Permalänk

Favorit font

Vilken är eran favorit/mest använda font när det gäller hemsidor?

Självklart beror det lite på hur hemsidan ser ut och så men i alla fall.

En av mina favoriter, eller mest använda i alla fall är Verdana.

Permalänk
Medlem

Har fastnat lite extra för Georgia, är även väldigt förtjust i MS Sans Serif.
Du borde göra en poll med de vanligaste och se vilken som vinner, jag satsar mina kort i så fall på Verdana trots allt.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Georgia är nog den font jag använder oftast, men det är på mindre sidor som ska se lite eleganta ut. För sans på webben brukar det oftast bli Verdana, tyvärr finns Helvetica Neue inte på så många maskiner, vilket är synd, för det är ju helt klart det bästa typsnittet som finns

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Har fastnat lite extra för Georgia, är även väldigt förtjust i MS Sans Serif.
Du borde göra en poll med de vanligaste och se vilken som vinner, jag satsar mina kort i så fall på Verdana trots allt.

Jag tänkte göra en poll till att börja med, dock kände jag att jag säkert skulle missa någon font så lika bra att bara ställa det som en fråga

Angående Georgia så håller jag med om att den ser bra ut.

Edit: Spelade förövrigt ditt pong tidigare idag med fruntimmeret och blev positivt, härlig fart i spelet. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Trebuchet MS

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Verdana is the shit

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av python_ormen
Jag tänkte göra en poll till att börja med, dock kände jag att jag säkert skulle missa någon font så lika bra att bara ställa det som en fråga

Angående Georgia så håller jag med om att den ser bra ut.

Edit: Spelade förövrigt ditt pong tidigare idag med fruntimmeret och blev positivt, härlig fart i spelet. Bra jobbat!

Skulle faktiskt vara intressant att se, men finns nog en drös med listor på det där om man börjar googla lite.
Hehe roligt att det fortfarande liras

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Trebuchet MS och Georgia

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Verdana, Tahoma, Trebuchet MS och Georgia är mina favoriter... Tror jag...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Alla fonter ser bra ut när de används rätt. Annars finns ju Cufón...

Permalänk
Medlem

Jag är svag för Century Gothic

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Segoe UI (11px, 13px, 14px), Candara (11px, 12px), Arial (9px, 10px, 11px), Verdana (10px) o Tahoma (10px, 11px)

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Får nog säga att jag använt Verdana mest... Men jag gillar faktiskt Trebuchet. Precis som You sa så är det synd att Helvetica Neue inte funkar...

För serif så blir det georgia för mig med.

Hur som helst... alla fonter ser bajs ut på mac, bara så ni vet

Den dag då man kan bifoga en font (på ett bra sätt) till sin webbsida kommer webbdesigners världen över att vråla av lycka... det är FRUKTANSVÄRT störande att det fortfarande inte funkar...

Permalänk
Medlem

Verdana. Har inställt i webbläsaren att Verdana skall användas vid rendering av alla webbsidor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Den dag då man kan bifoga en font (på ett bra sätt) till sin webbsida kommer webbdesigners världen över att vråla av lycka... det är FRUKTANSVÄRT störande att det fortfarande inte funkar...

Webfonts i CSS3. W3C borde få tummen ur och bli klara med CSS3 och HTML5

Permalänk

Segoue UI
Tahoma
Verdana

Verdana har jag i msn som font, gillar dock alla tre jag nämnde.

När man gör coola bilder i ps eller något, så gillar jag Bleeding Cowboys.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Webfonts i CSS3. W3C borde få tummen ur och bli klara med CSS3 och HTML5

Ja... och det ligger ju verkligen alldeles runt hörnet jag menar, CSS3 var ju på tapeten för... vad är det? tja... jag läste om det när jag pluggade... det är snart fem år sen... och jag har för mig att W3C beräknade att HTML5-standarden inte skulle vara klar före 2015... jag kan ha stenfel såklart, men jag tror jag läste det nånstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Ja... och det ligger ju verkligen alldeles runt hörnet jag menar, CSS3 var ju på tapeten för... vad är det? tja... jag läste om det när jag pluggade... det är snart fem år sen... och jag har för mig att W3C beräknade att HTML5-standarden inte skulle vara klar före 2015... jag kan ha stenfel såklart, men jag tror jag läste det nånstans.

Tydligen kommer HTML5 vara klart 2012, men det mesta kommer ju implementeras innan dess.