Permalänk
Medlem

Vad vill jag studera till?

Hej
Sitter just nu och känner att jag inte är riktigt säker på vad jag vill utbilda mig till... Gick naturvetenskap och har 18.3 i slutbetyget. Naturämnena är inte direkt mina starka ämnen men jag klarar av dom. Jag är betydligt bättre på svenska, samhäll, engelska, religion o.s.v. och jag anser även att dessa ämnen är lite roligare än naturämnena och det är detta som gör att jag inte direkt söker någon civilingenjörsutbildning. Har kollat en del på jurist men är inte helt säker där heller på om det skulle passa mig... Jag kan se mig själv som någon slags projektledare som istället för att vara grundligt insatt i ett specifikt ämne (typ som forskare) snarare har en bred kunskap och organiserar andra. Jag kan tänka mig att arbeta som någon form av produktutvecklare eller produktdesigner och gärna leda projekt av denna typ. Någon som har några förslag?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Finns ju andra civilingenjörer så som samhällsbyggnade, som jag förvisso inte kan något om men alltid sett som något mittemellan samhälle och natur eller vad man nu kan säga.

Permalänk
Medlem

De befattningar som du nämner innehas ofta av civilingenjörer eller högskoleingenjörer. Samhällsvetenskapliga utbildningar leder snarare till yrken som lärare, journalist, informatör/kommunikatör osv. Jag tror i allmänhet det är bättre med en teknisk utbildning om man vill jobba inom industrin. Reserverar mig dock för att jag själv är civilingenjör och kan mest om det området.

Jag kan tänka mig att Industridesign/Design och produktframtagning/Teknisk design kan vara något för dig (utbildningarna heter olika vid olika universitet). En annan variant är att läsa t ex datateknik och välja en inriktning mot industriell projektledning och organisation. Surfa runt lite bland universitetens hemsidor, men glöm inte att kolla inriktningarna! Ett program kan leda till helt olika saker beroende på vilken inriktning och vilka kurser man väljer.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Arkitekt kanske?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Det finns ett civilingenjörsprogram som heter System i Teknik och Samhälle vid Uppsala Universitet. Det är ett ganska mysigt program där man läser mycket kurser involverande teknik i samhället, alltså hur man binder ihop allt på en snyggt sätt. Det låter som att det är något som skulle passa dig. Läs mer på http://www.utn.uu.se/sts/

Visa signatur

En fisk...

Permalänk

Mjo, en variant av civilingenjör skulle nog faktiskt fungera. En bred utbildning som definitivt kan göra dig till projektledare. Om du medvetet väljer att studera brett och på de bitar du är mest intresserad av så behöver du inte gå så djupt in.
(Civilingenjör är nog det mest optimala "genomsnittsutbildningen", nästan allt som är viktigt för människan finns inom någon form av ingenjörsyrket )

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kanske man kan tänka sig Industriell Ekonomi på valfritt lärosäte? Där kan du ju också lägga till ströpoäng i andra ämnen som du kan vara intresserad av.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Har spanat in industriell ekonomi men det är ganska höga intagningspoäng där... Får i så fall satsa på högskoleprovet till hösten. Arkitekt är nog inte helt vad jag söker efter, även om jag inte är helt främmande för den tanken heller.

Bryr sig arbetsgivare om var man har gjort sin utbildning? Jag är ganska låst i tankarna på att antingen gå i antingen Uppsala, Lund eller Göteborg men egentligen kanske det inte spelar så stor roll?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Tackar för alla svar! Har spanat in industriell ekonomi men det är ganska höga intagningspoäng där... Får i så fall satsa på högskoleprovet till hösten. Arkitekt är nog inte helt vad jag söker efter, även om jag inte är helt främmande för den tanken heller.

Bryr sig arbetsgivare om var man har gjort sin utbildning? Jag är ganska låst i tankarna på att antingen gå i antingen Uppsala, Lund eller Göteborg men egentligen kanske det inte spelar så stor roll?

Till vis del tror jag att arbetsgivare tar hänsyn till vart man har studerat någonstans. Något som är mer intressant, om man tänker på framtida anställningar, så är de mer beroende av vilka du pluggar med och vilka kontakter du knyter under din utbildning. Så kort och gott, jag föreslår att du pluggar det du tycker verka roligt och att du pluggar där det verkar "mysigt". Då kommer du naturligt att träffa vänner och knyta kontakter för framtiden.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Bli pilot! Det är väldigt roligt att flyga flygplan!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Lärosätet är viktigt för vissa utbildningar, exempelvis företagsekonomi.

Edit: Tipset är att inte välja studieort efter studentliv. Ta den bästa skolan du kan så slipper du ångra dig resten av livet.

Visa signatur

//Bacon