Permalänk
Medlem

Gt300?

När släpper Nvidia GT300 serien?

Permalänk
Medlem

Någon som har någon koll, rykten något?

58xx släpps väl i september kommer GT300 samtidigt?

Permalänk
Antielefant

R800 är "verifierat" - läs de säger det men med brasklapp - till Win7's release, och det är 22:a Oktober enligt MS sida.

GT300 är det inte sagt något officiellt om alls.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

kommer 58xx vara 40nm??

kan nvidia vara så långt efter amd ?

Permalänk
Antielefant

Ja, båda är 40nm - och båda har i dagsläget 40nm grafikkort dessutom. 4770 på röda sidan, och samtliga GT200M på gröna sidan.

Jag misstänker skarpt att GT300 kommer ungefär samtidigt som R800 - oavsett när de kommer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ok, så nvidia har egentligen bara mobila kort,

Suck jag som väntar på gt 300 hoppas de inte tar för lång tid

Permalänk
Medlem

Det finns bara rykten att gå på, men det värsta problemet verkar vara att TSCM, som tillverkar processorerna fortsätter att ha problem med övergången till 40 nm teknik. Om de inte får ordning på den kan det dröja till 2010 med nästa generation.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Antielefant

Det lustigaste är att eftersom både AMD och NVidia använder TSMC för GPU-tillverkning...

...har båda exakt samma problem, och är försenade av samma anledning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan de utnyttja tiden för att optimera och utveckla dessa och kommande kretsar men i värsta fall så saktar utvecklingstakten in.

Det kan också ge en oväntad öppning för Larabee...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

"GT300" Om serien kommer heta så. Är sakt att det ska komma till Höst/Jul elr tidigt 2010 . Engligt någon sida(Ska hitta länk).
Så AMD kommer ha ett försprång men skickar ut kort som kan ha fel pga 40nm tekniken. Medans Nvidia satsar på att fixa dom. Så man får se vem som gjorde det smarta draget.

Lite Länkar om GT300.

http://www.brightsideofnews.com/news/2009/4/22/nvidias-gt300-...!.aspx

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1051818/nvidia-gt300...

Här är lite info men stämmer någ inte till en del. Som directx 10 , 55nm mm

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=49139

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
R800 är "verifierat" - läs de säger det men med brasklapp - till Win7's release, och det är 22:a Oktober enligt MS sida.

GT300 är det inte sagt något officiellt om alls.

GT300 Kommer till Oktober elr Jul!

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge mig ett exempel på när AMD eller Nvidia gett ett datum som de faktiskt prickat? Och om de faktiskt prickat lanseringen, var detta mer än bara en papperslansering? Fanns korten i butik?

Jag kan då inte komma på något bra exempel. Tycker de senaste generationerna alltid blivit försenade.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Förhoppningsvis kan de utnyttja tiden för att optimera och utveckla dessa och kommande kretsar men i värsta fall så saktar utvecklingstakten in.

Det kan också ge en oväntad öppning för Larabee...

Larrabee presterar som ett GTX 275, ibland i trakten av GTX 285, enligt de tester och specar som finns, så nej.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vi har väldigt lite info på vad Larabee kommer at specas till slutgiltigen. Vi har också väldigt lite info på vad prisbilden kommer att bli. Så jag upprepar:

Det kan också ge en oväntad öppning för Larabee...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ja, båda är 40nm - och båda har i dagsläget 40nm grafikkort dessutom. 4770 på röda sidan, och samtliga GT200M på gröna sidan.

Jag misstänker skarpt att GT300 kommer ungefär samtidigt som R800 - oavsett när de kommer.

R800 finns inte, familjen heter Evergreen

Nvidia har inte äns lyckats få ut en fungerande krets på GT300, och det tar ca. 3 månader från det att man påbörjar produktion hos TSMC eller i nån annan fabrik för den delen innan man kan trycka ut dom första kretsarna från Waferplåtarna, efter det kommer Nvidia behöva testa chippen igen för att se om dom lyckats rätta alla fel, har dom en fullt fungerande GPU ska man börja massproducering som dröjer ytterliggare 3 månader och lite till för att få rätt kvantiteter av fungerade GrafikProcessorer att skicka ut till 3:e partstillverkare...

Skulle Nvidia ha ett fungerande GT300 skulle dom visa upp det på en gång, DX11 är mer eller mindre en revolution på grafikkortsmarknaden, den närmaste jämförelsen man kan göra är DX9, är inte Nvidia först med DX11 kan dom tappa inflytandet och förlora sin "Nvidia - The Way it's meent to be Played" i alla stora speltitlar. ATI har redan skickat ut prototyper på HD5xxx till spelutvecklare att koda efter med DX11, och det finns inte en chans att Nvidia har GT300 just nu då dom skulle gjort detsamma med en gång.

En månad som December är optimistiskt att säga, jag gissar mer på Januari/Februari... Inte en chans att GT300 är ute samtidigt som Evergreen och det är tråkigt för ja tror inte att AMD kommer hålla tillbaka på prislappen om det saknas konkurrens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Larrabee presterar som ett GTX 275, ibland i trakten av GTX 285, enligt de tester och specar som finns, så nej.

Ja en prototyp på 45nm, 32 kärnor och 1GHz, det är ingenting jämfört mot specsen första revisionen av Larrabee kommer ha.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Antielefant

Varken RV800 (vilket är vad GPU-serien heter, RV870 är GPUn som kommer, Evergreen är kodnamnet för hela kortserien) eller GT300 existerar ens som prototypkort, vilket är varför många hårdvarusiter börjat tvivla på om ens AMD kommer att klara Oktoberlansering. NVidia har inte ens lovat något sådant.

Vad gäller specifikationerna har det ryktats om lite olika för de två, men det som är mest troligt vad gäller GTX 380 är en 16-kärnig GPU á 32 unified shader processors (512 shaders totalt). GTX 360 släpps enligt samma spec precis som GTX 260 med en del låsta cores, nämligen (enligt den läckan iaf) 448 cores, dvs två låsta kärnor.
Vad gäller specsen läcktes det en rapport som inte blev helt dementerad, med 700 MHz core clock, 1600 MHz shader clock och 1100 MHz 512-bit GDDR5 (4400 MHz effektivt). Minnesmängden låter som 1024 respektive 2048 MB beroende på kortmodell.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Varken RV800 (vilket är vad GPU-serien heter, RV870 är GPUn som kommer, Evergreen är kodnamnet för hela kortserien) eller GT300 existerar ens som prototypkort, vilket är varför många hårdvarusiter börjat tvivla på om ens AMD kommer att klara Oktoberlansering. NVidia har inte ens lovat något sådant.

Vad gäller specifikationerna har det ryktats om lite olika för de två, men det som är mest troligt vad gäller GTX 380 är en 16-kärnig GPU á 32 unified shader processors (512 shaders totalt). GTX 360 släpps enligt samma spec precis som GTX 260 med en del låsta cores, nämligen (enligt den läckan iaf) 448 cores, dvs två låsta kärnor.
Vad gäller specsen läcktes det en rapport som inte blev helt dementerad, med 700 MHz core clock, 1600 MHz shader clock och 1100 MHz 512-bit GDDR5 (4400 MHz effektivt). Minnesmängden låter som 1024 respektive 2048 MB beroende på kortmodell.

Den heter inte RV870 längre - Och jo AMD har visst skickat ut kort från Evergreen serien till ett fåtal spelskapare det har dom själva gått ut med själva.

Jag sitter inte och klanker ner på något företag jag vill se GT300 lika mycket som alla andra, jag konstaterar bara fakta som det ligger i dagsläget.

Angående specsen menar jag Intel Larrabee, där är 32 kärnor och 1GHz en piss i sjön jämfört mot vad den slutgiltiga produkten kommer ha.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Antielefant

Är du säker på att det var kort i 40nm? Om jag inte missminner mig är referenskorten (gjordes väl ett tiotal har jag för mig de sa?) för 5870 i 55nm då 40nm inte fungerade än?

Nåja, då får jag väl säga att GT300 också existerar, men i 55nm och inte i 40nm - vilket är vad de läckt specifikationen från.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mja, då får jag väl påpeka att GT300 faktiskt existerar, men dock i 55nm och inte i 40nm - vilket är vad de läckt specifikationen från.

"Läckta specifikationer" ge mig en källa på det, jag har sett dom där specsen förut men inte från en "trovärdig" källa.

Dessutom skulle aldrig Nvidia första släppa kortet på 55nm för interna tester och sedan hoppa över till 40nm det är enbart idioti utan dess like - resurserna och pengarna som krävs för att byta nod är oerhört stora och inte något som ens jätte Intel skulle kunna tänka sig att göra med sina tillgångar. 40nm finns så då skulle Nvidia självklart ha gjort en prototyp på 40nm och inte 55nm även fast yieldsen vart dåliga då dom hade fått tillräckligt 40nm chip för interna tester i alla fall.

Sluta greppa halmstrån, jag vill lika mycket som alla andra att GT300 ska komma ut tillsammans med Evergreen, inte för att jag vill köpa ett, utan för att AMD/ATI kommer inte hålla ner priserna om dom inte får konkurrens med sin nya serie - logiskt?

EDIT: AMD har inte heller gjort något Evergreen kort i 55nm, dom visade ju till och med upp ett fullt fungerande kort på 40nm på Computex mässan i Taiwan, och även en Wafer tillsammans med TSMC på Evergreen. "Ett tiotal 55nm" så där fungerar det inte.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Var det verkligen bekräftat ett Evergreen kort de visade upp på mässan?

IVF, håller jag med. Det låter extremt underligt att ATI skulle göra en spin på 55nm för ett kommande 40 nm chip med allt vad det innebär. Isf måste det ligga något annat bakom.

Jag tycker att jag borde kommit ihåg det om jag sett något så extremt. Zcenicx, om du kan komma ihåg var du såg detta vore det lysande.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Var det verkligen bekräftat ett Evergreen kort de visade upp på mässan?

IVF, håller jag med. Det låter extremt underligt att ATI skulle göra en spin på 55nm för ett kommande 40 nm chip med allt vad det innebär. Isf måste det ligga något annat bakom.

Jag tycker att jag borde kommit ihåg det om jag sett något så extremt. Zcenicx, om du kan komma ihåg var du såg detta vore det lysande.

Vi skall också komma ihåg att GT300 innebär mycket nytt på ett chip: GDDR5 minneshantering, DX11 kretsar + helt ny design.

Evergreen är i princip en cut and paste och ökning från RV790. Den stora designförbättringen gjordes i och med RV770. GDDR5 är redan implementerat och DX11 i princip också hårdvarumässigt (DX10.1 + tesselering)

När TSMC väl får 40 nm att fungera så är det bara början på racet till produktsläpp, men ATI verkar på papperet ha en avsevärt kortare väg kvar än Nvidia.

Edit: Nu är jag så förvirrad att jag svarar på mina egna inlägg. Vad var det Gandalf sa? Man vänder sig alltid till den visaste i rummet

Jaja, dags att dra till Malmö stadion för Sverige-Serbien...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Antielefant

HardOCP om jag inte missminner mig.

Och nej, de visade inte upp ett fungerande Evergreen på Computex. De visade upp en wafer med 40nm-dies, men vägrade kommentera exakt vilken GPU det var. Och ja, jag såg hela presentationen via netcast.

Det enda verifierade nya kortet som visades upp var GT212b, 40nm-versionen av GT200b NVidia byggt för laptopmarknaden.

Plattern de visade upp *borde* vara Evergreens, men de verifierade det som sagt inte. Die sizen passar däremot inga av dagens grafikkort om de inte ändrat wafer size.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant

Fal av mig, kan lika gärna rätta mig själv. AMD visade faktiskt upp HD 4790.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
HardOCP om jag inte missminner mig.

Och nej, de visade inte upp ett Evergreen på Computex. De visade upp en platter med 40nm-dies, men vägrade kommentera exakt vilken GPU det var. Och ja, jag såg hela presentationen via netcast.
Det enda verifierade nya kortet som visades upp var GT212b, 40nm-versionen av GT200b NVidia byggt för laptopmarknaden.

Så det kan alltså ha varit en Evergreen?
Det kanske tillochmed är troligast att det var en Evergreen?
Varför uttala sig så tvärsäkert när det räcker med att säga att vi vet inte? Likadant med Larabee ovan, två gånger i samma tråd

Edit: Bra ändrat, men... Det blir så mycket fel även om man kollar källor så att vara tvärsäker baserat på gissningar blir problematiskt i längden.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Var det verkligen bekräftat ett Evergreen kort de visade upp på mässan?

IVF, håller jag med. Det låter extremt underligt att ATI skulle göra en spin på 55nm för ett kommande 40 nm chip med allt vad det innebär. Isf måste det ligga något annat bakom.

Jag tycker att jag borde kommit ihåg det om jag sett något så extremt. Zcenicx, om du kan komma ihåg var du såg detta vore det lysande.

Det är bekräftat, det är även bekräftat att wafern AMD/TSMC var Evergreen Om det var Cypress(High-end) eller Juniper(mid-end) är ännu oklart men chippen låg på ~180mm^2 så gissningsvis var det Juniper Mid-end kortet.

Varken AMD, Nvidia eller Intel skulle göra en spin på en process för interna tester och släppa produkten på en annan nod det är inte ekonomiskt försvarbart på något plan

Jag har sett specifikationerna förr som Zcenicx visade men det är faktiskt inget jag tror är så kallade läckta. Specifikationerna som alla tror är för Evergreen är också falska då alla siter skrev dom dom "RV870", hade det varit äkta specifikationer skulle dom vetat att det hette Evergreen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Vi skall också komma ihåg att GT300 innebär mycket nytt på ett chip: GDDR5 minneshantering, DX11 kretsar + helt ny design.

Evergreen är i princip en cut and paste och ökning från RV790. Den stora designförbättringen gjordes i och med RV770. GDDR5 är redan implementerat och DX11 i princip också hårdvarumässigt (DX10.1 + tesselering)

När TSMC väl får 40 nm att fungera så är det bara början på racet till produktsläpp, men ATI verkar på papperet ha en avsevärt kortare väg kvar än Nvidia.

Edit: Nu är jag så förvirrad att jag svarar på mina egna inlägg. Vad var det Gandalf sa? Man vänder sig alltid till den visaste i rummet

Jaja, dags att dra till Malmö stadion för Sverige-Serbien...

Det du säger är helt korrekt, den här gången hade ATI det mycket lättare då deras Evergreen är en vidareutveckling av RV770 tillsammans med det där lilla extra som behövs för DX10.1 -> DX11. Nvidia däremot behöver GDDR5 och även få in specifikationerna för både DX10.1 och DX11, vilket är ett ganska stort steg att implementera. Angående specifikationerna så kommer jag inte säga något då jag vet exakt lika mycket som alla andra dvs. absolut ingenting!

TSMC gick ut med att dom gjorde en "re-spin" på sin 40nm för snart en månad sedan, så det lär märkas i Augusti/September om yieldsen är så mycket bättre, och hoppas verkligen att 40nm problem löser sig så det inte hinner påverka massproduceringen av Evergreen och GT300.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Antielefant

Mja, 40nm, DX10.1 och GDDR5 har de ju på GT212b? Dvs de mobila GT200-korten som kommer nu i Juli?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mja, 40nm, DX10.1 och GDDR5 har de ju på GT212b? Dvs de mobila GT200-korten som kommer nu i Juli?

Mja, det är specifikationerna på dom mobila chippen Nvidia precis släppt.

Det jag menade var att AMD behövde kortare tid att utveckla sitt kort och har haft tid på sig att testa dom hos TSMC då Evergreen var tryckt redan i slutet av 2008/början av 2009 för interna tester och AMD har kunnat korrigera alla problem som inte går att förutse innan man sätter det i produktion, till skillnad från Nvidia som hade en lång väg framför sig för att ta fram GT300 innan man ens kunde påbörja testning.

Bara för att ett företag har produkten färdig på papper och i teorin betyder det inte att dom kan lansera den över en natt, eller att man kan byta tillverkningsprocess från en till en annan över en natt.

AMD kommer i Oktober ha haft Evergreen under noggrann validering i nästan 1 år och troligen behövt trycka ut en ny GPU minst 1-2 gånger för att få något som fungerar i praktiken.

Har man en ny arkitektur "Färdig" så trycks alltid chippet en gång för testning och validering och i alla fall så är det alltid något fel, så då får man göra om samma process igen, är chippet klart då så kan massproducering påbörjas: Vi pratar om 9 månader från när du har X på bordet innan det finns på marknaden och då är vi väldigt optimistiska. Jag tror det var Nvidias 5000 serie som krävde hela 5 re-spins innan man end hade en färdig produkt att släppa på marknaden!

Ska vi ta ett annat exempel, AMD Phenom II x4 45nm släpptes ju i början av 2009, på XtremeSystems finns det en som fick ett "Phenom II x4 ES" som var ett 940BE redan Juli 2008. Intel har haft 32nm chip sedan i början av året och redan skickat iväg ett mindre antal till olika testare världen över, ändå har dom inget att lägga fram på bordet först i slutet av året.

EDIT: Stavning

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

http://www.fudzilla.com/content/view/14350/1/

Jag sitter också och väntar på GT300 innan jag köper en ny dator.