Tystaste 4870 på marknaden?

Permalänk
Medlem

Tystaste 4870 på marknaden?

Tjo

Sitter på ett 4870, 512 MB, från Sapphire som jag inhandlade i slutet på maj förra året, och tänkte skaffa ett till då jag sitter på en X38 mammabräda, nu när priserna på 4870 är så grymt låga.

För att sedan byta till DX11 kort i vinter.

Men har byggt min dator för att gå väldigt tyst då den står i vardagsrummet och vill ha det tystaste 4870 marknaden kan erbjuda.
Har en Accelero S1 på mitt befintliga kort, men vill inte lägga de extra pengarna på det nya kortet då det bara ska sitta i datorn 6-7 månader, för att sedan skänkas till en lillebror.

Så har ni något speciellt 4870 ni kan rekommendera som går så tyst som möjligt utan att byta kylare på det?

Tack på förhand!

/Kim

Permalänk

Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency Dual-DVI 1GB

denna är grym tycker jag!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: Tystaste 4870 på marknaden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Tjo

Sitter på ett 4870, 512 MB, från Sapphire som jag inhandlade i slutet på maj förra året, och tänkte skaffa ett till då jag sitter på en X38 mammabräda, nu när priserna på 4870 är så grymt låga.

För att sedan byta till DX11 kort i vinter.

Men har byggt min dator för att gå väldigt tyst då den står i vardagsrummet och vill ha det tystaste 4870 marknaden kan erbjuda.
Har en Accelero S1 på mitt befintliga kort, men vill inte lägga de extra pengarna på det nya kortet då det bara ska sitta i datorn 6-7 månader, för att sedan skänkas till en lillebror.

Så har ni något speciellt 4870 ni kan rekommendera som går så tyst som möjligt utan att byta kylare på det?

Tack på förhand!

/Kim

Superb kylning och den ska hålla sig relativt sval om du sänker varvtalet på fläkten Bekräftat vara i lager 30/6

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=419792

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tyckte HIS'en såg lite dyr ut, hittade Sapphires silent efficiency för ~1350, då är det dessutom en butik här i stan där jag bor så jag kan hämta ut det och slipper fraktkostnaden.

Någon mer med detta kort som kan bekräfta att det går tyst?

Permalänk

Det här grafikkortet är hyfsat tyst (och billigt):

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Låter datorn något i nuläget? Annars finns det en liten risk att det här grafikkortet kommer låta "mest" i burken, så att säga.:P

Är det inte så att om man kör Cross-Fire med ett 512mb kort och ett 1024mb kort så kommer datorn bara kunna utnyttja 512mb från 1024mb kortet? Eller är jag ute och cyklar?:P

Permalänk
Medlem

En fråga bara - varför vill du inte byta kylare på grafikkortet?

Som du ser på detta testet så låter XFX's grafikkort aningen mer.

"While XFX's custom cooler does a far better job of cooling the GPU than AMD's reference solution, it does come at the cost of higher noise levels"

Men eftersom det kyler bättre så kanske du även kan sänka varvantalet på fläkten

Edit: Oj, det var tydligen 4850 de recenserade

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Varför inte byta kylaren?
AC accellero S1 med scythe slip stream och du har ett ljudlöst grafikkort.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Varför inte byta kylaren?
AC accellero S1 med scythe slip stream och du har ett ljudlöst grafikkort.

Antagligen får det inte plats!?:P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jadu_10
Hört att denna ska vara riktig tyst.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...

Jag har det. Ibland låter det som ett "skrapande" ljud ifrån fläkten (@ LOAD). Det är inte bara jag som har det problemet. I Idle är det tyst! SEn går det inte att styra fläkten i CCC...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Jag har det. Ibland låter det som ett "skrapande" ljud ifrån fläkten (@ LOAD). Det är inte bara jag som har det problemet. I Idle är det tyst! SEn går det inte att styra fläkten i CCC...

Allt detta går att fixa genom att flasha kortet till den nyare versionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Tyckte HIS'en såg lite dyr ut, hittade Sapphires silent efficiency för ~1350, då är det dessutom en butik här i stan där jag bor så jag kan hämta ut det och slipper fraktkostnaden.

Någon mer med detta kort som kan bekräfta att det går tyst?

Om du inte vill byta kylare på kortet, KÖP INTE SILENT EFFICIENCY!

Har det själv och med originalkylaren (som sapphire säger ska vara bättre än referensdesignens kylare, men det är bara BS) så lät det mest av alla komponenter i min dator i idle (ca 40 % fläkthastighet) och ännu mer skitsnack är "efficiency" för tempsen låg runt 50-60 C idle, men i load (furmark typ 10 minuter) så stack tempen iväg till 110 C. Fläkten börjar gå i 100% vid 100C, och jag kan lova att grannarna skulle börja klaga om jag körde så för länge, den lät som en armé på en miljon myggor stora som mammutar.

Bytte kylaren mot en Accelero Twin Turbo, och gud vilken skillnad. Ligger runt 35C idle och max 61C load. Bilder på stockkylaren respektive Twin Turbo:

Dessutom så har jag på den låga av de 2 hastigheterna på Twin Turbo'n (man kan välja 7V eller 12V) och som ni ser så är tempsen superlåga ändå. Den är dessutom helt ljudlös vid den hastigheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Tyckte HIS'en såg lite dyr ut, hittade Sapphires silent efficiency för ~1350, då är det dessutom en butik här i stan där jag bor så jag kan hämta ut det och slipper fraktkostnaden.

Någon mer med detta kort som kan bekräfta att det går tyst?

Bara att det kortet är inte "Silent Efficient"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hehe, tackar för svaren grabbar

Anledningen till att jag inte vill byta kylare är att det ändå kostar 3-400 spänn att göra med en S1 plus en fläkt, och tanken är att bara ha kortet (korten) till vinter någon gång då inköp av DX11 kort kommer ske.

Tänkte bara testa köra Crossfire fram tills dess och sedan ge bort mina 4870 till mina småsyskon

Men AMD kanske är så sluga att det går att använda S1'an på framtida kort också? Vem vet, man kanske har tur