HD4850 visar "svart ram" runt bilden efter drivrutinsbyte, vad göra?!

Permalänk

HD4850 visar "svart ram" runt bilden efter drivrutinsbyte, vad göra?!

Tjena!

Uppgraderade drivrutinerna på HTPC'n från Catalysyt 8.5 till senaste 9.6 i hopp om att det kommit lite optimeringar som passar mitt användande.

Jag har Datorn kopplad till min Reciever (Denon AVR-1908) med DVI->HDMI sedan från Recievern till TV'n med HDMI.

Efter drivrutinsbytet har jag fått en svart ram runt bilden, först trodde jag det var recievern som knasade till det men det blir likadant om jag kopplar direkt med DVI->HDMI till TV'n. Man ser tydligt att den svarta ramen är grön i tonen i förhållande till TV'ns "svarta" som visas om man väljer att skala om bilden i TV'n.

"Native" i den ruta som visar bild nu är 1776 x 1000, alla pixlar runt om har bara den svart-gröna färgen. Väljer jag 1920x1080 så skalas pixlar bort och ramen är lika stor, det samma om jag väljer en lägre upplösning, samma ram runt om, lika stor oavsett upplösning.

Jag har gått igenom alla TV'ns inställningar, hur jag än väljer får jag inte bilden i helskärm. Jag är nu helt säker på att det är datorn som skickar ut "den svarta ramen" i sin output, alltså inte TV'n som är felinställd.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Har testat byta tillbaka till tidigare drivrutiner utan resultat. Har även letat i en massa inställningar utan att hitta något som hjälpt att skruva på.

GRYMT irriterande då ramen tar ~2 tum från totala bildytan och att jag inte längre kan köra 1920x1080 i native.

Hjälp!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Har du kollat overscan-inställningarna?
Datorn tror säkert att TV:n har overscan och skickar därför ut en "svart" ram runt som den tror att TV:n tar bort. Funkar inte det kan du kolla om du kan aktivera overscan på TV:n för att få bort ramen.

Mvh John

Permalänk

Ok! Ska kolla om man kan få igång den där ***** skitapplikationen CCC nån gång så man kan komma åt inställningarna.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |