Tappat prestanda på 2 dagar.

Permalänk

Tappat prestanda på 2 dagar.

Hej.

Mitt grafikkort började generera rosa pixlar, så jag lämnade in det men de hittade inga fel, jag hittade inte några fel när jag sedan fick tillbaka kortet.

Butiken hade testkört mitt HD4770 i 48 timmar med 4-5 spel, olika benchmarks osv.

De sade att de inte hittade något fel, jag fick då tillbaka kortet.
När jag satte i mitt HD4770 så fungerade det mesta bra.
Men när jag satte på spelet Quantom Of Solace så märkte jag att grafiken blev OTROLIGT laggig, jag körde allting på max innan utan problem, men allt blev nu helt laggigt efter att jag fick tillbaka mitt kort :S.

Jag startade om datorn osv och lät den vila, jag satte sedan på datorn och startade Call of Duty 4 och även Day of Defeat Source, båda spelen var riktigt laggiga, de var inte så som de var innan butiken fick emot det.

För mig så är det väldigt klart att grafikkortet blivit slöare(??) sedan jag fick tillbaka kortet.

Vad ska jag göra tycker ni.. ?

Väldigt tacksam för hjälp

Permalänk

Kan du testa kortet hos en kompis?

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Antielefant

Testa kortet i nån annan dator, annars är det tyvärr rätt vanligt att just 4770 strular. Sämre return rate än till och med GTX 280.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Testa att installera om drivrutinerna, det kanske är windows som inte kände igen ditt grafikkort när du stoppade i det igen.

Värt ett försök iaf

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

Jag har installerat om drivrutinerna, har även CCC 9.6 nu.
Kortet är samma på alla datorer jag testat det :/

Permalänk
Medlem

Vad har du annars i datorn? Kontrollera att du kör på x16 på pci e, det kan ställa om sig ibland.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Kan lätt säga att de har klockat ner ditt grafikkort för att inte visa artefakter eller oönskade linjer över hela skärmen. Nu gissar jag bara men det är det som kan vara orsaken till att ditt kort prestera sämre än förr. Hade du ett fabriks överklockat kort eller var det bara ett referens kort?

Annars kan du installera om windows och drivrutinen till moderkortet och grafikkortet.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Det är ett referenskort.

Jag har formaterat om hela datorn, dvs att jag installerat allt på nytt.

har en intel quad q9650, asus p5qpro moderkort, kingston hyperxminnen ddr2 4gb minnen och ett coolermaster 520w nätagg, allt är som nytt och fungerar grymt bra förutom grafikkortet.

En fråga, hur kan de klocka ned kortet? Bör man inte kunna se det i AMD overdrive?

Permalänk
Medlem

Dom skulle kunna ha flashat BIOS med nya lägre hastigheter på kortet, men det tror jag inte en sekund på att en seriös butik skulle göra.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Hur kan jag få reda på om de nu har gjort det då?
Mitt grafikkort har nu även lägre temperatur än innan

Permalänk
Medlem

Låter nerklockat om tempen har sjunkit sen sist...

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att du hade klockat kortet när det strulade innan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nej... kortet har aldrig varit klockat..

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka hem GPU-Z och posta infon du får där här.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det ser väll ganska normalt men ändå så är det sämre prestanda?

Permalänk

Sitter processorkylaren fast ordentligt? Det kan hända att den lossnade lite när du tog ur grafikkortet. Det resulterar i att processorn blir överhettad och därmed klockar ner sig när du spelar. Nedklockad processor resulterar i sämre fps. Eftersom den knappt utnyttjas vid normal användning så märker du inget där, utan enbart vid spelande.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

Processorkylaren sitter som berget, det är en noctua kylare med fläkt, den är fastskruvad bakom moderkortet också, så det är 100% att det inte har med processorn att göra.

Jag har installerat de senaste drivrutinerna från amd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
http://pici.se/pictures/gSihhIkhm.jpg

Det ser väll ganska normalt men ändå så är det sämre prestanda?

Det ser bra ut!

Hur ser det ut på "Mainboard"-fliken i CPU-Z? Jag tänker här på hur många PCIE-linor som används.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk

Detta här är min cpu-z screenshot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
http://pici.se/pictures/QOLTuGnoU.jpg

Detta här är min cpu-z screenshot.

Ok. Det ser också bra ut. Skumt problem detta!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Kolla vad tempen går upp i när du spelar. Om den blir hög så kanske det är så att kortet underklockar sig för att "överleva"? hwmonitor kan du använda för att testa tempen när du spelar eller förslagsvis även rivatuner och även lista klockfrekvensen för kortet och se om den ändras något. Håller med om att det verkar skumt.

Är pci-e på x16?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Tempen går inte över 70 C då jag spelar.

Hur kan jag vara 1000 % på att pci-e är på x16?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Tempen går inte över 70 C då jag spelar.

Hur kan jag vara 1000 % på att pci-e är på x16?

de stod så på CPU-Z bilden du skickade.. och de ska även stå på GPU-Z..
Hade jag varit du hade jag skickat tillbaka kortet och begärt ett nytt, de är inte acceptablet tycker jag!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Nej det är verkligen inte acceptabelt, jag har talat om det för dem men de säger att de själva måste se själva felet och sedan jämföra med ett likadant kort.

Jag har upplevt att temperaturen har sänkts, två pluppar där man skruvar in dvi-kabeln har även försvunnit då kortet låg inne i deras serviceavdelning(jag kontrollerade att kortet var PERFEKT innan jag lämnade in det)
Prestandan har även sänkts, min brorsa skrattade åt mig när jag försökte visa hur bra Quantom of Solace spelet flöt.

Jag får även rosa pixlar över skärmen som jag tidigare sagt:
Har lyckats få en screenshot(Counterstrike Source stress test)
http://pici.se/pictures/vStaVlLLe.jpg

Sådant här skall absolut inte dyka upp på ett grafikkkort som kostade mig 1145 kr, visst det är ingen större summa om man jämför med bättre grafikkort, men rätt skall vara rätt!

Permalänk
Antielefant

Det där kortet ska tillbaka och bytas.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Har ni några bra FÖR-argument som jag kan ha med om de nu säger att jag inte får lämna tillbaka det och få ett nytt kort?

Vilka argument i detta fallet är mina starkaste argument?

Det är inte direkt min starkaste punkt att argumentera =).

Permalänk
Antielefant

Kortet ger artefakter och texturfel, presterar uruselt och du har redan påpekat det tidigare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Skall iväg till butiken nästa vecka, skriver då hur det har gått.
Tackar så mycket för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Har ni några bra FÖR-argument som jag kan ha med om de nu säger att jag inte får lämna tillbaka det och få ett nytt kort?

Vilka argument i detta fallet är mina starkaste argument?

Det är inte direkt min starkaste punkt att argumentera =).

Nämn gärna att dom kan ju inte provköra kortet bara på en testbänk med ett paket för du kör ju med det i ett chassi:))
Men är dom seriösa så har dom antagligen en testburk där dom provkör grafikkort:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Allt kommer att köras på min dator, först skall vi testa mitt grafikkort, och vi skall efter det stoppa in ett likadant grafikkort för att se om det verkligen är grafikkortet eller någon annan hårdvara.