Aktivistbloggare stoppar AMD Congo

Permalänk
Melding Plague

Aktivistbloggare stoppar AMD Congo

Det är inte bara hårdvaruentusiaster som håller koll på kodnamn. Efter att flera politiska bloggar protesterat mot ”Congo” backar AMD och döper om plattformen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snarare är det så att det är som att döpa ett chip till "Germany" än till "Holocaust". Kasst namn får man dock hålla med om

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nästa chippet kommer heta AMD Auschwitz =P

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Lite som bilen fitta döptes väl om till jazz senare om jag inte minns fel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lite som bilen fitta döptes väl om till jazz senare om jag inte minns fel?

Honda Fitta... grymt namn alltså Skulle hellre ha den än en Jazz. Kanske något för importmarknaden?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Honda Fitta... grymt namn alltså Skulle hellre ha den än en Jazz. Kanske något för importmarknaden?

Njaa, men om du har en "Fitta" borde väl du kunna importera en sån modellbeteckning och sätta i bak på bilen?

Visa signatur

C'est moi, Dr. von Quattro!

>>>>>>>Folding@Sweclockers<<<<<<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagheteranton
Njaa, men om du har en "Fitta" borde väl du kunna importera en sån modellbeteckning och sätta i bak på bilen?

Hehe, det vore något, om det inte bara var en sån kärringbil

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lite som bilen fitta döptes väl om till jazz senare om jag inte minns fel?

Bara i vissa länder tror jag?

Ang topic, faan vad töntigt.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen på marknadsföringsavdelningen reagerade tidigare på det namnet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lite som bilen fitta döptes väl om till jazz senare om jag inte minns fel?

Om jag inte minns fel så var det så att den hette Honda Jizz från början. Så inte f-tta precis, men lika illa. Har för mig att det var så.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Muhammed-karikatyrerna var ok, men inte AMD Congo eller Holocaust? Dubbelmoral? Varför inte värna inte om yttrandefrihet och ignorera moralkärringarna? Svagt AMD!

Permalänk
Medlem

hm

Som om dom som jobbar på AMD kommer gå runt och säga "andra generationens ultratunna plattform" isället för congo då eller... Det är nog bara utåt namnet byts, knapast internt.

Permalänk
Medlem

Det är många bilar som fått olika namn på olika marknader, för att ursprungs namnet har betytt något helt annat på en del marknader.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Givetvis ett dumt namn att välja för AMD... men nissen som skrev att det är som att kalla CPUn "Holocaust" borde verkligen skämmas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Muhammed-karikatyrerna var ok, men inte AMD Congo eller Holocaust? Dubbelmoral? Varför inte värna inte om yttrandefrihet och ignorera moralkärringarna? Svagt AMD!

Om de ignorerar moralkärringarna som du så vackert formulerar det så får de uppenbarligen en mindre trevlig hög med "badwill" vilket garanterat inte leder till högre försäljning.
Det här har ingenting med yttrandefrihet att göra, AMD fick ju döpa den till congo. Att de sedan tar åt sig av kritiken förringar inte yttrandefriheten.
http://www.ne.se/yttrandefrihet (gällande svenska medborgare men det borde ge dig en uppfattning av vad som innefattas)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lite som bilen fitta döptes väl om till jazz senare om jag inte minns fel?

Daily Kos borde byta namn också, då Kos betyder just fitta på persiska...

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem

Patetiskt enligt mig, som att AMD med flit skulle valt ett namn efter en plats där folk lider?

Varför måste kopplingen göras till hemskheter i Kongo?
Varför inte en hyllning till alla hjältar i Kongo som stått emot och kämpat mot våldtäkter, mord och diverse grymheter, tex. gynekologen: Denis Mukwege. (googla honom: en hjälte)

Eller varför automatiskt koppla ihop grymheterna som folk utför med elektroniska komponenter över huvudtaget? Platsen i sig är ju till stor del ett tropiskt paradis också, om man ser till platsen Kongo i sig.

Fy fan, va lågt.

Honda Fitta introducerades 2001 i Japan, hittade även denna text på nätet:

Japanska journalister fick pressmaterial me Hondas egna slogans, (översatt från japanska):
"Honda Fitta är liten på utsidan men stor när du väl kommit in"!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiCK
Daily Kos borde byta namn också, då Kos betyder just fitta på persiska...

Ah, kanske därför alla översugna tjejer åker till Kos

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

AMD Gothenburg funkar ju

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Mycket löjlig kritik har AMD fått, om jag också ska säga min åsikt...

Permalänk

fan va löjligt

Permalänk
Medlem

Farligt,

Om det är osmakligt att använda ett landsnamn, då är vi illa ute.

Det visar ju endast att det är hemskt dåligt där ute.

Permalänk
Medlem

Jaha ja, känsliga människor finns alltid.

Den dagen AMD kommer gå om Intel igen rent prestandamässigt, så tycker då jag att deras nya kommande kodnamn ska heta "Tachyon".

"A tachyon (pronounced /ˈtækiˌɒn/; Greek: ταχύς, takhus, "swift" + ιων, iōn, "that which goes") is a hypothetical sub atomic particle that travels faster than the speed of light."

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

AMD skulle kanske döpt den till Teheran istället? OnT så väldigt löjligt av aktivistbloggare att göra den kopplingen men vad är att vänta ifrån vänsterkanten :rolleyes:.

Permalänk
Medlem

OBESKRIVLIGT fånigt. Skulle köpt mig en hel låda Nogger black när den fortfarande fanns att få tag på, sen skulle jag försökt få den att bryta diamanter åt mig i grustaget.

För övrigt så hade jag gärna haft en "Holocaust" i min dator, det är ett hemskt snitsigt ord. "The holocaust" syftar oftast på en enskild händelse och då bara i rätt sammanhang.Uttrycket är alltså inget som uppfanns nyligen, korkad blogg.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Om jag inte minns fel så var det så att den hette Honda Jizz från början. Så inte f-tta precis, men lika illa. Har för mig att det var så.

Bilen heter Fit i Europa och några andra regioner, medan den heter Jazz i Japan, Kina och Nordamerika. Den heter varken Fitta eller Jizz någonstans, och har aldrig gjort det heller.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad folk associerar med namnet...Fanns ju förut chip med kodnamnet AMD Barcelona och då kan man ju nämna saker som hände där i Spanska Inbördeskriget t.ex. Ingen som sa något om det. Men är väl nån västerlänning som tänker "åh hjälp stackars afrikanerna blir mobbade jag måste hjälpa dem." eller nått. Om de i Congo tog illa upp skulle de säga nått själva.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Bilen heter Fit i Europa och några andra regioner, medan den heter Jazz i Japan, Kina och Nordamerika. Den heter varken Fitta eller Jizz någonstans, och har aldrig gjort det heller.

Från wikipedia:
En intressant detalj inför lanseringen av nya Jazz var att den skulle heta Honda Fitta. När japanerna insåg, efter påpekande från det svenska kontoret, vad ordet fitta betydde på svenska så ändrade man på namnet till just Jazz..

Den skulle alltså ha hetat Honda Fitta men man han ändra sig. I Japan kallas den Honda Fit. I visaa andra delar av Asien heter den Jazz.

Väldigt OT men rätt ska vara rätt

Permalänk
Medlem

Om det nu är folk som på allvar tar åt sig av namnet så är det väl rätt att de byter. Den dagen de släpper Sverige så tror jag att jag köper, men fan vad sur jag blir om den inte tål snö och regn.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Bilen heter Fit i Europa och några andra regioner, medan den heter Jazz i Japan, Kina och Nordamerika. Den heter varken Fitta eller Jizz någonstans, och har aldrig gjort det heller.

O.T

Ja, nu ja. Men det ursprungliga namnet uttalas fitta!!!

Efter påtryckningar osv. så ändrades namnet till produktionen, så var den med den saken:

http://www.bilsport.se/news.php?id=32433

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=3996

http://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_Jazz