Permalänk
Medlem

Teheran

Kära sweclockersvänner,

Den här tråden är dedikerad till våra bröder i Iran. Förhoppningsvis kommer de nu att lyckas slita sig loss från de brutalt äckliga islamisterna som de facto hotar den, relativt åtminstone, stabila freden i mellanöstern. Låt oss stödja deras kamp mot den vedervärdiga diktaturen som existerar i Iran.

Personligen känner jag mig nästan hedrad att, eventuellt, få närvara när ayatollan och diverse pack kastas ut från maktens salar i Iran. Det kan komma att bli en mycket stor sommar kamrater. Människor har dött för detta (förutsatt att det sker, vi har som sagt inte sett slutet än I guess).

Men, vad tycker ni? Vad ska man som medmänniska göra? Investera i företag i regionen? Förutsatt att det ges möjlighet... Eller ska man stödja militanta anti-organisationer (är det lagligt?)? Jag vet faktiskt inte... Input tack.

Regards,

Oggan

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Det är inget problem att ge finansiellt eller annat stöd till organisationer som motsätter sig det nuvarande styret i Iran. Däremot bör du se till att de inte är terroriststämplade. Du riskerar att bli terroriststämplad själv om pengaspåret uppdagas. Något sådant skulle ge statsmakterna möjligheten att frysa dina tillgångar, vilket kan vara rätt så jobbigt. Men trots detta tror jag att risken för det är tämligen liten.

Jag betvivlar dock att någon sådan organisation skulle vara terroriststämplad, men med tanke på att Iranska Folkets Mujahedin var det under en tämligen lång period så är det inte en omöjlighet.

Wikipedia har en lista över vilka organisationer som är terroriststämplade. Jag vet dock inte hur uppdaterad den är.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_designated_terrorist_org...

(Fast du kan säkerligen få problem om du skänker pengar till någon sådan organisation och sedan befinner dig i Iran, men det torde vara självklart.)

Permalänk
Medlem

Jag tänker som Ron Paul:

"While I never condone violence, much less the violence that governments are only too willing to mete out to their own citizens, I am always very cautious about “condemning” the actions of governments overseas. As an elected member of the United States House of Representatives, I have always questioned our constitutional authority to sit in judgment of the actions of foreign governments of which we are not representatives. I have always hesitated when my colleagues rush to pronounce final judgment on events thousands of miles away about which we know very little. And we know very little beyond limited press reports about what is happening in Iran."

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk

Att donera pengar låter faktiskt som en vansinnigt dålig idé. Jag tror du överdriver vad demonstranterna vill och vad personen/erna som de faktiskt stödjer vill. Ja, de vill ha ett samhälle som ligger närmare det samhälle du vill att mänskligheten bör ha, men jag tvivlar på att de är särskilt nära dig.

Det är ytterst svårt att veta vart dina pengar faktiskt går till. Du har inga ordentliga bevis på att de inte går till automatgevär.

Att investera i företag låter som en bättre idé däremot: handel tvingar länder att öppna upp sig.

"And we know very little beyond limited press reports about what is happening in Iran." var bra sagt.

Stöd de demokratiska idealen. Då stödjer du också de iranier som kämpar för dem - utan att behöva skämmas om fem år över vilka galningar till ledare du stödde.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det som är mest fantastiskt är ändå att och hur den iranska regimen har lyckats fuska med valsedlar i ett val som var riggat från början. Iranierna har lika obefintlig demokrati nu som innan "valet".
Medierna är mycket dåliga på att förmedla detta och får det att låta som att den enda oegentligheten är att det fuskats med några valsedlar.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem

Re: Teheran

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Kära sweclockersvänner,

Den här tråden är dedikerad till våra bröder i Iran. Förhoppningsvis kommer de nu att lyckas slita sig loss från de brutalt äckliga islamisterna som de facto hotar den, relativt åtminstone, stabila freden i mellanöstern.

Även om demonstranterna skulle få som de ville så betyder det inte alls att de frigör sig från det system de har idag. Som du säkert vet måste alla presidentkandidater, inklusive Musavi, passera genom The Guardian Counsil - och bara det faktum att han just har gjort det innebär att han stödjer den islamiska revolutionen och dess system. Sen om han stödjer reformer inom andra områden är en annan (och givetvis mycket bra) sak, men i grund och botten är han av samma sort som de andra styrande i landet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åh vad jag hatar folk som säger saker i stil med "bästa lösningen är omval under kontroll", för fan hur svårt är det att INSE att folket INTE vill ha en omval, de vill ha frihet och LAGAR FÖR MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER i Iran, och de vill inte ha den jävla mullaregimen som dödar sitt folk såhär. Att "stödja mousavi" är bara en ursäkt för att öppet våga kritisera väktarrådet och Khamenei, gud vad vissa är blåsta...blir bara sur.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Det som är mest fantastiskt är ändå att och hur den iranska regimen har lyckats fuska med valsedlar i ett val som var riggat från början. Iranierna har lika obefintlig demokrati nu som innan "valet".
Medierna är mycket dåliga på att förmedla detta och får det att låta som att den enda oegentligheten är att det fuskats med några valsedlar.

Spank my ass and call me Judy, första gången jag håller med dig

Vidare: det många är emot är inte att leva i en religiös stat, utan leva i ett land där, precis som Sanazin skrev, som saknar vissa grundläggande mänskliga rättigheter samt bedriver en politik som inte är vad folket vill.

Jag har i skrivande stund en tjejkompis från Sverige som rest till Iran och som skrivit två långa och väldigt beskrivande mail till alla kompisar här hemma där hon skriver vad som sker och varför ur den vanliga människans perspektiv, och den skiljer sig från det media (får) rapporterar i många avseenden.

Kan fråga henne ifall det är ok att klistra in mailen här om det finns intresse från ert håll.

Permalänk
Medlem

CSM101: Det skulle vara mycket intressant. Det mesta man hör från Iran just nu är ju väldigt, väldigt begränsat. Gammalmedia är ju praktiskt taget helt värdelöst. De kör ändå bara samma videoklipp man hittar på youtube... sen finns det ju t.ex. twitter, men informationen där är så pass utspädd att man inte vet in eller ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det är intressant att det finns så lite information om detta, precis som Sando säger, att dom etablerade nyhetskanalerna inte har mycket information, och att överflödet av information (korrekt & inkorrekt på sidor som twitter gör det näst intill omöjligt att verkligen veta vad som händer.

Permalänk
Medlem

Ni ska nog se att USA störtar in och skapar lika stabilt läge som i Irak och Afghanistan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Ni ska nog se att USA störtar in och skapar lika stabilt läge som i Irak och Afghanistan.

Antar att du är ironisk och har då låtit dig luras av en annan felaktig mediabild, Irak upplever den kanske lugnaste perioden i landets historia.

Om det däremot går tillräckligt långt med Irans kärnvapen så kommer antingen (troligen) USA annars (garanterat) Israel att gå in och sätta stopp för det.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Antar att du är ironisk och har då låtit dig luras av en annan felaktig mediabild, Irak upplever den kanske lugnaste perioden i landets historia.

Om det däremot går tillräckligt långt med Irans kärnvapen så kommer antingen (troligen) USA annars (garanterat) Israel att gå in och sätta stopp för det.

antingen ett bombat Iran eller ett Iran med bomben, och med tanke på vilka som styr i Iran så är väl det första lätt att förstå:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Varken USA eller Israel kommer invadera Iran, är inget annat än önsketänkande bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Varken USA eller Israel kommer invadera Iran, är inget annat än önsketänkande bara.

börjar de provspränga kärnvapen så kan nog tonläget ändras

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
börjar de provspränga kärnvapen så kan nog tonläget ändras

Ja, tonläget kan nog förändras då.

Men långt ifrån invasion.

Permalänk
Medlem

Fast någon invasion har det ju heller aldrig varit tal om. Vad de menar är ju "surgical strikes" i stil med de Israel gjorde mot Irak och Syrien.

Nåja, hur det än går med hela den här situationen så kommer det nog knappast att vara nyttigt för våra (västs) relationer till Iran och andra länder i regionen.
Redan nu har ju brittiska diplomater kastats ut (med efterföljande svarsutkastning av två iranska diplomater från London).
Får iallafall hoppas att "OMG the West did it!" inte fungerar den här gången.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Varken USA eller Israel kommer invadera Iran, är inget annat än önsketänkande bara.

Nu var det inte invasion jag syftade på, men visst är önsketänkande precis rätt ord när det gäller en invasion, det är något odelat positivt att bli av med den regimen. Eller du kanske blir ledsen då när ingen har Israels utplånande på dagordningen längre och alla terrororganisationer förlorar sin huvudsponsor?
För att fortsätta på önsketänkarspåret: Om Europa hade varit vad det borde militärt så skulle man ha tagit hand om det, USA och Israel ska inte behöva dra hela lasset själva.

Tmi: Man bör fråga sig varför och vilka i väst som vill ha bra relationer med en regim som den i Iran, är det inte något som är fel då?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk

Jag håller definitivt med om att "gammelmedia" har misslyckats.
Det är helt galet hur även de mest ansedda journalisterna i väst är helt öppna och jättetydliga med att regimen inte vill ha dem där, så därför åker de hem. Lösning: visa några youtubeklipp istället.

Vad fan? Vad är det för journalister väst har? VARFÖR stannar de inte kvar? Jag är övertygad om att de själva (tillsammans med mig) anser att journalister från hela världen är extremt viktiga i en sådan här situation. Ändå ger de upp och drar hem?

Det är ju inte direkt så att de riskerar allt för mycket om de stannar kvar - totalitära regimer är betydligt hårdare med inhemska journalister än utländska. De vet att de inte får ut särskilt mycket av att döda utländska journalister (tvärtom blir situationen bara värre för dem när det väl uppdagas).

"Citizen media" är definitivt framtiden, men det är inte detsamma som döden för journalister. Vart finns grävandet?

Det ligger i en journalists natur (nåja, borde åtminstone) att rapportera om saker som andra inte vill att de ska rapportera om. En bra journalist SKA våga riskera saker för att nå fram till sanningen. En journalist BÖR bryta mot lagen under vissa omständigheter. En journalist bör inte ta första bästa flyg och ge över uppdraget att dokumentera moraliska felaktigheter till upprörda tonåringar med mobilkameror. Speciellt inte när vi pratar om en regim som den i Iran, som inte tillhör de absoluta extremerna.

Irandemonstrationerna är ett utmärkt exempel på de flesta västerländska journalisters enorma svek mot den mytomspunna journalistmoralen.

CSM101 - Posta på. Även om man så tolkar det som fiktion kan det säkert vara kul att läsa.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Nu var det inte invasion jag syftade på, men visst är önsketänkande precis rätt ord när det gäller en invasion, det är något odelat positivt att bli av med den regimen. Eller du kanske blir ledsen då när ingen har Israels utplånande på dagordningen längre och alla terrororganisationer förlorar sin huvudsponsor?
För att fortsätta på önsketänkarspåret: Om Europa hade varit vad det borde militärt så skulle man ha tagit hand om det, USA och Israel ska inte behöva dra hela lasset själva.

Tmi: Man bör fråga sig varför och vilka i väst som vill ha bra relationer med en regim som den i Iran, är det inte något som är fel då?

Seså seså.
Jag har för det första aldrig sagt att Israel bör utplånas, hittar du att jag sagt det någonstans kommer dufå en Piggelin, då kanske du blir mindre up tight
Bara för att förtydliga och slå hål på den falska bild du målar upp om mig:

Jag vill att Israel ska existera utan risk att utplånas.

Att Iran skulle förse terrororganisationer med eventuella kärnvapen eller själv anfalla Israel med kärnvapen är bara så absurt så det saknar motstycke., men visst, har man väl en gång fått den rädslan i sig så är det svårt att vara rationell, vilket du i högsta grad bevisar. Varken Europa, Israel eller något annat land kommer anfalla och på samma sätt kommer Iran inte anfalla något annat land heller.

Det är ren och skär diplomati detta och inget annat.

Klart det är positivt att sittande mullor försvinner från makten, men det är inte lika klart att det ska vara ett eller flera andra länder som utför detta. Det ska vara det egna folket, vilket förhoppningsvis är det som sker nu (för att ta oss tillbaka till topic).

Edit: Jag har mailat min väninna om lov att slänga upp hennes mail här, väntar på svar bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag har för det första aldrig sagt att Israel bör utplånas,

Och jag har aldrig påstått att du sagt det.

[QUOTE]
Jag vill att Israel ska existera utan risk att utplånas.
[/QUOTE]

Bra, då inser du nödvändigheten i att nuvarande regim avsätts, lägger ner sina ambitioner och terrorsponsring och slutar hetsa mot Israels existens.

[QUOTE]
Att Iran skulle förse terrororganisationer med eventuella kärnvapen eller själv anfalla Israel med kärnvapen är bara så absurt så det saknar motstycke.,
[/QUOTE]

Experten har talat. Utan att gå in på detaljer, har det slagit dig att den Iranska regimen faktiskt är absurd så det saknar motstycke?

[QUOTE]
men visst, har man väl en gång fått den rädslan i sig så är det svårt att vara rationell, vilket du i högsta grad bevisar. Varken Europa, Israel eller något annat land kommer anfalla och på samma sätt kommer Iran inte anfalla något annat land heller.
[/QUOTE]

Vad pratar du om, är du galen? Förstår du inte vikten av att en regim som Iran inte förfogar över kärnvapen? Det påverkar inte bara Israel utan hela regionen.

Israel kommer, garanterat, att gå in och sätta stopp för Irans kärnvapenprogram om det blir nödvändigt. Man har detaljerade planer för detta sedan många år.

Tycker du att det inte spelar någon roll huruvida Iran har kärnvapen? Precis så låter det nämligen.

[QUOTE]
Klart det är positivt att sittande mullor försvinner från makten, men det är inte lika klart att det ska vara ett eller flera andra länder som utför detta.
[/QUOTE]

Om det ska bli av så är det tämligen nödvändigt med hjälp utifrån.

[QUOTE]
Det ska vara det egna folket, vilket förhoppningsvis är det som sker nu (för att ta oss tillbaka till topic).
[/QUOTE]

Och hur troligt är det? Även om det är önskvärt så är det inget annat än önsketänkande.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Bra, då inser du nödvändigheten i att nuvarande regim avsätts, lägger ner sina ambitioner och terrorsponsring och slutar hetsa mot Israels existens.

Har jag påstått något annat? Tror du på fullaste allvar att jag vill att miljoner US$ går till terrorister än till att främja det egna folket?

[QUOTE] Experten har talat. Utan att gå in på detaljer, har det slagit dig att den Iranska regimen faktiskt är absurd så det saknar motstycke? [/QUOTE]Den må vara annorlunda, men den har även den en självbevarelsedrift och varenda imbecill med fyra tår klarar ut att räkna ut konsekvenserna av att starta eller aktivt sponsra kärnvapenkrig mot Israel.

Det är därför jag tonar ner dina expertråd och garantier, för i detta fal torde det ändå vara jag som är mer expert i frågan med tanke på att jag växt upp med iranska mentaliteten och bättre vet lite hur tankegångarna går?

[QUOTE] Vad pratar du om, är du galen? Förstår du inte vikten av att en regim som Iran inte förfogar över kärnvapen?[/QUOTE]Jag är helt ärligt kluven i frågan. Dels tänker jag mig att Iran har rätt till kärnenergi och vapen, dels frågar jag mig varför de vill ha kärnvapen.
Regimen i Iran är enligt mig precis lika harmlös eller farlig (beroende på hur man vill se det) som Kina, Nordkorea, USA och Israel.

[QUOTE]Israel kommer, garanterat, att gå in och sätta stopp för Irans kärnvapenprogram om det blir nödvändigt. Man har detaljerade planer för detta sedan många år. [/QUOTE]Nej, det kommer de inte göra.
Jag tror dig när du säger att de har haft planer för det länge, men de kommer aldrig sätta dem i verket.

[QUOTE]
Tycker du att det inte spelar någon roll huruvida Iran har kärnvapen? Precis så låter det nämligen.
[/QUOTE]Klart det spelar roll, men det jag säger är at kärnvapnen, OM de kommer skapas, kommer fungera som bricka i diplomatiskt spel och inte i krig.

Hela diskussionen om kärnvapen och Iran är ju i princip för att man ska ha något att förhandla om när det gäller sanktioner etc.
Hade det varit svårt att skaffa färdiga kärnvapen från låt oss säga Nordkorea menar du? Knappast att pengar eller möjlighet saknas.

[QUOTE]
Om det ska bli av så är det tämligen nödvändigt med hjälp utifrån.
[/QUOTE]Kanske behövs inblandning utifrån, men då är det som du skriver i form av hjälp, till skillnad mot det som skedde i regimbytet i Irak tex.

[QUOTE]
Och hur troligt är det? Även om det är önskvärt så är det inget annat än önsketänkande.
[/QUOTE]Maybe, det får vi se när allt är över, men det hände en gång för inte så många år sen och kan mycket väl hända igen. Så det är högst troligt och ja, klart det är önsketänkadne, har jag påstått något annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är därför jag tonar ner dina expertråd och garantier, för i detta fal torde det ändå vara jag som är mer expert i frågan med tanke på att jag växt upp med iranska mentaliteten och bättre vet lite hur tankegångarna går?

Rent trams och nonsens, bara för att du är Iranier har du inte per automatik någon som helst koll på den Iranska regimen. Var det inte du som påstod att antisemitism inte var vanligt i Iran förresten?

[QUOTE]
Jag är helt ärligt kluven i frågan. Dels tänker jag mig att Iran har rätt till kärnenergi och vapen, dels frågar jag mig varför de vill ha kärnvapen.
Regimen i Iran är enligt mig precis lika harmlös eller farlig (beroende på hur man vill se det) som Kina, Nordkorea, USA och Israel.
[/QUOTE]

Och där diskvalificerar du dig fullständigt. Du ser ingen skillnad mellan demokrati och diktatur, möjligen är det det du har fått med dig från Iran.

Den Iranska regimen har ingen som helst rätt till varesig kärnenergi eller vapen. Denna regim har ingen legitimitet över huvud taget utan består av fundamentalistiska galningar och kan närmast beskrivas som kriminellt pack.

[B]

Citat:

Nej, det kommer de inte göra.
Jag tror dig när du säger att de har haft planer för det länge, men de kommer aldrig sätta dem i verket.

Jo, man kommer göra det om det behövs, det ingår i Israels säkerhetspolitiska doktriner.

[QUOTE]
Hela diskussionen om kärnvapen och Iran är ju i princip för att man ska ha något att förhandla om när det gäller sanktioner etc.
Hade det varit svårt att skaffa färdiga kärnvapen från låt oss säga Nordkorea menar du? Knappast att pengar eller möjlighet saknas.
[/QUOTE]

Mer nonsens
Du yrar, har vänt på orsak och verkan. Man inför sanktioner för att Iran inte slutar med sina vapenprogram. Om man slutade med dem skulle sanktionerna upphöra.

[B]

Citat:

Kanske behövs inblandning utifrån, men då är det som du skriver i form av hjälp, till skillnad mot det som skedde i regimbytet i Irak tex.

Och den hjälpen består av vad om inte militär? Hur stora Iranska styrkor finns det som är beredda att slåss för att störta regimen?

[B]

Citat:

Maybe, det får vi se när allt är över, men det hände en gång för inte så många år sen och kan mycket väl hända igen. Så det är högst troligt och ja, klart det är önsketänkadne, har jag påstått något annat?

Det mest troliga, och utan hjälp utifrån närmast självklara, är att när allt är över har ett antal Iranska demonstranter dött/fängslats/torterats och regimen sitter kvar som vanligt.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Tmi: Man bör fråga sig varför och vilka i väst som vill ha bra relationer med en regim som den i Iran, är det inte något som är fel då?

En bra anledning för att försöka ha relativt bra relationer är ju att mycket av kontroversen över t.ex. kärnenergiprogrammet just bygger på dåliga relationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Den Iranska regimen har ingen som helst rätt till varesig kärnenergi eller vapen.

Varför skulle man inte ha någon som helst rätt till kärnenergi? Vapen håller jag med om (i den mån att ingen egentligen borde ha "rätt" till kärnvapen), men kärnenergi i sig kommer ju i princip vara ett måste för att landet ska klara sig när oljan börjar sina.

Edit: Egentligen vet jag väl redan svaret på dessa frågor då du nog kan anses vara forumets egna lilla AIPAC (SIPAC? )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Rent trams och nonsens, bara för att du är Iranier har du inte per automatik någon som helst koll på den Iranska regimen. Var det inte du som påstod att antisemitism inte var vanligt i Iran förresten?

Trams och nonsens är din tro om att du vet bättre än alla andra som kommer med kritik mot Israel eller säger saker som inte faller dig i smaken. Ja, antisemitismen är utbrett i regimen, men inte bland folket, de har viktigare saker att bry sig om och det vet jag bättre än du och det kommer du inte undan från. Det som diskuterades var att det var extremt vanligt, och det var där jag var emot, det finns antisemitism men inte i den omfattning vissa, typ du, påstod och påstår.

Men oavsett hur, jag har mer insikt i mentaliteten, dels just för att jag är iranier och dels för att jag har vuxit upp med det. Att jag sen håller bättre kll på läget med betydligt bättre källor än dig ät bara bonus.

Citat:

Och där diskvalificerar du dig fullständigt. Du ser ingen skillnad mellan demokrati och diktatur, möjligen är det det du har fått med dig från Iran.

Den Iranska regimen har ingen som helst rätt till varesig kärnenergi eller vapen. Denna regim har ingen legitimitet över huvud taget utan består av fundamentalistiska galningar och kan närmast beskrivas som kriminellt pack.

Du har inga argument att komma med, precis som alla andra gånger vi haft diskussioner, bara massa tomt prat och påhopp.

Det iranska folket har samma rättigheter som vilket annat folk att utveckla och nyttja kärnenergi. Och ska vi prata om fundamentalistisk pack med kärnvapen kan jag återigen nämna Nordkorea, Israel, USA och Kina.

[QUOTE]

Jo, man kommer göra det om det behövs, det ingår i Israels säkerhetspolitiska doktriner.

[/QUOTE]De kommer aldrig anfalla Iran, då Iran aldrig kommer bli ett större hot mot Israel än vad det är idag, av redan nämnda skäl.

Citat:

Mer nonsens
Du yrar, har vänt på orsak och verkan. Man inför sanktioner för att Iran inte slutar med sina vapenprogram. Om man slutade med dem skulle sanktionerna upphöra.

Svammel från din sida. Sanktionerna tillkom för första gången i samband med revolutionen och gisslansituationen och hade inget med kärnvapen att göra. andra var under Irak-Iran-kriget och tredje tillkom dels pga kärnenerig/vapen. Så det är inte omvänt orsak och verkan, det är bara du som inte är kunnig då sanktioner funnits där långt innan kärnvapen ens var på tapeten.

[QUOTE]

Och den hjälpen består av vad om inte militär? Hur stora Iranska styrkor finns det som är beredda att slåss för att störta regimen?

[/QUOTE]Du är för enkelspårig. Militär våld och vapen är inte lösningen till allt.
Att hjälpa till och sprida rätt information dels till folket i själva landet och omvärlden är långt mer effektivare än vapen. Därmed utesluter jag inte militär hjälp om det skulle behövas och folket ber om det, men det är långt ifrån enda hjälpen som omvärlden kan bidra med.

Det har redan nu fängslats några befälhavare inom militärmaktens olika delar för att de vägrat rikta vapen mot folket, så tendensen finns där. Däremot hur många de är kan ju ingen svara på. Men uteslutet är det inte.

[QUOTE]
Det mest troliga, och utan hjälp utifrån närmast självklara, är att när allt är över har ett antal Iranska demonstranter dött/fängslats/torterats och regimen sitter kvar som vanligt.
[/QUOTE]En eloge till dig, säg mig, kom du fram till den där löjligt uppenbara scenariot själv eller hade du hjälp?
Som jag sa innan så var det en möjlighet att det skulle kunna bli en ny revolution.

Jag vet att du inte gillar Iran/dess regim/what ever, men du får inte tro at de styrande är helt dumma i huvudet. Självbevarelsedriften finns och att använda eller sponsra med kärnvapen går emot den driften, för som sagt, hade man verkligen velat hade man redan gjort det.

Permalänk
Medlem

sponsra med kärnvapen? har inte Al-qaida tillräckligt med resurser att ta fram sakerna själva om de vill?

sen att anfalla Iran skulle nog bara trigga de värsta anti-israel tongångarna i hela regionen(saudi-arabien t ex är väl ingen "riktig" demokrati heller?) vilket skulle skulle ge oss en ny oljekris, men good game för det, eller va säger ni?:)

sen att militärer inte vill rikta vapnen mot sitt eget folk säger väl att det finns en (dock väldigt liten) chans att regimen avsätts utan utländsk hjälp?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Trams och nonsens är din tro om att du vet bättre än alla andra som kommer med kritik mot Israel eller säger saker som inte faller dig i smaken. Ja, antisemitismen är utbrett i regimen, men inte bland folket, de har viktigare saker att bry sig om och det vet jag bättre än du och det kommer du inte undan från. Det som diskuterades var att det var extremt vanligt, och det var där jag var emot, det finns antisemitism men inte i den omfattning vissa, typ du, påstod och påstår.

Men oavsett hur, jag har mer insikt i mentaliteten, dels just för att jag är iranier och dels för att jag har vuxit upp med det. Att jag sen håller bättre kll på läget med betydligt bättre källor än dig ät bara bonus.

Det blir rent pinsamt när du på fullt allvar tror dig ha bättre koll på något för att du vuxit upp i området. Antisemitism är en del av vardagen och du har totalt missat det, inte så konstigt med tanke på dina egna tendenser...

Så är den Iranska regimen helt absurd eller vad säger du? Du har hittills sträckt dig till att kalla en av världens värsta diktaturer för "annorlunda", verkligen storartat.

[QUOTE]
Du har inga argument att komma med, precis som alla andra gånger vi haft diskussioner, bara massa tomt prat och påhopp.
[/QUOTE]

Det är för att du, på klassiskt arabvärldsmanér, är som vilken antisemit som helst, fakta biter inte på dig. Du har visat med all önskvärd tydlighet att du inte förstår skillnaden mellan demokrati och diktatur.

[QUOTE]
Det iranska folket har samma rättigheter som vilket annat folk att utveckla och nyttja kärnenergi.
[/QUOTE]

Inte med nuvarande regim vid makten, den har ingen legitimitet och inga rättigheter alls, då är det istället omvärldens skyldighet att se till att så inte sker. Därav sanktioner.

[QUOTE]
Och ska vi prata om fundamentalistisk pack med kärnvapen kan jag återigen nämna Nordkorea, Israel, USA och Kina.
[/QUOTE]

Vad snackar du för skit rent ut sagt? Iran, Kina och Nordkorea kan man prata om i samma mening, men ta mig f-n inte tillsammans med USA och Israel. Det visar att du brister i det mest grundläggande. Demokratier är inte samma sak som diktaturer och du har inte förstått det. Inte nog med det, dessutom förstår du ingenting om diktaturers mentalitet.

[QUOTE]
Sanktionerna tillkom för första gången i samband med revolutionen och gisslansituationen och hade inget med kärnvapen att göra.
[/QUOTE]

Det stämmer att det har utfärdats sanktioner mot Iran förr, men vi pratade om nuläget, varför talas det om sanktioner mot Iran nu?

Du har helt klart vänt på orsak och verkan. Allt Iran behöver göra för att slippa sanktionerna är att sluta med sina atomprogram. Att utveckla kärnteknik för att slippa sanktioner eller att hamna i ett bättre förhandlingsläge är att gå över ån för att hämta vatten, du är så dum att du går den iranska regimens ärenden utan att ens förstå det.

[QUOTE]
Du är för enkelspårig. Militär våld och vapen är inte lösningen till allt.
[/QUOTE]

Vem har påstått det?

Men vad är lösningen i fallet Iran, pajas. Tala dem tillrätta?

Det är lösningen på allt när det gäller diktaturer av Irans kaliber. Våld och hot om våld är det enda språk de förstår.

[QUOTE]
Jag vet att du inte gillar Iran/dess regim/what ever, men du får inte tro at de styrande är helt dumma i huvudet. Självbevarelsedriften finns och att använda eller sponsra med kärnvapen går emot den driften, för som sagt, hade man verkligen velat hade man redan gjort det.
[/QUOTE]

Gjort vad? Använt kärnvapen? Du är ju bara för komisk, springpojke åt regimen i Teheran.
Hur var det med Hitler exempelvis, varför startade han krig? Gick inte det emot självbevarelsedriften? Och så dum var han ju iaf inte att han inte förstod vad det skulle innebära. Regimen i Iran är precis lika absurd.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem

ville inte en av de "stora"(fick vågmästar roll, nationalist parti tror jag det var) vinnarna i Israels val nyligen använda kärnvapen mot gaza remsan? när demokratier vill använda kärnvapen så är det ok eller?

sen Dave R, lite tips till dej:
1. presentera faktan innan du säger att den inte biter på mottagaren.
2. kalla inte folk för pajas, får dig själv att framstå som en sådan

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Det blir rent pinsamt när du på fullt allvar tror dig ha bättre koll på något för att du vuxit upp i området. Antisemitism är en del av vardagen och du har totalt missat det, inte så konstigt med tanke på dina egna tendenser...

Haha, vet du hur dum du låter? Klart jag kommer ha bättre vetskap om området om jag växer upp i den?

Återigen, jag är inte antisemit, men du väljer att klassa mig så bara för att du saknar några bra argument och faller därför tillbaka på väl beprövad argumentationsteknik; sandlådeargumentationer.

[QUOTE]

Det är för att du, på klassiskt arabvärldsmanér, är som vilken antisemit som helst, fakta biter inte på dig. Du har visat med all önskvärd tydlighet att du inte förstår skillnaden mellan demokrati och diktatur.

[/QUOTE]inga argument där heller ser jag.

[QUOTE]

Inte med nuvarande regim vid makten, den har ingen legitimitet och inga rättigheter alls, då är det istället omvärldens skyldighet att se till att så inte sker. Därav sanktioner.

[/QUOTE]Oavsett regim har folket rättigheter.

[QUOTE]

Vad snackar du för skit rent ut sagt? Iran och Nordkorea kan man prata om i samma mening, men ta mig f-n inte USA och Israel i samma grupp. Det visar att du brister i det mest grundläggande. Demokratier är inte samma sak som diktaturer och du har inte förstått det.

[/QUOTE]Klart man inte kan, dina små skötebarn

Väx upp och lukta på dyngan som Nordkorea, Iran, Usa, Israel, Kina och många andra länder orsakar. Same shit hela högen, lika fundamentalistiska. Men det vet ju inte du, du har ju huvudet så långt upp i... ner i sanden att hypoxin påverkat din hjärna.

Återigen total avsaknad av argument.

[QUOTE]

Det stämmer att det har utfärdats sanktioner mot Iran förr, men vi pratade om nuläget, varför talas det om sanktioner mot Iran nu?

[/QUOTE]De sanktioner som utfärdades gäller än idag. Och hade du varit läskunnig hade du sett att jag själv skrev att det senaste tillkom pga kärnvapenfrågan.

[QUOTE]
Du har helt klart vänt på orsak och verkan.
[/QUOTE]Nej, sanktionerna kom före kärnvapenfrågan, det kommer du inte undan med hur mycket du än vill.
[QUOTE]Allt Iran behöver göra för att slippa sanktionerna är att sluta med sina atomprogram. Att utveckla kärnteknik för att slippa sanktioner är att gå över ån för att hämta vatten, du är så dum att du går den iranska regimens ärenden utan att ens förstå det.[/QUOTE]Nej, det är inte så enkelt. Kärnenergin hänger ihop och den har de rätt till precis som vilket annat land som helst.
Och det är deta folk som du inte förstår, om Iran nu hade velat ha kärnvapen så hade man kunnat köpa det redan idag. Att vilja utveckla det är bara för att kunna ha något att förhandla om.

[QUOTE]

Vem har påstått det?

[/QUOTE]Du, indirekt när du ställde frågan "Och den hjälpen består av vad om inte militär?.

[QUOTE]
Men vad är lösningen i fallet Iran, pajas. Tala dem tillrätta?
[/QUOTE]Haha, sött när du blir sur. Men återigen tecken på brist på argument och läskunskap. Jag har redan gett exempel på andra saker, din nöt, men kan citera mig själv.

"Att hjälpa till och sprida rätt information dels till folket i själva landet och omvärlden är långt mer effektivare än vapen. Därmed utesluter jag inte militär hjälp om det skulle behövas och folket ber om det, men det är långt ifrån enda hjälpen som omvärlden kan bidra med."

[QUOTE]

Gjort vad? Använt kärnvapen? Du är ju bara för komisk, springpojke åt regimen i Teheran.
Hur var det med Hitler exempelvis, varför startade han krig? Gick inte det emot självbevarelsedriften? Och så dum var han ju iaf inte att han inte förstod vad det skulle innebära. Regimen i Iran är precis lika absurd.

[/QUOTE]hahaha, helt underbart.

Dave R, jag har sagt det förr och jag säger igen. Du är ett troll i dess ässe och det bevisar du gång på gång på gång med din brist på argument, öknamn och kort och gott idioti. Och tror du inte mig kan du läsa genom inlägget du skrev sist igen och räkna ihop dina argument. Finns inga.
Men å andra sidan förväntade jag mig inget bättre om dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ville inte en av de "stora"(fick vågmästar roll, nationalist parti tror jag det var) vinnarna i Israels val nyligen använda kärnvapen mot gaza remsan? när demokratier vill använda kärnvapen så är det ok eller?

sen Dave R, lite tips till dej:
1. presentera faktan innan du säger att den inte biter på mottagaren.
2. kalla inte folk för pajas, får dig själv att framstå som en sådan

Det finns ingen anledning eller mening att presentera någonting här eftersom det bara är ett gäng pajasfigurer jag debatterar mot. Den allmänrådande föreställningen om den ultimata debatten verkar vara att alla kastar internetlänkar fram och tillbaka på varandra.

Du själv passar in väldigt bra här, tillsammans med Saddam, CSM101, Crippa90 och övriga gänget.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.