Hjälp mit grafikkort är överhättat!

Permalänk
Medlem

Hjälp mit grafikkort är överhättat!

Hejsan, jag har problem med tempraturen med mitt grafickkort, när datan i windows läge så är grafikkortet på 70-90C och när jag spelar tex COD 4 ligger den på 85-105C

Jag har GeForc 9800 GX2.

Snälla hjälp mig

Permalänk
Hedersmedlem

Fixa lite bättre luftcirkulering i chassit, blås rent kortet med tryckluft. Inte så lätt att sätta fingret på det när man inte får nån koll på vilket chassi etc du har...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Fläkthastigheten? Kabeldragning?

Permalänk
Medlem

öka fläkt hastigheterna med riva tuner eller speedfan eller liknande om den inte redan är maxad

Permalänk
Medlem

Funkar kortet felfritt då? 9800gx2 kortet går varmt men klarar det utmärkt

Permalänk
Medlem

a sorry för den lilla infon, jag har som chassi Z-Machine GT1000 och alla fläktar funger finfint och kortet fungerar som det ska.(a utom att det blir överhätat) jag använder programet SpeedFan för att se tempraturen osv i datan.
och datan blir inte så dammig men jag damsuger den kanske 1 gång per tredje månad.
Deta e tempen i datan.
GPU: 85C
GPU: 82C
System: 35C
CPU: 32C
AUX: 18C
Temp1: 18C
Temp2: 19C
Temp3:-128C
Temp: 19C

Permalänk
Medlem

Ett tipps är HWmonitor, lite skönare och pålitligare än speedfan just på tempsen.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Balo
och datan blir inte så dammig men jag damsuger den kanske 1 gång per tredje månad.

Det låter mest som att kylaren på ditt GX2 är dammig, kanske inte fläkten men väl flänsen.

Det är totalt omöjligt att dammsuga rent det däremot då flänsen sitter inbyggd mellan korten, du måste ha tryckluft.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att ditt kort inte är överhettat utan helt normalt korten går som sagt varmt och fläkten är nedställd till cirka 35- 40% (även i 100%load) du kan höja fläkthastigheten själv för att få lägre temps men det är onödigt.

Permalänk
Medlem

Hörde av en kompis att han har fixat några överhettade grafikkort genom att ta bort kylningen och byta kylpasta (om kortet är några år). Kompisen sa att pasten som sitter på kortet brukar var av dåligkvalitet o blir sämre med tiden)

Permalänk
Medlem

Om den uppenbarligen är överhettat så har Vargen redan get dig svaret, rengör kylaren. Tyvär kan 9800gx2 var väldigt svårt att rengöra då dom fått för sig att "gallra" intaget för luften.

Ta ut kortet, köp en burk tryckluft och blås den fin. Eller ta helt enkelt ut kortet och gör så gott du kan.