Permalänk

9800GX2 Varmt!! 125°C

Hej

Jag har ett stort problem med mitt 9800GX2. Har märkt att många spel hänger sig efter ca 10 minuter och det beror antagligen på att kortet blir för varmt. Har klippt ut följande från Everest ultimate

I idle

"GPU1: GPU 92 °C (198 °F)
GPU1: GPU diod 94 °C (201 °F)
GPU1: GPU Minne 92 °C (198 °F)
GPU1: GPU omgivning 87 °C (189 °F)
GPU1: GPU VRM 70 °C (158 °F)
GPU2: GPU 90 °C (194 °F)
GPU2: GPU diod 93 °C (199 °F)
GPU2: GPU Minne 89 °C (192 °F)
GPU2: GPU omgivning 80 °C (176 °F)
GPU2: GPU VRM 71 °C (160 °F)"

Efter några minuters spelande

"GPU1: GPU 107 °C (225 °F)
GPU1: GPU diod 111 °C (232 °F)
GPU1: GPU Minne 107 °C (225 °F)
GPU1: GPU omgivning 99 °C (210 °F)
GPU1: GPU VRM 84 °C (183 °F)
GPU2: GPU 107 °C (225 °F)
GPU2: GPU diod 111 °C (232 °F)
GPU2: GPU Minne 106 °C (223 °F)
GPU2: GPU omgivning 95 °C (203 °F)
GPU2: GPU VRM 86 °C (187 °F)"

Har försökt öka fläkthastigheten men alla program säger att den är på 100%. Vet att det inte stämmer då fläkten inte låter tillräckligt mycket för att verkligen gå på max. Har testat flera olika program bla rivatuner, powerstrip, evga precision osv men alla säger att den redan är på 100%. Vad ska jag göra?

För övrigt har jag god luftcirkulation i datorn och hela datorn e fri från damm.

Har följande dator:
Antec P182
Intel E8400
Gainward 9800GX2
Abit IX38 QuadGT
OCZ Reaper minnen
Windows 7 RC Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

i dom korten så samlas det en hel del dam.. kika på det!

Permalänk

"För övrigt har jag god luftcirkulation i datorn och hela datorn e fri från damm."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maickel84
"För övrigt har jag god luftcirkulation i datorn och hela datorn e fri från damm."

Jag tror dock han menar innanför PLASTskåpan på g-kortet.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

jo det låter rejält högt, sj har jag XFX 9800gx2 XXX versionen, som är den fabriks klockade versionen, och vid max load går det aldrig över 85-90 grader och i idle ligger den runt 53 grader, dock så har jag bytt alla fläktar i mitt antec 1200.

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Jag tror dock han menar innanför PLASTskåpan på g-kortet.

menar som sagt INNE I KÅPAN, det samlas en hel del där... (har själv haft ett sånt grafikkort så jag bör ju veta)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Jag tror dock han menar innanför PLASTskåpan på g-kortet.

Vad jag kan se finns det i princip ingen damm innanför kåpan. Som sagt tror jag felet ligger i fläkthastigheten. kan man tvinga den på något sätt att snurra snabbare även om programmen säger att den är på max?

Permalänk
Medlem

har du användt rivatuner ? finns bra guider på youtube hur du stället in riva tuner att ändra hastigheten på fläkten beroende på temperaturen i grafikkortet.

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

Byt drivrutin, Hade samma problem ett tag då fläkten inte var på alls och kortet blev varmt... Men annars samlas det ju väldigt mycket dam inne i kortet.

Visa signatur

tihihihi

Permalänk

Har testat med 181.71 men det hjälpte inte. Nu kör jag med 186.18

Permalänk
Medlem

Skaffa rivatuner eller nvidias kontroll panel och lek lite med fläkten och se vad som händer.

Visa signatur

tihihihi

Permalänk
Medlem

Min ligger på ca 64 idle (klockad)
Load ca 80 - 90 om jag inte minns fel. Så din verkar ju inte riktig 100.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frok3n
Skaffar rivatuner eller nvidias kontroll panel och lek lite med fläkten och se vad som händer.

Bägge programmen säger att fläkten körs på 100% men det är jag nästan helt säker på att den inte gör det

Permalänk
Medlem

Har haft ett 9800GX2 med samma problem, med temps upp till 125c. Då körde jag lite tryck-luft ganska så flitigt och tempen gick ner till 90c.

Även om kortet inte ser dammigt ut så kan du bara se en liten del av kylningen, och då är det svårt att veta om det är dammigt eller ej. (såvida du inte skruvat isär kortet när du kollade.)
I alla fall värt att prova om du inte får någon ordning på fläkten.

Permalänk
Medlem

Det där med att du ser att det inte är något damm innanför kåpan är bull

Jag tittade med på mitt 8800GTX iofs, men iaf, och såg inget, tänkte iaf äh jag skruvar bort och kollar hur det ser ut, när jag hade fått bort allt damm så var bollen lika stor som en stenkula man hade som liten, alltså väldigt mycket damm!

Så mitt tips är med att skruva bort kåpan och lufta det, se till att du inte spräcker några klistermärken för då sumpar du garantin, annarsär det lugna puckar!

Och om du har kollat i några program och det står 100% fläkthastighet i samtliga så är det nog så. Tror inte alla programen lurar dig.

Vad har du för fläktar till luftströmmen och hur sitter dom??

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

Hur jag än gör lyckas jag inte lossa kåpan. Har skruvat ut alla skruvar men den lossar inte. Tog i ordentligt men det hjälpte inte. För övrigt har jag en Antec P182 med 3 med följande 120mm fläktar så luftströmningen är god.

Permalänk
Medlem

När jag hade detta symptom visade det sig att när jag använde både speedfan + Rivatuner visste den inte vilken fläkthastighet som den skulle använda. Så jag tror att den ställde ner sig på 10% eller något. Vilket resulterade i ca 115C.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem

släng en isbit på den o kyl ner den

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

skaffa bättre kylning, vore nog den enklaste utvägen enligt mej, man börjar bli lite smått irriterad på alla konstiga kylningar nu för tiden, visserligen är dom ju bättre på att kyla men svåra att få rena från damm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
skaffa bättre kylning, vore nog den enklaste utvägen enligt mej, man börjar bli lite smått irriterad på alla konstiga kylningar nu för tiden, visserligen är dom ju bättre på att kyla men svåra att få rena från damm.

Inte så lätt att byta kylning på 9800GX2

Permalänk
Medlem

Blås ur den med tryckluft istället, Det är ganska pilligt att plocka isär ett 9800gx2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maickel84
Hur jag än gör lyckas jag inte lossa kåpan. Har skruvat ut alla skruvar men den lossar inte. Tog i ordentligt men det hjälpte inte. För övrigt har jag en Antec P182 med 3 med följande 120mm fläktar så luftströmningen är god.

Hade själv ett P182 med mitt 9800GX2, och trots att chassit t.o.m. har damm filter så hade mitt kort dammat igen ganska mycket. Blåste rent med tryckluft som sagt och löste mina temp. problem.

Permalänk
Medlem

Förstör du inte fläkten om du använder tryckluft?

Visa signatur

Corsair tx650W || Gigabyte EX58-UD4D || 2x Gainward GTX 260 || 6x Crucial DDR3 1333MHz 2GB || Core i7 920 2.67 ghz || Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjöman
Förstör du inte fläkten om du använder tryckluft?

Nja, det var över 4 månader sedan jag luftade kortet och det har fungerat ypperligt hittils. Alltså tryckluft på burk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeZerTe
Nja, det var över 4 månader sedan jag luftade kortet och det har fungerat ypperligt hittils. Alltså tryckluft på burk

Varför inte kompressor då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robins
Varför inte kompressor då?

Han kanske inte har tillgång till en?

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkar med kompressor också dock bör du hålla i fläkten så att den inte snurrar för fort när du blåser. Efter blåsningen så låt kortet vila/torka en stund för att vara säker på att inte kortsluta det, eftersom det kan bli lite kondens.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har nu köpt tryckluft o luftat kortet. Lite damm fanns därinne men inte några större mänger o värmeproblemet kvarstår:(

Permalänk

Skruva isär det och se till att kylpastan på gpuerna är bra. Om problemet kvarstår så byter du bara kylare på kortet. Det är inte svårt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag hade hävdat garanti. säkert nått fel på kylningen t.ex dåligt med pasta eller så är fläkten kass eftersom du upplever att den går för långsamt.

mitt 9800GTX väsnas rätt bra när jag drar propellern till max.

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP