Permalänk
Medlem

Rättigheter till Fonter?

Har lite fundering över dethär med fonter man använder i program/bilder/spel/etc.

Har jag rätt att använda vilken font jag får tag i och sälja en produkt t.ex?

ex.
Jag använder MS Sans Serif som exempel i en reklamsnutt, finns det nån slags copyright eller liknande jag måste köpa in mig i eller så för att ha rätt att använda den?

då man kan hitta lite helt slumpmässiga fonter på internet så skulle det vara bra att veta vad man ska kolla efter när man väljer en font

eller är det bara att ta fonten och använda utan några omständigheter?

//AJL

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Man kan generellt säga att du inte har rätt till något du inte betalat för. Men det finns undantag, såhär står det t.ex. på Microsofts webbplats:
http://www.microsoft.com/about/legal/permissions/default.mspx...

Citat:

Although some fonts remain Microsoft-exclusive, a number of Microsoft fonts are now available to end users, independent software vendors (ISVs), and original equipment manufacturers (OEMs) under license from Ascender Corporation. These include Verdana, Georgia, Comic Sans MS, Microsoft Sans Serif, Nina, Tahoma, Wingdings, Webdings, and Trebuchet MS.

Vad den licensen innebär mer exakt, vet jag dock inte utan att läsa igenom den. Men så länge du inte börjar tjäna mycket pengar kommer inte MS att bry sig.