierar bara):
o Processor: Intel (R) Core 2 Duo CPU T9300 @ 2.50 ghz 2.50 ghz
o RAM-minne: 2,00 gb
o System: Vista 32-bit

Tack för trådtipset, men vet inte hur jag ska använda mig av tipset som anges där.

Permalänk

Du kan aktivera "flat panel scaling" i Kontrollpanelen för din GPU. Det gör så att bilden sträcks ut över hela skärmen.

/Calle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0t4l str3
Du kan aktivera "flat panel scaling" i Kontrollpanelen för din GPU. Det gör så att bilden sträcks ut över hela skärmen.

/Calle

Jag har problem att hitta det du talar om. Kan helt enkelt inte, oavsett hur mycket jag letar, hitta inställningen.
Vad menas med GPU? Skulle du kunna förklara mer detaljerat vart jag hittar det?

Tack!

Permalänk
Medlem

Inställningarna för grafikkortet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodymess
Jag har problem att hitta det du talar om. Kan helt enkelt inte, oavsett hur mycket jag letar, hitta inställningen.
Vad menas med GPU? Skulle du kunna förklara mer detaljerat vart jag hittar det?

Tack!

Om du har ett nvidia grafikkort(GPU):
Högerklicka på skrivbordet-->NVIDIAs kontrollpanel-->Display-->Change flat panel scaling-->Use NVIDIA scaling.

Annars kan du försöka att köra alla spel i native upplösning(upplösningen skärmen är gjord för, troligtvis den högsta du kan välja) problemet är bara att inte alla gamla spel stödjer alla upplösningar. Då kan det vara bra med scaling.

/Calle
Edit: såg att du hade intel chipset. jaja, det borde heta något liknande i alla fall. Jag har för mig att man ska trycka på en sak nere i högra hörnet om man har intel. Då får man förhoppningsvis upp lite olika inställningsmöjligheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0t4l str3
Om du har ett nvidia grafikkort(GPU):
Högerklicka på skrivbordet-->NVIDIAs kontrollpanel-->Display-->Change flat panel scaling-->Use NVIDIA scaling.

Annars kan du försöka att köra alla spel i native upplösning(upplösningen skärmen är gjord för, troligtvis den högsta du kan välja) problemet är bara att inte alla gamla spel stödjer alla upplösningar. Då kan det vara bra med scaling.

/Calle
Edit: såg att du hade intel chipset. jaja, det borde heta något liknande i alla fall. Jag har för mig att man ska trycka på en sak nere i högra hörnet om man har intel. Då får man förhoppningsvis upp lite olika inställningsmöjligheter

Det stämmer bra att det är Intel chipset som gäller. Har lyckats få upp grafikkortsinställningarna, men det finns ingen inställning som liknar den du nämner. Tyvärr.
Spelet som jag för tillfället försöker spela är tillräckligt gammalt för att inte ha upplösningsinställningar ens, men det har tidigare fungerat att spela spelet utan detta problem, så felet måste ligga i någon annan inställning.
Den upplösning som mitt grafikkort gillar, och som jag kör är förövrigt 1440 x 900.

Är fortfarande mycket tacksam för att ni vill hjälpa mig!