Bra Butik eller Nätbutik att handla på.

Permalänk
Medlem

Bra Butik eller Nätbutik att handla på.

Jag har letat efter flera olika butiker och nätbutiker som säljer bärbara datorer, det är bara så att sverige har så höga priser och dåliga bärbara datorer. Man kan ju få så mycket bättre om man beställer dem I USA..

Försöker hitta en nätbutik eller butik där man kan bygga sin egen eller bara helt enkelt ANPASSA (nästan som dell har).. jag har letat runt lite i forumen, men kan inte hitta en thread som verkligen visar bra butiker eller liknande..

Bor I göteborg. Hörde att en ny butik som har precis öppnat, Låter kunderna göra sin egen bärbar and sen sätter dem ihop den (precis vad man har letat
efter I 10 ÅR..) Kan dock inte hitta dem.. SYND.

Så om ni kan några bra nätbutiker eller butiker så skriv gärna ner dem..

Permalänk
Medlem

Priser i butiker i USA är utan moms, då olika stater betalar olika. Skulle du beställa ifrån USA åker du på massa merkostnader förutom 25% svensk moms.
Du måste betala tullavgifter på hela summan inkl frakten, vilket tenderar bli dyrare än att köpa laptop här.
Dessutom får du ingen garanti, vilket kan vara bra att ha.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Man behöver inte betala tull om man ska frakta Bärbara datorer eller kameror..

Garanti finns ju alltid bara det att man måste skicka skiten till USA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rmbrad
Man behöver inte betala tull om man ska frakta Bärbara datorer eller kameror..

Och ifall någon inte tror dig...

http://www.tullverket.se/sokordao/t/tullochmomspavanligtforek...

Permalänk
Medlem

Lägg på 25% moms, hanteringsavgift och några hundra i frakt så
är det ofta inte så förmånligt.
Men är det nåt man vill ha som inte finns här är det ett alternativ.

Permalänk
Medlem

verkar konstigt det där med tullkostnad och moms, ibland slipper man det och ibland inte, har hört flera sådana fall...

när jag beställde luftfilter till min bil så slapp jag både tullvgift och moms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opticz
verkar konstigt det där med tullkostnad och moms, ibland slipper man det och ibland inte, har hört flera sådana fall...

när jag beställde luftfilter till min bil så slapp jag både tullvgift och moms.

Att man ibland slipper och ibland inte är av den enkla orsaken
att de inte kan kolla alla paket.
Det är ju ett antal tusen per dag som hanteras.

Eller om värdet ligger på under 300kr brukar de
släppa det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Eller om värdet ligger på under 300kr brukar de
släppa det.

300kr... är det med eller utan moms? Eller hur räknar de?

Permalänk
Medlem

300kr det är priset du köpte det får, det som står på webbsidan. Men vad jag vet är det ju så att staten vill att man ska betala även om man inte åkt fast för det.. Staten vill att man ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Tänk även på att ifall datorn går sönder brukar man behöva skicka in den till USA, och har du inte redan tullat den finns risken att den fastnar i tullen på väg tillbaka. Och då får du betala moms + tullavgifter för att de skall släppa den igen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tänk även på att ifall datorn går sönder brukar man behöva skicka in den till USA, och har du inte redan tullat den finns risken att den fastnar i tullen på väg tillbaka. Och då får du betala moms + tullavgifter för att de skall släppa den igen.

Det behöver du inte om du lämnar in en exportdeklaration om passiv förädling till tullen.

Permalänk

Ifall man köper en laptop när man är i USA så behöver man väl inte betala moms för den? Jag menar... sparar tullen en inventarieförteckning när man reser? Och kontrollerar den när man kommer tillbaka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det behöver du inte om du lämnar in en exportdeklaration om passiv förädling till tullen.

Behöver du inte kunna uppvisa att den redan är förtullad om du gör det?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Ifall man köper en laptop när man är i USA så behöver man väl inte betala moms för den? Jag menar... sparar tullen en inventarieförteckning när man reser? Och kontrollerar den när man kommer tillbaka?

Om den verkar nyköpt/oanvänd kan de göra bedömingen att den är köpt utomlands och då kan du få betala.

När jag köpte laptop i Thailand så använde jag den en del på resan, slängde en massa kartonger/plast och sånt, och bar den i en laptopväska. Ingen i tullen tittade ens ett ögonblick på den.

Permalänk
Medlem

dem brukar inte kolla på laptops som man bär i själva väskan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Om den verkar nyköpt/oanvänd kan de göra bedömingen att den är köpt utomlands och då kan du få betala.

När jag köpte laptop i Thailand så använde jag den en del på resan, slängde en massa kartonger/plast och sånt, och bar den i en laptopväska. Ingen i tullen tittade ens ett ögonblick på den.

Jo jag menade givetvis att man tar med sig datorn hem utan kartong och dylikt.

Det blir ju ett skapligt dyrt laptopköp ifall man ska åka till USA för att köpa en. Men ifall man passar på o skaffa sig en ifall man ändå är där så är de ju toppen.