Permalänk
Medlem

"Gamer" i mitt CV?

Jag är en gamer och jag står för det. Men min svåra fråga som jag har är fall om jag skall skriva detta i mitt CV eller i mitt personliga brev? dvs skall jag stoltsera med det? Jag som gamer kan se fördelarna som spelandet kan ge mig och hur dessa kan hjälpa mig att göra ett bättre arbete. Men det finns otroliga många personer som ser detta som något negativt.

Frågan är därav, skall jag ha med gamer i mitt cv eller inte? Om jag tar med det så tänkte jag behandla det ungefär såhär:

Citat:

Datorspelande är för mig en fritidssysselsättning genom spelandet får jag möjligheter att utnyttja samt förbättra mina kunskaper. Kunskaper som jag i sin tur kan ta med mig ut i arbetslivet. Dessa berör bland annat ledarskap, planering, förberedelse och strategiska drag. Kravet för att hantera snabba förändringar och anpassningar till dessa (On the fly) men även kommunikation. Datorspelande är för mig även ett sätt att koppla av. De spel som intresserar mig är rollspel, strategispel samt mer actionladdade spel.

Så vad tycker ni? är detta vättigt? eller är jag helt dum i huvet som äns tänker tanken?

Det jobb som jag söker är som systemutvecklare

Edit: la till ledarskap
Edit 2: Hanterade lite av bartil synpunkter

Permalänk
Medlem

Hos en seriös arbetsgivare tror jag fördelarna du räknar upp väger upp nackdelarna av den stereotypa gamern. Jag vet att en bekant till mig fick ett eftertraktat jobb just för hans engagemang som guildmaster i en stor nordisk guild i World of Warcraft.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Hos en seriös arbetsgivare tror jag fördelarna du räknar upp väger upp nackdelarna av den stereotypa gamern. Jag vet att en bekant till mig fick ett eftertraktat jobb just för hans engagemang som guildmaster i en stor nordisk guild i World of Warcraft.

Just ja glömde trycka på ledarskapförmåga!

Permalänk
Medlem

Beror väl på vem som läser din ansökan. Vissa människor har ju fortfarande ingen direkt kunskap om spel och hur man ska kunna hitta positiva egenskaper m.ap spelandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Beror väl på vem som läser din ansökan. Vissa människor har ju fortfarande ingen direkt kunskap om spel och hur man ska kunna hitta positiva egenskaper m.ap spelandet.

Jag tror inte det blir några större problem faktiskt. Det är erkänt att spelandet kryper allt högre upp i åldrarna och nu när de sena sjuttiotalisterna och de tidiga åttiotalisterna växt upp och startar egna och/eller driver företag så får man ett gemensamt intresse och däremot en mer avslappnad (?) attityd mot sina överordnade.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Beror på om du söker till ICA eller till ett chefsposition inom ett större företag, men allt som allt, Nej.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Sötast

I de flesta fall så skulle jag tro att "datta spellare" har jävligt negativ klang, som en omogen liten pojke som slösar bort sitt liv på löjligt skit.

Men med rätt person bakom styret så tror jag nog att det skulle kunna vara positivt, man blir ju knappast dummare av att spela

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Beror på om du söker till ICA eller till ett chefsposition inom ett större företag, men allt som allt, Nej.

Det som jag söker är som sakt en systemutvecklar tjänst då inom .NET eller java

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
I de flesta fall så skulle jag tro att "datta spellare" har jävligt negativ klang, som en omogen liten pojke som slösar bort sitt liv på löjligt skit.

Men med rätt person bakom styret så tror jag nog att det skulle kunna vara positivt, man blir ju knappast dummare av att spela

Då jag som nyutexaminerad person med en magisterexamen (4 år på högskola) bakom mig så blir jag förhoppningsvis inte fjortisstäplad
Men det är ju det, man är ju rädd för var ens chef har för tankar kring det.

Edit noterade att min rubrik blev så där bra, Vore trevligt om en trevlig moderator kunde fixa till den lite

Permalänk
Medlem

Har du ett examen o 4 års högskoleutbildning tror jag ärligt talat inte att du höjer din merit genom att lägga till att du är en "gamer".
Med andra ord: var på den säkra sidan och skippa det.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är onödig information att ta med i ett CV. De egenskaper du skriver att datorspelande kan ge tror inte jag många arbetsgivare köper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jag tycker det är onödig information att ta med i ett CV. De egenskaper du skriver att datorspelande kan ge tror inte jag många arbetsgivare köper.

Där har du en god poäng, även om de inte är direkt mot gaming så kan deras okunskap i så fall bli mitt fall. Men å andra sidan kan detta vara ett intresse hos dom som senare kan diskuteras under intervjuen

Permalänk
Medlem

"lol"

Enda gången jag kan tänka mig skriva gamer som merit är om jag sökte jobb hos något företag som har med datorspel att göra lr är riktad mot datorspelande ungdomar.

Ledarskap? Hur får ni det till att du blir en bra ledare ifall du är duktig på att dela ut order i CS?
Göra beslut i datorspel skiljer sig bra mycket från verkliga beslut där effekterna påverkar människor på riktigt.

Kanske i en fördomsfri utopi där datorspelande verkligen var en merit men inte i den verkliga världen.

Eller jo, en sak som jag kom på, ortopeden jag var på OP med frågade ifall jag spelade datorspel när jag skulle artroskopera ett knä, men anledningen var inte att jag var så jävla bra ledare i Red Alert 2, utan för att datorspelare hade lättare att hantera verktygen pga att man vant sig att använda båda händer samtidigt...
Men inte ens där skulle jag ha nämnt ett ord om att jag är en gamer.

Permalänk
Hjälpsam

Annat, du kan tex skriva att du är datorintresserad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ledarskap? Hur får ni det till att du blir en bra ledare ifall du är duktig på att dela ut order i CS?
Göra beslut i datorspel skiljer sig bra mycket från verkliga beslut där effekterna påverkar människor på riktigt

Typ exemplet är att strukturera så att 40 personer sammlas på samma tid förbereda för att lägga ner X timmar på att döda en boss (wow raid)

Och om man då inte har en buffert på 100 man utan man tex är 45-50 personer i guilden så är detta långt ifrån en simpel uppgift.

När man senare kommer in till att hantera strategierna så att varje person drar sitt strå till stacken så byggs allt på. Och i slutändan är det just ledarskapen som spelar en stor roll över hur lyckad kvällen blev

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Annat, du kan tex skriva att du är datorintresserad.

Detta är redan berört så frågan är just nu om gamer.

Permalänk
Medlem

Du står för det vilket du skall göra.
Men du får tänka på vad som är passande och intressant för en arbetsgivare.
Att referera till dataspel när du lärt dig lerdarskap, planering o.s.v kan lätt ge felaktiga vibbar.
Satt jag och läste en sådan ansökan skulle den hamna i tredje högen, papperskorgen.

Likaså att i ett personligt brev ange datorer som enda intresse är inte heller bra.
Du kan uppfattas som omogen, osocial osv för alla har ju hört om ungdomar som isolerar sig och sitter inne hela sommaren
och spelar WOW istället för mer normala aktiviteter.

Söker du ett jobb som spelutvecklare är det en merit och förutsättning att gilla spel, men annars skulle jag undvika det.

Permalänk
Medlem

Om kanske 20? år så kommer nog många ha det i sitt CV då det är vår generation som sitter bakom spakarna då. Men idag är det fortfarande en stor chansning att skriva det.

Skulle säga att det beror på hur resten av ditt CV ser ut. Är restrerande mängden information mycket större än just denna speldelen så ta med det. Så ifall du får en person som ser illa på det så kan resten av ditt CV väga upp för det. Och om det är en person som ser positivt på det kan det bli det där lilla extra.

Hur stort behov har du av att få jobbet? Chansa eller inte

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Man är inte mogen bara för att man har läst klart, vilket de flesta arbetsgivare vet om.
Sedan är man såklart inte omogen för att man är en stolt gamer, men om alla arbetsgivare vet detta är en annan fråga?

Om du inte får jobb så kan du alltid testa olika sätt, ibland står det vem som är sköter om urvalet. Försök då leta upp en bild på denna person och gissa dig fram till vad denna tycker.. Nu kommer jag med en stor fördom(fy på mig), om personen som gör urvalet är en äldre person på plus 60 år, så ta inte med stycket om att du är en gamer och vad detta ger i ledarskap...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Helt okej att nämna att man gärna spelar dataspel på fritiden.
Tveksamt (jag skriver inte fel) att dra så stora växlar på det.
Absolut no-no att börja utbilda arbetsgivaren med olika genrer och förkortningar.

Det kan väl inte vara intressant/nödvändigt för chefen att få reda på varifrån "RTS" kommer? Sådan info betraktar jag som irrelevant och bör därför tas bort. Du har rätt begränsat utrymme att "sälja dig själv" i ett CV, så låt annat ta utrymme istället. Jag tycker annars att du riskerar att få samma effekt som någon som i timmar och åter timmar berättar om hur unik deras katt är. (Visst kan det vara så, men det är oftast inte det man är intresserad av när man pratar med dem.)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på jobbet du söker. Så kan det nog ses som positivt, hos många arbetsgivare.

Permalänk

Fan va coolt, du borde föra det

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Helt okej att nämna att man gärna spelar dataspel på fritiden.
Tveksamt (jag skriver inte fel) att dra så stora växlar på det.
Absolut no-no att börja utbilda arbetsgivaren med olika genrer och förkortningar.

Det kan väl inte vara intressant/nödvändigt för chefen att få reda på varifrån "RTS" kommer? Sådan info betraktar jag som irrelevant och bör därför tas bort. Du har rätt begränsat utrymme att "sälja dig själv" i ett CV, så låt annat ta utrymme istället. Jag tycker annars att du riskerar att få samma effekt som någon som i timmar och åter timmar berättar om hur unik deras katt är. (Visst kan det vara så, men det är oftast inte det man är intresserad av när man pratar med dem.)

True true, detta bör hanteras, uppdaterade första posten, dock har jag kvar "De spel som intresserar mig är rollspel, strategispel samt mer actionladdade spel." då jag tror att denna lilla rad inte skadar något men kans vara på en del frågor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tino
Typ exemplet är att strukturera så att 40 personer sammlas på samma tid förbereda för att lägga ner X timmar på att döda en boss (wow raid)

Och om man då inte har en buffert på 100 man utan man tex är 45-50 personer i guilden så är detta långt ifrån en simpel uppgift.

När man senare kommer in till att hantera strategierna så att varje person drar sitt strå till stacken så byggs allt på. Och i slutändan är det just ledarskapen som spelar en stor roll över hur lyckad kvällen blev

Sorry, men den fågeln flyger inte här. Som nämnts, det är bra att du står för det, men är man realistisk så ser du att kunna styra över 100 pers på internet skiljer sig från att styra 100 pers IRL och det är dit jag vill komma till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Om kanske 20? år så kommer nog många ha det i sitt CV då det är vår generation som sitter bakom spakarna då.

Om 20 år så kommer det att vara som att idag nämna att man brukar se på film om kvällarna.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Here goes:

För det första så felstavar du väldigt enkla ord. Minsta felstavningen gör att ansökan kan hamna i papperskorgen. Alla skriver fel, det tyder dock på slarv och bristande seriositet att du inte lagt ner det extra arbetet för att få till din ansökan rätt. Gör inte detta misstag i din ansökan.

För det andra har du besvarat din egen fråga genom att bestämt kritisera alla som är negativa till att ha med detta.

Du har skrivit väldigt mycket text om ditt datorspelande. Inga sådär stora textstycken ska vara med i ett CV. Detta leder oss till huruvida det ändå ska vara med i det personliga brevet. Jag säger nej. Dina nämnda fördelar med datorspelande är din väldigt subjektiva uppfattning. Jag som rekryterare tänker mest att du har vanföreställningar. Då spelar jag ändå en hel del datorspel och kan förstå vart du vill komma. Problemet är att det är en enorm skillnad mellan ledarskap i datorspel och i den riktiga världen. Ett bra exempel är att titta på hur folk spelar gratispoker och poker för större pengar. Det är en enorm skillnad när du faktiskt riskerar massa pengar. Är det så att du tar WoW på så stort allvar att du faktiskt tycker det är samma sak, ja då vill jag verkligen inte anställa dig. Är datorspel såhär viktigt för dig kommer du spendera mindre tid på jobbet. I viktiga projekt kan det mycket väl krävas en hel del övertid för att nå deadline. Inte vill jag då att mina anställda ska sura över att de missar någon raid.

Alltför många ansökningar handlar om att personer vill visa ledaregenskaper och sånt. Jag bryr mig faktiskt inte. Du ska in på lägsta nivå i ett team. Det handlar om att passa in i detta team av utvecklare. Jag kanske redan har en ledare, då vill jag verkligen inte att du ska tro dig vara en bättre ledare för att du spelar WoW. Min tanke är att du ska göra ditt jobb, göra som du blir tillsagd. Om du efter några år visar på bra egenskaper, då kan vi prata om att du får bli projektledare. Tills dess skiter jag i om du anser dig vara en ledare. Ödmjukhet är väldigt viktigt!!! Du är ny från skolan och har troligtvis en utbildning många andra har. Att du spelar tv-spel gör dig nog inte unik direkt.

Skriv in datorspel som intresse, inget mer. Där om du får frågan kan du förklara vad du tycker är kul med datorspel. Ett förslag kan vara att "ljuga" och säga att intresset är rollspel eller strategispel. Detta är mer positivt laddat. Visa också att du är påläst och genuint intresserad av spelen. Exempelvis kan du berätta att undersökningar ju visat att hjärnan stängs av under spelande. Detta kanske var ett bra sätt för dig att ladda batterierna under studietiden.... hitta på någonting. Om någon skrivit datorspel som intresse, och sedan kunde prata om datorspelens neurofysiologiska effekter, då skulle jag bli jävligt imponerad. Däremot inte om folk pratar om reaktionsförmåga och ledarskap. Som jag skrev tidigare kanske jag inte söker en ledare, vidare spelar reaktionsförmåga ingen större roll för tjänsten heller.

Förlåt om jag verkar neggo. Jag tycker bara det är komiskt att halva sverige anser sig vara de bästa ledarna världen någonsin skådat. Nyckelordet är som sagt ödmjukhet. Ta till dig av det jag skrivit om du vill.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Nu ser det bättre ut. Tror f.ö. inte riktigt att jag håller med CSM101, då jag alltid funnit gränsdragning m.h.a. ordet "IRL" lite besvärligt. Det som då klassas som utanför "IRL" är alltså inte legitimt/giltigt - jag har aldrig förstått riktigt hur man kan avgränsa på det sättet. (Om jag har pengar som siffror på ett bankkonto, har jag dem då inte IRL? Osv. osv.) Fast detta kan bli en lite väl mastig subdiskussion.

Jag hade nog kört som det är. Min bild av chefer är att de ofta är flexibla/öppna i tanken.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Först vill jag nämna att jag är gamer, uppvuxen med datorspel, har spelat WoW o.s.v.

Personligen skulle jag inte ta med "gamer" i mitt CV. Främst för att uttrycket får mig att associera till en slacker. Många självutnämnda gamers är personer som lägger ner väldigt mycket tid på att spela, vilket kanske inte är så konstruktivt i längden. Jag skulle bara nämna spelandet som ett intresse.

Sedan tycker jag inte att en person som varit guild leader i WoW nödvändigtvis är bra på att organisera. För varje bra guild leader finns det minst tre dåliga, ofta sådana som går sin guild att rulla enbart genom att lägga ner enormt mycket arbete.

Sedan kan man fråga sig varför du vill göra så stor grej av att du spelar spel. Själv skulle jag inte skriva flera meningar om att jag gillar att springa eller är intresserad av musik.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Först vill jag tacka Bacon för ett bra inlägg, spännande att se hur en rekryterare tycker och tänker kring det hela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Here goes:

För det första så felstavar du väldigt enkla ord. Minsta felstavningen gör att ansökan kan hamna i papperskorgen. Alla skriver fel, det tyder dock på slarv och bristande seriositet att du inte lagt ner det extra arbetet för att få till din ansökan rätt. Gör inte detta misstag i din ansökan.

Asså jag har läst igenom utdraget igen och jag ser inte vad som är felstavat? särksilt då jag skrev just det stycket i word 2007.

Om detta hänvisar till något inlägg jag har skrivit så kan jag glädja dig att jag är bra mycket petigare i mer seriösa sammanhang

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
För det andra har du besvarat din egen fråga genom att bestämt kritisera alla som är negativa till att ha med detta.

Jag kritiserar inte, jag förklarar hur jag ser på det hela då det finns en tanke bakom varje valt ord. Själv har jag inte bestämt mig än om jag skall ha med gamer eller inte då jag först skickar ansökan imorgon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Du har skrivit väldigt mycket text om ditt datorspelande. Inga sådär stora textstycken ska vara med i ett CV. Detta leder oss till huruvida det ändå ska vara med i det personliga brevet. Jag säger nej. Dina nämnda fördelar med datorspelande är din väldigt subjektiva uppfattning.

Tanken är att det skall vara i det personliga brevet, och då spegla lite till vem jag är som person vilka intressen jag har men även vad jag kan bidra med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Är det så att du tar WoW på så stort allvar att du faktiskt tycker det är samma sak, ja då vill jag verkligen inte anställa dig. Är datorspel såhär viktigt för dig kommer du spendera mindre tid på jobbet. I viktiga projekt kan det mycket väl krävas en hel del övertid för att nå deadline. Inte vill jag då att mina anställda ska sura över att de missar någon raid.

Här ser man ju klart och tydligt hur en person som läser ett visst brev har fördomar kring just gamandet då detta ej skulle ske.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Förlåt om jag verkar neggo. Jag tycker bara det är komiskt att halva sverige anser sig vara de bästa ledarna världen någonsin skådat. Nyckelordet är som sagt ödmjukhet. Ta till dig av det jag skrivit om du vill.

Ingen vara, jag gillar bra kritik då detta för mig steget närmare till de jobb jag vill ha, jag kommer självklart bakta det du säger tillsammans med resten av svaren för att avgöra om jag skall ha med gamer eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Sedan kan man fråga sig varför du vill göra så stor grej av att du spelar spel. Själv skulle jag inte skriva flera meningar om att jag gillar att springa eller är intresserad av musik.

Du kan ju knappast dra de paralleler jag gör till spel som om det vore musik därav ser jag det som en bra anledning att dra upp.

Liksom vilken person ser inte på film och umgås med vänner och lyssnar på musik? gäller ju att vara lite unik och sen visa att detta kan även stödja mig i arbetslivet.

Edit: PS. jag nämnde ledarskap en gång, och du tryckte en hel del på det. De andra egenskaperna involverade inte bara ledarskap utan även inom de arbetsuppgifter jag personligen kommer att få

Permalänk
Medlem

Erkänn att du snodde idén från FZ:as "Veckans fråga"!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shrudder
Erkänn att du snodde idén från FZ:as "Veckans fråga"!

Detta är något som jag har funderat länge på, men visst frågan fick mig att verkligen ta upp detta.

För er som inte har koll på FZ så löd frågan:
Har du nånsin skrivit "gamer" i ditt CV?
Japp! 11.94% (281)
Nej 88.06% (2073)

Dock ger detta inte mig något överhuvudtaget därav såg jag ett behov att skapa denna tråd.

Permalänk
Medlem

"här har vi en kille som hellre spelar bort sin fritid istället för göra något vettigt" är vad det säger.

Ledarskap och situationsanpassning i arbetslivet har inget med kunna styra upp en fajt i ett dataspel.

Även "jag spelar mycket poker på nätet på frititden" är ett varningstecken för arbetsgivare.